Esprit wordt deze week geïnsemineerd. Ze staat bij de dierenarts om alles goed in het oog te houden. Het is de hengst Kannan geworden, na overleg met ruiter vonden we dit goed passen bij haar. Het was ook mijn eerste keuze, en heb mijn gevoel gevolgd. Fokken blijft hoe dan ook altijd wat gokken.. Hopelijk dus volgend jaar in mei een broertje of zusje voor de tweeling erbij. Ik houd jullie op de hoogte!
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 10-06-13 23:09
Km had net nog even de 2 spring filmpjes van de vorige pagina bekeken. Wauw wat een springveer! Die springt echt super. Geweldig! Succes met insemineren. Snap dat je hier veulentjes van wil.
VDS
Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-13 22:25
Meet Mr. Cruiff.
Mijn laatste aankoop, broer van Esprit ( zelfde moeder) dus de nonkel van Nabelle en Nitouche 4 jaar oud! Happy family bij ons thuis
Ik had volgens mij nog niks in het topic geplaatst, maar vindt het wel heel erg leuk om alles te volgen. Vind de moeder echt een geweldig dier en leuk om te zien dat ze het zo goed doet. Ben ook erg benieuwd of het de tweede keer weer zo goed gaat lukken!
En leuk dat jullie ook het halfbroertje hebben gekocht nu! Hopelijk gaat die het net zo goed doen!
@ Axmar, ja ik heb een filmpje, maar dit is tijdens het zadelmak maken, waar hij dus nog niet echt de beste manieren op vertoont haha Nuja laat ons zeggen, de lenigheid van zus heeft hij al mee :p
Iemand idee wat ik moet doen? Nabelle begint precies wat uit te testen wie de baas is.. Gisteren toen ik de wei inging draaide ze haar kont naar me. Vandaag ging mijn vriend de weide in, ze kwam afgelopen met oren plat naar achter, draaide haar om en schopte. Waarop mijn vriend haar een tik tegen gaar kont gaf en ze direct opnieuw schopte en hem mee had.. Weet niet goed hoe we dit kunnen oplossen maar wil dit wel zo snel mogelijk oplossen want dit is niet goed..
Nog een rotschop geven. Je geeft zelf het antwoord al, ze test uit wie de baas is. Waarschijnlijk is ze erg mak. Erg makke beesten worden gemakkelijk erg brutale beesten en willen graag over de baas heen lopen.
Ons veulen wil ook erg graag op haar kont gekriebeld worden, prima maar dan zoekt ze maar een boom.
Ze is eigenlijk wel de minst makke van de twee, maar waarschijnlijk wel makker dan een doorsnee veulen. Toen ze een paar dagen oud was bokte ze al als je aan der kont kwam. Met de nodige correcties werd dit wel opgelost. Maar nu uit het niks doet ze het opnieuw.. Zou dit ook iets met de draagmerrie te maken kunnen hebben? Ze is namelijk erg zuur naar mensen en ook vaak met de oren in de nek. Ook Nabelle valt Nitouche vaak lastig. Regelmatig zie ik haar achter nitouche lopen met de oren in de nek en de tanden bloot.
Dus best een ferme tik terug geven op haar bil? En belonen bij goed gedrag? Want van de vorige tik keek ze nog niet teveel van om, het deed haar precies echt niks..
GQMMS
Geplaatst: 20-06-13 18:42
Vanaf het begin afleren dat schoppen oid niet mag, dus als zei schop direct een ferme tik terug geven, schopt ze nogmaals, herhaal de tik. Als ze nu al 'wint' zal ze dir altijd doen.
Dat dit gedrag van de draagmerrie komt hoeft niet perse, mijn merrie is altijd heel zuur als ze een veulen heeft (zonder veulen ook wel, maar mindere mate), maar geen enkel veulen (ze heeft er nu 3 gehad, is of was zuur.
Overigens hier op stal veulen van een ander, 'schopte ook al vanaf dag 1, vanaf dag 1 gecorrigeerd. En nu 4 maand verder nergens meer last van.
Gedrag van de merrie heeft eigenlijk weinig invloed op gedrag c.q. karakter van het veulen is mijn ervaring. Onze merrie is het zonnestraaltje van de stal, maar niet heus, houdt totaal niet van aandacht maar al haar veulens zijn heel mens gericht.
VDS
Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-13 13:05
NIET TE GELOVEN!! 2 weken terug had esprit een follikel klaar zitten, maar was niet groot genoeg volgens dierenarts en inderdaad algauw was het weer weg.. Hij zei dat ik mij niet moest verwachten aan meer dan 1 follikel omdat tweelingen nu eenmaal redelijk uitzonderlijk zijn..
MAAAAAAR.. Vandaag kreeg ik telefoon, en wat bleek? Esprit had niet 1, niet 2 maar 3 follikels!! Hele mooie en grote.. Ze is drie keer bezaait geweest met sperma dus nu is het afwachten.. Vrijdag wordt ze gespoeld en dan weten we ook of ze ze alle drie gevonden hebben. (dus alle drie mooi uitgegroeid zijn tot embryo's. Wie weet, als alles goed gaat, komt er een drieling (!) bij !!!