[Foto] 2020 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:07

Ons veulen staat bij een merrie van 2017 en een merrie van 2018. De merri van 2018 is zijn speelmaatje, die trekken echt naar elkaar toe. De merrie van 2017 is totaal niet speels, maar wel weer een goede leider en opvoeder (zonder ooit nog zelf een veulen gehad te hebben, haha). Heel duidelijk, maar zeker niet gemeen. Ik had inderdaad nog wel liever een veulen erbij gehad, maar we hadden onze andere drachtige merrie verkocht, en gezien Zamazenta voor de verkoop is ga ik er niet speciaal eentje bij kopen. En zo lang het goed blijft gaan is dat alleen maar fijn :)

Aankomend jaar hebben we 3 veulens en we hopen eind van het jaar of begin 2022 een loopstal te kunnen realiseren zodat we dan misschien ook wat opfok voor anderen kunnen doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:26

Daihyo schreef:
dan komen ze samen bij nog 2 paarden en staat ze dus met mijn haflinger, een jonge speelse ruin en een opa. Speelmaatje, opvoeder en een vriendje, dat is voor mij genoeg om haar mee te laten opgroeien :j

Dat is gewoon perfect <3

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:54

Hier 24/7 met mijn ander paard en dan ng 2 ruintjes dus een leuke kudde van 4 :D

Ook nog een hele hoop buurpaarden dus staan nooit alleen :D

Ze is zooo mak!
Neem haar weinig in de hand maar ze is toch suuuper braaf en heel aanhankelijk
Op de trailer, aan de hand, hoefjes doen, overal kunnen aanraken
Alles kan met haar <3

Afbeelding

Met mijn ander paard <3
Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:09

Wij hebben zelf een opfok bedrijf, en de argumenten die hier worden genoemd vind ik ronduit triest. Bedankt +:)+

Wij hebben zo goed als géén uitval, en ik lees op bokt ontzettend veel gevallen waarbij gewonden vallen of de ontworming niet goed is, etc. Om dan als opfok bedrijf zulke over 1 kam gescheerde (geschoren?) opmerkingen te lezen vind ik toch echt altijd waardeloos. Wij werken 7 dagen in de week, gaan nooit op vakantie, staan nachts paraat. Gelukkig hebben we een volle stal, met tevreden (vaste) klanten..

Change3x

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:16

Hier tot nu toe ook alleen maar goede ervaringen met de opfok. Er zijn echt wel goede plekken hoor!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:42

Tja. Ook ieders eigen keuze om er niet voor te kiezen.

Verder meng ik me niet in argumenten. Ik zie namelijk ook wel grote voordelen aan opfokgroepen. Maar heb ze alsnog liever thuis, want dat is gelukkig haalbaar. :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:42

Change3x schreef:
Hier tot nu toe ook alleen maar goede ervaringen met de opfok. Er zijn echt wel goede plekken hoor!

Nou daarom dat is zeker zo :o
Ik zie en hoor net zo goed hele goeie verhalen

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:47

Tja Vulina, ze zijn er ongetwijfeld, zo waren wij supertevreden over de Breukelenhof. Maar het rondje dat wij 2 maanden geleden maakten, en dat was al na een enorme online schifting, zorgde ervoor dat we die van ons niet naar een opfok doen. Een kleine greep uit wat we zagen, en dan leken dit volgens de website hele geschikte opfokken: idioot gevaarlijke omheiningen, zeer donkere, kleine, volgepropte hokken, slecht ruwvoer, veel te weinig land voor de zomermaanden, eind van de zomer paarden al in de modderzooi, 3x per week een uurtje naar buiten, en ga zo maar door. Als ik dan bedenk dat we ze thuis gewoon lekker 24/7 buiten kunnen hebben en ook aan alle andere voorwaarden dik voldaan wordt, snap je dat ik blij ben dat ze even tijdelijk bij de buren kunnen voor het afspenen.

Dat is geen kritiek op jouw opfok, maar kritiek op de grote hoeveelheid opfokken die ik heb gezien de afgelopen periode.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:49

Cioccolato schreef:
Tja. Ook ieders eigen keuze om er niet voor te kiezen.

Verder meng ik me niet in argumenten. Ik zie namelijk ook wel grote voordelen aan opfokgroepen. Maar heb ze alsnog liever thuis, want dat is gelukkig haalbaar. :j

Dit geldt voor mij ook. Ik zie ook zeker voordelen, maar dat geldt ook voor een gemengde kudde. Net als de nadelen, die heb je ook bij beiden. Ik heb bewust gekozen voor een kleine gemengde groep.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:55

Ja, maar het begrip 'opfok' wordt ermee wel in een kwaad daglicht gezet. "Alle opfokken die ik heb gezien waren niet goed". Ik vind het al jaren bijzonder dat juist degenen die zo hard roepen dat opfok zo slecht is, mij pb's sturen over ontworming, wonden, ziekte en opvoeding..

