Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel_k

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:36

Ik zou dat ook lekkerder vinden ja :+ Ze begon die van pavo wel gelijk te eten terwijl er evenveel suiker in zit. Ze is best een moeilijke eter en ik heb het idee dat de muesli haar gewoon niet zo aanstond.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:42

Welke voer je nu van Pavo?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:44

Charaz schreef:
Welke voer je nu van Pavo?

Pavo Vital

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:30

Ik voer ook geen veulenbrok, maar balancer + supplement. De fokster heeft tot ze zes maanden was veulenbrok gevoerd, maar die was van slechte kwaliteit en ik kon er niet aan ontdekkenwat er nu 'veulen' aan was. Zodra ik Tulip kreeg ben ik vrij hooi gaan voeren, aangevuld met alfalfa (voor de proteine), plus die balancer en supplement. Nu staat ze op een andere stal maar eet ze dat nog steeds. Als ik het opnieuw zou moeten doen dan zou ik weer voor deze keuze gaan (maar meer alfalfa bijvoeren, mijn hooi bleek wat mager te zijn).

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:54

Juniper ik vind het voer van Triple Crown altijd erg fijn, Raven en Valegro krijgen de TC Growth. Ik voerde voorheen LMF Gold maar dat is nu moeilijker te krijgen hier.
Vind de Haystack Special blend ook heel fijn, zitten geen toegevoegde vitamines/mineralen in dus heel fijn om er bij te geven zonder dat ze ergens dan teveel van krijgen :)

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 23:22

Goldenarrow Atari voelt zich een stuk beter, hij is wel wat rustiger als normaal. Gisteren even meegenomen naar de wasplaats waar hij heerlijk genoot van een borstel en heb ook zijn witte beentjes een beetje gewassen.
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 06:27

Libera schreef:
Juniper ik vind het voer van Triple Crown altijd erg fijn, Raven en Valegro krijgen de TC Growth. Ik voerde voorheen LMF Gold maar dat is nu moeilijker te krijgen hier.
Vind de Haystack Special blend ook heel fijn, zitten geen toegevoegde vitamines/mineralen in dus heel fijn om er bij te geven zonder dat ze ergens dan teveel van krijgen :)

Dan voeren we bijna het zelfde! Ik voer Haystack Special blend gemengd met Buckeye Grow 'n Win balancer (betere calcium-phosphorus verhouding), maar voorheen had ik de TC balancer. Mocht ze deze winter terugvallen dan zal ik eens naar de LMF Gold kijken. Dat wordt bij ons in de stad gemaakt dus dat moet wel te krijgen zijn!

@Wortel: Fijn dat Atari zich beter voelt! Hij staat er braaf bij!

Vandaag was de allerlaatste mooie warme herfstdag dus ik wilde iets speciaals/leuks doen. We hebben op stal zo'n wipwap brug en die hebben we vandaag verkend. Ondanks Tulip's typische 'nee dankje daar heb ik geen zin in' momenten hebben we toch een paar successvolle pogingen kunnen doen. Het onderstaande filmpje wilde ik jullie niet onthouden, dit is echt zo typisch haar:

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:43

Cartier krijgt Pavo PodoGrow. Doet ze het goed op, plus onbeperkt goed hooi.

Vorig jaar kreeg ze van Masters veulenbrok, gecombineerd met kuil. Maar dat deed haar écht niet goed. Ze zag er niet uit, rare plukkerige vacht.

Ze is nu in de tijd dat ze op onze huidige stal staat, sinds september, enorm gegroeid. Ze is echt puppy af aan het raken.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:29

Wat leuk hier allemaal “veulens” te zien van het dikkebuiken topic 22 :o

Wat zijn ze allemaal onwijs gegroeid en zien ze er goed uit!

Wij zouden ook graag mee kletsen met jullie :)

Wij hebben onze meid afgelopen weekend naar huis gehaald, na een hele roerige en verdrietige tijd met moeders, helaas afscheid moeten nemen afgelopen woensdag op 7 jarige leeftijd ;(

Ik zal wat foto’s bijposten van de “kleine” meid die inmiddels zo klein niet meer is haha

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

TiaraBennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:50

Ik heb een veulen van 5,5 maand bijna 6.
Hij is nu 3 weken bij ons, staat op een grote wei in een gemende kudde maar ik vind hem totaal niet actief, integenstelling zelfs. Loopt heel sloom; iedereen zegt gewoon een luie…
Het valt mij ook op hij veel ligt.. deden jullie veulens dit ook? Hij groeit wel mooi en eet ook heel goed, het is echt een mega makkelijk kereltje…. Kan er alles mee mag er alles mee… over straat trekt hij zich van niks aan…auto’s fietsers bussen tractors… geen kik… maar dit klopt in mijn hoofd niet bij het typische veulen gedrag…. Onbewust maak ik me dan toch druk er iets zou zijn…

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:00

Hoe zit het met de ontworming?

TiaraBennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:07

mirriejj schreef:
Hoe zit het met de ontworming?

Deze is 4 weken geleden ontwormd

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:24

Dark7 schreef:

Wij hebben onze meid afgelopen weekend naar huis gehaald, na een hele roerige en verdrietige tijd met moeders, helaas afscheid moeten nemen afgelopen woensdag op 7 jarige leeftijd ;(

Ik zal wat foto’s bijposten van de “kleine” meid die inmiddels zo klein niet meer is haha

[ [url=m/7zzaqL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dx1NUo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cRtr8o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/juCMtj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yUf9jZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FtgFGd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hx1DSJ.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YjSwbF.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/M3ghjH.png]Afbeelding[/url] ]

Wat een knappe! Wat verdrietig dat je afscheid hebt moeten nemen :(:)
Dat je maar extra van haar nakomeling mag genieten!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:18

Tiara heb je gecontroleerd op zand?

