hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:48

Ik wordt echt doodziek van het gezeur hier. het lijkt wel of iedereen steeds hetzelfde roept. TS heeft aangegeven wat zij vindt en wil, ze heeft naar alle commentaren geluisterd en haar eigen beslissing genomen. Is het niet mogelijk om eens iets anders te roepen dan wat nu al op ongeveer 14 van de 15 bladzijden van dit topic is gezegd (de zinnige tips daargelaten)?

is het nou echt niet mogelijk om de beslissing van de enige die de merrie in het echt ziet gewoon te respecteren? Moet vrijwel iedereen nu WEER datzelfde paadje lopen, dezelfde opmerkingen plaatsen, dezelfde commentaren geven?

TS heeft ervaring met dieren. luistert naar raad en haar gezond verstand... er is altijd risico, dat is zelfs door opvoelen van 20 veeartsen niet uit te sluiten.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 00:51

Over hoefbevangen maak ik me niet zo zorgen. Ze loopt nog bijna elke dag, al dan wel iets rustiger. Ze krijgt niets meer dan voorheen. En ik herken heus wel een paard die te dik is, heb in het verleden aardig moeten puzzelen met het voer van mijn oudste haf. Zij heeft snel de neiging om dik te worden.
Daarnaast staan geen van mijn lespaarden in het land.
Shanti vanwege haar eczeem.
Marijke vanwege snel dik worden.
Amber vanwege shanti. Zij staan samen in de bak.

Er zei iemand iets over dat haar rug een tafel is. Waarschijnlijk is de foto wat vertekend, maar helaas steekt haar ruggengraat nog steeds iets boven uit. Zal dan wel een behoorlijke wankele tafel worden. :+
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 12-03-13 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:52

Nee, maar we spreken hier wel onze zorgen voor de gezondheid uit

Er wordt net gevraagd: kun je het jezelf vergeven als de merrie door jouw toedoen/nalatigheid/eigenwijsheid gevaar geeft gelopen? Dat is geen zeuren, dat is instaan voor welzijn van een dier. Daarbij mag je nog altijd je mening geven, daar is een Nederlander vrij in en daarvoor is het een forum. En het opvielen heeft niks met gezond verstand te maken, dat heeft te maken met het vaststellen of de merrie daadwerkelijk drachtig is, dat weet nu namelijk NIEMAND VOOR 100% ZEKER

Edit: reactie op rosieposie

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:53

myk_en_shant schreef:
Ach als jij niet het verschil ziet tussen een drachtige merrie en een te dikke merrie is aan jou. 8)7

hmm niet netjes, ik zelf heb een fjord en zie echt wel of die te dik is of niet, en nu is die mooi op gewicht, maar hij is ook weleens te dik geweest,
bij jou merrie zie ik de extra spekjes, en over voeren nu is voor de pony niet goed,

je kan nu wel heel stellig jou mening zo uiten zoals je doet in de zin hierboven,
maar als jij niet het verschil ziet tussen een te dikke merrie of een drachtige merrie...wat dan?

verontschuldig je je dan ook voor deze post?

Affijn hoop dat je niet teleurgesteld gaat worden, maar vrees het ..blijf volgen

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:54

Ik wil best de beslissing van TS respecteren. Kan er alleen niet zo goed tegen dat er bot gereageerd wordt op oprechte zorg van iemand die hier de moeite neemt om netjes te reageren. Daar reageerde ik op.

Ik hoop voor TS dat haar merrie straks gewoon een leuk veulen aan de voet heeft, maar heb respect voor hoe DonCamillo haar mening hier verwoordt.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 01:02

Wie aan een buik van een paard/pony kan zien of deze drachtig is, heeft bijzondere gaven.
Of zoals mijn ouweheer altijd zei: je weet het niet eerder dan dat de pootjesblaas [of moet ik zeggen beentjesblaas] er is.
Dat was nog in de tijd dat het scannen/opvoelen door de DA niet gebruikelijk was, het schouwen met een schouwhengstje wel.
Mocht er desondanks geen veulen komen: amper meer dan een week geleden ging TS er van uit een guste merrie en een ruin te hebben, als er geen veulen komt veranderd er dus weinig.
TS, ik lees dat de merrie vrij snel naar iemand is gegaan om te beleren?, liep daar toevallig ook nog een hengst?
Dan zou het nog iets later kunnen worden.
Ik zie zeker geen te dikke pony.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 01:58

