Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:39

Knapperd yvonne

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:02

Polar schreef:
Wat een gaaf kleurtje, is hij valk?

Ja hij is valk maar hij heeft bruine benen. Manen en staart zit zilver door heen.

@horsii dank je. Wij vinden hem ook goed gelukt.

Hij heef alleen nog maar steeds 1 bal.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:14

Kiki, prachtige foto's van King, wat een mooi vol stuk voor ze.

Welkom Polar! Eens, je kan ze beter wat te schraal hebben dan te dik i.v.m. de groeischijven. Uitzondering natuurlijk dat te mager ook niet wenselijk is.

Horsii, is Tess HB gevoelig? Snap het wel dat je het dan niet aandurft. Met mijn oudere ruin heb ik besloten het hem nog wel te gunnen, ondanks ppid en veel andere medische mankementen. Als het klaar is het soms ook klaar. Maar dat is met Tess en haar leeftijd een andere overweging misschien.

Hoe gaat het met jullie veulens en de warmte? Bij Whizper was het goed te doen met een windje in de wei.
Afbeelding
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:39

Carien, Tess niet maar Kyra mijn haflinger.
En ze is verder kern gezond en pas 13 dus die blijft op de paddock wanneer Tess de wei op gaat.
Maar Kyra is daar super rustig onder.

Whizper ziet er lekker rond en gezond uit.
Hier hadden ze het flink warm maar doen het goed.
Geen wind en op het zuiden.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:39

Maartje7: Leuk dat je er weer bent met Udsie! Heeft zijn kleur nog een bijzondere naam in de Fjorden wereld? Volgens mij is die wat grijzer dan de meeste Fjorden toch? Of lijkt dat zo? Het word al wel een stoere bink zeg!

kim_1990: Haha oeps _O- . Goede oefening voor de jaarling alvast voor als ze zelf later moeder word.

kiki: Balen dat King wat afgevallen leek te zijn! Hopelijk gaat het nu weer een beetje de goede kant op? Die groeispurten kunnen inderdaad een hoop energie kosten. Kan mij King zijn topic nog van vorig jaar herinneren toen die net geboren was en nog een klein veulentje was. Dat kleine veulentje is ook al zo'n stoere bink!
En wat een prachtige foto's heb je ontvangen! Lief ook dat de opfok/stal die naar je toe stuurt.

_Carien: Kan zeker los de komende jaren met de camera :D . Maar ook met manen invlechten op de dagen dat het heet word. Al ben ik stiekem ook wel blij dat Asfaloth niet zoveel onderhoud nodig heeft aan zijn manen. Korte manen is aan de ene kant toch ook wel makkelijk!
Gimli heeft gelukkig geen dunne mest meer *\o/* . Dus wat het precies was... geen idee. Even een off dagje denk ik.
En dat van de problemen. Met 5 dieren ken ik dat maar al te goed :') .
Snap je hoor met je ruin dat je hem het gras nog gunt! En zolang het goed gaat gaat het goed toch? Heb met Asfaloth precies hetzelfde. In maart/april begon die echt duidelijk aan te geven dat die het gras begon te missen. Toen kreeg Gimli natuurlijk de zand problemen dus toen toch maar de stap gewaagd. Pony's blij. Ik blij!

Polar: Welkom in het topic! Natuurlijk mag je gezellig mee komen kletsen! Heb je nog een foto van je jaarling?

horsii: Kyr vind daar duidelijk wat van dat ze niet op het gras mag :') _O- . Haar blik zegt alles!

YvonneV: Wat onhandig zeg dat die elke keer vast in zijn stal ligt. Volgens mij zag ik je topic daarover ook voorbij komen. Hopelijk krijg je de juiste tips! Is hem een tijdje 24/7 buiten zetten anders niet een optie?
Hij is inderdaad knap!'

Qua warmte. Heb ze vandaag de hele dag op de wei gelaten. Daar is vanaf de middag steeds meer schaduw (niet dat ze er in gaan staan :') ) plus een heerlijk windje.
Maar toen ik ze uit de wei ging halen en Asfaloth even navoelde voelde hij wel warm aan. Gimli niet echt. Die kan er duidelijk beter tegen. Dus maar gelijk op stal gezet zodat ze even bij kunnen komen.

