ja van die voorweeen.. haar buik was ook heeeel hard, misschien had ze daar wel last van?
HubbaBubba
Geplaatst: 02-06-09 22:10
Nou dat duurt niet lang meer.... Ik zou als ik jou was wel nog even het uier schoonmaken er zit allemaal huidvet zag ik. Als ze gaat zweten met de bevalling en het hete weer word dat 1 plakbende voor je veulentje, jakkie toch??
En een vraagje.. waarom vlechten jij en andere merrie eigenaren de staart in?? Gewoon interessevraagje, omdat ik dat nooit heb gedaan vroeger en in 2005 heeft m'n (kwpn)merrie ook een veulen gekregen, maar ook niet ingevlochten. Ze is buiten bevallen en zou het zelf dan nooit doen ivm de vliegen en muggen, maar wil graag weten waarom jullie het wel doen!!
zodat de staart tijdens de geboorte niet in de weg zit??
Peelie
Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-09 22:13
Omdat Mara haar staart heel moeilijk schoon te maken is. Zoals je ziet is die al niet echt heel schoon. Om nou te voorkomen dat ik haar staart na de bevalling moet wassen vlecht ik hem. Anders komen al die vliegen er op af.
Ik weet dat ik de uier schoon moet maken, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen. Tot nu toe haalde ik dat vet ed gewoon weg met mijn vinders. maar dat werkt niet zo heel goed.
Ik ben benieuwd wat voor een mooi veulen hieruit zal gaan komen!
HubbaBubba
Geplaatst: 02-06-09 22:32
Ja inderdaad als dat viezigheid van de bevalling in d'r staart aankoekt komen daar vliegen op af, nooit over nagedacht. Mijn merrie is s'avonds laat bevallen en de volgende middag stond ze onder de douche Wat ze overigens heerlijk vond, het was over de 30 graden, maar dat is natuurlijk niet altijd jammer genoeg.
Voor het uier schoonmaken: Doe een flinke scheut babyolie op je vingers/hand en smeer daar het uier goed mee in Daarna met een theedoek of handdoek het olie wegvegen. Beetje vies misschien maar de hardnekkige korsten doe ik wel eens met mn nagel peuteren. Olie + handdoek herhaal ik tot alles weg is en dan klaar. Alleen met een veulen op komst zou ik wel even spoelen met watrer. Als je een emmer met warm water vult en een zachte spons met dat water nog langs haar uier haalt is ie weer als nieuw
Straks als het veulen er is, doet ie zelf het onderhoud aan het uier dus dit is 1 malig tot het veulen gespeend word, dan mag jij weer aan de bak!
ik slaap vannacht ook nog gewoon thuis. Ookal vind ik mara er toch wel een typ voor dat ze hem er zomaal uitpoept, ondanks dat dit haar eerste is... Ach we zien het wel
Thnx Nu dat het er bijna aan zit te komen kunnen we pas zien als het er uit is of het echt een goede combo is geweest.
Dat blijft alleen maar hopen.
Pfft, ik zou het echt van vinden als hij er nu uit is hoor...
Over slappen banden, mara heeft echt een heel dikke kont van zichzelf. Zelfs als ze mooi slank is. Haar kont was gistere drilpuidding aan het woden, ookal zie je het niet zo goed op de foto's. Haar taatr was ook echt ontspanne. Die kon bijna helemaal plat op haar rug.
om een of andere rede gaat er telekens zo'n belletje in mijn hoofd af, zo van ga nou kijken. het gaat bijna gebeuren. toenou ga nou kijken!!! Het is dan wel mara's eerste maar ik vind het echt was dat als ik straks langs ga dat ze of bezig is, of het staat er naast of ze gaat bezig als ik net weg ga.