Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:04

Hier moet ik ook moeite doen om er wat vlees op te krijgen, op beide.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:10

Fijn plutolover dat hij het goed doet!

Vervelend is dat schrale hé... Ik zat er echt mee ivm de castratie volgende week dus ik zet hem nu even overdag heel wat uren op stal met hooi in een hooinet met grote mazen. Dat helpt wel iets gelukkig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:52

Hier ook wat schraal. Maar liever wat schraal dan te dik. Ook geen problemen gehad met castratie. Doe er ook niks aan. Zolang ze er maar goed uit zien verder.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:58

Ik zou het niet erg vinden als hij wat te dik de winter in zou gaan straks. met regen op de rug gaat het soms wel hard

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:23

Ja dat heb ik inderdaad ook Nynkster...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:34

Ik heb ze met slecht weer lekker binnen. Dus ik hoef ze niet extra dik te hebben gelukkig. En voer ze dan ook meer bij dan nu op gras. Ben dus nooit zo bang voor de winter. Kan ze gelukkig ipv paddock wel op het weiland houden met genoeg gras, alleen weinig voeding. Dus moet wel bijvoeren :j
Maar snap wel dat als het management minimaal veranderd, je wat reserve moet hebben.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:37

Afgelopen jaar hebben ze 24/7 buiten gestaan. Wil hem dit jaar eigenlijk thuis hebben waar een paddock is en een stuk verhard. Dan zodra het kan weer het land op. Hopen dat hij dan minder inlevert.

Heb je nooit dat ze dan helemaal gek worden van het binnen staan Cio? Tenminste ik zat daar wat over in :P

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:53

Hebben eigenlijk niet echt zo slecht weer gehad dat ze een week op stal moesten staan ofzo..
Maar nee. Ze staan dan met een stel volwassen paarden op stal, dus ze hebben ook geen reden om gek te zijn. Als ik eens lomp doe met een stuk plastic ofzo (als ik voer leeg, of kuilbaal open maak etc) maken ze wel eens een bokje. Maar ze zijn erg fijn en ik vind het prettig dat ze als 3 jarige dan niet ineens op stal komen.
Ze hebben het vanaf veulen af aan geleerd dus voor hun is het heel normaal :j

Ik heb voor de winter een super groot weiland, wat erg nat kan worden. Ergggg nat. Maar in de lengte ene beton pad er langs. Daar staan ze dan veel op. De bedoeling is met licht buiten, donker op stal. MAar gaat het de heel dag regenen, staan ze zo een hele dag op stal. Is het miezer de hele dag, staan ze gerust een havle dag op het land en dan kijk ik vaak even hoe blij ze zijn en beslis aan de hand daarvan. Is het 4 buien verdeeld over een dag, staan ze er ook in. Sneeuw ook gewoon buiten. Tenzij ik werk en mn moeder het zooitje moet doen. Die mag ze laten staan van mij, dat vind ik niet fair naar haar toe.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:53

Rennen ze dan ook veel? Betonpad op en neer bijvoorbeeld.

Ben wel benieuwd hoe iedereen het doet nu, paarden op de paddock in de winter of toch mogelijkheid om ze op de weide te houden?

Hier zijn ze vorig jaar buiten gebleven maar was zon drek bende op den duur... dus vraag me dan wel af of dat dan beter is dan als ze in een paddock en verhard gedeelte staan. Zoveel rennen ze toch niet als het zo glad is..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:32

Nee op beton sws niet. Is kapot dus geen mooi glad pad. Alleen 't laatste stuk naar 't draad soms. Glissen ze soms wat en zijn dan genezen.
Ze trekken ook weinig sprintjes in het land.. Opzic zijn ze niet eens zo actief.

Wij wonen op veengrond. Dus snel een vieze bende. Nu hebben hun dus een super groot stuk dus valt het kapot lopen opzich mee. Maar de kleinere stukken waar minder gras op staat zijn hier ook zo stuk. Dus ik heb ze op zand paddocks. Die overigens ook snel nat en modderig zijn. Staan ze dus geen hele dag voor de benen en hoeven. Als 't droog is krijgen ze er wel hooi op.

En zo is het altijd even kijken en afmeten. Nieuwe dingen proberen.. Heb nu Belle en Billie snachts buiten. Een week dus 24 7. Maar dat gras gaat hard..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:38

Hier zomer en winter vrije keuze voor loopstal en weide. Als de wei (echt veel te) nat of te droog (maar we kunnen sproeien) is, kan ik een stuk paddock afsluiten bij de loopstal. De grond is hier zavel, dus wel ok. Ik heb ook boxen, maar voor mij heeft het geen meerwaarde om ze binnen te zetten. Maar ik zie ze dus inderdaad liever met wat meer vlees erop de winter ingaan. Dat was vorige winter wel prima, toen waren ze goed gevuld voor de winter.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:04

Nynkster schreef:
Ben wel benieuwd hoe iedereen het doet nu, paarden op de paddock in de winter of toch mogelijkheid om ze op de weide te houden?

Rose staat nu dus gewoon op de pensionstal in een groep volwassen paarden, bij mijn ruin. Dus gaat mee met de rest.. leert ze dat ritme ook meteen.

Wij hebben een verharde paddock, een zand paddock met grote berg en drie weilanden. In de zomer gaan ze stukje voor stukje op de wei tot dat uiteindelijk al het land gewoon open blijft staan en ze alles hebben. Kunnen ze kiezen waar ze gaan staan :D
In de winter gaat het grasland dicht en staan ze op de twee paddocks met hooiruif, en gaan ze de nachten op stal.

