Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:11

Isabel_k schreef:
Wat vervelend van die trap van Tulip. Fijn dat ze beter gaat nu. Haley vind ontwormen ook geen feest maar ze doet het braaf.

Dekens is voor mij niet écht een ding omdat ik een shetlander heb. Die hebben meer haar dan ze nodig hebben. :+ Ik ben niet voor of tegen het gebruik van dekens maar té zware dekens in te warm weer vind ik wel zorgelijk. Ik heb bij een ruitersportzaak gewerkt en er waren mensen die ongeschoren paarden rustig in 15 graden al onder 100grams wilden zetten als het regende. En dan moest de winter nog beginnen :+

Jaa sommige zijn er snel bij.
Maar een regendeken 0 gram.. Of nu net een 100 gram kan wel nu! haha!

juniper

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 03:15

Hebben jullie nog wat met jullie jaarlingen gedaan? Bij ons ligt alles zo'n beetje stil nu. De paarden staan in de winter paddocks en Tulip is nogal pittig geworden sinds het koud is. In de paddock is alles prima, maar zodra ik haar er uit haal ziet ze alles, en dat is dan ook gelijk aanleiding om er een mooie show van te maken. En totdat haar been volledig genezen is durf ik haar ook niet los te gooien. Voorlopig haal ik haar dus de paddock maar niet uit en krijgt ze daar haar aandacht.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 04:17

Atari staat lekker in de paddock om te groeien. Ik haal hem er regelmatig uit om een beetje te borstelen en voetjes optillen. Ook hebben we nu twee keer geoefend met op de trailer gaan. Hij loopt er al braaf zelf in maar ik heb nog niet de deuren dicht gedaan. Het is een beetje lastig om een foto te maken als hij er helemaal in staat, ik wil mijn handen vrij houden voor het geval hij beslist om er een keer uit te rennen.
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 05:12

Atari zit mooi in z'n vachtje zeg! Wat voor trailer is dat, zo eentje waar ze schuin in staan?

Zo zien wij er momenteel uit, de paddock is een grote modderboel. Dit is haar schone kant want ze slaapt op rechts. (de hoek van de voorvoetjes vertekend een beetje)
Afbeelding

Zo ziet het been er momenteel uit.
Afbeelding

Hier begonnen we mee.
Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 06:47

Dank je Juniper. Nee geen angle load, de touwen zitten eraan omdat de grond een beetje afloopt zo blijft het middenstuk open. Ik moet hem eigenlijk omdraaien zodat de zwaartekracht de juiste kant op gaat. Al zou ik geen nee zeggen tegen een angle load trailer al is deze fijn. Extended model extra lang en hoog.
Afbeelding
Afbeelding

Tulip haar been lijkt er beter uit te zien op de foto. Is er veel regen bij jullie nu?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:12

Och wat een zorgen met zo’n wond en dan alle water die er steeds is. Idd nu maar even kalm aan doen.

Wij zijn net als wortel ook aan het trailer laden geweest, en mijn baby was gister 19 maanden oud, dus weer meten, ze is 1.58, volgens het schema wordt ze dan ongeveer 1.64-1.68, dat lijkt me mooi :) liever ook niet veel meer dan dat.
Gister ook even haar baard en voorbenen geschoren. Oren vindt ze stom, dus dat zijn we aan het oefenen. Ik hou het scheerapparaat tegen haar hals dichtbij de oren terwijl die aanstaat en wacht tot ze stopt met schudden en haar hoofd laat zakken, dan apparaat uit. De ene keer snapt ze het sneller dan de andere keer. Voor nu zitten de oor fluffies er dus ook nog, geen noodzaak nu om die weg te halen, beter een goede leercurve.
Verder ook de manen en de staart even uit de knoop enzo. En een vijl langs de hoefjes gehaald en toen was haar geduld op. Naja, dat mag ook wel.. dat was ook al een hoop.
Proberen te ruiken aan een van de honden die langs gerend kwam.
Afbeelding

Ze staat hier met daglicht met een andere enter buiten, maar we vinden allemaal op dit moment dat er wel weinig daglicht is… naja, minder dan een maand, dan hebben we de kortste dag weer gehad!
Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:28

Ze ziet er goed uit

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:42

Haley staat in een kudde 24/7 buiten maar ik merk ook wel dat ze wat frisser is met de kou. Dat hoort er gewoon bij denk ik. :+

Ik negeer het gewoon een beetje. Het wordt vanzelf weer zomer :D

Wat een ontzettend knappe fries.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:42

Mooi hoor die fries! Ze ziet er zo op de foto's veel ouder uit dan 1.5!

