Vealosz schreef:Ja daarom.. Ze moet niet gaan denken dat zij hoger is als wij.. Ik vertik het ook om haar dat te laten denken haha.
Mijn vriendin was gister mee, ze zei aaaaaach, en een 15 min later was het, JEZUS WAT EEN BITCH ZEG! Haha!
Let op, je hoort vaak dat flessenveulens probleemdieren worden. Dus we moeten haar wel als een paard behandelen, haha. Het klinkt in ieder geval wel alsof jullie dat door hebben.
Mijn verstand zegt dat je haar slechte gedrag niet moet belonen met zo snel mogelijk een fles melk! Dan houd je het alleen maar zelf in stand. En als ze het dan een keer nog sneller wil omdat ze erge honger heeft, is het voor haar logisch om nog lelijker te kijken of harder te trappen. Dat is logica toch? Weet Bloem veel wat braaf is. Ze bedoelt het misschien niet slecht, dat gedrag heeft haar ooit een keer per ongeluk een fles melk opgeleverd, dus zal ze het weer doen.
Misschien moet je haar een keertje wegjagen als ze dat weer laat zien (met iets van een verlenging in je hand voor je eigen veiligheid (halster+touw, een tak, weet ik veel), anders wordt je misschien getrapt). Je hoeft haar niet echt bang te maken, maar de bedoeling moet duidelijk genoeg zijn. Veulens willen leren en leren snel dus ze vraagt misschien om regels die jullie moeten stellen. Ze heeft toch honger dus ze komt vast en zeker terug. Duurt het je te lang voor ze terug komt? Wacht dan 5 minuten op je horloge, wedden dat ze weer voorzichtig voor je neus staat? Ze weet wel dat je de fles hebt. Wij mensen willen vaak dat het sneller gaat, paarden hebben de hele dag de tijd dus elke minuut extra maakt hun niet uit.
Dan moet je haar alleen melk geven als ze zich netjes gedraagt. Anders heb je straks een 5 maanden oud veulen dat mensen aanvalt als je met eten aankomt. Daar kan ze niks aan doen, dat heeft ze geleerd door het systeem van beloning en straf, per ongeluk. In het ergste geval dan. Klinkt misschien zielig om haar te corrigeren, maar als ze later groot is, heeft ze pas echt een probleem als ze denkt dat het bij mensen zo hoort te werken en krijgt ze heel hard op haar donder een keer. Dat kun je nu alvast voorkomen.
Succes ermee! Maar het is vast ook wel een dondersteen