Stalhouder is as we speak bezig met een mooie grote overkapping te maken op de verharde paddock, dus vanaf morgen kunnen ze ook altijd daaronder gaan staan als ze willen *\o/*

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:35

ik wil graag advies van jullie..

zoals jullie allemaal weten zijn navaldie en ik al lang bezig met de dierenarts... nou heb ik nog steeds niks gehoord van mijn dierenarts over het Casteren ja of nee.. moet ik nou iemand anders bellen of zeggen jullie nog even wachten.. want ik zeg ook eerlijk ik heb geen zin in dubbele kosten.. zit namelijk nu al als ik het goed heb gerekend tegen de 500.- aan en zit de castratie niet eens bij wat eigenlijk de enigste bedoeling was.. heb overigens ook nog geen rekeningen gehad :+

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:18

Tsja, 500 euro is zo weg als er een keer een dierenarts bij je paard moet komen...
Maar ik zou wel antwoorden willen, wat er nu precies mis is, en een duidelijk behandelplan....

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:01

Ik zou de dierenarts opbellen en vragen of ze al een advies kan geven en dan wellicht een second opinion van een andere DA als dat je een fijn gevoel geeft, nooit verkeerd! Lastig hoor.. Die kosten zitten er inderdaad snel aan met een dier. :(

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:20

Jammer van de kosten wij hadden dit ook al vrij snel met een ontstekendde wond aan de knie, gelukkig opgeknapt! Zou je nu wel willen castreren vanwege al die vliegen?

Tjitske doet het super en word echt groot al! Ik zelf ben 1.73 en haar billen zit al bij mijn kin/neus haha wil haar in september wat meer oppakken met wandelen etc. dan twee weken vrij dus veel tijd over :) Haar manen en staart groeien ook hard! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:38

Hoeveel brok geven jullie je veulens eigenlijk?

De mijne staat iets of wat schraal, niet extreem maar mag best wel iets bij, vooral naar de winter toe.

Ik heb hem sinds gisteren aan huis, wil ook weer niet te veel voer geven. Hij krijgt nu ongeveer een halve schep aveve grow mix. Verder kan hij de wei op en op de paddock onbeperkt hooi. De wei bouw ik nu nog even op per dag, zodat het niet ineens te veel is, ondanks dat het gras niet meer zo vol staat als voorheen (door de hitte)

De achterste
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:41

Mijne staan nu 24/7 op het land dus krijgen geen brok meer.
Toen ze met de hittegolf wel op stal kwamen kregen ze mt de rest mee, 1/4 ofzo.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:54

Hier 0,5 kg vitalbix breed en grow of 2kg normale brok/musli (wel voor hun leeftijd).

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:12

Die van mij krijgt een kilo per dag. Die staat gewoon nog snachts op stal en kwa gras is het niet veel helaas.

Als het zulk weer blijft wil ik wel castreren want kwa vliegen valt het bij ons nu enorm mee.
Maar het gaat mij eerder nu om van kan het ja of nee en wil sowieso de ontsteking laten onderzoeken daarna als ik antwoord heb...

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:38

Hier 24/7 op het land en ze krijgt verder niks bij. Er staat wel goed gras. Moet zeggen dat de hele kudde er prima uit ziet.

Dierenarts bezoekjes zijn altijd dure grapjes. Ik zou gewoon even bellen met een andere praktijk en daar om advies vragen.

Tjitske wordt groot! Een echte fries al <3

Auryn doet het ook goed! Ik heb haar van de week opgemeten (in hoeverre mogelijk, die meetstok is natuurlijk eng) en kwam er achter dat schoftmaat inschatten niet mijn expertise is :+

Ze is een stuk kleiner, nu rond de 1,45 met 14 maanden. Al is ze zeker niet de kleinste van de groep, de jaarlingen in de kudde gaan aardig gelijk op. Maar 1,45 lijkt zo klein...

Zijn er nog meer die echt de stok er naast gehouden hebben?
Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:45

Mooi kleurtje heeft auryn! Stampt ze ook met haar voetjes in de drink bak?

1.45 is nog niet extreem klein toch? Ik denk dat Tjitske iets groter is, maar die is helemaal uit verhouding met haar lange giraffe nek en hoge billen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:52

Waarom wil je ook alweer beslist nu castreren Trysteffy?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:59

Vulina schreef:
Waarom wil je ook alweer beslist nu castreren Trysteffy?

Stalgenoten vinden het enorm vervellend dat er een hengst is op stal en aangezien meneer gewoon tussen de draden heen gaat of over de draden heen gaat wou ik hem laten castreren. . Er word nu wel een hengsten wei gemaakt maar die word steeds uitgesteld door de stal eigenaren het is nu te warm of te nat om het te doen zeggen ze...

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:34

Wat vervelend Trysteffy. Wat dat betreft ben ik blij dat mijn jaarling nu gewoon in de opfok staat, waar ze ingericht zijn op veulens.
Esmeetje is wel op pensionstal opgegroeid, superleuk om van dichtbij mee te maken, maar je liep constant aan te passen om ze genoeg buiten te krijgen, wormbeleid was gericht op volwassen paarddn,mensen vonden het eng als ze eens een keer renden op de paddock enz. En dan had ik nog een merrie, hengst is nog gecompliceerder.