Ik wil Nijn nog de zomer dat ze drie wordt op de wei houden, of in de opfok of hier in de buurt. Ze is van half juni, en familie van laatbloeiers. Dan de winter op stal en wat grondwerk en basisvaardigheden aanleren. Als ze dan in april/mei weer de wei opgaan laten beleren. Dan is ze bijna vier.
Eveyy
Geplaatst: 08-10-19 15:44
Leuk die verschillende aanpakken!
Rose staat niet in de opfok en wil overal altijd bij zijn.. dus die mag meestal max 1x in de week, of om de week even wat mee doen. Anders dan af en toe een borstel er overheen of voetjes uitkrabben. Ze vind het zo leuk als ze óók mee mag! Moet moeite doen om haar buiten te houden als ik mijn ruin ga halen voor ik het weet staat ze ook mee binnen als ik niet op let..
Als ze twee is volgend jaar dan wil ik wat meer gaan grondwerken met haar en een beginnetje maken met 'longeren', korte stukjes aan alleen de lange lijn gewoon dat ze het principe vast begrijpt. En uiteraard meer mee de bossen in aan de hand en als handpaard.. Het jaar dat ze drie wordt (tenzij ze heel erg achter zou blijven om één of andere reden) wil ik heel rustig aan gaan beginnen met verder beleren.. 1x in de twee weken er eventjes max 15 min op.. of een klein stukje bos in en dan het grootste deel er naast lopen.. Boomloos en bitloos. Als ze dan sterker is en het mentaal ook aan kan, wil ik het allemaal wat gaan uitbreiden.. geen idee wanneer dat is, misschien met 3,5 misschien pas met 4 of nog later.. we gaan het ontdekken! En tussendoor, staat ze gewoon buiten in de groep waar ze lekker haar ei kwijt kan.
salatiga1995
Geplaatst: 08-10-19 21:41
Grappig om al die visies te horen, iedereen doet het toch op z’n eigen manier.. En elk paard is natuurlijk ook anders
Ik haal Oakley uit de opfok als ze van de wei afkomen, zal november volgend jaar zijn dan is ze 2,5 en ga ik beginnen met wat grondwerken en doen. Voorjaar naar de keuring en als ze 3 is (begin mei) laten dekken en zadelmak laten maken Ik doe het grondwerk en alles wel zelf maar het erop gaan laat ik lekker aan iemand anders over, daar heb ik niet de ervaring voor dus durf ik ook nog niet aan
Binau
Geplaatst: 08-10-19 22:49
Inderdaad leuk om al die verschillende visies te lezen!
Ik doe nu verder eigenlijk niks met haar. Als ik er ben borsteltje erover, halstertje om en voetjes tillen op de wei. Meer niet. Als veulen hebben we goed aan de basis gewerkt, ik ga er van uit dat ze dat niet zomaar vergeten is. Al moet ik wel zeggen dat ik soms best een beetje jaloers ben dat sommige van jullie al lekker zoveel kunnen doen met hun jaarling
Ik hoop dat Auryn nog een weideseizoen bij de opfok kan blijven in het jaar dat ze 3 wordt. Zo niet dan zoek ik hier in de buurt een plekje waar ze lekker het land op kan. De winter wil ik gaan beginnen met wat werken aan de hand. Ik heb haar al op een wachtlijst staan voor het zadelmak maken wat in de lente van 2022 gaat gebeuren Het lijkt me ook leuk om dat jaar naar de keuring te gaan, maar dat zien we dan wel.
Oh wauw dan ben je wel heel op tijd met die wachtlijst zeg Evita
Ik doe nu bijna niks met Oakley, ik ga langs en knuffel wat en maak foto's maar that's it eigenlijk.. Nadeel is dat ik haar gekocht heb en niet zelf gefokt, bij Cas kon alles tegen de tijd dat hij opgehaald werd (inclusief trailerladen) maar Oakley is niet zo ver en toen ik haar ophaalde ging ze gelijk naar de opfok (Na haar bijna die trailer in te moeten dragen..) dus zie wel hoe het gaat als ze volgend jaar thuis komt..