Franka75:
Laat ik heel duidelijk zijn: ik hoop van harte dat ik ongelijk heb. Ik zal de eerste zijn om dat toe te geven (wat is daar mis mee?) en een gelukkige eigenaresse te feliciteren. Want het veulen is bij de TS zeer welkom.
Maar ook: een drachtige of zogende merrie loopt immers veel minder risico op hoefbevangenheid. Het risico hierop is bij geen weidegang minder, maar zeker niet nul. Ik blijf er bij dat ik haar te dik vind, al weet ik ook wel dat het altijd moeilijk blijft om iets van een foto te beoordelen. Een te dikke merrie heeft trouwens meer kans op problemen bij de geboorte, zou ze wel drachtig blijken te zijn.

RosiePosie:
Als je mijn eerdere posts in dit topic (of in andere) terugleest, zul je zien dat ik toen (hier bij de discussie over het verschil tussen koeien en paarden) ook zinnige tips heb gegeven. Althans, ik hoop dat anderen dat nuttige tips vinden... Het lijkt me dat ik dat niet zou doen als ik alleen maar wil zeuren of stoken. Pas bij het zien van de foto's kreeg ik zo mijn ernstige bedenkingen. En aangezien de gevolgen ook ernstig kunnen zijn, wou ik dat niet voor me houden. De TS vroeg immers om "hellup"?
Overigens ben ik het niet eens met je gehele laatste zin.

myk_en_shant

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 07:57

Ik begin deze topic nu meer dan zat te worden. De eeuwige discussie van wel/ drachtig. Als je mijn opening post had gelezen, was dit helemaal mijn vraag, of zoals jullie zeggen mijn hellup niet. Ik vroeg om tips hoe met de situatie om te gaan met betrekking tot met lessen ed.
Maar vanaf moment één wordt mijn constatering te discussie gesteld en wordt mijn deskundigheid aan de tand gevoeld.
Er zijn nu verschillende mensen bij deze merrie geweest en allen zeggen hetzelfde als mij, die is hartstikke drachtig. En nee ze is een wordt niet opgevoeld. Vindt ik en meerdere mensen die deze merrie dagelijks en/ of wekelijks meemaken niet nodig. Voor ons is het voor de volle honderd procent duidelijk dat ze drachtig is. En dus alleen nog maar de laatste loodjes hoeven te wachten..

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor hun nuttige tips. Degene die willen blijven volgen hoe het gaat met Amber, kunnen mij gaan volgen via mijn profiel. Zal regelmatig een update opzetten. Voor mensen die nog denkt een nuttige tip te weten mag dit via pb. Voor vragen over hoe het gaat mag ook via pb, deze bekijk ik regelmatig en zal dan via pb terug reageren.
Ik wil dus geen pbtjes ontvangen met teksten van goh zal je de dierenarts niet eens op laten voelen, daar ga ik niet eens meer op reageren.
Anneliesdj jou wil ik voornamelijk nog even bedanken, van jou heb ik erg veel nuttige tips gehoord. Als je nog meer weet mijn pb staat tot je beschikking. En ook bedankt dat je regelmatig voor mij op nam.

Bij deze zal ik niet meer reageren in deze topic.
Vriendelijke groet
José

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:42

Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat je de goede bedoelingen in die tips niet ziet. Ik denk dat iedereen jou een veulen gunt en ik denk dat iedereen wel van harte hoopt dat er een veulentje in die buik zit. Maar heel veel mensen willen jou ook beschermen tegen je enthousiasme. Heel veel mensen willen jou ook zeggen: hou rekening met een ander scenario. Het kan dat...het is mogelijk dat...er geen veulen zit.
Jammer dat jij die tips als nutteloos ziet en dat je ze zat bent.
Mensen zijn bezorgd, dat mag toch. Tien maanden lang heeft niemand iets aan dit dier gemerkt en nu zijn er meerdere mensen die ineens zien dat ze hoogdrachtig is. Dat kan uiteraard, dat hoop ik van harte voor jou, maar dan is het toch niet gek dat er een aantal mensen willen relativeren? Dat een aantal mensen even het licht op de andere zijde wil werpen?
De meesten hebben hier moeite gedaan om jouw verhaal te lezen en een onderbouwde mening te geven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:47

