Lieve kleine [naam] ~ Welkom in onze Kudde!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 00:45

idinn schreef:
Maar een paar reacties op bokt vertegenwoordigt toch niet iedereen :+

Ik snap het wel van beide kanten. Hier op stal heb ik de enige IJslander. Vergeleken zijn groepsgenoten zou hij het met een stuk minder eten kunnen doen. Gevolg: zodra ik stop met 6x/week rijden groeit hij dicht. Sobere rassen bij elkaar is qua voerbeleid dus gewoon een stuk makkelijker. Maar wil niet zeggen dat het onmogelijk is.

Wat de gangen betreft, het zal vast ook afhangen van karakter&gangenaanleg. Met voldoende interesse en begeleiding kan iedereen ver komen. Maar kan mij voorstellen dat ook dan sommige combi's niet zo handig zijn om mee te beginnen. Ik ben per toeval 10 jaar terug in aanraking gekomen met IJslanders. Veel gereden, ook paar verschillende paardjes en cursussen gevolgd. Mijn eigen ijsco is ook zeker de moeilijkste niet. Maar ik heb vaak zat momenten van frustratie en dat ik denk: doe mij maar een paard met 3 gangen. Ik heb een vierganger, maar hij tovert gerust in 1 rit 7 gangen tevoorschijn. Als je als totale "beginner" al niet goed weet hoe die tolt aanvoelt, maakt dat gerommel het wel heel lastig. Uiteraard kan goede begeleiding dat oplossen. Misschien zijn sommige verkopers gewoon bang dat mensen het dan opgeven?

OK, dat bevestigd mijn negatief gevoel nog maar eens.
Als je kan rijden en je hebt een gevoel voor paarden, dan ben je ook snel met een tolt weg. Waar ik gaan rijden ben, dachten ze dat ik al andere rassen gereden had voor ik op hun Paso stapte, terwijl ik nog nooit getölt had. Mijn 30 plus jaar rij ervaring heb ik niet voor niets. En ik wil helemaal niet ver komen in het gangenpaarden wereldje, ik wil pijnvrij kunnen paardrijden en nee, ik ben nog geen enkele 3 ganger tegen gekomen, inclusief mijn eigen paard, waar dat nog mee lukt.
Mensen zouden beter hun energie steken in het geven van tips en begeleiden van mensen die hun fokproducten kopen ipv potentiële kopers af te schrikken. Fijn dat TS iemand gevonden heeft die het gevoel voor paarden en ervaring met paarden belangrijker vindt dan de ervaring met het ras.
Maaaaar, ik ben nu in ieder geval wel 100% zeker dat ik helemaal geen ijslander ga testen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 06:09

SandraVeri: ik snap het wel....en toch zijn ze er hoor..de ijslanders die als een naaimachientje (ongeacht wie erop zit) zo wegtolten. We hebben er ooit eentje gehad, dat was opstappen en vervolgens kilometers achtereen takketakketakketakke, altijd taktzuiver en heerlijk smooth!

risje

Re: Lieve kleine Mánadís ~ Welkom in onze Kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:36

@Dems:
Helemaal mee eens, ze zijn er absoluut. Net als dat er bij elk ras paarden zijn die "dichtgroeien" van een hapje lucht.

Ik heb zelf bewust voor een IJslander gekozen, vindt het niet alleen geweldige paardjes maar met name de extra gangen. Wanneer ik een klachtvrije periode heb kan ik alles rijden. Maar gedurende klachtenperiodes kan ik mijn IJslander wél rijden maar mijn fries wordt lastiger dan. Bewuste keuzes dus en voor zover ik Tineke ken is ze juist iemand die bewuste keuzes maakt. En wanneer straks over een paar jaar hulp nodig is zullen Tineke én Maarten die heus wel erbij vragen. Ze hebben toch ook een instructeur gezocht die goed pastte bij zowel henzelf als de paarden, waarom zouden ze dat niet doen bij Mánadís straks?

Ik wil jullie heel veel plezier wensen alvast met deze kleine knapperd (gave vader ook) en wie weet keer afspreken, kan Maarten nog een keer hier IJslander rijden;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:45

Ik ben er van overtuigd dat zeker niet alle IJslandereigenaren zo zijn. :)
Ben zulke eisen in ongeveer de helft van de advertenties tegen gekomen.
Bovendien komen de negatievere reacties niet eens van IJslandereigenaren. :o
Wij vinden genieten het belangrijkste, plezier hebben met z'n allen. :j

Dat met het voer geldt ook voor 2 van onze koudbloeden.
Eén ervan heeft jaren volpension gestaan waarbij ik geen controle had over de kwaliteit van het voer en de hoeveelheid.
Nu doen we dit zelf en zien ze er prachtig uit.
Ik heb dus voldoende kennis over het voerbeleid en hoe belangrijk het is, wat de gevolgen kunnen zijn.