Dat komt wel goed hoor Ze leren ontzettend snel. Wij doen er ongeveer net zoveel mee.. Halen ze uit de opfok groep als ze 2,5 zijn en gaan er dan pas wat mee bezig. Tegen de tijd dat ze 3 zijn gaan ze naar de keuring en zijn ze longe getraind. Paar keer trailer oefenen, dat gaat dan ook vlot
Oh gelukkig, er is nog hoop Vind het wel fijn om haar op 2,5 al thuis te hebben, komen hier ook gewoon in de paddock en dan kan ik er tenminste wat meer mee doen
Mijnen hebben nog nooit op de trailer gestaan maar verwacht geen problemen om dat later aan te leren. Ik weet ook niet wanneer ik wat ga doen. Misschien met Belle naar de keuring, maar ligt er aan hoe ze uitgeroeid. Als ik tijd heb ga ik ze oppakken aan de longe
Ik wil dleh zadelmak laten maken in de winter dan is hij 3,5. Voorbereiding doe ik wel zelf. Longeren zadel.hoofdstel enz
Serai ga ik denk zelf weer doen. Is bij de schimmel ook goed gelukt een aantal jaar terug maar dleh heeft wel een ander karakter waardoor ik dat alleen niet zomaar zie gebeuren
Dat doe ik ook ongeveer zo. Eerst keuring, dus aan de longe trainen. Na de keuring 2 maand wei. Daarna oppakken en zadel erop, dan zijn ze ongeveer 3,5. Merries zijn dan drachtig, dus gaan in januari- februari weer met verlof. Hengsten/ruinen verkopen we dan.
Hier aan huis, dus ik kan gewoon kijken wanneer ze er klaar voor zijn. Ik vermoed wel dat ik het zadelmak maken uit ga besteden. Oefenen met de trailer wil ik eigenlijk ook al eens gaan doen. Punt is wel nu dat we met twee personen moeten zijn, omdat ik twee jaarlingen heb die graag bij elkaar zijn. En twee kleine kinderen van 1 en 3. In de zomer kan je dan 's avonds nog vanalles, maar nu is het dan donker.
Hoefsmid net geweest, en hij heeft voor het eerst de zwarte kunnen doen zonder verdoving . Die heb ik gekocht. De bruine die hier geboren is kent het wel, dus die kon hiervoor ook gewoon zo gedaan worden.
Hier vandaag de grote dag! In zn up uit t opfok land gehaald en de trailer op. Viel nog niet mee heb de blaren in mn handen staan
pradadaan
Geplaatst: 09-10-19 09:47
Het voordeel is dat Nacho in de winter al ‘thuis’ staat op de plek waar hij zadelmak/klaar voor de keuring genaakt wordt.
Met 2,5 gaat er langzaam iets gebeuren als longeren enzo en met 3/3,5 pas een zadel. Met Giv heb ik gewacht tot ze 4 ws omdat dat nog zo’n puppy was maar dat verwacht ik bij Nacho niet.
Als hij niet door de keuring komt wordt hij geruind en komt hij naar huis bij ons
Eveyy
Geplaatst: 09-10-19 10:15
xLeoniee schreef:
Hier vandaag de grote dag! In zn up uit t opfok land gehaald en de trailer op. Viel nog niet mee heb de blaren in mn handen staan
Zaterdag komt mijn veulen deze kant op . Tenminste .... mijn veulen mits die niet onverwachts iets raars heeft . Ik heb er zo hard voor gespaard ik kijk er al het hele jaar er naar uit om een eigen beestje te hebben . Foto’s volgen als hij idd blijft !!
plutolover
Geplaatst: 09-10-19 14:42
Fijn Leoni dat t goed is gegaan het guppy..
Ik ben vandaag ook even langs Max geweest. Hij groeit als kool!!
Alles stond binnen te eten dus hij kwam al uit de groep naar mij toe, halster om. Hem naar buiten geleid (stal grenst aan grote paddock) en de paddock even dicht gedaan. En heerlijk kunnen poetsen
Hier begin ik maar net hoe het aanvoelt. Ik pak straks in de zomer rustig wat 'enge' dingen mee, zoals een dekje, touw rond de singel plek, zo van die kleine dingetjes die prima eens een keer aan bod kunnen komen om hem eens kennis te laten maken, zodat het straks niet meteen helemaal nieuw is.
Meer schriktraining met de dingen die hij straks tegen kan komen eigenlijk
Vulina
Geplaatst: 09-10-19 20:04
Absolem, veulen of jaarling?
Leuk halster zo Staart hoort er bij!
Ik heb altijd het idee dat mijn foto's onzichtbaar zijn hier
Absolem
Geplaatst: 09-10-19 20:22
Vulina schreef:
Absolem, veulen of jaarling?
Leuk halster zo Staart hoort er bij!
Ik heb altijd het idee dat mijn foto's onzichtbaar zijn hier
Veulen . Hij is 4maanden . Hij wordt deze week afgespeend. Als hij bij ons een beetje bijgekomen is gaan we proberen of hij met de mini samen in de wei kan . De tuiger is nu nog veel te sterk voor hem . Die is al 1,5 jaar en 1,60 hoog dus dat kan nog even niet .