Veulens 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:30

Cintaria,
ik heb je topic even door gelezen. Wat fijn dat het nu zo goed gaat. Veerkrachtig zijn die kruimels toch hè :) Mag ik vragen wie jij als Osteo hebt, dat kon ik niet vinden in je verhaal.

Daphara,
Het gaat nu ineens hard inderdaad. Rudi heeft nog wel steeds een baby uitdrukking in zijn ogen maar zijn gezicht is nu echt aan het veranderen.
Een leek ziet inderdaad niet dat Pleun nog maar een baby is :))

Rudi is ook zo aan het groeien ineens. Nadat ik hem 2 weken geleden nog eens ontwormd heb, nu met Strongid-p, is hij in de groei-modus gesprongen geloof ik :') Zijn kont is nu een stuk hoger dan zijn schoft en meneer is al een lekkere pluizebol geworden.
Niet zo'n duidelijke foto maar wel leuk :D
Afbeelding
Ik zal vanmiddag even een paar foto's in het daglicht maken

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:40

Daphara schreef:
Beseffen jullie ook dat over een jaar onze “baby’s” echt geen baby meer te noemen zijn? Wat zijn ze toch gegroeid dit jaar en over een jaar zullen ze er al meer en meer uit zien als volwassen paarden.
...

Ja gek he! We gaan richting de 2 jaar! Ben ook echt heel benieuwd wat er komen gaat.

Voor iedereen: hebben jullie globaal een idee wanneer je je paard in wil rijden enzo? En gaan jullie dat zelf doen? Is er nog een bepaalde tak van sport die je wil gaan bedrijven, of misschien hele andere dromen en wensen?

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:19

Mijn wens is reining maar is kijken hoe getalenteerd hij is in de toekomst. Denk dat ik hem met 3 jaar ophaal, dan moet hij ook weg uit de opfok, dan tijd grondwerk en dan rond 3,5 a 4 jaar inrijden. Doe dit niet zelf maar zit nog in twijfel tussen 2 trainers. Maar heb nog even gelukkig :D

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:22

Mijne gaan (ook mijn andere jonge paard, die is een jaar ouder) naar Featherlight. Ik heb voor beide al gereserveerd. Daar moet je erg vroeg bij zijn, ik heb voor Marvell een maand geleden gereserveerd voor juli/augustus 2020 en dat kon nog net....ze zaten al tot mei vol....
Maar goed, ik heb daar goed vertrouwen in en je krijgt dan een paard terug wat al zoveel meer kan dan 'zadelmak zijn'. En ik vind hun manier ook heel fijn met heel veel respect voor het paard.

Eerder deed ik het altijd zelf, maar ik word ook een dagje ouder haha....

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:25

Mijne gaat met iets meer dan 3 uit de opfok, eerst gekeurd en gecastreerd worden en dan ga ik hem rustig aan zelf beleren.
Bedoeling is om uiteindelijk eventing met hem te gaan doen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:34

Ilyn ga ik met 3 jaar rustig aan de longeerlijn slingeren en met 3,5 jaar krijgt ze aan de longeerlijn en met wandelen een zadeltje op. Ik weet nog niet of ik bitloos ga, dat hangt van haar nuchterheid af. Hetzelfde geldt voor boomloos. Ik ga haar zelf beleren/zadelmak maken. Vanaf 4 jaar. Ik wandel wel veel met haar al. Dit om haar zo bomproef mogelijk te krijgen.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:54

Ga kijken of ik die van mij zelf zadelmak kan maken, gaan richting dressuur.
Grondwerk / basiswerk doen we nu zo af en toe ook al eens, ziet dat zij het ook leuk vindt zo wat omprutsen :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:06

Pleun blijft lekker tot bijna 4 jaar (ze is van half juni) lopen, dan gaat ze in april 2021 naar de hengstenhouder waar ik haar laat dekken en inrijden. Thuis zal ik haar verder doorrijden en dan tegen de winter weer op rust zetten om alles te verwerken en pas na de geboorte van het veulen weer oppakken.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:12

