Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melewel94

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:46

Hier mogen ze van mij ook lekker hengst blijven zolang ze geen overlast veroorzaken. :) maar ze staan hier ook maar met z'n 2tjes bij elkaar (2 hengsten) en binnen de straal van minimaal 500m geen merrie te bekennen :+ kunnen ze lekker even de breedte in groeien ipv dat ze gelijk de hoogte in schieten.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:51

Melewel94 schreef:
Hier mogen ze van mij ook lekker hengst blijven zolang ze geen overlast veroorzaken. :) maar ze staan hier ook maar met z'n 2tjes bij elkaar (2 hengsten) en binnen de straal van minimaal 500m geen merrie te bekennen :+ kunnen ze lekker even de breedte in groeien ipv dat ze gelijk de hoogte in schieten.

Die van mij mag best de hoogte in groeien hoor en later uitzwaren

This bij dit veulen zo ontzettend 50/50 of ie groot wordt of aan de kleine kant blijft. Als hij de 1.62 aantikt als hij bijna drie is ben ik gelukkig. Dan zal het eindstation zo'n 1.65 wezen wat een mooie maat is.

Mams is zelf maar 1.60 maar fokt iets groter dan zichzelf met relatief klein hengsten. Haar dochters zitten rond de 1.62. Nu is bij mijn veulen een knoeperd van een hengst gebruikt. Dus ik hoop echt dat dat zijn hoogte in positieve zin beïnvloed. Maja dat is echt even afwachten.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 00:19

Nacho is een engeltje als hengst dus dat blijft hij voorlopig ook nog :j

Morgen zie ik hem weer na een maand <3
Kan echt niet wachten *\o/*

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:09

Hier mag hij zijn ballen ook nog even houden. Pas wanneer hij echt kuren krijgt of door krijgt dat een van de buurpaarden een aantrekkelijke merrie is gaan ze er af :P

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:05

Update boy:

Neusswab is negatief, dus super goed nieuws!

Ze hebben allebei nog een extra ontworming gekregen voor de zekerheid, boy heeft nu antibiotica via een spuit gekregen en nog even doorzetten met de ventipulmin.

Ze denkt echt dat zij z'n eigen verslikt heeft en daardoor een bacterie heeft opgelopen.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:11

En er zijn witte wormpjes gespot in de mest... Maar goed dat hij nog eens ontworming heeft gekregen ondanks dat hij al 2x met strongid is ontwormd geweest...

En geen snot gezien deze ochtend! *\o/*

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:48

Ze gaan ook echt door de longen hè, die wormen! Gelukkig gaat het de goede kant op :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:18

Afbeelding
Nog meer páardjes die zich liever verschuilen als in de regen staan -O- :))

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:50

Hoe trots kan je toch zijn op je eigen paard, hij doet het zo goed <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:27

Prachige foto's weer van Nacho, pradadaan. Lekker bol buikje haha!

Ach, met dekentje zelfs! Luf_Midnight, wat schattig haha.
Die van mij schuilt ook graag, dacht ik. Toch kreeg ik gister een super leuk filmpje te zien waarop de ruinen aan de andere kant van de paddock door de blubber aan het banjeren waren. Geweldig om te zien dat ze zich achter de schermen toch echt wel vermaken in dit weer.

Ik zag online een soort paardenagenda, waarin je alles van je paard bij kan houden. farrier/dentist appointments. ''this weeks achievements'', ''this weeks goals'' en bij iedere dag ''training/exercise met tijdsduur en notes'' Hartstikke leuk zoiets!

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:00

Pff, ruinen... Ik ben stiekem wel blij dat ik een merrie heb!

Fijn dat de neusswab (mijn autocorrect maakt er neuswarmertje van :') ) positief is Melewel! Hopelijk is hij ook snel helemaal van de wormen af en kan hij zijn energie weer in het groeien gaan steken.

Nacho ziet er goed uit. Koddig hoofd heeft hij toch.

Ik ben net verhuisd, dus weinig tijd om naar de opfok te rijden. Maar gister was ik weer even heen en heb genoten. Meestal staat de kudde alleen te eten of te slapen, maar nu zat er eindelijk een keer actie in. Wat baalde ik dat ik de camera niet mee had :+

Dus dan maar met de telefoon:
Afbeelding
Afbeelding

En ze is gegroeid! Ik denk dat ze inmiddels de 1.50 wel aantikt.
Afbeelding

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:08

Zo, Evita_3 op die laatste foto zie je echt al een paard! En lekker gras hebben ze daar nog staan.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:48

Melewel94 schreef:
En geen snot gezien deze ochtend! *\o/*

Super fijn!!

En wat een leuke foto's allemaal weer <3
Ze worden echt allemaal al groot/wolwassen zeg!

Mijn Rose heeft echt nog zo'n ontzettend baby-merrie-hoofdje haha. Ze wil er altijd bij zijn en altijd aandacht.

Afbeelding

Wat is me af vroeg, wat is de reden dat jullie de hengsten zo lang hengst houden? Echt omdat ze dan misschien zwaarder worden, of een andere reden?
In mijn omgeving worden ze namelijk voor hun 2 toch meestal wel geruind wanneer het geen dekhengst hoeft te worden..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:51

Ik hou ze hengst met oog op de hengsten keuring, daar zijn ruinen niet zo gewild :P

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:57

Ik bedoel natuurlijk wanneer ze toch geruind gaan worden, maar dit bijvoorbeeld pas op 3 of 4 te doen, ipv op 1 of 2 jaar oud :o
Even los van keuringen oid hihi

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:01

Wat fijn dat het beter lijkt te gaan, Melewel!

