Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vorstin schreef:Femke_L schreef:Nu ligt het veulentje heerlijk op een elekstrische deken, om haar goed op temperatuur te houden, flessen die dienen als kruikjes en een fleece deken over haar heen. Ze krijgt nogsteeds om de 1 á 1,5 uur 100 ml moedermelk.
Hoi,
Van een ander forum ben ik hierheen 'geroepen' omdat wij ervaring hebben met een 4 wkn te vroeg geboren veulen. Het verbaast me eerlijk gezegd dat jullie dierenarts(en) geen plasma toedienen bij het veulen en/of jullie doorverwijzen naar de veulenbrigade in Utrecht, een plek waar ze de merrie en veulen er wel doorheenslepen. Hoe goed jullie ook flessen, de zuigreflex zal morgen al minder zijn, en als ze zelf niet staat en drinkt heeft ze sondevoeding nodig anders gaat ze onherroepelijk dood. Is het niet nu dan over 10 dagen, twee weken..
Zie ons verhaal hieronder (lang!). Ik hoop dat het jullie helpt, het heeft wel een happy end, maar dat is dankzij zeer kundige dierenartsen. (je mag me PB en voor raad!)
gem schreef:Dustinlover schreef:Ik snap dat jullie zeggen haal er deskundige hulp bij maar je moet een grens trekken en die hebben mijn ouders getrokken om het veulen deze kans te bieden maar de kans dat ze al levend eruit zou komen was al zo klein.. Op een gegeven moment moet er dus een grens zijn.. ik doe super mijn best voor het veulen en de moeder..
Ik geef jou en je ouders groot gelijk. Er is een grens.
Het kraamboxje van Vorstin is een goed idee!
In ieder geval proberen veulen van de grond af te halen, bijvoorbeeld een kraambed maken op een pallet, en die aan de onderkant weer volstoppen met isolatiemateriaal of stro?
Libbylib schreef:Vorstin , ik lees nu je eigen verhaal ..bij mij is het inderdaad ook Miet van roy geweest ..echt klasse vrouw op en top ..ze werkte hier op de kliniek , in het veulen seizoen was ze vel over been , en had wallen onder haar ogen omdat ze 24/24 met de veulens bezig was ...van prematuurtjes tot moederloze en zieke veulens , daarbij krijgt ze van heinde en verre niets anders dan telefoontjes van andere DA en fokkers omdat ze zo goed is met veulens ..echt top
Tat_jana schreef:[deze tip zou even naar de ts of eigenaresse gepbt moeten worden.
het is idd belangrijk dat het veulen van de grond afgaat voor extra warmte.
evt wat isolatie matteriaal dr onder is bij de boumarkt niet zo duur alleen zorg wel dat het veulentje daar niet mee in raking komt want het kan prikken ( als je glaswol oid hebt )
JaBa schreef:Ook ik heb de indruk dat er meer kan gedaan worden voor dit veulen. Ik respecteer de keuze om dit thuis te gaan proberen, maar er zijn een paar dingen die thuis nog extra kunnen gedaan worden.
De belangrijkste zaken die DRINGEND moeten gebeuren zijn:
1) het antistoffen gehalte testen! Als deze niet in orde zijn, dan MOET ze plasma krijgen! Kost wat geld, maar kan thuis worden gedaan. Zonder antistoffen maakt ze geen schijn van kans. Ik betwijfel of de eerste melk van deze merrie echt wel biest was, die wordt namelijk pas op het einde van de dracht gevormd, en deze merrie was veeeeeeeel te vroeg!
2) laat iemand komen om röntgenfoto's te nemen van de beentjes van dit veulen. Dit bepaalt namelijk alles. Als de benen nog niet verbeend zijn, dan maakt ze geen schijn van kans, dan zal ze nooit kunnen lopen en wordt ze beter ingeslapen, hoe hard dat ook klinkt. Voor je er al die dagen tijd in steekt, moet je dit weten. Want niet verbeende botten, dat komt niet goed en dan moet je haar verhinderen om te proberen te gaan staan en misschien zelfs in het gips steken.