Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:57

Nee hoor. Teveel gedoe voor de warmbloeden.

Hier hebben we 'm meegenomen naar degene die castreerde. Gewoon staand en daarna weer op de trailer naar huis. Schone stal en overdag op het land

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:12

Oh dat is makkelijk, fijn dat het goed is gegaan! Merk je verschil qua karakter aan hem?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:19

Hij gaat ook naar de kliniek. Vind het bij ons op stal niet echt hygiënisch. Het water ziet er ook niet altijd even fris uit.

Hij word ook staand gecastreerd. Gaat snachts gewoon op stal en overdag op het land.

Cioccolato mocht die van jou meteen naar huis? Die van mij mag dat niet. En is er geen zwellingen ofzo geweest omdat je gewoon snachts op stal had?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:35

Ja, heb het ook niet via de kliniek gedaan. Hij heeft wel wat zwelling gehad, maar geen last. Trok op het land weer weg.
Moest hem alleen inspuiten met vliegen spray. En koelen mocht alleen als hij dat kende, hij kende het niet dus mocht het niet. Zou teveel stress opleveren met kans op scheuren etc.
Hij liep wel even heel moeilijk, aaaaah. Maar galopeert al lang weer bokkend door het land.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:25

Wij castreren ook alles op stal, staand. Daarna gewoon weer de groep in, op 1x extra antibiotica na altijd vrij gemakkelijk gegaan.

Ik wacht even af hoe ze zich ontwikkelen, maar als dat goed lijkt wil ik ze wel aanbieden bij het kwpn. Kan geen kwaad.. De afstammingen zijn goed genoeg, ze hebben ook beide een goedgekeurde broer. Eerst maar eens zien wat de tijd ze brengt :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:34

Castreren jullie ook met dit weer? Of wachten jullie dan toch tot het najaar?

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:59

Zo, ik heb veel gemist hihi. De vraag over osteo en dergelijke op een bepaalde leeftijd: ik wil weten waar hij vast/los zit zodat ik daar op de grond aan kan werken voor ik erop ga. Ik weet niet wat het juiste is om daarvoor te laten komen. Ik ben nu ook veel aan het oefenen met rechts van hem lopen ipv links zodat ik beide kanten er gewoon in hou! Die van mij is vooral paard, scharrelt de hele dag door in kudde verband. Wanneer ik er ben krijgt hij een douche, een poetsbeurt, zet ik hem in de wei of gaan we op wandeling. Dit vind hij allemaal hartstikke gezellig! Ik krijg het idee dat hij douchen oprecht heel lekker vind.

Fototje tijdens onze wandeling Zondag. Samen met een merrie en een stalgenootje door het bos getrokken, heerlijk.. Nu is het echt veel te warm helaas! Ik ben blij dat ie van mij tussen bomen staat.
Afbeelding

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:12

Wat heerlijk dat hij zo braaf is en je al die dingen met hem kan doen Pino96! Met Guus wandel ik ook best wat af maar moet toch wel zeggen dat ik het altijd een beetje spannend blijf vinden (en hij ook haha).

Op stal castreren lijkt me inderdaad een stuk hygiënischer dan in het land Vulina, mits de stal natuurlijk goed schoon is. Mijn dierenarts doet castreren echter alleen buiten ivm eigen veiligheid. Was dat voor de dierenarts bij jou geen probleem?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:13

Ik zou nu niet castreren om eerlijk te zijn. Te veel vliegen.
Ik heb poosje terug al laten doen. Hij is super jong. Maar liever zo dan oepsjes. Weinig vliegen ook gelukkig

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:42

Met dit weer zou ik ook niet castreren. Ook voor de veearts niet te doen, geen enkele extra inspanning is geschikt lijkt mij.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:25

Wij zitten nu al best lang in een traject zouden in april al gecastreerd worden...

Volgende week word het gelukkig iets koeler. Geen 30 graden meer :+

En staat gelukkig op en plekje waar niet zo veel vliegen zijn als de andere kant van het weiland bij de andere paarden.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:42

pien26 schreef:
Ik zou het van het weer laten afhangen. Met dit weer en al die vliegen zou ik het niet op het land doen en kiezen voor de kliniek.

Die van mij blijft hengst en zal klaargemaakt worden voor de keuring in februari 2021. Zijn er meer die dat plan hebben?

Bo hoeft niet voor een keuring hengst te blijven maar als hij zich gedraagt(zoals nu) laat ik hem wel nog twee jaar zn ballen houden haha.

Heb ze vandaag allemaal weinig buiten gezien hier, bleven slim allemaal in de schaduw van de inloopstallen. Behalve als ik kan even langs loop dan staat Bo meteen aan het hek klaar voor een kriebel achter zn oren <3 zelfs mn hond had besloten in het woonhuis van mn baas bij de airco te tukken :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:59

Mijn planning is met de volgende castratie ronde. Of max moet in eens heel vervelend worden. En heel eerlijk ik heb geen idee of alles al ingedaald is..