Ik snap TS best wel, het zijn allemaal tips of ze er wel of niet iets mee doet is aan haar hoe goed bedoeld ook. Ze geeft aan sommige dingen gewoonweg niet te willen doen en dan moet dit ook geaccepteerd worden en niet nog eens door 20 mensen gepusht worden om het toch te doen. Als hier 10 tips zouden staan kan ze dat toch ook niet allemaal opvolgen?

Wat is er meer een risico als je laat opvoelen, of er wel of niet een veulen in zit weet je over een maand ook wel. Laat je opvoelen is het echt niet zo dat er dan minder risico is bij de bevalling. Voor hun gevoel zit er een veulen is dus opletten en waken zullen ze dan doen net als dat ze door middel van opvoelen weten of er een veulen in zit. Qua voeding denk ik dat TS ook best wel oplet dat er niet teveel in gaat. Dan is er ook nog het verschil qua doen met de lessen, ik neem aan dat TS haar paard het beste kent.

TS als je graag een veulen wilt hoop ik dat er over een maand een mooi gezond veulen naast staat. Zit het er niet in hoop ik ook dat het snel duidelijk wordt zodat ze weer wat soberder gevoerd kan worden. Hoe dan ook succes met de komende weken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:52

Er zijn idd mensen die doordrammen. Maar om dan het hele topic en alle bokkers die gereageerd hebben (buiten anneliesdj) op de mesthoop te gooien a la "ambetanteriken", dat vind ik dan weer ver gaan.
Ik vind het juist zeer goed dat er met bepaalde dingen wordt stilgestaan: het feit bv. dat er nu veel merrievoer aan de merrie gegeven wordt dat dat bij dit sobere ras hoefbevangenheid kan veroorzaken als er toch geen veulen in zit. Daar had ik eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan. Dus dit topic is juist zeer informatief.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:52

Zo gaat het wel vaker in dit soort topic, er komen niet voldoende oeh's en aah's en ts krijgt niet te horen wat ze wil horen en dan gaan ze gewoon niet meer reageren.
Terwijl de meeste reacties goedbedoeld zijn, vind dat de meningen van andere ook gewoon gerespecteerd moeten worden van ts kant, maar blijkbaar vindt zij van niet, erg jammer.
Joyce zoals al eerder aangegeven gaat het niet om het feit dat er dan minder risico is bij de bevalling zelf, maar gaat het om het voer, merrie is al aan de dikke/vette kant, als je weet dat er een veulen inzit kun je tenminste het voer terecht aanpassen (lees meer voedingsstoffen die de merrie kan gebruiken en dus zeker een hogere hoeveelheid vitamines en mineralen). Zit er niks in dan kun je tenminste gewoon lekker aan het werk met der en een beetje aan het dieten (want dan komt de dikke buik toch ergens anders van), maar dit kan en wil ts ondanks haar deskundigheid blijkbaar niet snappen.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:23

ZOOO! 2 bladzijdes verder. Hoop dat als er nog wat uit komt, je dan wel foto's plaatst van het veulentje?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:36

Sorry Ts , maar je zegt in het begin er geen ervaring mee te hebben. Dus deskundigheid mbt dracht is er dan niet. Iedereen reageerd netjes naar jou toe met als bedoeling te helpen. Diegene die over da oid beginnen zetten er ook bij dat we/ze hopen dat er een veulentje voor je komt.
Ook ik zal de eerste zijn om te zeggen dat ik het fout gedacht had als er wel een veulen naast ligt, vergissen is menselijk en niks mis mee.
Om nu het topic te laten voor wat t is ??? Ik snap dat niet, waarom dan een topic openen ?
Beste ts ,ik hoop echt dat je een leuk veulen gaat krijgen en zo niet je toch wat met de andere tips gaat doen.
Laat gewoon het topic open en lees en leer mee.Er zijn zoveel mensen die met je meedenken (of t nu wel of niet "leuk" is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:07

