Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_Fons

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:50

Dankje Salatiga! Oakley is ook super mooi! Haha dat ken ik, eigen kind is altijd het leukste kind :+ Al moet ik zeggen dat Jack echt wel een leuk ding is. Super knuffelig en lief, hopelijk blijft dat zo <3

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:45

Afbeelding

Morgen m'n guppie alweer een jaar oud! Wat vliegt de tijd!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:22

Meiden ik zit nu echt met navaldie in een moeilijke situatie...
de staleigenaren dreigen nu soort van om navaldie zo snel mogelijk te laten castreren ondanks mijn dierenarts zei na de laatste bloedonderzoek pas in augustus opnieuw te laten weer te laten onderzoeken het bloed.. zit echt met handen in me haar want welke ander stal wilt er nou een jonge hengst op stal die nog niet eens gecastreerd kan worden...

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:47

Kan ie niet in een (goede!) opfok bij de hengstengroep?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:59

Inderdaad, probeer hem nog in te scharen in een goede opfok. Nu in het weideseizoen is dat wellicht makkelijker dan in de winter.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:54

Ik zou ook voor een goede opfok kiezen.
Kan hij lekker hengst blijven voorlopig, zodat hij volledig kan herstellen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:09

Ik ben voor castreren maar als het qua gezondheid niet wil dan kan het niet. Kunnen ze hoog of laag springen.
Zou even rond bellen voor een opfok plekje nog!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:22

Hier ook voor castreren hoor, maar liever niet zo vroeg al. Snap dat dat in jou situatie anders is, maar mijne staat in een hengstengroep. Vandaar dat ik het voorlopig uitstel. Eerst maar groeien en body ontwikkelen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:46

Mijne gaat met 10 en halve maand al _O-
Zolang ze gezond zijn lekker doen als het beter uit komt in de situatie. En anders boeit 't weinig. Ik vind alleen het gedrag dat ze ontwikkelen niet zo fijn onderling als mannen in opfokken waar ze dan weinig in handen komen. Maar ook dat is prima weer te corrigeren

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:14

Hij zou eigenlijk in april al gecastreerd moeten wezen :+
Maar sinds afgelopen week begint ie zich enorm man te worden.

Opfok zit echt als laatste in me lijstje want hoe die nu is wil ik hem zeker iedere dag aan de hand naar binnen en buiten zetten...
het liefst wil en wou ik hem al ruin hebben en baal iedere dag van dat ie nog hengst is...

De opfok had ik begin van mei afgezegd aangezien die het toen goed deed..

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:18

Ik sta met Nacho in een hengsten groep en ik ben daar echt enorm blij mee.
Alle 5 zijn ze nog hengst en zo ver ik weet blijven de meesten dat voorlopig ook.

Ik zou dus ook even rond bellen naar opfokken of er ergens plek is in een hengsten groep, gezondheid van je paardje staat voorop.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:12

Wat naar! Niet ideaal maar: kan navaldie niet tijdelijk apart (wel in het zicht van de rest) tot ie gecastreerd is en is bijgetrokken? Benji heeft ook twee maal een poosje naast de groep moeten staan (spoelworm en na de castratie) en dat ging eigenlijk prima. Dan hoef je niet te verhuizen maar ben je ook niet tot last en kan ie weer terug als de hormonen uit zijn lijf zijn. Als dat geen optie is: zou ik iets zoeken met een groep waar ze hengsten toelaten. Opfok is ook niet echt mijn ding, maar misschien is er ergens een goede opfok/pardockparadise/weiland met hengsten of waar ie even apart kan tot ie gecastreerd is en daarna in de groep in kan scharen. Dat is dan even afzien, maar op de lange termijn heb je wel wat.

Chantal2133

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:46

Die van mij staat ook even apart na zijn spontane onverwachtse actie met een veel te oude merrie.. staat nu een shetruintje bij die spelen samen super leuk...en staat naast de merrie in de wei gaat prima hij is ook niet dominant ook niet naar mensen toe dat scheelt ook weer en gaat niks door de draden. 11 juni is hij aan de beurt hopelijk staant niet heel vriendelijk maar wel beter dan volledige narcose volgens mijn eigen dierenarts. Vind het echt superspannend vooral omdat het een andere arts is die van mij doet alleen kliniek maar daarvoor moet ie uit de groep en raakt mega gestrest dus vond mijn dierenarts ook geen optie heeft ie gelijk slechte ervaring met trailer misschien.. dus van mij mag het maar snel eind juni zijn alles achter de rug en hopelijk geen complicaties

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:49

Ik ben ook blij dat max in een goede opfok staat. Hij komt daar gewoon in de hand. Pak van de winter wel weer op om hem uit de groep te halen. En mee te wandelen. Maar ook na de opfok leert hij dat wel.