Heb ze sinds vorige week donderdag namelijk weer 's nachts op stal staan helaas. Haalde Asfaloth en Gimli vorige week woensdag samen met de kleindochter van Gimli's fokker en haar moeder Asfaloth en Gimli uit de wei. Liep richting de paddock waar Gimli's fokker al klaar stond om de poort open te doen toen die opmerkte dat Asfaloth vet ophopingen had. Dan gaan bij ons allebei de alarmbellen gelijk af natuurlijk... en ook onwijs fijn dat Gimli's fokker zo goed oplet en mee kijkt!
Dus even samen overlegd en de eerste paar dagen t/m afgelopen zaterdag de graasuren ingekort. Dus 2 a 3uurtjes in de ochtend gras. Rest van de dag paddock en dan 's nachts op stal. Zaterdag weer de hele dag het gras op gehad. Zondag een paar uurtjes en dan vandaag en morgen weer de hele dag.
Inmiddels ben ik er ook achter gekomen waarom Asfaloth ineens vanuit het niets problemen kreeg met zijn gewicht. Asfaloth kan met 24/7 buiten zijn prikkels niet kwijt raken. Hij heeft chronisch stress en met te veel prikkels van buiten (dit kan al door het weer komen zoals wind en regen) dan raakt zijn mentale emmer voller en voller tot die het daar niet meer kwijt kan en dan gaat Asfaloth het helaas dus opslaan in zijn lijf. Dat kan van de ene dag op de andere dag gewoon zo floep gebeuren bij hem.
En ik was de afgelopen maanden eigenlijk alleen bezig met zijn Chronisch HB onder controle te krijgen en te houden en vergat daarbij zijn Chronisch Stress even helaas in het management... dacht dat het wel goed zat bij hem ivm ik elke dag aan ontspanning werk met Asfaloth en hij wel weer prima 24/7 buiten kon leven, maar nope. Niet dus jammer genoeg -O- .
Niet alleen moet ik zijn Chronisch HB goed managen, maar ook zijn Chronisch stress. Hij zou het mij eens makkelijk maken :') .

Dit was 30 juli. Niks aan de hand en helemaal trots op hoe die eruit zag:

Afbeelding

Dit was vorige week maandag. Ook nog niks aan de hand. Behalve dat mijn jongens het er ABSOLUUT niet mee eens waren dat ze een heel UUR moesten wachten voor ze de wei op mochten _O- . Maakte niet uit waar ik liep. Werd vooral scherp in de gaten door Asfaloth en Gimli zat geregeld te hinniken. Je zou maar een uur moeten wachten voor je het gras op mag _O- :') Gimli's fokker was even op de wei bezig waardoor ze nog in de paddock moesten staan.

Afbeelding

Asfaloth vorige week woensdag -O- :

Afbeelding

Afgelopen zaterdag na een paar nachten op stal en we gaan de goede kant weer op *\o/* . Laat ik het zo zeggen. Chronisch stress is no joke...
Dus ik ben weer vrolijk aan het puzzelen hoe het management tip top in orde te krijgen. Vrijdag komt de hoefsmid dus dan kan ik hopelijk ook weer even met haar brainstormen:

Afbeelding

Gimli zijn manen groeien inmiddels gestaag door :D . Nu weet ik dat zijn beide ouders ook lange manen hebben, maar Thorin en Eowyn hebben naar mijn weten niet zulke lange manen. Heel benieuwd hoeveel manen Gimli uiteindelijk krijgt en hoe lang ze uiteindelijk worden:

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:28

Bedankt! Ik vind het zo leuk om de verschillen in ontwikkeling te zien. Er kan soms echt veel verschil tussen zitten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:20

Fijn dat gimli weer stabiel is. Blijft lastig hoefbevangenheid. Daarom blijft mn haflinger op de paddock.

Hier naar de hei geweest. Tess voor het eerst naar het grote bos en voor het eerst naast de fiets, brave puppy.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:59

Wat een stoertje is Tess ook!

Hier weer pech -O- . Haalde Asfaloth en Gimli van de wei. Hield Gimli zijn oog al even in de gaten en was al druk bezig met vliegenmaskers in de weer en ondanks dat die vandaag een redelijk passend vliegenmasker op had moeten er toch vliegen onder zijn gekomen want ja hoor.
Oog ontstoken -O- . Heb ze nu maar op stal staan en morgen overdag ook verplicht op stal en dan wellicht morgenavond pas weer naar buiten.
Hij kan het oog nog open houden. Op de foto hield die het net dicht.
Maar ik baal even flink. Rot vliegen!

