Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:44

Ja ik hoop dat ze het volgende x om willen ruilen. Maar leverancier had nu geen hooi.
Gelukkig een grote baal bij mn hoefsmid kunnen halen.

kiki1976

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:37

Balen dat hij bloedworm heeft. Hopelijk is het snel weer over.
Hier krijgt King gewoon via schema een ontworming.

King afgelopen zondag.
Wat is het toch een heerlijk vriendelijk kereltje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:56

Hier ook bloedwormen. Twee van de drie grote ook.
Ontwormd met ivermetine. Begin Aug weer mestonderzoek.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:18

horsii: Dat is fijn dat je bij je hoefsmid nieuw hooi hebt kunnen halen! Kan je het andere hooi daar niet mee mengen of eten ze het dan nog niet op?

Kiki: Ik hoop het ook! Van alle wormen moet meneer weer de meest hardnekkige hebben :') . Maar hij zit wel beter in zijn vel. Had ze begin van de middag op de wei gezet (vanmorgen op stal gelaten ivm het weer)

YvonneV: Wat balen zeg! Ook via mestonderzoek ontdekt? Merk je bij jouw paarden nog iets qua verandering in gedrag?

Goed nieuws bestaat gelukkig ook nog *\o/* . Met Asfaloth gaat het zo onwijs goed dat hij nu overdag de hele dag op het gras mag *\o/* . 'S avonds wel op stal zodat hij zijn rust kan pakken. Ivm Asfaloth zijn chronisch stress is 24/7 buiten helaas niet mogelijk. Wel geprobeerd, maar dan kwam die in no time weer aan qua gewicht wat we niet moeten hebben natuurlijk. Ondanks 's nachts op de paddock met onbeperkt hooi. Door hem 's nachts op stal te zetten pakken beide pony's verplicht de rust.
Hier is Gimli ook erg blij mee. Die kan nu ook heerlijk de hele dag grazen. Is volop in de groei en het gras heeft die hard nodig.
En om het te vieren steigerden beide pony's naar elkaar toe nadat ik ze op de wei had gezet en vervolgens moesten ze even samen rennen en spelen _O- .

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 23:03

Hij bleef wat schraal in verhouding met het voer wat hij krijgt en was ook nog niet helemaal door zijn vacht heen. Volgens de DA heeft mestonderzoek bij een jong dier niet zoveel zin maar toch maar gedaan. Hij kwam op 1600. Zijn moeder op 800,de shet 600 en de E pony 0, dit ondanks regelmatig ontwormen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:50

Wat een goed nieuws yaartje.

King ziet er goed uit.

Ookal bloedwormen Yvonne, balen.

Up to date fotos van Tess.
13 maanden nu.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:36

Quir, wat zijn jouw veulens al af zeg, je zou niet zeggen dat het pas jaarlingen zijn.

Yaartje, wat is het halfbroertje van Gimli leuk! Ik hou van vosjes. En wat handig dat Asfolath zo zijn beweging krijgt, ze groeien echt op als matties. Ben je er nog uitgekomen met voer? In de opfok staan ze op Agrobs en Equifeed. Kan een voeradvies je helpen? Het is zeker weten heel lastig, maar denk dat je er ook niet te moeilijk over moet denken en het vaak een kwestie van proberen is. De basis is vaak voldoende. Succes ook met de bloedworm.

Norway, is Olaf mooi bijgetrokken inmiddels? Ellende die droes!

Kitty, hoe gaat Nassi? Inmiddels wat meer gewenning met het wandelen en halster.

Horsii, wat gaat Tess enorm hard; qua hoogte en kleur. <3 En wat een mooie match met jouw haflinger.

Kim, wat een tank jouw merrieveulen!

Kiki, King is onherkenbaar zo veranderd al. Hij lijkt wat meer de breedte in te gaan?

Kimber, herkenbaar met die achtervoeten. Whizper heeft het met de voorhoeven, dan wil hij knielen, al lijkt hij er ook een spelletje van te maken. De aanhouder wint inderdaad.

