Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pino96

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:16

Ik hoorde idd ook dat tinkers en friezen nog flink wat groeien na hun 3e. Geen idee hoe dat met Paints zit. Als ik zo naast hem loop denk ik echt.. als jij geen minimaal 10 cm meer de lucht in gaat dan durf ik er niet op hoor haha. :') Maar ja, waar maak ik me druk over.

Ik hoorde ook dat vroeg ruinen ervoor zorgt dat ze wat hoger worden door de energie die dan in de groei gaat zitten ipv in hormonen. En ik denk ook dat als je je paard goed traint er even goed een mooie nek op komt. Maar ook dat allemaal is natuurlijk genetisch bepaald.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:49

Ik castreer vroeg. Dan kan ik ze normaal bij huis houden. Ik vind het ook geen toegevoegde waarde hebben om ze hengst te houden als ze niet voor de keuring gaan. Vind ze qua gedrag vaak minder leuk als ze lang hengst zijn geweest.
Maar alles zal paard afhankelijk zijn. Ik geloof niet in de theorie dat langer hengsten breder worden en eerdere ruinen groter etc. Ik geloof in voeding en management, en hoe een paard is en is gefokt.

Ik doe niks met mijn jaarlingen. Daarom post ik ook weinig. Ze staan sinds t weekend weer in hun winterwei met betonpad en snachts op stal. Dus dat doen ze. Naar de wei aan een touwtje en weer terug. En ze gaan ook nog wel eens naar de hoefsmid, en krijgen een spuit in hun mond zo nu en dan :')

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:53

Wat een heerlijk leven hebben die jaarlingen toch hè :D

Ik weet ook niet zo goed of het ik hele verhaal van castreren/groeien/breder paard etc moet geloven.
Wat zien jullie in gedrag dan specifiek voor verschil voor en na castratie?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:21

Wat ik veel zie is dat hengsten in hengsten koppels 3 jaar worden weg gestopt. Ze zijn hengst. Spelen ruw, bijten elkaar. E dat gedrag na elkaar krijg je dan naar een mens toe als ze uit de koppel komen.

Maar ik denk ook dat je dat krijgt als je een merrie of ruin 3 jaar weg stopt. Alleen dan in mindere brutale mate zeg maar. Ik vind hengsten over het algemeen brutaal. Je moet weten hoe je er mee om moet gaan en zeker consequent mee om gaan. En dan is het prima te handelen.

Uitzonderingen daar gelaten. Ik wil niemand op z'n tenen trappen, ik kan het niet zo goed uit leggen zoals ik het denk in mijn hoofd. Hengsten, ruinen en merries tonen toch alle 3 andere kenmerken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:28

Ik vind dat juist andersom. Hengsten spelen meer, merries vechten. Ik heb liever hengsten dan merries, hengsten zijn in omgang veel gemakkelijker. Tenminste, globaal genomen..

Toevoeging; Ik vind wel dat de meeste paarden het beste met 2,5 jaar de groep verlaten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:33

Maar vind je hengsten dan niet grover? Brutaler?
Merries vind ik over 't algemeen sws meer bitches _O-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:10

Nee, eigenlijk niet. Ze spelen soms wat ruiger, maar tegenover mensen niet..

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:13

Ik heb volgens mij echt de aller liefste hengst ooit, nacho is echt extreem lief <3
Wel heel bijdehand. Ik had vrijdag een paraplu mee voor de regen en hij is de enige die zonder twijfel op mij af stapt en in de paraplu gaat happen. Heel nieuwsgierig.
Maar echt veel respect voor mensen, laat zich goed meenemen aan een halster e.d. en is een echte knuffel :+:

Giv was als merrie inderdaad een heel stuk feller op deze leeftijd :+

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:26

Bij hengsten sluiten de groeischijven sneller onder invloed van hormonen, waardoor ze minder de kans krijgen om de hoogte in te groeien :) speelde bij mij wel mee voor vroege castratie, de mijne mag wel wat meer aan de maat.

Ik heb met een jaar laten castreren. Oa om hem in de kudde te zetten maar ook omdat ik geen hengstenkeuring ambities heb oid. Ik vind een ruin ook heerlijk ongecompliceerd. Als je uiteindelijk toch gaat castreren maakt moment niks uit (behalve groei in de hoogte dan) volgens mij hoor. :)

Ik doe met de mijne wandelen, poetsen, oefenen met trailerladen en wat basic grondwerk dingetjes!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 05:53

Grappig dat het allemaal zo persoonlijk is! Gelukkig bepaald ook niet 1 persoon voor alles.
Ik merk blijkbaar veel in gedrag, let er op of zie gewoon meer verschillen :j
En ben ook van mening dat er liever hengsten zijn en minder lievere merries. Zo verschillend per paard en per leeftijd ook. De 1 pubert gelijk en de ander pas als die 10 is, bj wijze van _O-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:15

Pino96 schreef:
Ik hoorde idd ook dat tinkers en friezen nog flink wat groeien na hun 3e. Geen idee hoe dat met Paints zit. Als ik zo naast hem loop denk ik echt.. als jij geen minimaal 10 cm meer de lucht in gaat dan durf ik er niet op hoor haha. :') Maar ja, waar maak ik me druk over.