Bij flo denk ik dat ik met 4 langzaam begin... Ze word ingereden en daarna gewoon genieten, ik wil ook met haar gaan mennen... Ook voor de lol

Pfff het gaat zo snel

Cintaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:03

Noisy, ik ging eerst naar Janek Vluggen maar die is behoorlijk duur en enorm moeilijk vast te krijgen omdat hij overal in Europa en Amerika zit. Nu is Lisbeth Wijnants gekomen, ben ik super tevreden van! Komt ook aan huis. Als je wil dan kan ik de gegevens van beide doorsturen via pb?
Rudi ziet er wel erg goed uit, wat een enorm verschil!

Ik ga Ravi zelf inrijden met hulp van mijn lesgever. Op 2,5 wil ik beginnen met grondwerk en misschien wat in hand onderdelen maar pas vanaf 4 het zadelmak maken. In juni komt hij aan huis te staan, hoewel ik nog altijd twijfel over het castreren, iedereen zegt wat anders.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:54

Nou inderdaad, ik zat ook al te denken.. Nova is van maart 2017. Dat betekent dat ze over 4 maanden gewoon al 2 jaar oud wordt :wow: :wow: Hoe dan?!

Wat betreft inrijden... Het hangt er een beetje van af hoe haar gedrag is. Gisteren had ik voor het eerst sinds lange tijd weer les van Elena. Haar beste maatje was op pad met de verzorger dus ze was in de wei al heen en weer aan het rennen, maar toen ik haar uit de wei haalde was ze helemaal koekoek. Gespannen, bokkesprongen, steigeren. Gelukkig was Elena erbij :') We hebben dus vooral gewerkt aan de basic-dingen: normaal meelopen, op mij letten, niet langs me heen vooruit lopen, etc. Maar ik had echt m'n handen vol aan d'r. Aan het einde van de les was ze wel weer een stuk braver, maar het is gewoon een pittige tante zeg maar.

Als ze zo is, dan ga ik haar uiteraard niet zelf inrijden _O- Maar mocht ze over 1,5 jaar wél braaf zijn dan wil ik het onder begeleiding van Elena zelf doen. Het inrijden wil ik al met 3 of 3,5 jaar doen, zodat we rustig aan buitenritjes kunnen maken. Korte ritjes, 2x per week, vooral rechtuit. Als ze 4 of 4,5 is wil ik haar in training zetten bij een reining trainer. Geen idee nog wie, het liefst iemand die dichtbij is (bijvoorbeeld Roy Willemse), maar ik vind zelf Wendy van Osch ook een hele fijne trainer en daar zou ze ook op de koeien getraind kunnen worden. Alleen dat is voor mij een uur rijden, dus dat is het enige wat me tegen houdt... Gelukkig nog genoeg tijd om over na te denken!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:03

Kan je niet een vakantie bij haar boeken? Denk dat je in een week of 2 weken al veel kan leren

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:51

Djoena schreef:
Djoena schreef:
Emita, haar moeder is een sooty vos en haar vader een zilver valk. Ik heb haar nooit getest, want dat is voor mij onbelangrijk, maar ze kan eventueel zilver hebben. :j

Wat zien jullie paardjes er al volwassen uit! Heel mooi :)

Ik had het er eind oktober nog over dat ik niet wou testen, maar nu heb ik het cadeau gekregen :+
Dus de haren zijn vanmiddag op de bus gegaan. :')

Uitslag is binnen en ze is een zilvervalk. Wat mij ten zeerste verbaasde, want als veulen zag ze er echt niet uit als Zilvervalk :+ weten we dat ook weer, next! :')

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:30

Wie zijn de ouders djoena en welke kleuren hadden die? Zilver zie je niet op vos en kan dus soms onverwacht naar boven komen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:15