[naam] heeft al vaker op [ras] gereden en we zijn ook van plan om dit vaker te doen. :j
Hij heeft al een Töltles gevolgd waarin veel geleerd is en uitgelegd is over hoe je houding moet zijn en welke hulpen je moet geven.
En we hebben al verschillende mensen die ons willen helpen.

Ik weet het niet... ik denk wel dat als je een paard daadwerkelijk als 'anders' gaat behandelen, ze zich ook daar naar gaan gedragen.
Elk paard, of het nou een Shetlander, een Kwpn'er of een gangenpaard is, heeft opvoeding en leiderschap nodig. :j
Daarbij rekening houdend met diens karakter en gevoeligheid.

De [ras] waar [naam] de laatste keer op heeft gereden liep in stap, draft, galop en Tölt als [naam] dat vroeg.
Was een heel goed opgevoed en beleerd dier, dat scheelt een hoop. :j

Bedankt, Risje!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:04

Ijslanders... het zijn af en toe net paarden joh :')

Wat is ze gaaf Tineke en Maarten.
Ven heel benieuwd naar hoe ze uitgroeid , word een mooi gevarieerd groepje zo :D

En Maarten zal echt niet te zwaar zijn (gespierde spijker ;) )of het dier in de weg zitten straks, nee het geeft gaan dwerg op een kasteel dressuurplaatje, maar er word door veel mensen wel heel erg aan een bepaald plaatje vast gehouden. Stel je voor dat je voet iets onder je paard uit komt :=

Wat betreft ervaring, komt ook vast helemaal goed, met inrijden ben je vooral bezig met dezelfde zaken als niet gangenpaarden, in de gangen die hetvdier zelf aanbied. Het hele stuk tölten en verder komt pas na het inrijden om de bocht(als ze het niet aanbieden) en anders kom je daar met goede instructie meestal echt wel uit. Het blijft uiteindelijk gewoon paardrijden , ook al heeft ze extra versnellingen... tis echt geen brainsurgery .
Daarnaast zijn er genoeg ijsjes die super makkelijk zijn met de gangen aanbieden en qua rijden ook heel makkelijk gescheiden houden
Maar hey, dat diurt nog even, die stap

Het hele "ijslandermensen/cultuurtje" vind ik weer een geweldige discussie... moet zeggen dat ik bij de ijslanders heel wat minder gezeik en messen in de rug meemaak als dat ik in de grote paardenwereld heb meegemaakt
N tuurlijk, je hebt in iedere tak van sport potloden rondlopen, dat is echt niet voorbehouden aan een tak van sport :n

Ik wens jullie in ieder geval heel veelnplezier van en met haar en hou ons vooral op de hoogte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:53

Bedankt! Ik ben het compleet met je eens. :j

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:27

Nondeju, ik ga niet eens een poging doen om mee te doen in de discussie, verspilde moeite.

Maar als jullie nog eens een pony willen proberen met goed gescheiden gangen en een taktzuivere tölt, ben je altijd welkom om de mijne een keer te proberen :)
En ik denk inderdaad als er mensen zijn die altijd hun best doen en zeker een goed passende instructeur zullen zoeken dat dat tineke en maarten zijn. Manadis heeft maar geluk met jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:50

Bedankt voor het aanbod! :j
Ik hoop dat ze het leuk gaat vinden bij ons. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:21

SandraVerl schreef:
OK, dat bevestigd mijn negatief gevoel nog maar eens. Als je kan rijden en je hebt een gevoel voor paarden, dan ben je ook snel met een tolt weg.

Enkel omdat ik het van beide kanten kan snappen bevestigd dat jou negatieve gevoel? Wat je zegt ben ik het helemaal mee eens. Op een goede ingereden IJslander met de knopjes er netjes op, hoort iedereen weg te kunnen rijden (evt. met tips vanaf de zijlijn). Ik had het echter over het inrijden, waar alle knopjes nog erop gezet moeten worden. Ik beweer nergens dat dat voor een "beginner" onmogelijk is. Met goede begeleiding is alles mogelijk. Maar ik kan gewoon de verkopende partij daarin ook wel begrijpen. Voor alle duidelijk sta ik zelf echt niet negatief tegenover "nieuwe mensen". Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Het is een ontzettend leuk ras. Iedereen die daar wat mee te maken wil hebben, moet daar gewoon de mogelijkheid voor krijgen.