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:22

Anike schreef:
Dark7 schreef:

[ [url=m/7zzaqL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dx1NUo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cRtr8o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/juCMtj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yUf9jZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FtgFGd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hx1DSJ.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YjSwbF.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/M3ghjH.png]Afbeelding[/url] ]

Wat een knappe! Wat verdrietig dat je afscheid hebt moeten nemen :(:)
Dat je maar extra van haar nakomeling mag genieten!

Lief anike dankjewel!:)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:04

Wij hebben even wat pech, Tulip loopt een beetje onregelmatig. Niet constant, maar in draf in de bak zet ze af en toe een voorvoet onregelmatig neer. Net alsof ze op een steen trapt zegmaar, maar er liggen geen grote stenen in de bak. Ze heeft een klein beetje rotstraal in beide voorvoeten maar dat wordt momenteel in samenspraak met de hoefsmid al behandeld.

Een vriendin van me werkt bij een lokale dierenarts en zij gaat dinsdag wat filmpjes voorleggen aan haar team. Ik ben met dit paard (eerste eigen paard) een enorme hypochonder dus ik ga er maar vanuit dat het een kliniek bezoek en kreupelheidsonderzoek wordt.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:51

Juniper hopelijk valt het mee voor Tulip. Atari loopt ook een beetje moeilijk maar ik vermoed dat dat gewoon van zn castratie wond is, die ook aan links nog eens verder in zn lies is.

Dark knappe merrie en wat jammer van de moeder.

Tiara het is lastig een antwoord te geven via internet en ik ben geen dierenarts maar je kan ondanks dat je wormenkuur hebt gegeven nog denken aan mest onderzoek. Of kan het zijn dat je veulen voedingstoffen te kort komt? Sommige paarden doen het beter op het ene voer en andere op ander voer. Misschien is er een mineralen te kort? Je kunt ook altijd even met je dierenarts overleggen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:14

Ach wat sneu juniper. wel mooi dat je het direct laat uitzoeken. misschien komt het door de rotstraal?
Roos is ook al twee keer kreupelig geweest. Eenmaal vanwege een trap en laatst vanwege mok. Gelukkig loopt ze nu weer goed.

Waarmee heb je ontwormd Tiara?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 13:34

Juniper ah wat balen. Hopelijk is het snel over. Misschien komt het van de rotstraal?
Wat knap op de wip! En al een perfecte berggeit zie ik :+

TiaraBennie klinkt niet heel fit. Al een bloedonderzoek gedaan?

Dark7 welkom!
Heel veel sterkte met het verlies. Wat verdrietig...
Wat een mooi dier! Ook al aardig groot lijkt het?

Wortel leuk hè die witte benen :P Atari wordt ook al meer paard

Minthe krijgt de 'efficiënt' van voermeester. Soort onderhoudsbrok. Ze doet het er prim op

Minthe doet het goed :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Attitude :+
Afbeelding
Afbeelding

Ook voor het eerst vrijgesprongen. Nog niet echt een succes :+
Afbeelding
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 01:36

Bedankt voor de reacties allemaal. Woensdag komt de hoefsmid en dan gaan we de boel eens bekijken. Afgaande van wat hij zegt i.c.m. het advies van de DA kijken we verder.

Die foto's van Minthe kon ik horen nog voordat ik het filmpje gezien had!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:36

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:57

ah gefeliciteerd met Atari! Hij vind je ballonnetjes wel leuk zo te zien :D
mooie foto's van Minthe <3
ik ben benieuwd juniper!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:35

Ik wil ook wel meekletsen.

Ik heb een zelfgefokte palomino welsh mountain pony.
Ze komt uit mijn inmiddels 18 jarige stammoeder.

Geboren op 20 april 2022 zo uit mijn hoofd.

12 dagen oud zoiets
Afbeelding

Als jaarling op de keuring waar ze 1ste geplaatst werd met 1ste premie en ze werd reserve jeugdkampioen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En inmiddels is ze echt een tank die nog meer op rantsoen moet
Afbeelding
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 02:14

Update mbt Tulip's onregelmatigheid. Eergisteren trok ik Tulip met een dikke knie uit de paddock. Dierenarts langs laten komen voor onderzoek. Hij vond foto's niet nodig omdat er niks gebroken leek te zijn, maar voor mijn gemoedsrust wilde ik ze toch hebben. 4 foto's gemaakt en op de eerste 3 was niks te zien. Op foto 4 ook niks mbt de knie, maar hij zag wel wat anders. De groeiplaat aan de onderkant van het bovenbeen was geirriteerd/ontstoken. Diagnose: epiphysitis, waarschijnlijk door onbalans van mineralen in het voer.

De dierenarts gaat mijn voer onder de loep nemen en kijken waar het probleem zit. Waarschijnlijk komt het door de grote hoeveelheid calcium in de alfalfa in haar ruwvoer + balancer. Ik baal hier toch wel van, de kans is groot dat het goed komt maar het voelt als iets wat ik (door onkunde) zelf veroorzaakt heb. Maar ik ben wel blij dat ik de foto's heb laten maken, anders was ik hier pas in het voorjaar achter gekomen (of misschien wel nooit), met alle gevolgen van dien.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 04:00

Hopelijk hersteld Tulip snel. Goed dat je toch foto’s hebt gemaakt. En goed om te weten want ik voer een lupin brok extra bij en daar doet de fabrikant tegenwoordig extra calcium in. Nu krijgen ze niet zo veel maar ik ga er wel naar kijken.