Daarbij, hoe vaak zie je thuis wel niet veulens opgroeien, die in de winter geen daglicht zien, in vieze stallen staan met te weinig ruwvoer, geen weide en vooral te weinig opvoeding, etc. Dat zegt ook niet meteen dat elke thuis situatie slecht is.
Ik zou dan kunnen zeggen; ik zou er nooit voor kiezen een veulen thuis te laten opgroeien, want ... -zie boven-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:08

Dat is met alles zo. Goede en slechte pensionstallen, opfokken, maneges. Dat zal ook altijd zo blijven. Zolang je naam niet genoemd wordt zie ik geen enkel probleem.

Ik ken geen eens opfokken. Maar ik vind dat vulina, als persoon zijnde, op internet, prive, onwijs open is en altijd wil helpen waar ze kan. Dat zou mij een goed gevoel geven als ik naar een opfok op merrie begeleiding zou kijken.
En ik denk ook dat vulina als persoon haar bedrijf positief neerzet door zo aanwezig te zijn op de manier zoals ze doet. Ik zie niet veel mensen van bedrijven zo actief praten, helpen, meedenken etc.

Zo kan ik bijvoorbeeld ook ingaan op het stukje kritiek hier boven genoemd over modder. Ik heb ze ook in de modder staan. Maar, maaarrrr ze kunnen ook droog staan in het weiland. En 's nachts moeten ze droog staan in stal. Ze staan namelijk liever in de modder overdag. Prima. Eigen keuze! Ze rollen er ook graag in.................

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:31

Ik ken Vulina verder niet, niet van andere posts op Bokt en niet in het echt, niet van pb's over wormen of wat dan ook, maar jeetje, ik mag hier toch wel mijn ervaring neerzetten over het zoeken naar een geschikte opfok? Als je mijn andere berichten hebt gelezen dan zie je dat ik zeker ook heel positief kan zijn over een goede opfok, dus ik begrijp de gepikeerde reactie op mij niet zo goed?

Ik probeer mijn best te doen om het voor mijn paarden zo goed mogelijk voor elkaar te hebben, en dat doe jij duidelijk dus ook Vulina, en tja, in elke branche heb je rotte appels, maar ik heb niet het gevoel dat jij doordat dat benoemd wordt klanten misloopt, zeker niet als je het dus allemaal heel goed voor elkaar hebt.

En Cioccolato, helemaal mee eens, lekker varken kunnen spelen in de modder is niks mis mee, maar dan moeten ze wel zoals je aangeeft droog kunnen staan als ze dat willen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:56

Ik heb wel pb’s over ontwormingen gestuurd, waar ik je nog steeds dankbaar voor ben. Maar zeg nergens iets negatiefs over opfok. Dus ik voel me verder ook niet aangesproken.

Ik vind het fijn dat ervaringen gedeeld worden, positief en negatief. Juist door de positieve uit te lichten laat je zien hoe het wel kan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:02

Ik ken Vulina wel en zij heeft het prima voor elkaar.
Maar ik ken ook een opfok bij mij in de buurt met een hele goede naam waar ik absoluut geen paard zou stallen.

De reden om Noa op de pensionstal te houden is puur voor mijzelf, ik ben 100% afgekeurd, zal nooit meer aan het werk komen en Noa zorgt ervoor dat ik regelmatig mijn huis uit kom en mensen spreek.

De moeder van Noa heb ik wel aan Vulina toevertrouwd en die heeft het top daar.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:30

Misschien komt het wat geïrriteerder over dan het bedoeld was. Het was in ieder geval niet op 1 iemand specifiek bedoeld. En nog even als extra opmerking; ik vind de pb's niet erg, integendeel; ik help iedereen met liefde :j

Ik vind het denk ik gewoon jammer zoveel negatieve dingen te lezen over opfok, aangezien het mijn leven is..

Cio en Tiwi, bedankt voor jullie lieve berichtjes :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:35

En ik ben blij dat je ook mij helpt ivm die rot wormen, en dat is super lief altijd klaar staan voor andere.

En ik begrijp goed dat negatieve reacties over opfok niet leuk is als dat je leven is.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:36

Hier nog altijd de veulens naar de opfok gedaan. Opzich ruimte zat om ze thuis te houden. Maar kies toch heel bewust om ze hier in de buurt naar een fijn opfok adres te doen.

Dit jaar was ons hengstveulen er echt gebaat bij om in een grote groep veulens te komen waarin hij in korte tijd heeft geleerd dat hij niet de baas is over alles en iedereen. Maar ook fijne speelmaatjes heeft gekregen waar hij zijn ei kwijt kan.