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:09

Knappe Fries!

Hier staat Cartier ook op de paddock. We wandelen regelmatig even in de bak, leert ze die alvast kennen ;)

Elke dag wel even borstelen enzo!

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:50

Eindelijk is het zo ver! Pepper word deze zondag naar haar nieuwe plekje verhuist dicht bij mij zodat ik er iedere dag naartoe kan (ze stond op een opfok). Ik heb al wat aantal spulletjes voor haar gekocht maar vroeg me af of jullie nog aanbevelingen hebben?. Ik heb altijd paarden gehad op pension stallingen dus dalijk bij iemand prive is wel wat anders :D . Ze gaat van 23 min ver weg opfok paar uurtjes op de paddock naar iets waar ze 24/7 mag buiten onbeperkt hooi staan en 7 min van me vandaan. Heb al een regen dekentje, halster touw, voer emmertjes, wat nieuwe borstels, een voertonnetje, oude hooinetten heb ik ook nog. (Ik heb nog een ander paard dus in basis heb al veel) dus kan daar ook nog spullen van pakken. Kan echt niet wachten tot ze dichtbij staat dat ik weer iets met haar kan doen, want sinds dat ze binnen staat de laatse keer dat ik bij haar was wezen kijken durfde in niet zo goed in de opfok stal zelf i.v.m veel jonge paarden en er hoeft er maar een gek te doen. De stal was vrij smal en lang. Ze staan dalijk in een groepje van 4, 2 shetjes een (pepper 1,5) merrie en een 1,5 ruin met een hele groote wei en 2 kleine weitjes en een schuilstal verhard. :o Jammer genoeg is er wel veel modder door de laatste regenval van een paar weken geleden.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:08

@Wortel: Dat is een sjieke trailer hoor! Voor zoiets zou ik tekenen. Die schuine trailers bij ons hebben geen laadklep, dat is echt een gedoe soms.

@JameyDL: Als er veel modder is dan zou ik van dat spul tegen rotstraal halen. Bij ons is het ook verschrikkelijk momenteel (letterlijk de enige droge plek is het beton onder de overkapping), dus ik doe wekelijks van dat anti-rotstraal spul in de hoeven. Een voerton heb je al, misschien een ehbo kit?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:55

Juniper dat is jammer hier hebben angle loads ook gewoon een laadklep. Maar die zijn duurder. Ik ben blij met deze trailer, de paarden staan er fijn in en de twee grote deuren aan de voorkant is makkelijk. Niet meer bukken om binnen te gaan en ook niet onder paard 1 door om naar nummer 2 te gaan.
Helaas hij is nu 6 jaar oud en toen we hem net hadden kon hij niet in de schuur dus helaas wat beginnende roest. Hier in de buurt wordt er geen spray painting gedaan dus zodra de oogst klaar is gaan we zelf de plekken schuren en verven. Het zal er minder mooi uitzien maar liever dat dan dat de roest zich verder verspreid

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 06:03

Ik ga dit weekend bij een paar andere stallen kijken. Ik vind de paddocks bij ons gewoon te modderig (30 cm is gewoon te veel) en daarnaast zijn ze een maand geleden zonder berichtgeving gestopt met het geven van brok. IK zou het jammer vinden want verder is het een mooie plek, maar ik vind die modder gewoon te gevaarlijk. Wat als het dagelijk gaat sneeuwen en vriezen, wordt het dan een soort maanlandschap?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 08:04

Jamey ik had je berichtje gemist. Ik denk niet dat je veel meer nodig hebt voor een jaarling. Als je de paddock of stal moet schoonmaken is een kruiwagen handig. Mijn paarden staan op zand want er is te weinig regen om iets te groeien dus een mest boy voldoet voor mij.

