Sann is vandaag 5 weken! Wat gaat dat snel
Vanaf vandaag weer een nieuw voedingsschema
Ik vind het zelf erg indrukwekkend om te zien, hoe snel dat eigenlijk opbouwt in 5 weken tijd:
Begonnen met: 16 x per dag - 30 ml = 480 ml per dag (dus nog geen halve liter)
Nu: 6 x per dag - 650 ml = 3,9 liter
Ze zit nu aan haar max. De komende weken blijft ze dit drinken en het is de bedoeling dat ze steeds meer hooi gaat eten. En vanaf week 13 gaan we de fles afbouwen. En met week 16 zal ze ongeveer van de fles af zijn.
Het berekenen van de hoeveelheid voeding doe je aan de hand van het geboortegewicht. Zoveel procent van het geboortegewicht in liters. Dit is uiteraard een richtlijn en zijn dagen bij geweest dat ik een extra voeding gaf of een beetje meer. Maar er zijn ook dagen bij geweest dat Sann wegloopt van de fles, dan heeft ze gewoon genoeg gehad.
Wat ik ook nooit wist (misschien is dit voor jullie oud nieuws
) dat het geboortegewicht ongeveer 10% is van het gewicht als het uitgegroeid is.
Sann doet het nog steeds heel erg goed bij Billy & Kiran. Kiran kijkt er eigenlijk niet naar om, hij is gewoon neutraal. Billy lijkt echt vader gevoelens te hebben. Hij is wel een strenge vader, hij is niet bang om Sann flink op haar plek te zetten, maar hij beschermd haar ook en ze hebben knuffel momenten
Ik ken Billy als een paard met een heel sterk karakter; als hij normaal met andere pony's speelt gaat hij door tot hij erbij neervalt of wint; als ik met hem train én hij wilt niet... dan wilt hij niet! Maar ik zie nu een Billy die gemakkelijker denkt; 'laat maar, het is wel goed zo'. Heel leuk om te zien hoe hij veranderd nu hij zich ontfermt over Sann. Door hoe ik Billy ken vond ik het ook heel éng om Sann erbij te zetten. Bij eerdere pogingen ging het ook écht niet goed. Maar het lijkt alsof zijn vader gevoel is gegroeid toen ze nog met een draadje ertussen stonden. Ik hoop dat het zo blijft!
Mocht iemand een shetveulen van eind 2011 of begin 2012 weten, wat (bijna) bij moeder weg mag, dan hoor ik het graag!