Tineke, ze gaat het vast en zeker leuk vinden bij jullie! Ze moet even geduld hebben, maar dan krijgt ze zelfs een leuk leeftijdsgenootje erbij om mee te spelen. Dat is toch helemaal ideaal! Lekker komende jaren genieten van dat bolletje haar! En tegen de tijd dat ze ingereden kan worden, is Maarten al helemaal thuis in die extra gangen. Als jullie iets doen, doen jullie het tenslotte goed. Althans zo komen jullie op mij over! Ze heeft zeker een goed thuis gevonden bij jullie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:27

Haha, bolletjes haar worden het zeker! :))
Ik vind dat zo onwijs schattig. <3
Ze hoeft gelukkig maar 2 á 2,5 maand te wachten en dan kan ze in die tijd lekker wennen bij ons. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:38

Is denk ik ook alleen maar goed dat die ukkepuk er eerst even bij komt en kan wennen, zodat ze hopelijk al goed onderdeel van de kudde uitmaakt als die van Kim komt...anders heb je ook weer meer kans dat die kleine er zo als een nieuwkomer bij hangt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:02

Ja dat was onze gedachte ook al. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:04

Daarom, het lijkt in eerste instantie een beetje gek, zo'n kleintje erbij en dan nog niet direct een leeftijdsgenootje, maar als je er over nadenkt dan denk je: wacht even, dat is misschien wel heel bewust zo gedaan :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:12

Pmarena, precies, dat was ook onze gedachte.
Ik ben zo benieuwd hoe het zal gaan allemaal.
Dan hebben we straks 4 knappe paardjes aan huis. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:45

idinn schreef:
SandraVerl schreef:
OK, dat bevestigd mijn negatief gevoel nog maar eens. Als je kan rijden en je hebt een gevoel voor paarden, dan ben je ook snel met een tolt weg.

Enkel omdat ik het van beide kanten kan snappen bevestigd dat jou negatieve gevoel? Wat je zegt ben ik het helemaal mee eens. Op een goede ingereden IJslander met de knopjes er netjes op, hoort iedereen weg te kunnen rijden (evt. met tips vanaf de zijlijn). Ik had het echter over het inrijden, waar alle knopjes nog erop gezet moeten worden. Ik beweer nergens dat dat voor een "beginner" onmogelijk is. Met goede begeleiding is alles mogelijk. Maar ik kan gewoon de verkopende partij daarin ook wel begrijpen. Voor alle duidelijk sta ik zelf echt niet negatief tegenover "nieuwe mensen". Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Het is een ontzettend leuk ras. Iedereen die daar wat mee te maken wil hebben, moet daar gewoon de mogelijkheid voor krijgen.

Tineke, ze gaat het vast en zeker leuk vinden bij jullie! Ze moet even geduld hebben, maar dan krijgt ze zelfs een leuk leeftijdsgenootje erbij om mee te spelen. Dat is toch helemaal ideaal! Lekker komende jaren genieten van dat bolletje haar! En tegen de tijd dat ze ingereden kan worden, is Maarten al helemaal thuis in die extra gangen. Als jullie iets doen, doen jullie het tenslotte goed. Althans zo komen jullie op mij over! Ze heeft zeker een goed thuis gevonden bij jullie :j

Ik doelde eigenlijk op wat je zei, dat er dus wel degelijk fokkers zijn die bepaalde eisen hebben. En dat is helaas niet enkel bij de ijslanders hoor. Ik heb eerst een jaar lang zoveel mogelijk gelezen en opgezocht over gangenpaarden. Na dat jaar, had ik 4 rassen die mij wel aanstaan, dus zoek je fokkers. 2 rassen vallen af omdat ze zo weinig voorkomen in Europa en je echt te ver moet rijden voor een testrit. Bij de Peruaanse Paso fokkers, was ik bij de eerste reeds welkom en ben daar 2 keer gaan rijden. Het laatste ras wat ik wil proberen, tja, daarvan vind ik dan geen fokker waar ik gewoon even mee kan afspreken (heb er reeds 3 gecontacteerd). Vandaar dat ik nu toch wel echt wil rijden met de rassen die niet tot die 4 horen, maar dan merk je op een topic zoals dit, dat die groep toch ook wel heel besloten is.
Ik wil gewoon zeker weten dat de Paso echt HET paard voor mij is, wat ik niet kan zonder andere rassen te rijden. Een gangenpaard is een dure aankoop en dan wil je toch wel echt zekerheid van je keuze. Maar heeft het wel zin om nog moeite te doen om andere rassen te testen? Stel nu dat ik uiteindelijk tot de conclusie kom dat een ijslander toch nog beter bij mij past, dan moet ik echt gaan spitten tot ik iemand vind die wel een paard aan mij wil verkopen (en ik heb op de Paso reeds ondervonden dat niet ieder paard even comfortabel zit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:57