Hier een Whizper die het nog steeds goed doet.
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:18

Wat wordt hij groot zeg, knap vosje

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:54

_Carien schreef:
Kitty, hoe gaat Nassi? Inmiddels wat meer gewenning met het wandelen en halster.

Met Nassi gaat het goed, met mij en Nassi niet :Y) we zijn weer voor bij af. Nadat ik een weekje festival/concerten ect heb gehad, is hij niet in de hand geweest (mijn moeder vond het lastig), dus alles is eng, halster om gaat niet meer. Op stal wel, maar buiten absoluut niet.
Deze zondag even een cursusje beleefd zijn gedaan. Voetjes optillen, touw is niet eng, meelopen ect. Dat ging wel prima.
Maar nu ga ik zondag weer op vakantie, dus ik wacht wel met aanpakken tot daarna :Y)

Ik lees straks even gauw bij, ik heb zo nu en dan wel gespiekt en zag wel leuke en minder leuke dingen (bloedwormen, bah, ken ik helaas ook...) maar door tijdsgebrek niet snel gereageerd (druk druk met werk...)

Eventjes een foto meegeven dan.
Afbeelding
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 23:10

Yvonne: Apart dat het zo verschilt hoe een paard op bloedwormen reageert. Hier bij de kliniek hameren ze juist op mest onderzoek. Zeker in deze tijd. In de herfst/winter krijg je zo een wormenkuur mee, maar anders eigenlijk ook niet.
1600 EP is ook een hoog aantal inderdaad! Hopelijk zie jij ook snel verbetering bij jouw paard.
Ik zie er al tegenop dat ik vrijdagochtend de hele wei uit moet mesten :') . 29 graden voorspellen ze dan. Soms vraag ik mij echt af waarom ik voor deze hobby heb gekozen, maar als ik dan weer die twee blije koppies zie wanneer ik op stal kom weet ik het weer <3 .

horsii: Jeetje. Wat word Tess al groot!!!! Ik vrees toch echt dat je over een x aantal jaar een ladder nodig hebt om er op te komen. Haar moeder had super melk!

_Carien: Ja he! Wel onwijs ondeugend haha. In karakter wel rustiger, maar meneer Kili begint zich nu met bijna 2 maanden oud echt te ontplooien tot een jong hengst veulen. Was van de week Arwen (zijn moeder) aan het bekappen en meneer zat er nu met zijn neus bovenop.
Begint witte haren te krijgen dus ik ben benieuwd of die nu stekelvos gaat worden, appaloosa kenmerken heeft/krijgt of volledig wit word, maar dat laatste lijkt mij onmogelijk. Pa is zwart bont en zijn moeder is bruin.
In het verleden voer advies voor Asfaloth gehad en recent nog voor Gimli/Asfaloth, maar wat dat is met die brokken. Ze reageren er gewoon niet goed op. Vraag mij niet waarom. Ik heb ze nu op gras en hooi staan en met de zandkuur krijgen ze slobber. Daar lijken ze het tot nu toe het beste op te doen op die combinatie dus deze zomer houd ik dat zo.
Dan kan ik van de winter wel weer eens verder kijken.
Equifeed heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk! Dat ga ik eens opzoeken.
En wat is Whizper toch onwijs knap! En ook al zo mooi groot. Gimli kan er zo wat onderdoor lopen denk ik.

KittyDylan: Komt vast goed met jou en Nassi! Geduld. Je hebt er nog een heel leven mee. Na de vakantie rustig oppakken en dan ben je zo weer terug bij je waar gebleven was. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt!