Ik hoorde ook dat vroeg ruinen ervoor zorgt dat ze wat hoger worden door de energie die dan in de groei gaat zitten ipv in hormonen. En ik denk ook dat als je je paard goed traint er even goed een mooie nek op komt. Maar ook dat allemaal is natuurlijk genetisch bepaald.

Ik ben normaal stille meelezer hier (omdat mijn vriendinnetje Eveyy meekletst over haar puppy-paard Rose en het gewoon leuk is om over jong spul mee te lezen ;) ), maar kan hier wel op inhaken: tussen 3 en 6 kan er best wat groei in zitten hoor, bij ruinen!
Mijn ruin kocht ik als net driejarige. Hij was toen 1,50. Ik verkocht hem als 5-jarige op 1,58 en bij de nieuwe eigenaar is hij in het jaar erna nog doorgeschoten naar 1,60. Volle paint.
Die van Eveyy kwam met 2,5 jaar, en was toen als ik het goed zeg 1,41 en nu als zevenjarige 1,49?

Mijn merrie en de merrie die ik voorheen reed, groeiden véél minder in de periode tussen 3 en 6 (mijn merrie is nu 5,5, maar soit). De paint merrie groeide van 1,43 naar 1,48 tussen 3 en 6 en mijn huidige haflingermerrie is van 1,46 naar ongeveer 1,50 gegaan tussen 3 en 5,5.

Hoe het met grotere rassen zit, durf ik niet te zeggen, of dat echt 'anders' is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:45

Mijn merrie is 6 en groeit nu onwijs hard!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:47

Zou dat ras gebonden zijn? Alle paarden groeien nog tot hun 8ste dacht ik. Wij hadden laatst 3 jarige op 1.61. Die was na de zomer 1.68.. Sommigen groeien hun eerste jaar het meeste, anderen doen dan meer verdeeld over de jaren denk ik..

Mijn 2 jaarlingen zijn minstens al 1.60. Als die zo door zouden gaan, gaan ze over de 2 meter. Lijkt me stug :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:55

Vulina schreef:
Zou dat ras gebonden zijn? Alle paarden groeien nog tot hun 8ste dacht ik. Wij hadden laatst 3 jarige op 1.61. Die was na de zomer 1.68.. Sommigen groeien hun eerste jaar het meeste, anderen doen dan meer verdeeld over de jaren denk ik..

Mijn 2 jaarlingen zijn minstens al 1.60. Als die zo door zouden gaan, gaan ze over de 2 meter. Lijkt me stug :+

Géén idee of het rasgebonden is. Ze groeien inderdaad allemaal door tot hun groeischijven dicht zijn en gaan dan vaak de breedte nog in. Maar hoe de curve precies is (op welke leeftijd gemiddeld hoeveel groei) zou misschien wel typegebonden kunnen zijn?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:16

Hier vertonen beide mannen geen hengstengedrag, afgezien van onderling spelen. Maar op de merries die ernaast staan reageren ze keurig en rustig. Mijn merrie daarentegen...

Dat is waarom ik zou willen castreren, zodat ze allemaal samen kunnen. Voor het gedrag is het vooralsnog niet nodig.

Vulina, die van jou zijn gigantisch.. :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:19

tja mijn oudere haf is 6 jaar hengst geweest. Gelukkig niet exteeem last van hengstengedrag gehad. WEl eens een periode maar niet extreem op 1x na dan. MAar toen stond meneer alleen met merries in het land.. en was dus de enige ruin... Terwijl hij helemaal niet typenje leidende ruin is haha.

oja en toen ik verhuisde van stal en hij kwam in een ruinengroep te staan. Dacht ik yes hij wordt nu vast wel weer minder 'hengst'.. Tot ik gebeld werdt dat stan in het landje van 2 merries stond... Rustig te grazen haha. Weer terug gezet... toen werdt ik savonds gebeld dat Stanley onrustig bij het draad stond... DE 2 merries waren naar stal gegaan (blijkbaar hengstig en hadden ze draad kapot getrokken...) en daar was stanley niet mee eens. want zijn merries waren weg.... 2 dagen later stond hij bij een andere ruinen groep.... Toen hebben ze eingelijk voor gezorgt dat stroom er weer goed op stond... :+

Ben toen monikspeper gaan geven.. En dat hielp wel.

Hij is ook geen watje en kan best dominante trekjes hebben. Maar een echte leider of een kudde beschermer is hij echt te onzeker voor...

iets met grote mond,klein hartje hhahah

held op sokken..

Nu staat hij gemengt en heb niet het idee dat hij nog intresse heeft in hengstige merries. JA hij heeft 1 merrie voor zich zelf namelijk Fay een andere haflinger. Maar zei vind hem alleen leuk als ze hengstig is haha

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:36

Leuk te horen al die meningen en gedachten.. :D

Skippy01 schreef:
Die van Eveyy kwam met 2,5 jaar, en was toen als ik het goed zeg 1,41 en nu als zevenjarige 1,49?
Klopt ja! :j
Binnenkort nog maar eens meten, kijken of t nog wat gedaan heeft..

