Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 07:05

Nou ja! Hoe kan het nou dat ik dit topic helemaal gemist heb?!

Ik heb ook een 2022 veulentje, mijn allereerste gefokte veulentje ook nog eens. Haar naam is Thyralyr, haar moeder is nog in mijn bezit en is een Ster (en sinds deze maand ook) Sport merrie van Tsjalle 454, een hele mooie Friese dame dus. Vader is internationaal Grand Prix Friese dekhengst Elias 494 Sport-Elite. Wat een droom paard is dat!

Thyra is 21 april 2022 geboren en is dus inmiddels bijna 1,5 jaar oud. Het is een grote dame met veel haar en ik vind haar fantastisch. Ze is wel een beetje een Houdini, dus onze omheining moet op standje Alcatraz.

Afbeelding
3 dagen oud

Afbeelding
3 weken oud

Afbeelding
3 maanden oud

Afbeelding
1 jaar oud

Ik heb haar nog thuis staan, met nog een Fries veulentje van mei 2022. Maar die is niet van mij :)

Afbeelding
3 oktober 2022
Afbeelding
3 oktober 2023

Omdat ze thuis staat, komt ze wel regelmatig in handen en kan ik al lekker gekke dingen met haar doen :)

Dan nu gauw 12 pagina’s terug lezen

JameyDL

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:33

super leuk dat je je aansluit bij het topic! Wat is thyra een knapperd en al zo mooi gegroeit geen lelijk eentje fase te zien!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:54

Wat heeft Roos een fantastisch hoofdje. Ik ben dol op vosjes.

Thyra is knap zeg. Jeetje!

Haley is inmiddels weer intens lelijk :+ Ze staat aan de achterkant weer centimeters hoger. Ik merk dan ook echt dat ze wat meer uit evenwicht is bijvoorbeeld een stapje achteruit zetten of haar hoeven krabben. Heel interssant vind ik. Verder groeit ze hard door. Ze krijgt echt al minder een baby-hoofd. Veel meer shetlander :D

Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:22

Mooi veulen zeg, die fries! Ze heeft haar kleur al uitgekozen!

Isabel, hoe oud is Haley? Ik vond Tulip het lelijkst toen ze 4-6 maanden was, so spichtig :P Maar inderdaad, voor je het weet hebben ze inderdaad een 'echt' paarden/pony hoofd.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:15

Haley wordt in mei 2024 2 jaar. Dus net-geen-1.5 jaar oud nu. :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 23:01

Wij hebben hier vorige maand wat foto's van Quality gemaakt.
Het is echt nog een puppy, maar ze begint wel mooi uit te groeien.
Ben heel benieuwd hoe ze er eind volgend jaar voor staat. Afbeelding
Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 04:29

Quality is een mooie merrie!

Atari is vandaag geruind. Het was even spannend of het thuis gedaan kon worden want zijn ballen waren niet volledig ingedaald nog. Hij vind zichzelf heel zielig nu.
Afbeelding
Afbeelding

Hij mocht zelfs voor een keer op het gazon in de tuin.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 05:00

Dat is zeker een mooie merrie! Wat is het voor ras?

Awww, Atari is ook heel erg zielig hoor! Ik wens hem een snel herstel toe!

Wat zijn jullie plannen qua tandarts? Als in, wanneer verwachten jullie dat jullie paarden voor het eerst op controle moeten?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 05:35

Atari is gewoon meegedaan in mei toen hij 7 maanden was en de rest gedaan werd. Kon de dierenarts meteen zien of alle tanden doorkwamen zoals het hoorde.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 06:48

juniper schreef:
Wat zijn jullie plannen qua tandarts? Als in, wanneer verwachten jullie dat jullie paarden voor het eerst op controle moeten?

Ik heb het hier met de tandarts over gehad en zij gaf aan in het najaar dat ze 2 zijn. Dus dat gaan we dan maar doen volgend jaar.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:20

Ik doe het ook als ze 2 zijn. Als ze eerdere problemen vertonen (stinken ofzo) dan gaan ze natuurlijk eerder. Raven is nu 2 en heeft net haar wolfkiesjes getrokken. Valegro mag nog een jaartje wachten :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:44

Onze 'baby' komt volgende week naar huis toe! Door het verhuizen en alles hier thuis afkrijgen voor de paarden zijn we minder op bezoek geweest dus ik ben heel benieuwd hoe groot hij geworden is in de tussentijd.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:15