Als hij thuis was gebleven had ik er een paar veulens bij moeten zetten om voldoende afleiding te geven. En ja er is zeker kwaliteitsverschil tussen opfokken daar moet je gewoon zelf kritisch op zijn. Maar een goede opfokker denkt met de eigenaar mee en kan deze ook ontzorgen. Iets wat ik persoonlijk wel fijn vind.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:45

Ik heb mijn veulen nu tijdelijk ergens anders staan. Vind het verschrikkelijk, niet in eigen beheer.. gelukkig komt ze rond februari weer naar huis. Ik denk dat ik het ook moeilijker uit handen kan geven omdat de paarden normaal thuis staan en dan kun je alles zelf bepalen := Ik zou nu bijvoorbeeld met een pensionstal ook al moeite hebben, en niet omdat er dan geen vertrouwen is maar je hebt toch een eigen manier. Maargoed dat is proberen los te laten!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 03:30

Ik denk dat mensen zich niet zozeer voor of tegen opfok moeten keren, maar vooral kijken wat aansluit bij hun gevoel én veulen.

Vandaag mijn jongste 2020 kind weg gebracht. Hij is verkocht en eigenaresse heeft gekozen voor kleinschalige stalling. Zolang het licht is buiten op de paddock met 1 leeftijdsgenootje en snachts samen in 1 box. Het zou mijn keuze absoluut niet zijn zo, maar als zij zich er goed bij voelt, wie ben ik dan? Verkocht is verkocht, de keuze is doordacht gemaakt en eigenaresse moet ermee leven, dus dan sta ik achter haar om te helpen het veulen het beste te geven.

Thuis heb ik 2 merrieveulens samen, 24/7 buiten, een van de 2 moeders staat aan de andere kant van het draadje, sinds kort samen met een nieuwe merrie. Krijgen de jonkies toch iets mee van kudde gevoel (op den duur mogen ze weer met 4, nu even afspenen), hebben elkaar om mee te spelen en de ene mamma als veilige haven. Ik vind dat ideaal. Was wel bang dat het oudste veulen van wie de merrie er nog is dominant zou worden, maar dankzij een onzeker en gevoelig karakter valt dat reuze mee. De nieuwe merrie helpt ook goed mee met grenzen stellen (ze delen hun hooibakken met elkaar).

Ik kies bewust niet voor opfok omdat ik graag vanalles met de veulens onderneem. Veel mensen zijn daarop tegen en hoor vaker dan eens dat je er vervelende paarden van krijgt. Tot nu toe gaat het prima, en ik doe de gehele training, ook inrijden etc op den duur zelf, dus heb mezelf ermee. Ik geniet van een wandelingetje van 10min met een veulen misschien nog wel meer dan van een ritje met een volwassen paard. Ik vind die jonkies geweldig. Mijn eerste eigen gefokte veulen is ook thuis in gemengde kudde opgegroeid en deed ik vanalles mee. Fietsen, zwemmen, ballonnen kapot stampen, aan de dubbele lijnen voor mijn andere merrie spannen voor een ritje. Geweldig. Toen ze 2j8m was heb ik haar moeten laten inslapen. Ik ben nog elke dag dankbaar voor de geweldige jaren die ik met haar heb gehad. Moet er niet aan denken dat ik haar eerst een paar jaar had "weg gezet".

Maar, ik begrijp ook dat als sportpaarden je handel is, je inkomen, dat je tientallen per jaar fokt in de hoop op die ene topper, dat het echt nonsens is wat ik doe. Dan vind ik een opfok een top keuze.

En Vulina komt op mij over als iemand met enorm veel kennis, die ze graag deelt, die eerlijk en oprecht is. Dat lijkt me een pré voor een eigenaar van opfoktstal. Ik heb de stal nooit gezien, dus geen idee of dat mij zou passen, maar ik zou mijn veulens in ieder geval vol vertrouwen bij iemand als Vulina achterlaten.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:34

Flinke discussie hier.
Ik ben helaas iemand die ze liever niet thuisgehouden ziet worden en teveel door handen genomen. Ik heb daar zelf persoonlijk slechte ervaringen mee. Welliswaar waren dat niet mijn eigen paarden, maar kreeg ik die Ohz. En die waren Hondsbrutaal... Ik heb dan liever een jong en groen uit de opfok. :o

Mijn eigen gaan dus hoe eng ik het ook vind gezien dat ik er een ben kwijt geraakt de opfok in. Merrie of hengst maakt niks uit. Lekker de groep in en op af en toe een knuffel halen en kijken doe ik er de eerste jaren niks mee. En mijn opfok is super en ik ga met Vulina mee. Er zijn een paar rotte appels en die worden op bokt besproken en direct is opfok slecht of minder goed dan eigen beheer. Dat is jammer! Want over de goede plekjes hoor je vrij weinig! En geloof mij die hebben de meerderheid, anders staan ze niet elk jaar al helemaal vol geboekt voor het veulenseizoen is afgelopen. Tevens ben ik ook bij Gea geweest op bezoek en die heeft het super voor elkaar. Wat zij voor haar klanten doet is geweldig: hart voor de zaak. Vol liefde en passie runt ze haar bedrijf.