Wij hebben ons ook goed ingelezen en het is ook niet zomaar een besluit van vandaag op morgen geweest natuurlijk. :)
Ook waren we bereid om bijv. naar Polen (Punktur) te gaan of desnoods naar [land], omdat we echt een grote maat zochten.
Nederland en Punktur in Polen vielen af, omdat ik hier bij veel grote fokkerijen te horen kreeg dat ze pas IJsjes verkopen vanaf minimaal hun 3de jaar.
In Polen was het wel mogelijk om al een veulen te kopen, maar dan moest het wel daar blijven staan.
Tja, dat was voor ons gewoon geen optie en toen kwamen we uit in Duitsland. :)
Het is ook niet zo dat we totaal niks van [ras] afweten natuurlijk... het blijven sowieso gewoon paarden en heb in de afgelopen 17 jaar voldoende ervaring op gedaan om te weten wanneer ik hulp in moet schakelen. :j

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:47

KoudbloedKim schreef:
Wij hebben ons ook goed ingelezen en het is ook niet zomaar een besluit van vandaag op morgen geweest natuurlijk. :)
Ook waren we bereid om bijv. naar Polen (Punktur) te gaan of desnoods naar Zweden, omdat we echt een grote maat zochten.
Nederland en Punktur in Polen vielen af, omdat ik hier bij veel grote fokkerijen te horen kreeg dat ze pas IJsjes verkopen vanaf minimaal hun 3de jaar.
In Polen was het wel mogelijk om al een veulen te kopen, maar dan moest het wel daar blijven staan.
Tja, dat was voor ons gewoon geen optie en toen kwamen we uit in Duitsland. :)
Het is ook niet zo dat we totaal niks van IJslanders afweten natuurlijk... het blijven sowieso gewoon paarden en heb in de afgelopen 17 jaar voldoende ervaring op gedaan om te weten wanneer ik hulp in moet schakelen. :j

Dat er in nederland geen veulens verkocht worden klopt niet helemaal er worden er toch echt wel regelmatig verkocht maar daar moet je wel de adresjes voor weten. Rond deze tijd van het jaar wordt er nog niet door veel mensen actief advertenties geplaatst omdat het toch nog te vroeg is om een veulen af te spenen.

Maar dat doet er verder ook niet toe jullie hebben het paard gevonden wat aan jullie verwachtingen voldoet en daar gaat het om niet waar het paard vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:06

Ik heb zo'n beetje alle grote en kleinere fokkerijen gemaild/gebeld en kreeg overal hetzelfde antwoord. :)
Pas toen we de afspraak in Duitsland al hadden staan, werden er door een particulier 2 aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:08

En dan nog steeds in Limburg, wat ongeveer even ver weg was. :')

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:51

KoudbloedKim schreef:
Ik heb zo'n beetje alle grote en kleinere fokkerijen gemaild/gebeld en kreeg overal hetzelfde antwoord. :)
Pas toen we de afspraak in Duitsland al hadden staan, werden er door een particulier 2 aangeboden.

Fokkerijen klopt hoor die verkopen inderdaad meestal niet voordat ze een jaar of 3-4 zijn die willen eerst zien wat het wordt. Of ze moeten een jaar echt behoorlijk wat veulens hebben dan verkopen ze wat sneller. (En als een fokkerij wel verkoopt dan moet je afvragen waarom als veulen al)

Je zal het echt van de hobbyfokkers moeten hebben maar die moet je toevallig maar net treffen. Maar nogmaals waar gekocht of het nu Nederland of ander land is dat doet er niet toe zolang jullie er blij mee zijn daar gaat het om.
(mijn paard is bij ons geboren opgegroeid en mij nooit echt bijzonder opgevallen toen hij ingereden werd ben ik verliefd geworden )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:57

Ja klopt. :j

We hadden ook oproepjes geplaatst in het [ras] FB en die van Gangenpaarden.
Daar kregen we ook veel tips.

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:59

Wat een prachtig meisje, gefeliciteerd!!