Wat een schatjes zo met die dekens om, Luf_Midnight.

Mooi Pradadaan.

Pino, Benji word ook al groot zag ik in je volgtopic. Leuk hè dat ze dan toch meer spelen dan je denkt. Jammer dat ze dat nooit doen wanneer je erbij bent. :')

Auryn word mooi, Evita. Op de laatste foto is ze heel volwassen al. Ze loopt erg mooi!

Lief koppie heeft ze, Eveyy.

Zolang Harry zich goed gedraagt laat ik hem voorlopig nog lekker hengst. Ze zeggen dat ze na het castreren meer de hoogte in gaan en minder de breedte in. Geen idee of het echt waar is. Harry is al flink groot aan het worden, dus houd hem dan liever nog hengst. En stiekem vind ik die brede hengstenkaken wel heel mooi :o
Maar zodra hij last krijgt van zijn hormonen gaan zijn ballen er echt gewoon af.

<3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:05

Kayleigh__ schreef:
Zolang Harry zich goed gedraagt laat ik hem voorlopig nog lekker hengst. Ze zeggen dat ze na het castreren meer de hoogte in gaan en minder de breedte in. Geen idee of het echt waar is. Harry is al flink groot aan het worden, dus houd hem dan liever nog hengst. En stiekem vind ik die brede hengstenkaken wel heel mooi :o
Maar zodra hij last krijgt van zijn hormonen gaan zijn ballen er echt gewoon af.

Ah check, echt puur voor hoogte/breedte verhaal dus!
Vind dat ie al flinke kaken heeft hihi, ziet er knap uit!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:08

maxi!! zo schattig dat ze dikke vrienden zijn. Tja ze zeggen ind dat naar het castreren ze de hoogte inschieten.

Maar komt dat omdat ze dan minder bezig zijn met rangorde en dus rustiger worden en daarom dus minder energie verbuiken en dat kan dan in groeien gestopt worden?

Want kan maar zo zijn dat hengsten net zo groot worden als ruinen maar dan iets langer over doen omdat ze nog bezig zijn met andere dingen dan energie in het groeien te stoppen..

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:09

Eveyy schreef:
Kayleigh__ schreef:

Ah check, echt puur voor hoogte/breedte verhaal dus!
Vind dat ie al flinke kaken heeft hihi, ziet er knap uit!

Klopt. Hoewel ik eigenlijk niet zo goed weet of die verhalen ook echt kloppen
Zolang het geen kwaad kan geloven we maar in die verhalen. :')

Thanks! :D

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:11

Doen jullie al iets met jullie jaarling? Ik doe nu met Jacky vooral poetsen en af en toe een stukje wandelen.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:28

Eigenlijk niet zoveel. Vooral borstelen. Heel soms met een halster om een paar meter uit de groep. 2 keer per jaar komen ze van 2moons op de opfok om te oefenen met grondwerk en/of trailerladen. Dat is erg leuk om mee te doen, maar buiten die dagen doe ik niet veel nog met Harry.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:45

Ik doe ook niet zo veel. Poetsen en als ik hulp heb hem ff uit de groep halen. Binnenkort wel soort trainingsdag.

Ik wil wel wat meer gaan doen bijv iets langer uit de groep en voetjes achter beter optillen.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:01

Ik heb die van mij vroeg gecastreerd omdat 1. hij anders niet in de kudde kon en 2. hij wel wat hengstengedrag ontwikkelde (vooral als ik ongesteld was..) en ik daar écht geen zin in had haha. Maar als hij op de opfok was gebleven had ik hem waarschijnlijk ook langer hengst gehouden, gewoon omdat ze dat daar ook doen. Plannen veranderen haha.

Ik doe best veel al met die van mij. Maar ga er vaak ook heen om juist even niets te doen. Vandaag weer door het bos gewandeld. Nu voor het eerst echt verder het bos in gegaan zonder een ander paard. Hij doet het heel goed. Ik ben ook onze eerste vakantie al aan het boeken voor volgend jaar mei. Kan die mee wandelen op de veluwe met de paardjes van vriendinnen.

Benji is nu 1.45/1.46 en een jaar en 5 maanden. Weet iemand hoeveel cm ze nog kunnen groeien na deze leeftijd?

Mijn beste vriendin en Benji
Afbeelding

En mijn hond natuurlijk.. genieten dit.
Afbeelding

Afbeelding

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:23

Denk dat het groeien heel dier afhankelijk is.
Hoor op veel tinker forums dat die juist erg laat zijn
Daar hoop ik ook op want anders blijft Serai wel echt een mini.
Maar dat de Duitse pony hengsten juist weer voor heel veel groei in het eerste jaar zorgen.
Dus misschien dat dleh nog maar cm werk word..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:51

Ik vraag me altijd af hoe dat te onderzoeken is, of een paard na vroege castratie groter wordt dan later gecastreerd. Verder vind ik de hengsten nek passend bij het gedrag ;) Wanneer je een ruin juist traint kun je er minstens zo'n mooie kap op trainen. Zodra ik denk dat het geen hengstenkeuring materiaal is, castreer ik ze. Ik heb liever een fijne ruin met goed karakter, dan 1 die constant blijft dekken oid..