idinn schreef:Maar een paar reacties op bokt vertegenwoordigt toch niet iedereen![]()
Ik snap het wel van beide kanten. Hier op stal heb ik de enige IJslander. Vergeleken zijn groepsgenoten zou hij het met een stuk minder eten kunnen doen. Gevolg: zodra ik stop met 6x/week rijden groeit hij dicht. Sobere rassen bij elkaar is qua voerbeleid dus gewoon een stuk makkelijker. Maar wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
Wat de gangen betreft, het zal vast ook afhangen van karakter&gangenaanleg. Met voldoende interesse en begeleiding kan iedereen ver komen. Maar kan mij voorstellen dat ook dan sommige combi's niet zo handig zijn om mee te beginnen. Ik ben per toeval 10 jaar terug in aanraking gekomen met IJslanders. Veel gereden, ook paar verschillende paardjes en cursussen gevolgd. Mijn eigen ijsco is ook zeker de moeilijkste niet. Maar ik heb vaak zat momenten van frustratie en dat ik denk: doe mij maar een paard met 3 gangen. Ik heb een vierganger, maar hij tovert gerust in 1 rit 7 gangen tevoorschijn. Als je als totale "beginner" al niet goed weet hoe die tolt aanvoelt, maakt dat gerommel het wel heel lastig. Uiteraard kan goede begeleiding dat oplossen. Misschien zijn sommige verkopers gewoon bang dat mensen het dan opgeven?
OK, dat bevestigd mijn negatief gevoel nog maar eens.
Als je kan rijden en je hebt een gevoel voor paarden, dan ben je ook snel met een tolt weg. Waar ik gaan rijden ben, dachten ze dat ik al andere rassen gereden had voor ik op hun Paso stapte, terwijl ik nog nooit getölt had. Mijn 30 plus jaar rij ervaring heb ik niet voor niets. En ik wil helemaal niet ver komen in het gangenpaarden wereldje, ik wil pijnvrij kunnen paardrijden en nee, ik ben nog geen enkele 3 ganger tegen gekomen, inclusief mijn eigen paard, waar dat nog mee lukt.
Mensen zouden beter hun energie steken in het geven van tips en begeleiden van mensen die hun fokproducten kopen ipv potentiële kopers af te schrikken. Fijn dat TS iemand gevonden heeft die het gevoel voor paarden en ervaring met paarden belangrijker vindt dan de ervaring met het ras.
Maaaaar, ik ben nu in ieder geval wel 100% zeker dat ik helemaal geen ijslander ga testen.

)of het dier in de weg zitten straks, nee het geeft gaan dwerg op een kasteel dressuurplaatje, maar er word door veel mensen wel heel erg aan een bepaald plaatje vast gehouden. Stel je voor dat je voet iets onder je paard uit komt