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 02:54

Mijn moer ook nog eens gecastreerd worden,loopt nu ook nog gewoon bij mijn merrie. Ik zie nog geen hengsten gedrag en mocht hij toch per ongeluk gedekt hebben zien we het dan wel weer

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:40

En daarom heb ik mijne op tijd gecastreerd. Wil absoluut niet dat hij zou dekken :=

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:16

paardjes123 schreef:
Mijn moer ook nog eens gecastreerd worden,loopt nu ook nog gewoon bij mijn merrie. Ik zie nog geen hengsten gedrag en mocht hij toch per ongeluk gedekt hebben zien we het dan wel weer

:wow: :=

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:30

Ik hoop dat niet iedereen zo makkelijk denkt :+ Is de merrie ook zijn moeder of een heel andere merrie?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:10

Nee hoor de merrie is mijn appaloosa ster prestatie sport merrie. De jaarling heeft ook een mooi papier. Mocht het gebeuren denk ik dat het geen hele slechte match is en ik heb nog twee boxen leeg.

Ik heb in het verleden wedstrijd gereden met een hengst die natuurlijk dekte maar ieder jaar een veulen zit ik niet op te wachten :') . Ik heb de jaarling in april gekocht en was hij niet fit om die reden niet gecastreerd. Wij hebben thuis ook koeien dus een hoop vliegen daarom dan ook pas van het najaar castreren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:12

Mooi papier wil nog niet zeggen goedgekeurde hengst :j Het is altijd zelf weten en eigen verantwoordelijkheid. Maar dat is meer vermeerderen, dan fokken. Tenzij de hengst later nog goed gekeurd wordt. Dan zou het een leuk toeval zijn :))

Nu castreren zou ik idd ook echt niet doen. Zou het ook niet willen. Vanochtend toen de zon iets doorkwam waren gelijk de vliegen weer terug.. Nu weer volop aanwezig. Ik ga ze zo lekker op stal zetten!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:21

Ach een ggk hengst geeft ook geen garantie en waarom spreek je van vermeerderen, dat vind ik zo negatief woord. Als er een veulen uit zou komen wordt dat gewoon een sportpaard voor mezelf. Mijn appaloosa merrie is ook een mengelmoes van verschillende types en rij ik regelmatig prachtige dure paarden voorbij.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:23

Omdat ik het vermeerderen vind, sorry :o
Maar ieder zo zijn ding.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:34

ik vind het wel anders als je van plan was hem aan te bieden als dekhengst. Als die toch geruind wordt zie ik de meerwaarde van dekken ook niet.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:40

Dat mag jij vinden en zullen meer vinden. Ik zie vermeerderen toch meer als de grote hoeveelheden onverkoopbare shetlanders etc.

Ik heb dit ook met paardenkliniek Emmeloord in april besproken en de kans dat hij dekt is zeer klein. Ik verwacht dan ook dat de merrie gewoon leeg blijft. Kennissen hadden hun jaarlingen ook altijd tot de volgende winter in de merrie groep en is ook nooit wat uit gekomen.

Tevens vraag ik mij af waarom iedereen zo bezig is met wel of niet goedgekeurd. Als ik een paard koop als hobbyist geef ik liever minder uit aan het voor mij perfecte paard zonder papier als de zelfde met voor meer geld

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:14

Ik heb mijn hengst echt aangekocht om voor de hengstenkeuring te brengen. Als ik dat nu ook niet zou doen zonder goede reden zouden de fokkers wel teleurgesteld zijn, dan hadden ze hem liever aan een ander verkocht met dat plan.

Daarnaast vind ik het zelf fijn om met een goedgekeurde hengst te fokken. Dit omdat het dus betekent dat hij binnen het plaatje van het stamboek past en tevens worden ze meteen gecheckt. Toch wel fijn, zeker voor een beginnend fokker als ik.

En het verschil tussen fokken en vermeerderen ligt voor iedereen anders. Mijn zienswijze: Als er geen weloverwogen keuze wordt gemaakt vind ik dat vermeerderen.
Maar ook uit ongelukjes kunnen hele goede paarden komen, maar alles bij wijze van door elkaar laten lopen en zien wat er gebeurd is in mijn ogen niet een weloverwogen keuze. Daarom vroeg ik ook of de merrie de moeder was. Als het heel ander bloed is heb ik er al snel meer vrede mee. Ieder zijn ding.

Chantal2133

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:21

Mijn hengst met een jaar gecastreerd hij had al snel onder wat hij ermee moest toen de merrie van 29 jaar echt zijn maatje groen licht gaf.. gelijk apart en binnen 2 weken gecastreerd..

Wij hebben zo'n lekker plekje paarden staan nooit op stal kunnen altijd naar buiten en kiezen of ze de wei op gaan of bij de stallen blijven hangen in de schaduw met dit weer echt een zegen dit plekje