Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Netjes wijken voor druk, rustig staan bij het poetsen en voetjes optillen. De achterbeentjes zijn nog wat lastiger, maar ik ben heel tevreden met de vooruitgang van ons hoogbegaafde drakenkind

) nummer twee.

"Denk je nu serieus dat ik hieraan meedoe?"

. Vu doet het inderdaad super, natuurlijk heeft ze af en toe een baldadige bui maar dan is ze vaak ook wel goed te corrigeren. En als ze het leuk vindt is het helemaal een cadeautje om met haar te werken/spelen.
wát een lief, knap Vuutje! Ze staat zo netjes stil (en vierkant) met het borstelen. En zo schattig hoe ze meteen weer tevreden is ondanks alles wat je verzint als ze een kriebel krijgt. De eerste foto met het zeil, met wilde mustang Vu op veilige afstand, is briljant
Is Vu een paardje wat de wereld met haar voeten onderzoekt? Ik heb me laten vertellen dat paarden hun omgeving in kaart brengen met ofwel hun ogen, mond of voeten. Dus dat je paarden hebt die naar nieuwe dingen vooral kijken en paarden die het proberen op te eten en paarden die het met hun voeten willen aanraken als ze iets nieuws en onbekends tegenkomen.
Op brokjes en zeil na blijkbaar. Maar kort daarna volgt vaak wel een schraap-actie om ook de weerstand tegen voeten te testen, helemaal wanneer het een geval is van nieuwe ondergrond (grint, asfalt, etc). Dus het ligt dicht bij elkaar denk ik.
Het viel me ook al op dat je bij een schrikreactie van Vu (met borstelen) het touw meteen losliet om haar ruimte te geven. Mijn conclusie daaruit was dat je haar vooral niet fysiek meer wil beperken dan nodig, en haar in staat wil stellen om de dingen zelf te doen maar dan met begeleiding. Een soort montessori veulenschool
mooney schreef:Dat heb je mooi geobserveerd. Ik probeer af te gaan op: zoveel druk als moet, zo weinig druk als kan.
Ik probeer altijd te voorkomen om er een robot van te maken die al het denken aan de mens overlaat, dat vind ik en saai en dan missen ze vaak net dat beetje extra in het werk. Dus het doel is eigenlijk om te bouwen in het zelfvertrouwen en probleemoplossend vermogen en dat ze binnen die eigen kracht de wil en het vertrouwen in mij heeft om aanwijzingen van mij op te pakken.

ik moet zeggen dat ik wel redelijk dominant ben aangelegd, maar wel (hopelijk) met een zacht randje empathie en begrip eromheen. Bij mensen ben ik wel erg conflictvermijdend. Maar hoewel ik bij paarden conflict liever voorkom, deins ik er niet voor terug als het nodig is
. Ben een voorstander van rust en ruimte voor feedback, maar wel binnen een kader van duidelijke regels.
wel fijn dat je zulke rode draken coaches hebt! 
arme ziel. Gelukkig voor hem bedacht ze na een korte inspectie dat ze geen brokjes lust en kon Pas dus weer rustig zijn pannetje leeg eten.
mooney schreef:En Vu investeert zelf in de zelfstudie "eten stelen van voormalig kuddeleiders". Pas laat het allemaal maar braaf toe :') arme ziel. Gelukkig voor hem bedacht ze na een korte inspectie dat ze geen brokjes lust en kon Pas dus weer rustig zijn pannetje leeg eten.
[ [url=m/rasSJL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Femke_Tweety schreef:mooney schreef:En Vu investeert zelf in de zelfstudie "eten stelen van voormalig kuddeleiders". Pas laat het allemaal maar braaf toe :') arme ziel. Gelukkig voor hem bedacht ze na een korte inspectie dat ze geen brokjes lust en kon Pas dus weer rustig zijn pannetje leeg eten.
[ [url=m/rasSJL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pas op de plaats, zeg maar.
, oranje monster durf wel
dus het echtpaar vult elkaar goed aan.
.
want hij doet zichzelf en anderen vaker per ongeluk zeer dan expres.