Had de xxs en xs vliegenmaskers van Harry's horse besteld voor Gimli, maar te groot... dus als iemand nog de gouden tip heeft voor een mini mini vliegenmasker hoor ik het graag!
Want jullie snappen. Met dit oog laat ik hem nu niet buiten tussen de vliegen lopen.
En bij geen verbetering bel ik donderdag de kliniek voor overleg of ze nog iets van zalf hebben. Voor nu hopen dat het op stal staan al gaat helpen. Niet leuk, maar wel noodzakelijk.
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:19

Heeft wheaterbeeta ze niet, die zijn heel fijn

Wat sneu zeg.
Even drie x daags met afgekoelde kamille thee schoonmaken.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:25

Asfaloth heeft inderdaad de Weatherbeeta om, maar kan eens kijken of Gimli ze ook past. Al dacht ik dat Asfaloth de kleinste maat heeft en die valt nog best groot uit.
Ga morgen in ieder geval kijken of de XXS van Harry's Horse die ik nu thuis heb liggen en dus te groot is voor Gimli wel bij Asfaloth past. Dan heeft die in ieder geval een reserve masker. Dat scheelt dan weer!

Van de kamille thee is een goeie! Kan ik morgen nog wel even halen in de winkel. Helemaal niet meer aan gedacht. Terwijl ik Kamille thee jaren geleden bij een andere pony in de kudde al wel eens heb gebruikt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:35

Wat een prachtige heidefoto's. <3

Ah, zo'n ontstoken oogje is altijd lastig.
Bij Agradi staan heel vaak maattabellen voor vliegenmaskers, misschien zit daar iets bij?

Kamillethee is absoluut een aanrader.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:58

Goeie! Ga morgen Gimli zijn maten eens opmeten. Dan weet ik waar ik aan toe ben.
Kramer heeft ook maattabellen zag ik.

Net even tussen de thee gezocht en ik heb zelfs nog Kamille thee in huis *\o/* . Wel van de pickwick en heel waarschijnlijk wel wat over datum, maar goed. Kamille thee is kamille thee.
Ik wil ze met de stal uitmesten morgen denk ik toch wel even in de paddock hebben. Is maar 10 a 15 minuten. Kunnen ze de benen strekken en ik de stal doen.
Heb vliegenspul van Laveos gekocht. De keep off balm/zalf. Dan smeer ik dat er nog op rond zijn ogen wanneer ze naar buiten gaan terwijl ik de stal uitmest.
Rest van de dag staan ze dan gewoon binnen. En dan even zien wat ik vrijdag doe.
Dan zit ik bijna de hele dag in Rotterdam voor hart controle zonder enige mogelijkheid om Gimli te checken en zijn fokker krijgt ze niet te pakken. Wellicht dat ik ze dan uit voorzorg maar op stal laat.
Gimli zijn fokker Heeft ervaring zat maar die van mij zijn eenkennig :') .

Onwijs bedankt nog voor jullie tips horsii en polar!

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:08

Wat vervelend xYaartje. Hopelijk knappen ze beide snel op! Kamille thee werd door onze dierenarts juist afgeraden. Gekookt water zou voldoende zijn.

Udsie is inderdaad grijzer dan de meeste Fjorden. Zijn vachtkleur is ‘grablakk’ :D

Wat gaaf zo op de heide horsii!

Mijn zusje heeft vandaag weer foto’s gemaakt van Udsie. We wilde dit graag een keer proberen en Udsie is wel gek van een sprongetje. We doen dit uiteraard niet te vaak, want hij is nog jong. Hij maakte er helemaal niks van dat er een zwart doek naast stond <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 02:01

xYaartje schreef:
Wat een stoertje is Tess ook!

Hier weer pech -O- . Haalde Asfaloth en Gimli van de wei. Hield Gimli zijn oog al even in de gaten en was al druk bezig met vliegenmaskers in de weer en ondanks dat die vandaag een redelijk passend vliegenmasker op had moeten er toch vliegen onder zijn gekomen want ja hoor.
Oog ontstoken -O- . Heb ze nu maar op stal staan en morgen overdag ook verplicht op stal en dan wellicht morgenavond pas weer naar buiten.
Hij kan het oog nog open houden. Op de foto hield die het net dicht.
Maar ik baal even flink. Rot vliegen!

