Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melewel94

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 07:24

Hier is hij ook nog in onbalans. Ik hou nu de sessies kort en iedere keer hou ik hem net 1 tel langer en merk dat het wel vlug helpt :)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 07:31

Toevallig zag ik dat ze hier in de opfok een paar balen hooi oid neerzetten als de hoefsmid er is zodat de veulens er wat steun aan hebben. Misschien een optie.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:30

Interessante tip! Kan idd wel helpen, kan me ook indenken dat dat juist een opgesloten gevoel kan geven..
Maar elk veulen/jaarling is anders!

Mijn vorige, een jaarling tinker die naar mijn beste vriendin is gegaan heeft ook echt 0 balans. Geen idee wat ze met 4 voeten aan moet, laat staan drie. Maar wel heel braaf met alles, zo ook voetjes geven kan ze steeds langer.

Rose daarentegen kan lopen op drie benen zonder dat mijn hoefsmid daar iets van gewicht van bij kreeg, echt bizar hoeveel balans die heeft op deze leeftijd..

Dus, idd .. oefenen oefenen oefenen, en dan komt die balans vast vanzelf..
Als je dingetjes hebt om overheen te stappen met je jaarling dan wil dat ook wel helpen met meer balans krijgen.. kunnen balken zijn, kuilen, bergjes, als ze maar moeten opletten waar ze hun voeten neer zetten.. hoeft geen training te zijn, gewoon lekker spelen samen :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:36

Ik denk dat wij dan net wat simpel zijn :+ De hoefsmid komt hier, we zetten ze vast en bekappen ze gewoon. Zonder problemen..

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:53

Dat hoef ik niet te proberen :+

Zaterdag is de hoefsmid eerst komen kijken, en hij kwam de wei in en wat was het paniek, dramaking :') gelijk in z'n achteruit gaan en omdraaien, pfoe zeg, lijkt wel een merrie _O-

Maar de hoefsmid had al snel z'n "g-spot" gevonden (z'n kriebelplekje bij de schoft) en toen waren het dikke vriendjes :)*

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:57

Jeetje wat een reactie!! :')

Ik was heel blij met mijn vrouwelijke hoefsmid met engelengeduld! _/-\o_
Vanaf de eerste keer super goed gegaan, en dat terwijl ze nog maar net in de hand was en nog bang van alles.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:00

Het werkt voor ons al jaren goed. We hebben zo'n 25-30 veulens en worden allemaal zo bekapt.. Maar goed, ieder z'n eigen, dit werkt voor ons goed.

Hoe bedoel je, jeetje wat een reactie?

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:08

Melewel94 schreef:
Dat hoef ik niet te proberen :+

Zaterdag is de hoefsmid eerst komen kijken, en hij kwam de wei in en wat was het paniek, dramaking :') gelijk in z'n achteruit gaan en omdraaien, pfoe zeg, lijkt wel een merrie _O-

Maar de hoefsmid had al snel z'n "g-spot" gevonden (z'n kriebelplekje bij de schoft) en toen waren het dikke vriendjes :)*

Sorry, had duidelijker moeten zijn, die was hierop!!
Reactie van t paard.. briljant :')

Niet op jou Vulina!
Dat is juist super goed! Bij mij gelukkig ook geen issue :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:09

Aah, ik dacht al :P

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:10

Oh pff ik heb guusje vanaf week 1 geleerd voetjes te geven en dat gaat eigenlijk nog steeds heel erg goed. Natuurlijk is haar balans niet heel goed, maar als ze die dreigt te verliezen zetten we haar voetje gewoon weer even neer en pakken we hem opnieuw op. Ze is ook al een paar keer 'bekapt' bij mij thuis voordat ze naar de opfok ging.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:24

ik til wel eens de voor voetjes op. Achter lukt bij mij nog niet maar dat komt meer omdat ik in het weiland het niet bepaald veilig vind. Want er staan gerust 5 jaarlingern om je heen te kijken wat je aan het doen bent haha. En dan heb ik niemand bij me die max vast kan houden, en of de pottenkijkers uit de buurt kan houden.