Cemlys schreef:
Zo gaat het wel vaker in dit soort topic, er komen niet voldoende oeh's en aah's en ts krijgt niet te horen wat ze wil horen en dan gaan ze gewoon niet meer reageren.
Terwijl de meeste reacties goedbedoeld zijn, vind dat de meningen van andere ook gewoon gerespecteerd moeten worden van ts kant, maar blijkbaar vindt zij van niet, erg jammer.
Joyce zoals al eerder aangegeven gaat het niet om het feit dat er dan minder risico is bij de bevalling zelf, maar gaat het om het voer, merrie is al aan de dikke/vette kant, als je weet dat er een veulen inzit kun je tenminste het voer terecht aanpassen (lees meer voedingsstoffen die de merrie kan gebruiken en dus zeker een hogere hoeveelheid vitamines en mineralen). Zit er niks in dan kun je tenminste gewoon lekker aan het werk met der en een beetje aan het dieten (want dan komt de dikke buik toch ergens anders van), maar dit kan en wil ts ondanks haar deskundigheid blijkbaar niet snappen.

Nou ik zou het ook wel zat zijn hoor als driekwart van de reacties over het gedram dat er een Da bij moet komen gaat, opgevenment is dat wel duidelijk.
Dus waarom nog 20x zeggen dateer een Da bij moet komen terwijl ts allang de keuze heeft gemaakt dat niet te doen omdat zij zeker vd zaak is, en zij niet de enige is.
En ts geeft al meerdere keren aan dat amber gewoon voer krijgt dus ze zal gerust wel weten wat ze doet.

Beetje jammer dat mensen zo toch weer een topic moeten verzieken, ik zeg jaloers of denken dat je alles beter weet... (geen persoonlijke aanval op jou cemlys maar in het algemeen)

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:17

TS had gevraagd om nuttige tips, zie openingspost!
Dit topic is echter een ware discussie geworden over wel/niet DA, wel/niet opvoelen en ga zo maar door... Dat is niet de vraag van TS, zij vraagt om tips en niet om een discussie, want zoals al eerder gezegd komt er geen DA bij (tenminste niet nu) en wordt Amber niet opgevoeld. Ze gaf zelf al aan, dat als er over 3 weken geen veulentje is zij een DA laat komen.
Volgens mij is haar laatste bericht meer dan duidelijk waarom zij het topic verlaat, en voor de geinteresseerde mensen staat haar PB open.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:11

TS vraagt in de openingspost wat ze moet doen, omdat ze de merrie eigenlijk niet kan missen voor haar lessen. Ze denkt ongeveer een week geleden dat de merrie drachtig is, laat niet nakijken of dit zo is, maar gaat er helemaal van uit dat er een veulen komt. Adviezen om de merrie op te laten voelen, om zo zeker te zijn dat er wel (of niet) een veulen in zit en op die manier zeker te weten of er goed gehandeld wordt (goed en doordacht voeren ivm het aanstaande veulen OF goed voeren en gebruik maken van de merrie als rij/lespaard) worden genegeerd.
Gezeur? Ik weet het niet, ik denk dat het goedbedoelde adviezen zijn ivm de vraag van TS wat ze nu moet doen (Hellup...). Als er werkelijk een veulen in zit kan de DA er niets aan veranderen, maar je weet het niet 100% zeker.
TS geeft zelf aan alleen ervaring te hebben met koeien en dat dit haar eerste veulen wordt. Dan zijn alle tips (positief en negatief) meegenomen volgens mij en als je iets op bokt zet kun je verwachten dat van beide er tips komen. Volgens mij is iedereen hier goed bedoelend geweest en is het jammer dat we nu niet meer op de hoogte worden gehouden van het wel en wee van je merrie. Iedereen is benieuwd of er een veulen komt en wanneer.........
Hopelijk kan TS zich toch nog een beetje inleven in een ieder die hier gereageerd heeft en laat ze toch nog weten hoe het ermee is.
In ieder geval succes!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:25

