Lieve kleine [naam] ~ Welkom in onze Kudde!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:06

Uit de advertenties inderdaad, maar dat zou voor mij dus ook een reden zijn om daar niet op te reageren...
Van een bepaalde bekende fokker kregenwe te horen dat 'mensen die [ras] hebben, zich nog meer verdiept hebben in het welzijn van paarden'.
Zij vond een kudde van 4 paarden te weinig om een [ras] in te zetten.
Ze stelde ook dat een [ras] die dan in een kudde als die van ons zou opgroeien, meer 'pony' zou blijven; minder looplustig, minder vrolijk en minder reagerend als rijdier.
Nog een reden dat zij veulens niet direct meegaf, was dat als het dier zich later in zijn leven zou gaan misdragen, hij de achternaam van de stal in een slecht daglicht zou kunnen zetten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:20

wat er in een advertentie staat in die zin kun je meestal echt wel met een korrel zou nemen hoor :) meestal is het echt een stukje van dat ze de dieren een sociaal leven gunnen en niet graag, of niet willen verkopen aan mensen die het beestje een sportpony leven willen geven met veel staltijd etc .
dat zijn dingen waar je echt een beetje door heen moet prikken
en natuurlijk zijn er altijd wel een paar mensen die moeilijk doen of vreemde opvattingen/redenaties hebben, maar goed die heb je overal in iedere richting van de paardenwereld wel , dat is niet voorbehouden aan ijslandermensen :n
ik mag hopen dat geen enkel paard als rijdier reageert als ze net oud genoeg zijn om er een zadel op te leggen... dan horen ze gewoon lekker poownie te zijn :+

edit: ik heb zelf het liefst ook een jonkie, dan weet ik tenminste hoe het opgroeit , ipv dat je met de fiets van een ander zit :P das dan wel weer grappig als je de redenatie van die fokker hoort over vervelend paard , mijn stalnaam etc

Anoniem

Re: Lieve kleine Mánadís ~ Welkom in onze Kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:23

Ik vind dat sowieso met de meeste koudbloeden. :o
En eigenlijk ook met andere rassen.
Dat ze gewoon lekker in een kudde leven, 24/7 buiten met een schuilstal, zodat ze zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan...

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:31

Allereerst, van harte met jullie veulen! Wat een lief, maar ook eigenwijs hoofd! Ik ben erg benieuwd hoe ze gaat uitgroeien.

Ik denk dat veel verkopers die zoiets in een advertentie hebben staan al overstag gaan als je een fijn thuis kunt bieden met andere paarden, waar het paard niet 24 uur op stal staat... Tenminste, dat is mijn ervaring. Het verhaal over bovenstaande fokker vind ik bizar, ben wel benieuwd wie het is :D Wij hebben met een groep mensen meerdere IJslanders op de wei, maar die staan allemaal in kleine groepjes. Ik ben erg benieuwd of diegene ons om die reden zou weigeren een paard te verkopen...

Beetje jammer dat de ijslanderwereld zo een slechte naam krijgt. We zijn echt niet zo erg. Sterker nog, we maken anderen ook graag enthousiast over het ras ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:34

Ik ben daar ook van overtuigd hoor! :j
Dat het grootste deel het helemaal niks uitmaakt en gewoon een goed tehuisje zoeken.
En mocht ik ooit Kim weg moeten doen, zou ik ook echt iemand zoeken bij wie ze 24/7 buiten komt, want zij wordt doodongelukkig op stal.
Ik denk dat het ook nog wel eens voor komt dat onwetende ouders of opa/oma een [ras] als kinderpony aanschaffen voor hun (klein)kinderen en naar wat ik begrepen heb, zijn ze dat over het algemeen niet, zeker niet als ze nog jong zijn.
Persoonlijk vind ik dat je je sowieso in het ras moet verdiepen wat je wil aanschaffen voor je tot koop over gaat, wat voor ras het ook is. :j

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:55

Ja dat klopt, voor wie denkt, een paard is een paard, daar ben ik het niet helemaal mee eens. IJslanders zijn over het algemeen wat gevoeliger en temperamentvol dan de meeste koudbloeden, MAAR er zijn uiteraard allerlei uitzonderingen (net als dat niet alle fjorden eigenwijs zijn etc). Wij merken vaak wel dat mensen die geen IJslanders gewend zijn daar aan moeten wennen. Er loopt er bij ons een die wat flegmatieker is dan de rest, maar ook die vinden nieuwe mensen vaak temperamentvol.

En qua gangen.... Tsja, de een tölt zo met elk paard weg, de ander niet. En ook het ene paard tölt zo weg en de ander heeft er veel meer moeite mee, daarbij zul je het altijd moeten onderhouden. Dat vind ik persoonlijk ook het leuke aan IJslanders. Nog voldoende om jullie de komende jaren mee bezig te houden dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:56

Precies. dat is wat ik ook probeer te zeggen inderdaad. :j
En we hebben genoeg plannen voor de komende jaren om [naam]'s rijervaring te versterken.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 02:09

Gefeliciteerd met jullie prachtige aanwinst. Heel veel plezier met haar maar dat gaat lukken met jullie liefde voor paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 04:33

Ik denk het ook wel! Dankjewel, Brenda. <3

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:36

Wat een prachtig veulen! Geniet er van! :)

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 01:11

Wauw!!! ik vind ze ook echt superleuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:52

Bedankt! :)
Het is nu 100% zeker, we hebben het contract getekend. :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:26

Ben zo blij voor jullie, van harte gefeliciteerd *\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:28

Bedankt, Brenda! <3

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:18

Wat fijn! Gefeliciteerd *\o/*

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:23

gefeliciteerd <3 voelt goed als het vast staat he ;) *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:32

Ja, dat voelt inderdaad heel fijn. :j
We hebben nu ook zekerheid dat ons huisje doorgaat en zijn er gisteren geweest en het is echt groot zat.
Ben zo benieuwd!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:50

Van harte gefeliciteerd met het nieuwe huis en het stuk land er bij, dat wordt weer een heerlijke nieuwe fase voor jullie en de paarden!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:51

Wat fijn dat jullie nu zekerheid hebben ivm het huis !

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:00

Wauw! Waar gaan jullie wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:01

Op een half uurtje rijden van Groningen. :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:05

Haha! Zoiets begreep ik al :+
Ik woon zelf in de provincie Groningen en heb een bijrijdpaardje vlakbij jullie paardjes staan, vandaar dat ik nieuwsgierig ben ;)
Maar uiteraard, hoeft niet hoor. Zó nieuwsgierig ben ik nou ook weer niet :P ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:57

Haha, we zeggen het inderdaad tegen zo weinig mogelijk mensen. :)
Er lopen zoveel verrotte mensen op de wereld. :o

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:45

Wat een ontzettend leuk paardje! Ijslanders zijn sowieso geweldig leuke dieren. Veel succes ermee. :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:14

Gefeliciteerd met de definitieve aankoop! Blijf je wel foto's plaatsen van het mooie meisje, ik ben heel benieuwd hoe ze uitgroeit!