hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 00:18

Inderdaad Franka75: "we zien wel"> Gewoon met zijn allen maar rustig afwachten hier, en vooral niet elkaar letterlijk of figuurlijk de hersens inslaan vanwege de vraag wel drachtig/niet drachtig.
We wéten het vanaf hier gewoon niet.... en al zouden we het wél weten dan lijkt het me nog niet gerechtvaardigd om daarom respectloos met elkaar om te gaan.
Ieder zijn mening zowel TS die bijvoorbeeld niet wil gaan voor opvoelen, als andere posters die dat wel verstandig vinden.. Voor beide posities is wat te zeggen, en beide posities moeten mi gerespecteerd worden. Daar hoef je elkaar toch niet voor te gaan diskwalificeren, vervelend op elkaar te gaan reageren?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 01:30

anneliesdj schreef:
Nee je hebt helemaal gelijk, ik heb idd geen idee waar het over gaat, tenslotte is een 2 jarige hengst nog lang niet vruchtbaar en een merrie zal echt haar eigen zoon niet op dr laten springen, dat doet een mens tenslotte ook niet? Je hebt helemaal gelijk, je weet precies wat je doet en als jij tegen je hengst hebt gezegd dat hij er niet op mag dan doet hij dat zeker niet.
Goh wie ben ik dan met al mijn jaren ervaring om dat een domme actie te noemen?
Het spijt me heel erg, het was volledig misplaatst.

Wij hebben wel eens een merrie bij haar zoon in gezet omdat hij nogal onstuimig was naar de merrie die hij moest dekken. met zijn moeder erbij durfde hij niet meer zo brutaal te zijn en verliep het dekken heel netjes en rustig :) En de jonge hengsten lopen hier ook wel tot 2 jarige leeftijd gewoon in de kudde. De vroegertjes die brutaal genoeg zijn om te willen dekken gaan er ook uit zodra dat zover is, maar zolang ze niet reageren op de dames kunnen ze er prima bij lopen hoor :j Pas als je hengsten gaat scheiden van gemengde kudde of merrie's worden ze manser is onze ervaring.

TS, veel succes!

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 02:09

Wel of niet drachtig? we wachten het af, komt tijd komt raad.
Ik schreef eerder dat je dit aan een buik van een merrie niet [met zekerheid] kan zeggen, al neig ik in dit geval naar een wel drachtig.
Maar er word hier door sommigen geschreven over een [te] dikke merrie, ik zie dat niet en ik denk dat ALS er over enkele weken een veulen naast loopt, dat deze merrie eerder aan de schrale kant is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 02:26

ik vind de merrie zoieso niet dik :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 04:10

myk_en_shant schreef:
Betadine bedankt voor je reactie. Gelukkig denk jij net zoals mij over deze situatie. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, dan kom je heeeeeeeel ver.

Ik ben zelfs van mening, dat je vaak nog verder komt dan de gemiddelde DA, door je gezonde verstand te gebruiken en logisch na te denken, vraag me wel eens af of al die DA promoters soms commissie krijgen per nieuw aangebrachte klant O:) .
Goodluck!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 07:45

Ik vind het wel grappig dat er respect gevraagd wordt, maar dat de 'je-moet-niet-controleren-of-dit-paard-drachtig-is' groep dan wel zelf sneren zit uit te delen. Heel grappig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:03

minimelona schreef:
myk_en_shant schreef:
Betadine bedankt voor je reactie. Gelukkig denk jij net zoals mij over deze situatie. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, dan kom je heeeeeeeel ver.

Ik ben zelfs van mening, dat je vaak nog verder komt dan de gemiddelde DA, door je gezonde verstand te gebruiken en logisch na te denken, vraag me wel eens af of al die DA promoters soms commissie krijgen per nieuw aangebrachte klant O:) .
Goodluck!