Rose is ook snel gegaan nu:
10 mnd - 1.34m
12 mnd - 1.38m
13,5 mnd - 1.41

Over 3 weken is ze 15 mnd, dus dan maar weer eens meten, ben benieuwd..
Ze is overigens echt n super lieve merrie.. wil overal bij zijn en altijd kroelen. Wel wat dominant.. of misschien meer opdringerig..

Vulina schreef:
Heel groot al! Hoe groot verwacht/hoop je dat ze worden?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:52

Die van mij is ook al tussen de 1,55 / 1,60 hoor :=
Vind ik vrij normaal als ik hem ook vergelijk met de rest van de groep

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:03

Haha ok!!
Ik hoop dat Rose max 1.55m wordt _O- (maar ben bang dat ze groter wordt..)
Iets andere tak van sport met die Amerikanen hihi

Maar.. hoe groot verwachten jullie dan dat ze gaan worden?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:21

Die van mij wordt ongeveer 1.18-1.20. Lekker handzaam 8-)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:22

ik verwacht max rond de 1.50

moeders is 1.40 en vaders 1.50

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:34

Ik hoop dat Nacho ergens tussen de 1,70 en de 1,75 eindigt.
Mama is 1,68 en vader 1,73. Vader fokt groot (meerdere die de 1,75 aantikken) dus ik heb daar wel vertrouwen in :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:14

Eveyy schreef:
Leuk te horen al die meningen en gedachten.. :D

Skippy01 schreef:
Klopt ja! :j
Binnenkort nog maar eens meten, kijken of t nog wat gedaan heeft..

Rose is ook snel gegaan nu:
10 mnd - 1.34m
12 mnd - 1.38m
13,5 mnd - 1.41

Over 3 weken is ze 15 mnd, dus dan maar weer eens meten, ben benieuwd..
Ze is overigens echt n super lieve merrie.. wil overal bij zijn en altijd kroelen. Wel wat dominant.. of misschien meer opdringerig..

Vulina schreef:
Heel groot al! Hoe groot verwacht/hoop je dat ze worden?

Ik denk dat ze zo rond de 1.75-1.78 worden. De ene heeft een moeder van 1.64 en de ander een moeder van 1.76. Daar zit nogal wat verschil in. maar de kleinste geeft tot nu altijd joekels..

1.60 is bij ons toch wel echt groot in de groep hoor! Ze staan met 17 hengsten, en zijn duidelijk de grootsten samen met nog 1..

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:33

Cioccolato; ik snap wel wat je bedoeld inderdaad. Merries zijn vrouwen, moet je mee om kunnen gaan :+
Ik snap ook zeker wat je bedoeld met na 3 jaar in de kudde en dan ineens in mensenhanden. Harry komt in de opfok gelukkig regelmatig in handen en wanneer ze teveel hengst worden in het gedrag zal ik zat ook zeker horen. Ben daarom niet heel bang voor datgene wat jij benoemd, maar houd het zeker in mijn achterhoofd. Fijn dat je het benoemd! Het gedrag is voor mij doorslaggevend in wanneer castreren.

Ook jou snap ik goed, Vulina. Ik vind de hengsten inderdaad meer spelen, daarbij wel wat ruwer. De merries vind ik veel geniepiger. De hengstengroep is gemoedelijker vergeleken met de merriegroep.
Waarom vind jij 2,5 een goede leeftijd?
Mij lijkt het prettig om Harry met 3,5 (na zomerseizoen) uit de groep te halen en daarna te laten beleren. Na het beleren wil ik hem naar zijn definitieve stal hebben. 3,5 dan dus ook deels omdat ik hem niet te vaak wil verplaatsen en ik 2,5/net3 dan te vroeg vind voor het beleren.

Fijn om jullie visies te lezen!

Harry is nu ongeveer 1,45. Ouders zijn geloof ik beiden rond de 1,50 en beiden flink stevig. Harry is van maart 2018.
Lees wel dat Quarters/Paints sneller ‘af’ zijn, maar of ze nog veel de hoogte in gaan lees ik nergens heel specifiek.
Heb wel zo’n groeitabel, maar denk dat die niet klopt. Geloof namelijk niet dat Harry 1.70 gaat worden :')

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:49

ik wil max in mei 2021 (dan wordt hij net 3) ophalen. Zodat hij het weideseizoen heerlijk kan gebruiken om meer basis dingen te leren. Zoals wassen enz. Ze komen inde opfok regelmatig in handen dus. Maar valt nog genoeg te leren na de opfok.

ik denk dat ik met 3.5 of misschien pas naar die winter rustig wil gaan zadelmak/beleren. Ik ben nog niet overuit of ik zelf doe of laat doen.. En door wie ik het laat doen is voor mij nog een raadsel. Ik ben niet zo van ff in 3 weken klaar stomen.. Doe het liever op mijn gemak met goede begeleiding. MAar dat is geheel afhankelijk hoe hij er op reageert. want heb zelf nog nooit eerder een paard beleerd.

Met 3 wil ik wel rustig aan wat grondwerk gaan doen.