TS jammer dat je het topic vaarwel zegt al snap ik het best

ik verbaas me iedere keer weer over het gezever in zulke topics van tig beterweters die het dier nog nooit in het echt gezien hebben
menen vanaf een foto wel te weten wat je vooral wel en niet moet doen en wee degene die dat niet doet
als je niet oppast komen ze je paard nog halen ook want zo'n bokker kan natuurlijk niet goed zijn voor zijn paard 8)7

en zo is weer een topic naar z'n grootje geholpen door bokkers die denken het allemaal zo goed te weten en de TS weigeren te geloven
jullie worden weer bedankt!!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:41

er is niemand die de TS weigert te geloven, wél zeggen ze dat de TS ook moet kijken naar de andere mogelijke optie gezien ze zich enkel vast pint op 1 mogelijkheid. :) Ik zie dat niet als "een topic naar zijn grootje helpen"....

TS, ik hoop voor je dat er een veulen naast zal liggen de komende weken, dat zal in elk geval het beste zijn van alle mogelijkheden en is nog leuk ook. Houd je ons wel gewoon op de hoogte?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:45

lifaya hou toch op!
TS heeft verschillende mensen met kennis van zaken naar de merrie laten kijken en alle zeggen dat de merrie drachtig is dus dat zal heus wel kloppen, wie ben jij om dat in twijffel te trekken?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:46

spatter schreef:
TS jammer dat je het topic vaarwel zegt al snap ik het best

ik verbaas me iedere keer weer over het gezever in zulke topics van tig beterweters die het dier nog nooit in het echt gezien hebben
menen vanaf een foto wel te weten wat je vooral wel en niet moet doen en wee degene die dat niet doet
als je niet oppast komen ze je paard nog halen ook want zo'n bokker kan natuurlijk niet goed zijn voor zijn paard 8)7

en zo is weer een topic naar z'n grootje geholpen door bokkers die denken het allemaal zo goed te weten en de TS weigeren te geloven
jullie worden weer bedankt!!!

Maar dat ze wel drachtig is, is natuurlijk wel aan de foto af te zien :?

Er wordt niet gezegd dat er een DA bij MOET komen, wordt alleen gezegd dat dat misschien wel verstandig is, nu is het gwoon niet zeker dat ze drachtig is. Is ze dat niet, is ze gewoon veel te dik en loopt ze gezondheids risico's. Kan ts dit aan achteraf, gast ze dr eigen dan geen verwijten maken?
Alles wat gezegd is hier is ten goede van de merrie, en niet om ts af te zeiken of om topic te verpesten...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:47

spatter schreef:
lifaya hou toch op!
TS heeft verschillende mensen met kennis van zaken naar de merrie laten kijken en alle zeggen dat de merrie drachtig is dus dat zal heus wel kloppen, wie ben jij om dat in twijffel te trekken?

En daar gaat het mis, er heeft niemand naar de merrie gekeken... Er is alleen een kennis gesproken die afgaat op verhaal van ts

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:47

spatter schreef:
lifaya hou toch op!

Je hoeft me niet zo aan te vallen hoor. Ik zeg alleen dat er ook een andere mogelijkheid is. Merries kunnen je goed voor de gek houden betreft drachtigheid.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:48

Joanne merrie is drachtig!!!! is allang aangegeven, lees toch eens!
dat mensen TS niet geloven , dat is triest!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:49

myk_en_shant schreef:
Er zijn nu verschillende mensen bij deze merrie geweest en allen zeggen hetzelfde als mij, die is hartstikke drachtig. En nee ze is een wordt niet opgevoeld. Vindt ik en meerdere mensen die deze merrie dagelijks en/ of wekelijks meemaken niet nodig. Voor ons is het voor de volle honderd procent duidelijk dat ze drachtig is. En dus alleen nog maar de laatste loodjes hoeven te wachten..

Vriendelijke groet
José