Fokken is voor mij een weloverwogen keuze maken; welke merrie, en welke hengst past daarbij. Hoeft niet zo zeer een elite merrie, of kampioensmerrie; maar wel een correctie merrie met een fijn karakter. Daar mag best iets aan te verbeteren vallen. De hengst moet goedgekeurd zijn omdat die dan dus 'gezond' verklaard is. Ook voegt hij wat toe aan zijn veulens. Daarop kan je dus gaan kiezen wat je aan je veulen wil toevoegen, dus hoe je je merrie wil verbeteren. En ook volg je je merrie nauwkeurig in het proces. Wanneer is ze gedekt, wanneer kan ik een veulen verwachten, waken, merrie in de gaten houden. Is de merrie ziek en drachtig; welke medicatie mag dan wel of niet gegeven worden. Denkend aan arbeid, aan bijvoorbeeld deze warmte.
En het is ook fijn dat er oepsjes zijn en dieren zonder papier. Dan hebben de mensen die er minder aan uit willen geven ook wat te kiezen. Zo is er voor elke groep wel een publiek. Het is alleen niet mijn keuze. Er zijn al zooooooveel paarden. Maar een paard zonder papier of zonder gedachtegang er achter is goedkoper, dat is ook een voordeel. En ook die kan prima voor elkaar zijn en de sterren van de hemel lopen.
Dat is de gok die ik niet wil nemen, fokken is al meer dan zat gokken voor mij