Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nado schreef:Het hoefbeen kan ook al kantelen bij een korte acute bevangenheid, maar ik ben het met je eens dat het dan waarschijnlijk niet mogelijk is geweest om de bijbehorende kreupelheid gemist te hebben. Aan 1 hoef gekanteld komt vaker voor, dat is niet heel vreemd. Heb je enig idee hoe groot de kanteling is ? Als ik zo jouw filmpjes heb gezien met hem, dan heeft hij er in ieder geval geen last van, hij toont totaal niet gevoelig op de harde en stenige ondergrond waar je met hem overheen rijdt.
Nado schreef:Bij een echte acute bevangenheid zullen zeker symptomen aanwezig geweest zijn, maar iets aan de hoef kunnen zien hoeft niet. Mijn pony is nu 21, op z'n 4e heeft hij een zak biks leeg weten te eten waardoor er op 3 benen hoefbeentjes gekanteld zijn. Voorhoeven zijn nog steeds problematisch en zichtbaar (hij is daarna toen hij elders verbleef nog meermalen bevangen geweest en heeft inmiddels cushing), maar het ene achterbeen is totaal niets meer aan te zien, merken of voelen. En dat was binnen 2 jaar al zo. Mocht dit in zijn vroege jeugd gebeurd zijn dan kan het best dat de hoef aan de buitenkant nooit iets prijs gegeven heeft.
Het kan ook voor komen dat de foto niet goed genomen is. Dat de hoek waarop die ene hoef op het blok heeft gestaan afwijkend is geweest en een net verkeerd beeld geeft. Dit heeft dan invloed op de hoek van de kanteling en eventueel (maar hier gok ik) op of er ook echt een kanteling is.
Los van de foto's is het in ieder geval duidelijk dat hij klinisch totaal geen last heeft van deze afwijking. Het enige wat ik me af vroeg is of hij onder het zadel ook probleemloos draaft over de ondergronden waar jij op rijdt ? Ik weet niet of je draf onder het zadel rijdt, maar er is op een gegeven moment onder de IJslanders een onderzoek geweest in, ik geloof, Zweden over het feit dat sommige paarden een voorkeur tonen voor tölt op het moment dat er problemen zijn in de harde delen van de benen, omdat er dan minder kracht op komt dan tijdens de draf. Maar jij zegt dat hij ook graag galoppeert, dus dan komt er een nog grotere kracht op tijdens de sprong, dus tja
set_elkol schreef:Wat een heeeerlijke foto's! En wat leuk dat Brego in galop naar je toekomt terwijl hij gras heeftNova wordt ook groot zeg! Ik hoop voor je dat de hoefsmid van ver wat voor je kan doen
Dat rollen is ook schattig hilarisch!