Nou. Gimli en Asfaloth hebben een nieuwe hobby hoor. Spelen, stoeien en steigeren! En ik elke keer maar denken: Jongens. Houd elkaar toch heel. Maar ben er blij mee! Gimli helpt Asfaloth echt uit zijn schulp te komen en het plezier in spelen weer te vinden. Dat plezier in spelen was Asfaloth helaas kwijt geraakt. Nog elke dag blij met dat Gimli in ons leven is gekomen <3 .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje van 7 juli (geluid aan). Weet eigenlijk niet meer of ik deze al had geplaatst of niet. Te bedenken dat Asfaloth (de witte) chronisch HB is (gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven), chronisch stress en beginnend astma heeft. Dit was de 2de ronde en hij rent Gimli er gewoon uit. Gimli kan hem maar met moeite bijhouden, maar okay. Gimli liep de eerste ronde voorop:

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:16

Wat een heerlijke fotos van tevreden pony's.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:30

xYaartje schreef:
Yvonne: Apart dat het zo verschilt hoe een paard op bloedwormen reageert. Hier bij de kliniek hameren ze juist op mest onderzoek. Zeker in deze tijd. In de herfst/winter krijg je zo een wormenkuur mee, maar anders eigenlijk ook niet.
1600 EP is ook een hoog aantal inderdaad! Hopelijk zie jij ook snel verbetering bij jouw paard.
Ik zie er al tegenop dat ik vrijdagochtend de hele wei uit moet mesten :') . 29 graden voorspellen ze dan. Soms vraag ik mij echt af waarom ik voor deze hobby heb gekozen, maar als ik dan weer die twee blije koppies zie wanneer ik op stal kom weet ik het weer <3 .

Dit schreef mijn DA
Mestonderzoek bij een jaarling is niet heel nuttig namelijk; advies is om op jonge leeftijd een schema aan te houden en vanaf 3 jaar op basis van mestonderzoek te ontwormen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:26

Ik heb zelf een cursus mestonderzoek gedaan en daarbij geleerd dat mestonderzoek bij het jonge spul idd niet betrouwbaar is. Idd pas vanaf 3 jaar. Advies war ze daar geven is, standaard volgens schema ontwormen.
Nu is een mestonderzoek echt wel een moment opname van dat moment. Het geeft weer hoeveel eitjes de wormen om dat moment uitscheiden. Die hebben namelijk een cyclus. Daarom is veelvuldig onderzoek ook aan te raden bij volwassen paarden.
Helaas zijn er da's die een beetje doorslaan en het ook bij het jonge spul eisen. Gelukkig zijn er ook volop da's die wel adviseren volgens schema te ontwormen.

Wel kan het soms nuttig zijn bij een enorme besmetting bij jong spul is extra monitoren met mestonderzoek (naast ontwormen) om te kijken of er iets verandert qua epg. Neemt de epg waarde af bv.

En dan nog kunnen ze een flinke besmetting oplopen. Nu 2.5 jarige van een vriendin word sinds een jaar volgens schema ontwormd. Bij de fokker ervoor niet, die had een da die zei mestonderzoek.
Toch vol rode bloedwormen. Heeft letterlijk maanden mest vol gehad met zichtbare wormen. Iedere keer weer opnieuw ontwormen met verschillende middelen. Zelfs 2 of 3 keer in het bloed ontwormd met direct een ovale kuur ernaast.
Mest weghalen buiten gebeurde dagelijks evenals box mesten.
Weide hebben ze af laten grazen door schapen om een mogelijke weide besmetting ook te beperken tot het minimum.

Het is echt een drama als ze een goede besmetting hebben. Iedereen sterkte ermee!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:47

Mag ik ook mee komen kletsen? Ben nu een paar maand trotse eigenaresse van Thomasso WFTM een gelders hengstje (Matiz x Chablis) van 30 juni 2023. Hij staat in een kleinschalige opfok met 2 vriendjes.

De rechter
Afbeelding

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:23

Welkom, leuk dier.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:46

Wat een leuke Urosa!
Hopelijk heb je veel plezier met je knappe 2023 baby!

Qua ontwormen doe ik dat ook niet op basis van mestonderzoek...mijn jonkies worden prefentief voor en na het weideseizoen ontwormt op advies van de DA.

