Kopen zonder kijken in Wales

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 22:20

Begrijpelijk. Hopelijk vinden ze beiden een goed plekje.
Pipp bevestigt toch wel weer het oude vooroordeel van het gemiddelde roan paard. Vossen en valen zijn bliksemstralen. }> .
Gemotiveerd, maar met een flinke gebruiksaanwijzing. :D

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 23:10

Die uitspraak kende ik nog niet Senna. Welke kleuren worden er allemaal onder valen verstaan?

Pipp is wel echt een hele goede pony. Als je een goede menner bent zou ze ook super gaaf voor de wagen zijn. Maar mij niet bellen, met mijn nwr fokmerrie geprobeerd maar geen succes. En het mennen heb ik ook echt niet in de vingers haha.

Sjonnie, ik heb haar niet meer gemeten maar heb haar op 1.34 gezet zoals de laatste keer. De kont is laatste keer gemeten op 138/139cm. Ik zag al wel dat ze wat aan het bijtrekken was van voren. Maar ze is echt een flinke pony met veel body <3

Iris, voor een fokmerrie geen veulens meer. Zoals ik eerder zei, dan minimaal 2 jaar oud maar liever tussen de 5 en 8 jaar. Dan weet je echt wat je koopt.
Heb wel een nakomeling van mijn hengst gekocht maar dat wil ik al 3 jaar, vanaf dat hij ging dekken. Eigenlijk 6 jaar want dat wilde ik al toen ik hem kocht. Ben wel oprecht heel kieskeurig daarin geweest en dit jaar dus pas 'the one' gevonden en mogen kopen. Vorig jaar was er ook een heel goed veulen maar die was bij voorbaat al niet te koop helaas. Ik werd er zenuwachtig van haha want 3 jaar verder en had nog steeds niks van hem.
Naast degene die ik heb gekocht is er nog een geboren met de x factor dus een heel goed jaar dit jaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:16

Citaat:
Die uitspraak kende ik nog niet Senna. Welke kleuren worden er allemaal onder valen verstaan?

Valen zijn schimmels. Het is een oud gezegde in de paardenwereld.
Het is natuurlijk niet waar, maar mensen plakken graag stickertjes.

maj0

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:08

Ik hoop dat je snel een mooi plekje voor ze beide hebt!

Begrijp ik dat je nou een nieuwe merrie hebt gekocht? Een wat oudere?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 14:12

Majo,
Nee ik heb geen nieuwe merrie. Ik gaf alleen aan dat als er ooit een nieuwe fokmerrie komt ik geen veulen zal aanschaffen. Deze zal dan ouder zijn zodat je beter weet wat je koopt.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 16:43

Aah dan las ik dat verkeerd sorry!

Ik hoop voor je dat er een keer een goede mooie merrie voor je op je pad komt

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 19:30

Vandaag weer bij de dames geweest. Staan nu elders 24/7 buiten en vol in het gras. Pipp is meteen weer geëxplodeerd :=
Dit gaan we wel in de gaten houden uiteraard.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Oife is wel weer mooi hoor, dat gaat bij haar met groeien echt in fases. Wel echt nog overbouwd.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:02

Wat groeit Oife er mooi in!!!
Pip blijf ik echt wel onwijs mooie pony vinden. :+:

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:35

Wat een gave merries en wat balen dat er niet 1 is die aan al je eisen voldoet.
Eigenlijk had je dus een kruising moeten hebben van deze 2. Het lichaam van Pip met het karakter van oifee

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 21:06

Als Oife iets kleiner zou blijven met een mooier hoofd was ze zeker gebleven. Ik houd wel van lengte in het lijf ook. Pipp is wel echt heel mooi en ook echt een B qua type.

Kreeg vandaag te horen dat ze een uur bezig zijn geweest met haar te vangen, ze stond eerst aan huis op het land en moest naar het land waar ze nu staan. Maar Pipp wilde bij de hengst blijven die het weiland ernaast stond :+ normaal ben ik er altijd bij om te helpen maar zat in Limburg.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:49

Ben benieuwd hoe groot Oife wordt.
Wat zijn ze gegroeid!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:50

StalMelyn schreef:
Als Oife iets kleiner zou blijven met een mooier hoofd was ze zeker gebleven. Ik houd wel van lengte in het lijf ook. Pipp is wel echt heel mooi en ook echt een B qua type.

Kreeg vandaag te horen dat ze een uur bezig zijn geweest met haar te vangen, ze stond eerst aan huis op het land en moest naar het land waar ze nu staan. Maar Pipp wilde bij de hengst blijven die het weiland ernaast stond :+ normaal ben ik er altijd bij om te helpen maar zat in Limburg.

Haha echt een donderkop die Pip.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:21

haha geweldig ik hou wel dat soort geintjes. Maar wat zijn ze mooi!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 19:50

Ben heel blij met hoe ze ontwikkelen. Hopelijk komen de geschikte huisjes nog voorbij.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 21:40

Hier een update die vele toch wel leuk gaan vinden. Beide meisjes zijn er nog, zeker in het begin veel reacties gehad maar niks was goed genoeg. Voor nu besloten dat ze blijven, tenzij er alsnog echt een heel goed huisje komt maar dat geldt voor al mijn pony's. Soms komt de juiste match onverwacht voorbij.

