Veulens 2017

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:19

Flux, waarom twijfel je juist? Omwille van de samenstelling van de groep of zijn er nog andere factoren die meespelen?

Fijn dat het terug de goede kant opgaat met Sam! Gaat hij er iets aan over houden of verwachten ze dat het helemaal gaat genezen?

Ik merk dat Ravi bij iedereen probeert hoe ver hij kan gaan maar hij is erg snel onder de indruk. Dus met je stem verheffen of een tik geven weet hij meteen hoe het staat en dan gedraagt hij zich verder ook netjes. Voor zijn castratie durfde hij al eens in te gaan tegen mij na een correctie maar dat is (tot heden) niet meer voorgevallen...

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:31

Vu is wel een pittige tante die weet wat ze wil en wat ze niet wil, maar niet op een verkeerde manier. Haar beste vriend was de baas in de kudde, dus ze had wel een luxe positie. Die heb ik helaas 2weken geleden in moeten laten slapen, nu staat ze alleen met haar moeder en daar heeft ze wel ontzag voor (terwijl die vaak onderaan staat in de complete groep :') ).
Maar over het algemeen is ze erg sociaal, ze is erg makkelijk met nieuwe paarden maar laat niet over zich heen lopen.

Ze heeft wel echt een fase gehad dat ze naar mensen wat narrig was (kwaad kijken, niet aangeraakt willen worden), maar dat gaat nu weer een stuk beter. Gewoon consequent geweest, dat was genoeg.

Flux

Berichten: 2503
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:42

Cintaria, hij is gewoonweg altijd de baas en krijgt in de groep dus ook nagenoeg altijd zijn zin. In de omgang met mensen moet hij ook erg overtuigd worden als er iets gaat gebeuren wat hem niet zo aanstaat.

Hij wordt in ieder geval geruind dit voorjaar, dat wacht ik eerst even af. Het concept van samen met oudere dieren in de groep staan spreekt me wel aan. Daar is hier geen sprake van. Verder is de groep nu wel lekker stabiel, dat is wel weer een pluspunt.

Déjà is dan eigenlijk nooit ergens van onder de indruk. :+ fijn te lezen dat Remi na castratie milder is geworden. Dat hoop ik ook voor Déjà.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:48

Dat nergens onder de indruk van zijn is soms best een uitdaging ja. De moeder van Vu is best een bange poeperd dus die hoef je iets maar 1keer duidelijk te maken. Vu daarentegen kan 8x in een paar minuten een stroomstoot krijgen en het dan toch nog een keer proberen :') , ook met correcties die ik geef is ze niet lang onder de indruk. Gelukkig heeft ze wel echt drive om iets voor je te doen, dus gewenst gedrag belonen werkt echt als een speer. En super strak op de regels blijven staan wat ze niet mag doen.

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:58

Cintaria schreef:
Flux, waarom twijfel je juist? Omwille van de samenstelling van de groep of zijn er nog andere factoren die meespelen?

Fijn dat het terug de goede kant opgaat met Sam! Gaat hij er iets aan over houden of verwachten ze dat het helemaal gaat genezen?

Ik merk dat Ravi bij iedereen probeert hoe ver hij kan gaan maar hij is erg snel onder de indruk. Dus met je stem verheffen of een tik geven weet hij meteen hoe het staat en dan gedraagt hij zich verder ook netjes. Voor zijn castratie durfde hij al eens in te gaan tegen mij na een correctie maar dat is (tot heden) niet meer voorgevallen...


Het is helaas nog even afwachten of alles gaat genezen en wat littekenweefsel blijft maar tot nu toe is dierenarts tevreden met de vooruitgang

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:39

Melissa0304 schreef:
Het is helaas nog even afwachten of alles gaat genezen en wat littekenweefsel blijft maar tot nu toe is dierenarts tevreden met de vooruitgang


Dat is al positief! Ik sta er elke keer nog van versteld hoeveel deze 'kleintjes' kunnen verdragen. Ongeveer 8 maanden geleden was Ravi een hoopje ellende omwille van zijn nekwervel en twijfelden iedereen of het ooit wel goed zou komen maar nu gaat hij al bokkend en racend door de wei. Veel succes nog!


Flux schreef:
Déjà is dan eigenlijk nooit ergens van onder de indruk. :+ fijn te lezen dat Remi na castratie milder is geworden. Dat hoop ik ook voor Déjà.


Voor de castratie was Ravi ook zo (hoewel iets milder dan Déjà als ik het zo hoor :+ ) en had ik het gevoel alsof ik iedere keer over alles met hem in discussie moest, dat is nu voorbij. Dus ik hoop voor jou hetzelfde na de castratie maar dat komt vast goed!