Iedereen moet uiteraard zelf weten wat hij of zij doet. En ik respecteer ieder die er wel voor kiest om ze thuis te houden. Maar zo negatief over opfokken terwijl ze altijd de paarden aan huis houden vind ik bijzonder. Want dan oordeel je in mijn ogen puur uit wat verhalen. De ene opfok is absoluut de andere niet! Zo heb je ook goede en slechte pensionstallen. En dan zeggen we toch ook niet een paard op pension houden is slecht? Dat is voor mensen die alleen maar willen rijden en commercieel bezig zijn? Dus dat het alleen voor fokkers is die commercieel en meerdere fokken is in mijn ogen onzin. Ik ben particulier en fok nu mijn 3e veulen. Puur voor mij zelf en de hobby. Mijn veulens zijn niet te koop. En als ik kijk naar de veulens die in beide groepen stonden zowel bij mijn hengst van 2018 en mijn merrie van 2019 was merendeel van particulier en niks niet commercieel gefokt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:53

Dat hondsbrutale ligt dan toch wel echt aan de opvoeding. Ik ken er genoeg die in eigen beheer opgegroeid zijn, gemengde kudde, die gewoon braaf en goed opgevoed zijn. En dan juist verkeersmak en wat meer wereldwijs, waarbij inrijden bijvoorbeeld een hele logische stap in de ontwikkeling is, juist omdat ze in handen zijn geweest.
Ik ben er geen voorstander van om elke dag wat met ze te doen, ook niet in eigen beheer. Ook dan moeten ze gewoon lekker buiten staan, kunnen bewegen en spelen. Alleen dat hoeft niet met alleen veulens. Een fijne leider, een speelmaatje, wat opvoeders, is ook prima.

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:09

Ik heb er ook bewust voor gekozen om Atchoum in de opfok te zetten. Hij staat in de Belgische Ardennen, gemeente Luxemburg, dus ruim 4 uur rijden bij me vandaan. Hij staat in een gemengde kudde van zo'n 30 trekpaarden, van 0 tot midden 20.. Een ruim aantal volwassen merries erbij en verder veel leeftijdsgenootjes.

Er wordt elke dag 2x een ronde door de kudde gemaakt, ze hebben geen stal maar wel een heel stuk bos waar ze nog in kunnen schuilen, het land is zo groot dat hij met een auto moet zoeken waar ze staan :D

Hij geeft ze een aai als ze voorbij lopen, worden ontwormd etc, maar verder komen de jonkies niet in de hand. Toch ben ik nu nog geen enkele brutale tegengekomen als ik door de kudde heenloop. De volwassen dieren voeden echt keurig op..

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:35

Ik heb mijn 2020 veulen ook naar de opfok gebracht. Hij staat daar prima. Groeit goed, altijd eten, vriendjes. Wat wil ik nog meer.

Mijn 2019 veulen heb ik wel in eigen beheer gehouden. Ze staat nu ook samen met moeders omdat die anders alleen staat. Ook dit gaat prima zo.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:41

Ach ja, volgens mij is de conclusie, en iets wat we natuurlijk allemaal al wisten, dat er goede en slecht opfokken zijn en dat er mensen zijn die hun veulens prima houden aan huis, en dat er mensen zijn die er thuis een potje van maken. Ik zie er veel meerwaarde in dat dit in een topic als dit besproken mag en kan worden, positieve en negatieve ervaringen van beide opties, zodat iedereen zijn eigen keuze kan maken en eventueel dingen aan kan passen. Ik lees dit soort dingen heel graag, ben altijd op zoek naar ideeën om het nog beter te doen en heb op Bokt echt vaak wel goede tips langs zien komen die ik op mijn eigen manier heb toegepast en het heeft mij ook geholpen om te beseffen wat ik zelf wel en niet wil, dat gaat niet als er alleen maar positieve verhalen over een bepaalde optie gepost kunnen worden.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:58

Ik ben mega blij met de opfok! Zou niet anders willen en had echt niet zelf zoveel tijd en zorg erin gestoken als de opfok momenteel doet, maar naar mijn idee is dit niet een of of verhaal. Beide kan heel goed zijn en beide kunnen ook zeer nadelig zijn voor het dier. Verschilt per dier, plek, etc etc.

Toevallig kreeg ik vandaag deze foto van de opfok, mijn kerstkaartje is klaar! <3

Afbeelding