Max wil ik feb/maart 2020 laten castreren. (Of hij moet eerder vervelend worden)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 16:45

Cioccolato schreef:
Mijne gaat met 10 en halve maand al _O-
Zolang ze gezond zijn lekker doen als het beter uit komt in de situatie. En anders boeit 't weinig. Ik vind alleen het gedrag dat ze ontwikkelen niet zo fijn onderling als mannen in opfokken waar ze dan weinig in handen komen. Maar ook dat is prima weer te corrigeren

Dat is het verschil tussen een goede opfok en een mindere. Hier komen de mannen dagelijks door de handen. Winter elke dag aan halster en touw netjes naar buiten en zomerdag lopen ze hier elke dag even door de kudde. Ik kan veilig zonder zorgen alleen tussen 12 jonge hengsten lopen, zonder bang te hoeven zijn dat ik een in mijn nek heb hangen. Ouwehoeren doen ze onderling natuurlijk wel, maar dat vind ik juist erg belangrijk. Veulen kunnen en mogen zijn. Grondwerk, wandelen om het wandelen etc doe ik hier bewust niet. A omdat ik het niet nodig vind.. En B, omdat veel jonge paarden daar in de toekomst als 3 /4 jarige juist lastig van kunnen worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:12

Ik vind dat er weinig goede opfokken zijn wat dat betreft. Maar meer de 'we hebben 3 jaar alleen z'n voorhoeve bekapt want achter slaat hij'. Het zal goed zoeken zijn en ze zullen er ook wel zijn!

Mijne wordt ook staand gecastreerd. Wij gaan wel met de trailer heen, maar ik neem Belle mee. Das wel zo lief vind ik van mezelf _O-

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:44

Nou dan heb ik geluk met de mijne! Rey wordt regelmatig bekapt zowel in winter als zomer en netjes 4 benen hoor.

Ik vind het erg jammer dat door sommige opfokken die idd maar 2x per jaar bekappen en ze er niet elke dag uit doen in de winter... Alle opfokken over een kam worden gescheerd. Ik ben het dus ook niet met je eens en weet zeker dat mijn opfok geen uitzondering is. En er dus wel meerdere goede zijn.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:48

Wat dat betreft heb ik t wel getroffen. Ze zijn super mak en komen elke dag wel even door handen, ookal is het even een aai tijdens voer geven etc.

Heb m vandaag maar masker om gedaan. Hij was vreselijk verbrand, geen doen met zon witte snuit. Hopen dat ze hem omgelaten hebben. Zou zoveel schelen :j

Heb t idee dat de wormenkuur zn werk ook goed doet. Laatste haar komt nu los en hij is niet zo opgeblazen meer
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:48

Snap ik. Ik heb me er ook niet in hoeven verdiepen aangezien ik ze aan huis hou hoor. Dus ik mis er ook eemhoop _O-
Maar wat ik zie in de omgeving is gwn 't land op, ongeacht de hittegolven zonder een boom in 't land.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 18:02

Nynkster, wat heeft hij al veel behang!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 18:38

Ja gaaf he! Ben zo benieuwd hoe dat over een paar jaar is! Mn merries hebben beide coupe kort maar hayden mag t lekker houden
Afbeelding

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:20

Heel mooi! Ook echt al heel veel voor zijn leeftijd. <3

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 21:47

Die manennnn Nynkster <3 wauw!

Trysteffy lastig zeg! Zou ook kijken of die tijdelijk op een wei kan met andere hengsten of een ruin bijvoorbeeld (al dan niet in een opfok). Snap dat je 't vervelend vind!

Opfok / geen opfok en weinig / veel in de hand zijn verdeelde meningen over idd haha. Ik heb gekozen voor geen opfok omdat mijn eisen (in de buurt, ook oudere paarden erbij, ook in de winter 24/7 buiten) niet in opfok-vorm te vinden waren hierzo. De mijne komt wel dagelijks in de hand met verplaatsen van weides. En verder doe ik 1/2x per week iets met hem. Hij kent nu wandelen, voetjes geven, poetsen, basis wijken voor druk, op de poetsplaats vast staan en wassen. Meer hoeft die het komende 1,5 jaar niet te kunnen (oke, trailer laden wil ik graag tussendoor paar keer oefenen) maar ik vind het prettig zo! Staleigenaars, hoefsmeden en dierenartsen zijn me in elk geval erg dankbaar dat die zo makkelijk is al :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 21:59

Bedankt beide! :D

Billionache: klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt!! Hier wel 24/7 buiten maar mijn eis was meer dat hij een maatje van zijn leeftijd en formaat had. We hebben her wel geprobeerd met een oudere hengst erbij maar die accepteerde dat echt niet, zaten alleen maar achter elkaar aan.. dus toen toch maar zonder oudere pony erbij en dat gaat gelukkig goed :) en als ze mak zijn is dat echt wel fijn!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:13

Ik vind mak ook fijn! Vooral met voetjes geven en aan een touwtje meelopen en basis vaststaan.
Ook wil ik ze overal kunnen aanraken, dus dat doe ik als ik het halster af doe zeg maar, aai over de rug. De andere dag over de buik etc.