hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 00:29

Op zich kijk ik nu wel naar een klein frummeltje. Maar als het niet komt, heb ik ook vrede mee. Dan is het idd uitzoeken wat het dan wel is.
Eerst maar die weken afwachten, de merrie is in blakende gezondheid, eet, drinkt, poept en plast goed. Dus ik maak me geen zorgen.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:43

*stille mee lezer meld zich*

Ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:33

Ik denk dat ze wel drachtig is maar dat het inderdaad nog ff duurt

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:34

Hmm, nu ik de foto's zie weet ik het niet hoor... Als ze al ver in de dracht is zou ik op zijn minst een kleine verandering aan de uier willen zien. Voordat mensen hier (weer) gaan roepen dat die pas na de geboorte kan vollopen - daar niet van, maar ik heb nog niet meegemaakt dat er echt geen verándering te zien/voelen is.
Ze kunnen je trouwens aardig voor de gek houden, op deze foto is een pony gust en de andere 9,5 mnd. drachtig. Wie is wie?
Het blijft spannend, komt er iets, of niet?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:47

Dit gaat een heeel langlopend topic worden...

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:56

Hoeveel weken kon het ook alweer max duren? (Adhv hoelang je haar hebt e.d.)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:03

Het kan Max nog drie à vier weken duren. We hebben ze vanaf 20 april vorig jaar

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:09

Spannend hoor.
Ik heb ook 2 drachtig (gekocht) zonder datum.
Zoals als ik al eerder zei... Denk met riijden om de singel. Niet om of als 't niet anders kan losjes.
Thermometer zal je hoogstwaarschijnlijk hebben, maar die hoor ook in je babykit!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:30

Hagar_Helga schreef:
Spannend hoor.
Ik heb ook 2 drachtig (gekocht) zonder datum.
Zoals als ik al eerder zei... Denk met riijden om de singel. Niet om of als 't niet anders kan losjes.
Thermometer zal je hoogstwaarschijnlijk hebben, maar die hoor ook in je babykit!

Waarom niet rijden met een singel?
Ik snap dat als een merrie ''op knappen'' staat, dat de singel door de dikke buik te ver in de oksels wordt gedrukt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:31

Ik zie hier ook geen drachtige merrie in helaas.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:33

Zo is mij dat altijd geleerd. Omdat je de buik dan knelt, singel tegen de voorbenen aan zit en meestal past het zadel ook simpelweg niet meer.

Edit: zie dat op i-net de meningen verschillen. Maar het lijkt mij toch erg onprettig voor het paard. Daar en tegen is het voor mij hobby en voor TS zakelijk.

Een paard doet de oren plat zwaait met de staart en tilt misschien een been op. Bij mij zou er een flink scheldkanon uitkomen als iemand toen ik 8mnd zwanger was een strakke riem bij me om deed.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:44

Ik denk ook dat de merrie je voor de gek houd.
Ben benieuwd !

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:10

Hagar_Helga schreef:
Bij mij zou er een flink scheldkanon uitkomen als iemand toen ik 8mnd zwanger was een strakke riem bij me om deed.

Jij bent geen paard en een paard is geen mens. Bij een merrie zit het veulen niet achter de voorbenen, bij een vrouw zit de baby wel laag in de buik (zeker later in de zwangerschap). Het vergelijk singel/riem gaat niet op.

Er zijn talloze merries die tot op het laatst toe (rustig) gereden worden. Zolang je blijft kijken en 'luisteren' naar je merrie is het goed. De ene merrie geeft duidelijk aan dat ze niet meer wil en de ander vindt het fijn om licht aan het werk te blijven.

Als ik de foto's zie zie ik ook geen hoogdrachtige merrie, maar foto's kunnen soms vertekenen en onze minishet is ook drachtig (nog 2 maanden te gaan) en daar zie je ook nog niet veel aan. Meestal zijn merries die al eerder veulens gehad hebben juist dikker dan wanneer ze maiden zijn.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:25

Haha toen ik het typte dacht ik "Dit is niet handig op bokt" Maar voelde me niet genijgt om duidelijk te maken hoe de dracht verschillend is tussen een mens en paard. Ondanks dat het veulen op een andere plek zit kan ik mij alnog verplaatsen in een merrie dat ze het niet prettig zal vinden dat er een strakke singel om haar grotere buik zit.
Ik ben erg benieuwd wat het verschil zal zijn bij de merrie als ze hooi krijgt ipv kuil.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:57