Juniper dat is ook raar dat ze stoppen met brok voeren zonder wat te zeggen. Hebben ze daar nog een reden voor gegeven?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:39

Te weinig regen :D… daar hebben we hier in Nederland absoluut geen last van dit jaar….
De sloot staat hier aan 1 kant zo vol/hoog dat die overloopt mijn weiland in.
Ik heb nog hartstikke veel gras, maar tenzij ik de paarden op hoverboards zet, kunnen ze daar niet bij komen zonder alles helemaal aan snot te lopen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:00

dat zou ik ook echt niet fijn vinden Juniper. 30 cm is idd veel, ook voor een volwassen paard vind ik. zouden ze daar nog de hele winter in staan dan?
hier staat Roos de hele dag binnen in een grote stal met nog 6 andere merries. ze gaan wel 1x of 2x per dag naar buiten, maar dan staan ze op betonplaten dus dat is redelijk droog

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:13

Sanet vorig jaar waren er overstromingen, dit jaar droogte maar helaas geen gras in de wei/paddock. Wel fijn dat ze het hele jaar door buiten staan.
Jammer dat je wei onder water staat, dat gras hadden ze anders mooi nog kunnen eten

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:13

Wortel, ze hebben de voertonnen naar een andere schuur verhuisd omdat ze iets in de paardneschuur aan het verbouwen zijn. Tot die tijd kunnen ze geen brok geven, vinden ze. Echter staat die andere schuur slechts 40 meter verderop en kom je er langs als je naar de paardenstal loopt. In principe, maar dit klinkt natuurlijk heel erg vergezocht, zouden ze de voeremmers in een kruiwagen kunnen zetten op hun weg naar de paardenstal toe. Ik denk dat het gemakzucht is. Normaal zou het me niet zo uit maken maar Tulip krijgt speciale brok om de vordering van haar botaandoening tegen te gaan. Ik ga nu zelf zo vaak mogelijk om extra te voeren maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Gitana, Ja, want inmiddels is het al zou koud dat het water niet meer weg trekt. Ze kunnen op een verharding eten maar de dominantere paarden veroorzaken regelmatig een stoelendans, en dan worden ze weer de modder in gejaagd. Ik hou mijn hard vast als dat straks gaat bevriezen en er sneeuw op komt. Dan kunnen ze de onregelmatigheid niet meer zien.

Hier kun je de blub een beetje zien.
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:36

Ik vind het al knap dat je een stal hebt gevonden waar ze brok voeren! Meestal is dat hier niet inbegrepen. Heel raar maar blijkbaar vinden ze dat hier normaal… in mijn omgeving is het ook heel normaal om de stal maar 1/4 op te strooien met een flinterdun laagje zaagsel, want “ze poepen er toch in” :')
Maar dan uiteraard wel de hoofdprijs vragen, goedkoopste stal hier in de buurt is geloof ik $750 per maand…
Er zijn wel stallen waar ze gewoon normaal opstrooien en krachtvoer geven maar dan betaal je meer (veel meer)

Zand is idd makkelijk uitmesten wortel! Jammer alleen dat het door de droogte komt

Hier is het ook een en al regen, klein beetje modder bij het hek in de paddock maar gelukkig staan ze daar nooit. Dat gaan we hopelijk volgend jaar aanpakken met grind storten! Want ja dat word idd een maanlandschap als het gaat vriezen. Ik probeer het dan wel glad te trekken voordat het vriest, maar vaak dooit het overdag dan weer en moet ik het de volgende avond gelijk weer doen…

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:57

Wat een geld en dan nog geen brok ook?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:49

HUH 750 dollar???

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:37

Gitana schreef:
HUH 750 dollar???

Ze woont in California het is inderdaad vaak zo duur in amerika om paarden te stallen ;-;. Verschilt heel veel per regio maar meestal rond die prijs is heel normaal. Kwpn paarden "warmbloeden" worden hier verkocht voor 15.000 voor een prima paardje. Daar rond de 50.000+ dollar, ook is alles a grand prix prospect, world champion (wedstrijd tact word alleen gereden in amerika) :). Is een heel ander wereldje, ook veel verschillende tacten van sport. Throughbred en Quaters hebben ze veel maar warmbloeden niet dus prijzen zijn daar (wat) duurder.

Dankje voor het advies Juniper en wortel <3

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:53

oh okay bedankt voor de uitleg, dat wist ik niet

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:13

Prijzen voor warmbloeden zijn hier ook extreem hoog. Stalling weet ik niet want bij mij in de buurt zijn geen pension stallen wel ‘agistment’ paddocks. Dan huur je dus een paddock met of zonder schuilstal maar ook die zijn bij mij in de buurt schaars. Maar wow ik zou $750 per maand per paard niet eens kunnen betalen.