_/-\o_ dat vraag ik me ook wel eens af.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:34

Heb de hele tijd onder mijn meeleessteen gezeten, en vind het jammer dat zo'n topic zo moet eindigen.
Ik hoop dat de TS toch nog wel af en toe een kleine impressie van de veranderingen van de merrie wil delen... Ik en namelijk wel heel benieuwd wat er straks gaat gebeuren of er een veulen komt of misschien heel misschien toch niet. Ik heb bewust niet gereageerd omdat ik geen tips kan geven over het wel of niet gaan lessen met de merrie omdat ik daar geen ervaring mee heb.
Ik heb altijd tot een maximaal 14 dagen voor de uitgerekende data lekker met de merrie's gestapt (zonder zadel) en als ze wilde een stukje gedraafd verder geen dingen die ze niet wilde en heb ook een merrie gehad die al aan gaf met 8maanden niet meer te willen werken onder het zadel en heb ik vanaf die tijd gelongeerd en een begin gemaakt met voor de wagen zetten dubbele lijnen werk en stappen en draven zonder zadel.
Verder wil ik je heel veel succes wensen en ben ik benieuwd naar je veulentje. Spannende tijd maar wel heel erg leuk!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:46

kappiegirl, ze gaat sowieso delen in haar profiel. Ik ben ook een stille meelezer en vind het ook erg jammer.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:50

Oke dan ga ik daar zo af en toe even mee kijken dank je wel.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:20

ShamalArabs schreef:
anneliesdj schreef:
Nee je hebt helemaal gelijk, ik heb idd geen idee waar het over gaat, tenslotte is een 2 jarige hengst nog lang niet vruchtbaar en een merrie zal echt haar eigen zoon niet op dr laten springen, dat doet een mens tenslotte ook niet? Je hebt helemaal gelijk, je weet precies wat je doet en als jij tegen je hengst hebt gezegd dat hij er niet op mag dan doet hij dat zeker niet.
Goh wie ben ik dan met al mijn jaren ervaring om dat een domme actie te noemen?
Het spijt me heel erg, het was volledig misplaatst.

Wij hebben wel eens een merrie bij haar zoon in gezet omdat hij nogal onstuimig was naar de merrie die hij moest dekken. met zijn moeder erbij durfde hij niet meer zo brutaal te zijn en verliep het dekken heel netjes en rustig :) En de jonge hengsten lopen hier ook wel tot 2 jarige leeftijd gewoon in de kudde. De vroegertjes die brutaal genoeg zijn om te willen dekken gaan er ook uit zodra dat zover is, maar zolang ze niet reageren op de dames kunnen ze er prima bij lopen hoor :j Pas als je hengsten gaat scheiden van gemengde kudde of merrie's worden ze manser is onze ervaring.

TS, veel succes!

Dankjewel voor je verheldering
Dit is ook mijn ervaring.
Je kan volgens de boekjes denken, biologie gestudeerd hebben en bedenken dat een hengst altijd een hengstige merrie dekt....
Maar mijn 2 jarige hengst dekt zijn moeder inderdaad niet. Ten eerste omdat hij geen sjoege geeft, ten tweede omdat zijn moeder alleen lief en aanhankelijk is naar hem als ze niet hengstig is. Als ze dat wel is hoeft hij niet eens naar haar te kijken....

Je hebt ook nog zoiets als de natuur en bij mij werkt dit gewoon goed... ze zijn een jaar uit elkaar geweest en sinds november staan ze dagelijks bij elkaar in de paddock....
Noem me stom, onverantwoord en nog meer, maar voor mij werkt t ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:00

Terwijl SA net iets zegt over het uit elkaar halen.
Zolang het winter is lukt het misschien nog, maar als het straks zomer wordt en ze krijgen de hormonen in hun bol dan gebeurt er vanzelf een keer iets. De merrie maakt ook vanzelf een ommezwaai en realiseert zich dat haar zoon ook gewoon een hengst is.
Zolang het duurt werkt het, ik hoop voor jou dat het nog heel lang duurt.
Er is al een overschot, het laatste waar we behoefte aan hebben zijn inteelt-producten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:17

Maar ik zei ook dat de moeder in principe normaal best bij haar zoon kan staan zonder gedekt te worden. Natuurlijk moet je dat niet doen als de moeder wel op haar zoon reageert, maar in onze ervaring, of bij onze merrie's in ieder geval, blijven de merrie's hun kids als kids beschouwen. Zo mocht bijv. hadiyat als 2-jarige tussen de dominante merrie's staan om water te drinken (ze moeten altijd drinken als het vers bijgevuld wordt) en werd ze vakkundig beschermd door haar moeder. Njadien laat zich flankeren door haar 8-jarige dochter wanneer ze zich afzonderd als ze moet veulenen etc. Die band tussen de merrie's en hun kinderen blijven bestaan tot ongeveer 1,5 jarige leeftijd. Als ze elkaar terug zien vóór die tijd dan is het goed en blijft het normaal goed, zien ze elkaar ná die tijd, dan zijn ze soms vervreemd van elkaar.