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:51

Wat vervelend flux! Ik hoop dat castreren het al wat beter maakt! Er blijft natuurlijk haflinger bloed in zitten := misschien is het een optie dat hij straks inderdaad in een oudere groep komt? Met wat flinke pismerries ofzo =:)

Caia heeft dat niet. Als iets niet mag hoef ik t maar 1 keer te zeggen. Behalve zwaaien met dingen, dat blijft ze mooi vinden *\%/* Mn jongste is wel een baasje. Maar nadat hij wat correctie van de Shetlander heeft gehad is t klaar. Die is dan ook wat jaartjes ouders dus daar had hij gelukkig wel gezag voor

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 05:07

Hier ook een draakje op het moment }>
Hoort ook een beetje bij de leeftijd, overal even uittesten hoe ver je kan gaan.

Gelukkig heeft mijn ruin nog wel overwicht. Majid probeert wel vaak uit hoe ver hij kan gaan maar heeft ook zeker nog respect voor hem gelukkig. Zodra Bas het zat is dan zorgt hij dat hij zich heel snel uit de voeten maakt :o

Als je echt een groep nodig hebt die zo'n jonge dondersteen op de plek kunnen zetten dan zou je een groep oudere fokmerries moeten zoeken. Die laten vaak heel goed merken dat ze niet gediend zijn van rare fratsen, dat werkt vaak wel. Maar wellicht wel lastig te vinden als zelf niet de mogelijkheid hebt om dat op de stal te doen waar je staat.

Majid heeft nu helaas ook het graven van kuilen ontdekt :') In de paddock of op het pad niet zo'n punt maar hij doet het ook in de rijbak als hij daar losstaat en weet dondergoed wanneer je buiten bereik bent.
En hij is dan heel snel heel erg diep.... Dus nu mag hij van mij daar niet meer los als ik niet in de buurt ben :')

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:01

Hier gaat ook alles zijn gangetje. Ik heb mijn monster gemeten vorig weekend en zat op 164.5cm dus valt mee ze is niet veel meer gegroeid (en dit mag zo blijven van mij maar ik vrees ervoor :+ )
Qua praatjes een half jaar geleden had ze door de ontsteking in haar groeischijf echt schrik van alle andere paarden. Ze had echt pijn ook en maakte zich overal uit de weg. En nu begint ze tegen de nummer twee (staan met 3) zowat praatjes te hebben. Ik denk dat het niet lang ga duren voor ze haar plek inneemt. Ze durft zelfs al wat de alfa merrie uitdagen maar daar wordt ze wel altijd stevig op haar plek gezet. Het enige waar ik hard mee struggle is haar alleen laten. Ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken. Als mijn zus en ik rijden dan blijft ze alleen achter. Ze kan de piste zien vanuit de stal maar ze probeert echt over de staldeur te gaan. Als ze ze niet meer ziet kalmeert ze wel na een tijdje maar vind dat eigenlijk geen fijn ding om te doen ze zo opsluiten.

@cintara fijn dat hij nu wat meer beweging kan krijgen. Vinden ze echt niet fijn hé zo opgesloten worden.

@flux déja is precies toch een steving karaktertje. Ik hoop ook dat hij wat minder praatjes geeft na castratie.

@melissa fijn dat het de goeie kant uitgaat met Sam

@amanda putjes graven is toch zo fijn. Die van mij heeft dat ook lang gedaan maar dat is eigenlijk vanzelf gestopt. Maar er zijn er die het blijven doen :Y) .

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:07

Fijn dat het met Sam weer wat beter gaat Melissa. Ik zag op Instagram een foto voorbij komen waar je kon zien dat zijn oog wit is.
Het veulen (inmiddels 3) van een vriendin van mij heeft ook zoiets gehad. Zij heeft er iets in gehad want nu kun je zien dat er een kleine beschadiging zit op het hoornvlies. Bij haar zag het er ook écht niet uit, we dachten allemaal dat het niet meer goed zou komen maar je ziet er dus helemaal niks meer van behalve als je dus heel goed en van dichtbij naar het oog kijkt. Dus geef de moed niet op hoor Y;(

Flux & Daphara jullie hebben gewoon geboren leiders :P

Hier wil ik wachten met castreren tot Rudi weer de hele dag de wei opgaat. Dan laat ik hem in de wei castreren en kan hij gelijk lekker buiten blijven. Zo heeft hij de minste kans op zwelling en infecties. Dus dat het maar snel April mag worden :D O:)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30691
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:18

Balen van de oogontsteking, hopelijk snel helemaal hersteld.