Had de xxs en xs vliegenmaskers van Harry's horse besteld voor Gimli, maar te groot... dus als iemand nog de gouden tip heeft voor een mini mini vliegenmasker hoor ik het graag!
Want jullie snappen. Met dit oog laat ik hem nu niet buiten tussen de vliegen lopen.
En bij geen verbetering bel ik donderdag de kliniek voor overleg of ze nog iets van zalf hebben. Voor nu hopen dat het op stal staan al gaat helpen. Niet leuk, maar wel noodzakelijk.
[ Afbeelding ]

Kijk eens bij the minihorseshop

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:30

Maartje7: wel heel benieuwd waarom jouw DA kamillle thee afraad! Heb dat nog niet eerder gehoord en hoor altijd goede ervaringen met kamille thee en ontstoken ogen.
Ohhhh die galop foto zo met dat zwarte doek erachter <3 . Net alsof Udsie zweeft!
Kleurt die uiteindelijk nog grijzer of blijft het zo een beetje?

Yvonne: minihorseshop inderdaad gekeken, maar kom alleen die van Harry's Horse tegen in maat xxs en die is te groot.

Er was een zekere jaarling het niet eens met mijn plan _O- .
Op stal werd die al ongeduldig. In de paddock bleef die maar hinniken dus heb ze nu toch maar op het gras staan _O- .
Had thuis de Felix Buhler nog. Eigenlijk nog iets te groot, maar lijkt ondanks dat wel het beste te passen dus ik laat ze in de ochtend nu maar buiten. Haal ze vanmmiddag denk ik naar binnen.
Tenzij het vliegenmasker er nog op zit en er geen vliegen naar binnen zijn gekomen. Dan laat ik ze gewoon op de wei en haal ze vanavond naar binnen.
Heb ze nu wel rustig :')
Maar het nachtje stal heeft geholpen! Gimli zijn oog gaat de goede kant op *\o/* .

Afbeelding

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:52

Maartje mooie foto's!

Wat zien veel jaarlingen er al mooi uitgegroeid uit!
Kimber is nog steeds hoofdzakelijk veel benen.
Ze is ook niet veel de hoogte meer ingegaan maar wel langer geworden.
Ze blijft wat schraal naar mijn zin al vond de DA dat wel meevallen.

Ik ben blij dat het wat koeler is, was hier in het zuiden wel erg warm steeds.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:07

Er is duidelijk verschil tussen Tika(1.36) en KimberAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kimber gaat nog steeds mee als handpony
Afbeelding

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:02

Fijn dat zijn oog de goede kant op gaat. Wij gebruikte eerder ook kamille thee. Het is al even geleden, maar volgens mij ging het erom dat gekookt water schoner is dan kamille thee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:54

Volgens mij heeft HB ruitersport ook mini vliegenmaskers

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:59

Wat een onwijs leuk muildier. <3
Is hun gedrag te vergelijken met dat van een paard?

Fijn dat het oog al wat beter is, xYaartje.

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:51

Meet George!

Deze cruzado ruin is nu 142/143 met 14 maanden oud. Mama 148cm, papa 161cm. Wat denken jullie?Hoop stiekem wel op de 154cm of hoger! Ik
Vind hem er trouwens voor zijn leeftijd al redelijk volwassen uitzien…

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:27

Wat een knapperd is George.

King gaat ook goed, eindelijk wat spekkies erop. Fijn zo voor de winter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:30

Knapperd die King!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:16

Knapperds King en George.
Wat ziet George er al volwassen uit.

Tess gaat ook goed.
Vandaar weer even geoefend met alleen blijven, drie minuten gerend en toen gaan eten.

Afbeelding

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:06

Zo leuk! <3

George is vandaag voor het eerst na bijna een jaar weer gaan wandelen aan de hand buiten, samen met mama. Hij doorstond alle prikkels goed (auto’s, fietsers, schapen en fazanten). Toen hij terug thuis was moest hij eerst maar alles verwerken. :D

Afbeelding