Haley gaat denk ik in het jaar dat ze twee wordt ergens naar de tandarts. Ik weet nog niet precies wanneer want ik denk dat ik dat een beetje af laat hangen van mijn stalgenoten. Dan kan ik de visite delen :+

Komende maand gaat ze wel preventief gecontroleerd worden door een osteopaat. Ze is natuurlijk vorig jaar geopereerd en ik vind het wel een fijn idee om haar eventjes langs te lopen. :D

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:25

Bedankt voor de reacties omtrent tandarts! Ik weet eigenlijk niks over tanden en vergeet ook steeds mijn boeken erbij te pakken. Geen idee wanneer ze eigenlijk gaan wisselen, hoe lang dat duurt, etc. In het voorjaar wil ik haar meenemen naar de kliniek zodat ze gechipt kan worden, dan zal ik eens kijken wat ze aanraden!

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:03

Wat groeien ze allemaal snel.

Haley is ook erg leuk <3

Misty groeit ook als een malle en is al bijna net zo groot als haar moeder :D

Afbeelding
Misty met haar mama.

Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:31

Vanaf wanneer zijn jullie eigenlijk van plan om van jonge paarden voer over te stappen naar volwassen voer?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:38

thanx isabel_k en mirriejj :D

ze ziet er mooi uit kyrkelover!
welkom sanet! stevige dame al zeg :)

Ja precies dat heeft Roos ook juniper. Het trekt vast wel bij. Roos is ook nog steeds overbouwd, maar ik moet zeggen dat moeders ook nietecht heel opwaarts gebouwd is.

Qua tandarts kijk ik even aan hoe het gaat. Roos staat natuurlijk in de opfok, maar volgens mij kan ik daar wel gewoon een tandartsbezoek 'bestellen'. Zolang ze nog netjes eet en ik geen haken voel, stel ik het nog even uit. Volgend jaar wil ik het sowieso wel, wanneer ze 2 is. Al is het alleen maar even om te controleren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:39

Misty is echt al super groot zeg!
Wij gaan morgen weer meten. Ik heb van een vriendin een meetstok gekregen, dus nu meet ik elke maand even.

Ik denk dat ik in het najaar tussen 2 en 3 overstap. Maar hangt er heel erg vanaf hoe slungel ze op dat moment wel of niet is. Als ze echt nog heel slungel/puppy zijn, dan misschien nog even langer door voeren.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:54

Ik geef Atari geen veulen brok. Ik kon er hier geen vinden die niet vol met suiker zat. Dus samen met de paarden voeding deskundige een gezonde balancer uitgekozen en dan aangevuld met alles wat hij nodig heeft om te groeien en ontwikkelen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:18

mirriejj schreef:
Vanaf wanneer zijn jullie eigenlijk van plan om van jonge paarden voer over te stappen naar volwassen voer?

Vanaf 3 jaar ongeveer

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:08

Tandarts laten wij vaak voor het eerst komen het jaar dat ze 3 worden. Of ik moet eerder al merken dat ze moeilijk eten of proppen maken oid. Hier krijgen ze geen speciaal veulenvoer. Alles staat hier op de draversbrok van Havens en daar doen ze het super op.

@Wortel: Atari is ook heel zielig :P Gaat het inmiddels weer een beetje beter met hem?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:11

Hier voer ik ‘veulenbrok’ (eigenlijk gewoon jonge paardenbrok) tot ze een jaar of 3 zijn. Is meestal gewoon even kijken hoe ze het er op doen. En we hebben bijna elk jaar wel een veulen dus we hebben het toch liggen want de merrie staat er ook op als ze een veulen aan de voet heeft.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:27

Hier is de 2.5 jarige pas naar de tandarts geweest ivm dadelijk het oppakken van het voorbrengen en longeren ed en eigenlijk konden we nog niets doen buiten een mini wolfstandje weghalen.
Voor de rest was er nog niks gewisseld.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:20

Haley heb ik geprobeerd op breed and grow te zetten van Vitalbix. De enige die ik okay vond wat betreft suikers enzo. Het is natuurlijk wel een shetlander. Maar ze vond het niet lekker en weigerde te eten. Toen is ze in overleg met een voedingsdeskundige overgezet op een vitaminenbrok van pavo. Persoonlijk niet mijn keuze maar ze doet het er erg goed op moet ik zeggen :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:30

Ik voer ook breed and grow van Vitalbix, voer met meer suikers vinden ze vaak lekkerder, mijn merrie kreeg voorheen basisbrok op stal en nu daily complete van Vitalbix en eerst haalde ze er ook haar neus voor op.