Ik heb laatst even mijn jaarling stippelmerrie opgemeten...ze is nu 1 jaar en 3 maanden...iemand die een gokje wil wagen? :')

Op de foto zijn de jaarling mannen...die hebben een beetje moeite met op gewicht komen...ze zijn ontzettend hard in de hoogte aan het groeien maar echt helemaal niks in de breedte...dat zint me maar niks...ik vind de beide mannen echt te schraal :(

Afbeelding
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 08:14

Urosa, tuurlijk mag je gezellig meekletsen hier.
Leuk dier.

Kim, lastig als ze zo schraal zijn en flinke groei spurten hebben.
Benieuwd hoe groot je stippel is

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:53

Kim1990, vervelend dat ze zo schraal blijven. Hopelijk trekken ze snel bij als ze weer even minder hard groeien.

Ik durf niks te gokken. Deze hoofd foto is ook het eerste wat ik zie en verder geen idee :')

Waar heeft iedereen zijn of haar jaarlingen staan? Meeste ook in de opfok?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:48

Ik gewoon thuis.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:25

De mijne staat ook thuis samen met onze 2-jarige en volgend jaar kan ons veulen bij de club.

Ze zijn de laatste tijd een beetje baldadig, veulen had een kamikaze actie en is door de draad geknald, toen het van de week zo geregend had waren die andere 2 aan het rennen en heeft de jaarling een schuiver op zn kont gemaakt en door het draad.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:58

Tess staat thuis met onze haflinger.

Lekkere lompe actie charaz, hopelijk niets aan overgehouden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:59

Nee de paarden waren oke gelukkig, nog geen schrammetje. Wel weer een paal gesneuveld en het draad dat los zat, maar dat had mijn man gelukkig snel weer gerepareerd.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:36

Welkom Urosa! Wat een prachtige jaarling heb je!

Charaz: Dat is flink schrikken zeg als ze zo'n schuiver maken. Gelukkig heeft die niks! Liever een paal kapot dan een paard met een wond. En fijn dat je man alles weer zo snel gerepareerd heeft!

Nog even terug komende op het mest onderzoek. Hier krijg je in deze tijd bij de kliniek waar ik zit echt alleen een wormenkuur mee na mestonderzoek. Op schema ontwormen doen ze voor ik zover weet helaas niet aan. Dus helaas zit ik echt gebonden aan mestonderzoeken voor ik een kuur mee krijg.
Gimli gisteren weer ontwormd dus hopelijk krijg ik in augustus goed nieuws!

Gimli (mijn jaarling) staat samen met mijn andere pony Asfaloth bij de fokker aan huis.
Bewust gekozen om hem al bij Asfaloth te zetten en niet naar een opfok te doen. Asfaloth kwam anders alleen te staan plus dat mijn jongens nu echt hun band verder kunnen opbouwen en ik Gimli 2x daags kan zien. Zodat ik hem de juiste zorg kan geven.
Naast dat zijn er gewoon geen (goede) opfoks voor (mini) Shets en heb ik de zorg van mijn pony's maar al te graag in eigen handen.
Asfaloth is ondanks zijn 10 jaar speels genoeg en ze spelen ook veel samen. Asfaloth weet ook goed hoe hij Gimli op moet voeden en dat is mij ook veel waard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:38

Als ik mijn kliniek bel krijg ik wel een wormenkuur mee, maar ik vind het fijn om dat zelf te regelen, dus bestel mijn kuren in Ierland.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:47

Urosa, King staat bij een bokker op de boerderij. Samen met een leeftijdsgenootje.
Hij staat op ongeveer driekwartier/uurtje met de auto.

Charaz, oeps. Niet handig als ze steeds zo lomp zijn.

xYaartje, balen dat jullie da zo doorslaat met mestonderzoek bij het jonge spul.
Hier op de kliniek zijn ze er echt scherp op gelukkig.

Fokfanaat, heb ik jaren en jaren terug ook altijd gedaan.
Was in de tijd dat het echt nog wel veel scheelde in prijs en ze net met de nieuwe regels kwamen qua mestonderzoek.
Wel een kleine kanttekening dat het bij de wet verboden is om receptplichtige medicatie op deze manier te kopen. Boetes zijn best hoog.