Ik vind Maarten trouwens helemaal niet te lang op die foto. Misschien geen perfect plaatje, maar als Mánadís breder wordt dan dat paardje zal dat er echt niet zo gek uitzien denk ik!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:49

SandraVerl schreef:
idinn schreef:

Ik doelde eigenlijk op wat je zei, dat er dus wel degelijk fokkers zijn die bepaalde eisen hebben. En dat is helaas niet enkel bij de ijslanders hoor. Ik heb eerst een jaar lang zoveel mogelijk gelezen en opgezocht over gangenpaarden. Na dat jaar, had ik 4 rassen die mij wel aanstaan, dus zoek je fokkers. 2 rassen vallen af omdat ze zo weinig voorkomen in Europa en je echt te ver moet rijden voor een testrit. Bij de Peruaanse Paso fokkers, was ik bij de eerste reeds welkom en ben daar 2 keer gaan rijden. Het laatste ras wat ik wil proberen, tja, daarvan vind ik dan geen fokker waar ik gewoon even mee kan afspreken (heb er reeds 3 gecontacteerd). Vandaar dat ik nu toch wel echt wil rijden met de rassen die niet tot die 4 horen, maar dan merk je op een topic zoals dit, dat die groep toch ook wel heel besloten is.
Ik wil gewoon zeker weten dat de Paso echt HET paard voor mij is, wat ik niet kan zonder andere rassen te rijden. Een gangenpaard is een dure aankoop en dan wil je toch wel echt zekerheid van je keuze. Maar heeft het wel zin om nog moeite te doen om andere rassen te testen? Stel nu dat ik uiteindelijk tot de conclusie kom dat een ijslander toch nog beter bij mij past, dan moet ik echt gaan spitten tot ik iemand vind die wel een paard aan mij wil verkopen (en ik heb op de Paso reeds ondervonden dat niet ieder paard even comfortabel zit).

sorry, maar bij de ijslanders hoef je echt niet te gaan spitten om eens iemand te vinden die een ijslander aan je wil verkopen ondanks dat je weinig ijslander ervaring hebt...dat is echt je reinste onzin...
ik ken aardig wat mensen die naar een ijslander zijn overgestapt zonder echt ervaring te hebben met gangenpaarden op een ritje zo her en der(zeg een buitenritje op vakantie en een ritje bij deze of gene) en die hebben echt geen enkele moeite gehad met een paard kopen,
of dit nu particulier of via een stal is gebeurt.
de meeste verkopers hebben net zo lief dat het dier bij iemand terecht komt die wat minder ervaring heeft met het ras , als meer ervaring. als die persoon er maar gek mee is en het beestje een fijn thuis geeft .
je moet ook geen beren en drempels op de weg gaan zoeken terwijl die er helemaal niet hoeven te zijn.

net als ijslander af en toe net paarden lijken, zijn ijslandermensen ook net gewone mensen ;)
het is helemaal niet zo gesloten en "gij zult eerst een xx periode aantoonbare ervaring en een stal met kudde van een x aantal medeijslanders hebben voor je een paard mag kopen"
echt , het valt allemaal reuze mee.... al die mensen met ijslanders hebben ooit een eerste ijslander moeten kopen en die hadden echt niet allemaal bakken vol ijslander of andere gangenpaarden ervaring...
de stallen die ik ken zijn ook allemaal hartstikke verwelkomend en bereid hulp te bieden en info te verschaffen en zeker ook paarden te verkopen aan mensen die wat minder ervaring hebben met , als je gewone paarden ervaring hebt, komt die ijslanderervaring vanzelf wel

edit: en natuurlijk zullen er vast zo her en der wat elitaire mensen binnen het ijslandervolk hebben, not zoals je die hebt in alle andere takken van de sport, maar om dan maar te concluderen dat het heel gesloten is etc, neuh :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:54

Ik wil toch wel even benadrukken dat dit in onze zoektocht wel degelijk het geval was. :o
Echt een hoop mensen die hun [ras] alleen in een IJslanderkudde wilden hebben of mensen met ervaring met het ras.
En dus bij de echte fokkerijen geen veulens.
Daarmee zeg ik dus zeker niet dat álle IJslandereigenaren zo zijn, zeker niet!
Maar een deel stelt deze eisen wel degelijk. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:56

maar heb je dat van die mensen zelf, of puur op advertenties uitgegaan Tineke?
ik ken namelijk de advertenties "goed tehuis met andere ijslanders gezocht" maar ik ken ook heel veel voorbeelden waarbij die stelling zo aan de kant werd geschoven als duidelijk werd dat het dier gewoon buiten in de groep komt te staan en niet op een stal.
ik ben jaren terug ook binnen komen wandelen bij het ijslanderwereldje zonder ervaring met het ras en heb juist echt de tegenovergestelde ervaring