Zaterdag ga ik er weer heen en zal foto's maken :D

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:47

Ah das idd een fijne update al zul jij hier zelf wel anders over denken..benieuwd naar de foto’s

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 22:54

Nee, eigenlijk een opluchting. Ergens zag ik er toch tegenop, zeker als ze beide zouden gaan. Ik moet eerlijk bekennen dat de klik er met Pipp minder is maar wil het wel een kans geven. Misschien slaat het om als we aan de slag gaan met wat werk en überhaupt meer met elkaar. En anders volgend jaar beleren en dan alsnog weg maar dan heb ik het wel een kans gegeven.

Oife is wel echt goed aan het bijtrekken en qua karakter had die al heel snel mijn hart veroverd. Echt topkarakter van die stoeterij.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 23:16

Dan is het goed dat het zo gelopen is.
De tijd zal uitwijzen hoe het verder loopt.
En precies wat je zegt, mss is Pipp wel heel leuk als ze wat aan het werk gaat.ze is nog jong he

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 06:20

Leuk dat we ze kunnen blijven volgen!
Karakter van de hengst heeft ook veel invloed. Ik heb bij een merrie wel eens gedacht, dat ze daarmee fokken zeg..maar nakomeling was heel leuk en braaf.
Met Oife kun je een wat kleinere hengst nemen. Ze heeft veel kwaliteit en ze is super chique.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:49

Leuk dat ze nog even blijven. Wat zijn nu je plannen met ze? En ik ben benieuwd naar hoe ze er nu uit zien.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 19:02

Maj0, Oife wil ik toch houden voor de fok. Showen zal niet gaan omdat ze gewoon te groot groeit en tot nu toe hoofdje niet mooi genoeg is, al groeit ze er wel beter in dus dat kan over aantal jaar toch nog anders zijn.
Fok richting zal ook geen welsh sectie B zijn maar rijpony (en vast ook wel eens een B). Ik hoop vooral lengte, bot en type toe te voegen en uiteraard nieuw bloed. Daarnaast heeft ze echt een fantastisch karakter en die rijponys van tegenwoordig zijn best pittig. Qua hoofd zal ik dus wel een hengst kiezen met mooi koppie, daar kijken ze ook minder naar, beweging lijkt er alleen maar toe te doen.

Pipp gaan we zien. Eerst maar eens samen wat gaan doen. Vandaag was ze in een goede bui.

Oke, foto's!

Ze stonden helemaal achteraan en meestal komen ze wel maar vandaag niet.
Afbeelding

Eerst het dikke varkentje Pipp
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze worden in de gaten gehouden. Een merrie is opgehaald, die was gevaarlijk dik en staat weer aan huis op dieet.

En dan Oife, op de 2e foto met een 3 jarige welsh B.
Afbeelding
Afbeelding
Oife was na de manen ontklitten heel wat manen kwijt maar zo helpt het aangroeien ook niet
Afbeelding

Ze hadden er echt geen zin in vandaag dus heb geen heel leuke foto's.
Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 00:31

Nou die laatste is anders wel heel leuk!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 07:55

SjonnieZ schreef:
Nou die laatste is anders wel heel leuk!

Dat vind ik ook een leuke foto. Wat een leuke bles heeft Pipp, het lijkt wel op zo'n vulkaanuitbarsting :+

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:37

Ik vind die laatste ook wel heel leuk.

Leuk dat je met Oife toch wil gaan fokken. Ben benieuwd wat daar uiteindelijk voor leuks uit komt (maar dat duurt nog wel even haha).
Maar als ze toch niet naar het hoofd kijken en alleen naar de gangen waarom kan ze dan niet showen? Of is dat weer wat anders?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 09:33

Ik bedoelde dat ze in de rijpony richting vooral op beweging hebben gefokt en daarmee rastype wat is verdwenen. Het hoofd vind ik heel belangrijk, dat is het eerste wat je ziet als je naar stal loopt. Ik wil dan eigenlijk dat je meteen zegt, dat is een welsh!
Ik mis dat bijvoorbeeld ook een klein beetje bij Naud, die had qua hoofd mooier mogen zijn. Al heeft hij alsnog een mooi hoofd maar in verhouding had die iets breder tussen de ogen mogen zijn.

Oife is een B dus als ik wil showen moet ik ook showen in de sectie B. Maar qua fokken kan ik haar wel kruisen met een welsh rijpony, dat veulen komt dan in de part bred sectie en kan met 3 jaar, na goedkeuring van de commissie, overgezet worden naar de sectie NWR.

Mijn ideale type hoofd is echt nog die van mijn inmiddels verkochte dekhengst. Breed tussen de ogen, smalle neus en kort hoofd. Flinke kaken en een heel groot mooi oog erin.
De stal die hem ter dekking hadden hebben zelf een jonge hengst verkocht en niet voor de hengstenkeuring gebracht omdat dat hoofd zo tegenviel. Die stond naast Brenin op stal en dat verschil was zo groot dat ze geen zin hadden om die klaar te maken :')