Mocht max een trap geven naar 1 van de pottenkijkers dan sta ik net er naast of net met het been omhoog. Zo ver ik weet doet max het aardig bij de hoefsmid. Heb nog niet gehoord dat hij vervelend is ofzo. Wil van de winter als ik hem makkelijker uit de groep kan halen wel gaan oefenen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:29

Ai nee zeker niet los in de wei doen zo, voor je t weet heb je een hoef tegen je hoofd! -O-

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:32

Eveyy schreef:
Ai nee zeker niet los in de wei doen zo, voor je t weet heb je een hoef tegen je hoofd! -O-

Daarom doe ik het ook niet haha zeker niet wanneer ik alleen bent.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:48

In de wei is sowieso niks waard. Geen steun, andere paarden er omheen.. Die anderen zijn vaak gevaarlijker dan degene waarmee je bezig bent.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:55

Onze Nurioso, de springer :) Niet de voordeligste foto :') Maar hij is super lief, heel rustig karakter :j

Afbeelding

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:11

Ik doe het juist wel in de wei (ofja, paddock) :') maar ik ben dan ook wel begonnen met clicker training en met behulp van een zweepje aan te tikken zodat hij op commando zijn voetje tilt. Ik sta dan in ieder geval niet in de gevaren zone :') mijn vriend houdt hem dan vast als ik dus wel echt oefen met z'n benen tillen, en houdt dan de pottekijker op afstand :D

Hebben nog geen poets plaats dus het moet wel even zo :Y)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:31

Die van mij kan gewoon bekapt worden in de wei. Tilt braaf alle voetjes op en als het moet kan ik m ook alleen doen. Maar neem meestal iemand mee om hem even vast te houden. Ookal blijft hij zo ook wel staan :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:35

Degene die bij ons is geboren is braaf met voetjes geven en bij de hoefsmid. Degene die ik heb gekocht daarentegen niet. Voor gaat inmiddels wel, en kon de hoefsmid ook doen. Achter was levensgevaarlijk. Inmiddels begint dat heel langzaamaan wat beter te gaan.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:46

Die van mij staat in een natuurgebied en wordt gewoon bekapt aan halster en touwtje. De rest van de paarden houd ik op afstand met mijn stem en anders krijgen ze een tik van een lange tak of zweepje. Het moet inderdaad wel veilig blijven voor de hoefsmid.
Bekappen zelf gaat eigenlijk wel soepel, laatst met de vliegen was het lastig maar ook wel weer begrijpelijk.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:15

Vulina waarom heb jij al paarden? En is bij ons de hele groep nog een mislukte aftrek van iets wat nog steeds aardig op een veulen lijkt? :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:16

Haha ja he :D.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:19

Ik vraag me wel iets af he.. mijn hoefsmid kijkt naar de stand van de voet, even op en neer lopen of de voet goed wordt neer gezet.. etc

Maar dat kan toch helemaal niet in het land waar je geen goede vlakke ondergrond hebt.. Hoe worden die juist en netjes bekapt dan?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:35

droversrun schreef:
Vulina waarom heb jij al paarden? En is bij ons de hele groep nog een mislukte aftrek van iets wat nog steeds aardig op een veulen lijkt? :+

Haha ja, geen idee :P De wit kop is wel heel groot, maar nog wel echt puppie hoor. De springer is inderdaad al aardig paard :j

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:48

Eveyy schreef:
Ik vraag me wel iets af he.. mijn hoefsmid kijkt naar de stand van de voet, even op en neer lopen of de voet goed wordt neer gezet.. etc

Maar dat kan toch helemaal niet in het land waar je geen goede vlakke ondergrond hebt.. Hoe worden die juist en netjes bekapt dan?

Hier is het voorste gedeelte van het weiland verhard.
Hoefsmid bekapt ze hier in het weiland op dat gedeelte. Eigenaar opfok houd veulen vast en houd met stem de rest op afstand. Bij de kleintjes dus die steun van het hooi.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:51

Even spammen! Zoek de verschillen :oo

Afbeelding
Afbeelding