We hebben wel eens gehad dat we jonkies in de opfok verder weg hadden, dat 1 merrie plotseling erg ziek werd maar we geen oorzaak vonden. Even later kregen we te horen dat haar zoon erg ziek was en zich steeds liet vallen in de opfok.... Toen hij pijnstillers kreeg knapte de merrie spontaan op en was het alsof er nooit iets gebeurt was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:33

Dat zie ik wel bij merrie's en hun dochters maar niet bij merrie's en zonen.
Met een dochter blijft idd vaak een goede band als je die bij elkaar laat staan, ookal zijn ze al ouder. Maar een hengstveulen is rond 1-1,5 ineens kindaf, het eerst jaar daarna moeten ze er vaak niets van weten maar als ze 2 worden en mama wordt weer hengstig, dan hebben beide partijen daar over het algemeen geen moeite mee. Merrie geeft ook vanzelf toe, bij gebrek aan beter, je moet wat.
Ik zou het risico niet willen lopen, voor een hengstveulen is 1,5 jaar bij mama lopen echt wel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:12

Wat een vermaak om dit topic te lezen zeg _O-

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:16

Genghis is afgespeend met 6 maanden, daarna dus een jaar niet bij zijn moeder gestaan.
Als er 1 merrie achterlijk hengstig is, dan is het zijn moeder wel. Ze verkracht elke grasspriet die ze tegenkomt...

Maar haar zoon komt echt niet in de buurt.....

Moet eerlijk zeggen dat ik er mijn handen niet voor in het vuur steek als het om zijn zusje gaat.
Maar zijn moeder, absoluut....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:17

Joolien schreef:
Wat een vermaak om dit topic te lezen zeg _O-

Wel he :+ :=

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:27

anneliesdj schreef:
Terwijl SA net iets zegt over het uit elkaar halen.
Zolang het winter is lukt het misschien nog, maar als het straks zomer wordt en ze krijgen de hormonen in hun bol dan gebeurt er vanzelf een keer iets. De merrie maakt ook vanzelf een ommezwaai en realiseert zich dat haar zoon ook gewoon een hengst is.
Zolang het duurt werkt het, ik hoop voor jou dat het nog heel lang duurt.
Er is al een overschot, het laatste waar we behoefte aan hebben zijn inteelt-producten.

Haar zoon is verkocht en gaat half april naar zijn nieuwe eigenaar ;)

Buiten dat staan merrie's en ruinen apart in het weide seizoen.
Ik zou willen dat ie wat meer last had van zijn hormonen, dan was hij misschien wat meer hengst geweest, maar hij geeft nergens om.
Waar zijn weide/leeftijdgenoot stond te springen en lonken naar de merrie's, stond hij omgedraaid zijn hoofd tegen een boom te schuren...

Als ik niet zeker had geweten dat dit goed gaat, had ik het niet gedaan....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:26

@Fiebie
Ik geloof je direct.Ik had een 2 jarige hengst [appaloosa] tussen de merrie's staan.
Hij wist zelf niet eens dat hij hengst was,hij heeft nog nooit op een merrie gesprongen in de wei of een poging gewaagd.Het kan dus zeker wel wat jij zegt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:03

Dat is enkel een kwestie van tijd, dat hoor je niemand zeggen over zijn 3 of 4 jarige hengst.
Ik heb hengsten van net een jaar oud zien bevruchten, zelfs hengstjes van 5 maanden waarvan ik me serieus afvroeg of die niet vervroegd afgespeend moest worden.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:21

jullie dwalen best wel een beeeetje af :')

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:27

Ladybird schreef:

ja maar sommige mensen moeten hun gelijk nog krijgen,dus we gaan nog even door,lol. :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:30

TS, hoe is het ermee? Heb je al recente foto's?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:49

Ladybird schreef:

Ik vind het wel interresant eigenlijk.
Er is zo'n verschil in paarden.Ik heb er één lopen nu van 1,5 jaar en die weet echt nog niet dat hij hengst is(en zijn broers waren net zo).Daarintegen heb ik er al twee met 11 maanden laten kastreren omdat ze onhoudbaar waren en overal op moesten springen :+
Misschien ook ras-afhankelijk?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:29

Moderatoropmerking:
Dames graag terug naar het oorspronkelijke onderwerp. De rest kan in een ander topic besproken worden.