Tja, dat uier ziet er niet uit of er elk moment een veulen kan komen. Onder de staart wijst er ook weinig op...........maar.... wat niet is kan komen.........
Wat ik me afvraag: heb je niet toevallig nog contact met de vorige eigenaar? Hij/Zij kan je vast vertellen hoe de merrie was bij de dracht en geboorte van Valentino... Natuurlijk ook geen zekerheid dat het nu ook zo gaat, maar toch een beetje meer houvast.
Als ze toen al vroeg meer uier kreeg is het vreemd dat dat nu niet gebeurt, maar misschien is het toen ook wel pas op het laatste moment vol geschoten. Heeft ze toen helemaal uitgedragen of was ze zelfs 'over tijd'.............ook iets wat best fijn is om te weten....... Je kunt er dan toch wat meer rekening mee houden, en hoewel jijzelf wel niet je bed uit hoeft om te gaan kijken, bespaar je je vader wel veel onderbroken nachten..........
Ik ben erg benieuwd. Het zou er toch al wel een beetje op moeten lijken eigenlijk. Het is wel erg toevallig (maar niet onmogelijk) dat de merrie op de laatste dag voor ze naar jullie kwam gedekt is.
Als ik onze drachtige merries bekijk, wat buik betreft (maar die moeten nog 2 maanden), dan ligt hun buik toch wat meer naar achter, maar ook hier geldt....... geen merrie gelijk...
Ik blijf volgen........

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:02

Cayenne schreef:
Ik zie hier ook geen drachtige merrie in helaas.

+1

Ik wens je veel succes. Maar met nog +/- 3 weken te gaan, en dan met een tweede dracht zo'n buikje, en gebrek aan uier....
Had er wel in geloofd als het een maiden was die nog 2 maanden moest.

Maar nogmaals succes.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:08

Idd. Ik heb een maiden die nu rond 300 dagen zit en die heeft echt al 2 pakjes voor de uier. Uier zelf is nog weinig maar meer verwacht ik ook nog niet. En daarbij is ze 2 keer gescand en paar maand terug nog op urine getest. 3x positief. Dus er zit bij mij echt wel wat in.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:11

Is Valentino nog hengst?
Toen vrouwke drachtig was kwam die man van de manege langs met een hengst voor de kar.
Dan zie je gauw zat of ze dragend is, want dan wilt ze niets van de hengst weten.
Ze schopt dan van zich af.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:12

Hagar_Helga schreef:
Bij mij zou er een flink scheldkanon uitkomen als iemand toen ik 8mnd zwanger was een strakke riem bij me om deed.

Maar de singel zit niet om de (zwangere) buik, maar om de borst.
Daar ligt het veulen niet.
Het ligt er aan hoe de merrie draagt of en hoe lang er nog een zadel op kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:13

vrouwke schreef:
Is Valentino nog hengst?
Toen vrouwke drachtig was kwam die man van de manege langs met een hengst voor de kar.
Dan zie je gauw zat of ze dragend is, want dan wilt ze niets van de hengst weten.

Dat doet mijn merrie ook als ze niet hengstig is.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:21

vrouwke schreef:
Is Valentino nog hengst?

Valentino is meteen geruind toen hij bij TS kwam.
Wat ik van haar begrepen heb is dat bij het ophalen van Valentino en Amber, Valentino wel geprobeerd heeft Amber te dekken maar zij wou hier niks van weten.

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:38

afwachten, meer dan dat kun je niet meis

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:40

Ik vind haar wel drachtig ogen op de foto maar wel vreemd dat er nog zo weinig verandering aan de uier is, het lijkt wel of er harsjes aan hangen, is dat zo? Voor een merrie die nog 3 weken moet, heeft ze wel heel erg weinig uier.
Maar het duurt zeker nog wel een week of misschien 2, als je de vorm van de buik en kling erbij ziet, die komt er nog niet aan.

En trouwens; je kunt gewoon lekker blijven rijden hoor, gewoon rustig doen met singelen en zeker stap en draf kan gewoon. En als de merrie happy oogt kan een galopje ook nog prima, gewoon kijken wat zij nog aan kan.
Als ze altijd goed gereden is moet je haar nu niet ineens stilzetten, ze is zwanger, niet invalide.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:54

100% drachtig

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:05

Ulyse heeft röntgen ogen van achter de pc :D