Zilvervalk klinkt wel apart. Mijne is gewoon bruin. :)

Qua inrijden, hmm, pas rond 5-6 jaar echt serieuzer aan de slag is het plan.
Maar wil niet zeggen dat er al niet eens eerder iemand op gezeten heeft.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:28

Silly1972 schreef:
Kan je niet een vakantie bij haar boeken? Denk dat je in een week of 2 weken al veel kan leren

Als het zo blijft dan gaan we dat misschien wel doen.. :)

Leuk Djoena, wel handig voor te weten voor eventuele fokplannen in de toekomst!

De longonsteking die Nova had is helaas terug gekomen :( Dus we zijn weer opnieuw aan de antibiotica. Pffffff -O-

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:35

pien26 schreef:
Wie zijn de ouders djoena en welke kleuren hadden die? Zilver zie je niet op vos en kan dus soms onverwacht naar boven komen.

Vader is zilvervalk, moeder is sooty vos ;) zilver heeft ze dus van haar vader

Emita balen! :(:)

Fokplannen zitten er inderdaad wel in, maar dan als opvolger voor Ilyn zelf. Mag nog wel even duren dus :j

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:26

Wat rot Emita! Ik hoop dat het snel bijtrekt.
Grappig Djoena, dat is een bijzonder kleurtje! Sproet is palomino, al was het logischer (grotere kans) geweest als ze valk was met een zwarte mams.

Het inrijden is nog heel ver weg, Sproet is pas van augustus 2017. Daarbij vind ik het een goed idee voor haar fysiek om daar pas met 4+ aan te beginnen. Nu heb ik het menvirus (opnieuw) opgepikt, dus denk er nu over haar tzt eerst voor de koets te laten beleren. Maar dat is allemaal heel ver weg. Uiteindelijk zul ik graag endurance / trec / western trail, ranchriding met haar doen, ook afhankelijk van waar ze zelf blij van wordt. We shall see.

Morgen weer knuffelen. Ik zie tante pollewop eens per week, kijk er steeds weer naar uit!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:57

Wat leuk en goed om van veel van jullie te lezen dat jullie niet te vroeg beginnen met rijden. Ook ik heb geen haast en wil vooral echt met een goede basis beginnen.
Heb ook gedacht aan beleren voor de kar, dat is toch ook hartstikke leuk dan om met vriend en dochter samen weg te kunnen! Maar goed, we gaan het zien.

Djoena, zilvervalk dus? Die heeft bijna net zo'n kleur als mijn Gino toch? Leuk om te weten voor jou in elk geval!

Ik kreeg foto's van Gino als ieniemienieveulen. Kijk nou hoe lief!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:37

<3

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:56

Ahh wat lief!! En wat is het verschil dan groot met onze 'veulentjes' nu. Ze groeien zo hard!

Balen Emita! Hopelijk is ze er snel van af!

Hier ook de bedoeling om er na zijn 4e pas op te gaan zitten. Daarvoor wellicht wel nog wat wedstrijdjes aan de hand meedoen in de in hand trail en showmanship.

En zeker heel fijn te lezen dat zoveel pas laat willen inrijden!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:22

Klopt Britt :j alleen als veulen zagen ze er wel heel verschillend uit met kleur :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Heeft jouw kerel nu nog lichte wimpers trouwens?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:42

O dat is wel echt heel anders als veulen ja! Vraag me af wat Gino dan is. Gewoon valk-valk? :D
Hij heeft donkere wimpers! (zal even recente foto zoeken zo) En donkere snoet benen en manen :)

Afbeelding

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:57

Och wat een leuke foto's komen er voorbij <3

Ik vind het ook mooi om te lezen dat iedereen niet zo vroeg wil beginnen met rijden :o

Knappe Eef <3

Afbeelding
Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:17

Leuk, Eef heeft haar oogjes mooi opgemaakt!