Nadeel van opfok met alleen jonkies vind ik idd vaak dat ze opvoeding missen.
Ken een ponyveulen dat tussen 50 paarden ofzo stond ook die een jaar ouder waren. En allemaal gingen ze voor de kleine uk aan de kant.. :o

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:34

We houden hoop haha

Bij Sam staat een oudere ruin die zet altijd iedereen even mooi op zijn plek. Vind dat zo’n gaaf dier, de onderdanige neemt hij een soort van onder zijn hoede en de brutale worden even op hun plek gezet

Meya_

Berichten: 1440
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:52

Ja alles heeft zijn voor- en nadelen.

Hier staat de jonkie bij mijn andere paard, met zijn tweeën. Ze ouwehoeren goed met elkaar, maar toch krijgt ze ook opvoeding van de 6 jarige.
Wel fijn.. Heeft ze 1 waar ze gek mee kan doen (oudere is vaak gekker dan haar) maar ook waar ze opvoeding van krijgt :)

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:33

Dieuwke staat in een gemengde groep van 3 tot 24 jaar ik vindt het super ze kan spelen als ze wil met de jonge paarden.
Maar leert zo ook wat ze wel en niet kan doen.

nowylover

Berichten: 907
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:26

Hier ook weer eens een bezoekje gebracht aan mijn grote vriend. Hij is ondertussen alweer 1.63 en is ook nog wat overbouwt :oo

Blijkbaar heeft hij opeens door waarom hij ballen tussen zijn benen heeft hangen en begint dus echt hengst te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:25

1.63 al :oo groeit goed!

Hier net bij Sam geweest oog gaat de goede kant op! Nog een weekje bikkelen en dan mag hij weer de groep in zo blij :D
Is bij jullie de verharing ook al begonnen? Haal er een half paard vanaf :')
Afbeelding
Afbeelding

Meya_

Berichten: 1440
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:38

Wow 1.63!! Die gaat lekker zeg.

Mooi dat het de goede kant op gaat Melissa!

Die van mij blijft qua schoft al maanden hetzelfde, maar die kont groeit maar de lucht in :o

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:39

Afbeelding

Nee, hier nog dik in het teddyvachtje voor Pleun.
Maar die staat ook dag en nacht buiten met inloop schuilstal.

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:00

Ziet er al een stuk beter uit melissa!

Cashmiro zit nog dik in de haren.
Heb niet het idee dat hij momenteel veel groeit.

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:50

Silly1972 schreef:
Ziet er al een stuk beter uit melissa!

Cashmiro zit nog dik in de haren.
Heb niet het idee dat hij momenteel veel groeit.

[ [url=m/9lMpxf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nou, ik vind hem toch behoorlijk in de breedte gegroeid!

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:01

Haha ja in de breedte inderdaad.
Hij is gewoon dik! :P

Britt1

Berichten: 2599
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:26

Hoi allemaal, ik lees nog altijd mee hoor! Wat groeien jullie paardjes allemaal zeg, mooi!
Hier gaat het ook prima, alhoewel doer en met het winterse weer de boel erg nat is, maar goed dat is herkenbaar zo te lezen hier :)
Verder zit ik een beetje in dubio over hoe lang ik mijn pony nog wil laten staan op zijn huidige plek en wanneer te verhuizen. Hij is nu pas 1,5 natuurlijk en staat nu nog met één ander paard, een vierjarige. Ik twijfel of hij baat kan hebben bij nog zeker ruim twee a tweeëneenhalf jaar (eerder beginnen met beleren enzo is niet mijn bedoeling) in een grotere groep te staan. Maar ja, waar dan?! En nu heb ik hem natuurlijk veel in de hand, hij is braaf en al een hoop gewend. In een grotere groep als in opfokachtig betekent ook verder van huis. Ik zit echt te twijfelen of wat anders wil en wat ik dan wil. Wat vinden jullie/is jullie ervaring?

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:28

Rudi verhaart ook als een malle. Die heb ik vandaag ook even flink onder handen genomen, kwam een heel tapijt af..
Ik heb eindelijk weer even kunnen meten, meneertje is nu 1.47

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:05

Tja Britt, daar zijn de meningen nogal over verdeeld, ik vind in een groep opgroeien essentieel voor de jonkies.
Maar ken ze ook die maar met 1 andere zijn opgegroeid en ook prima zijn nu.

Ibbel

Berichten: 49291
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:08

Hier blijven ze in de familiekudde, en dat is imo de meest natuurlijke manier van opgroeien. Voor zover je uberhaupt van natuur zou moeten spreken bij gedomesticeerde paarden.
Waar ik wel altijd mijn vraagtekens bij zet is het 'moeten kunnen spelen'. Een prooidier verknoeit geen energie of graastijd met spelen (ná de allervroegste jeugd - waarbij het ook geen spelen is, maar uittesten van wat ze kunnen).