Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:40

Hoi!

Ze staan hier aan huis dus heb alles zelf in beheer. Ze staan met z'n 2en. M'n eigen baby kudde. Hopelijk komt er eind dit jaar een veulen van dit jaar bij en zo hoop ik een beetje uit te breiden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:42

Welkom aniique. Wat is ie lekker lelijk een echte naarling.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:57

Wat leuk Kayleigh en Plutolover.
En ook leuk dat ze zulke goede maatjes zijn. Lijkt me best prettig om samen met een bokker bij een opfok te staan, kun je elkaar een beetje op de hoogte houden en foto's doorsturen.

Pradadaan, Oeh leuk! En spannend ook wel denk ik? Ben heel benieuwd naar je foto's. *D
Soms wel eens jaloers hoor op die prachtige plaatjes, zou ook wel wat handiger willen zijn met mijn camera.

Luf_midnight, ik zou ook denken aan een te kort. Persoonlijk zou ik hem even laten nakijken door een goede veearts of er een oorzaak voor is. Better safe than sorry. Je wilt ook geen zandkoliek oplopen.

Janine, fijn dat het al een stuk beter gaat.
Hopelijk is de wond nu ook snel dicht en blijft hij schoon. Niks aan al die zorgen om je kleine vriendin. :(:)

Aaah Sarah, wat is Jack nog heerlijk puppy. <3

Trysteffi, wat fijn dat hij het zo stoer deed bij de smid. Weet je ook wat de reden was dat hij nog nooit naar de smid is geweest? Vind het vrij laat voor een eerste keer. :o

Welkom Anniique. Kan me Nirell nog wel herinneren uit het dbt2018. Knap veulen! En als jaarling heeft hij zijn goede looks ook nog zo te zien. Je opfok klinkt als een fijn plekje. :j

Nuevo Rey staat ook in de opfok. Zijn groepstal die hij nu deelt met 4 vrienden (ook allemaal hengst) is in een overkapping, dus lekker veel licht en frisse lucht. Tot de knieën altijd in geel schoon stro, altijd een baal kuil ervoor van goede kwaliteit en elke ochtend brok. Hij gaat elke ochtend met zijn maatjes in de buitenbak, dit gewoon in weer en wind. En straks dag en nacht de wei op. We zitten hier op kleigrond, dus dat wordt een hele vette groene weide en dan krijgen ze er ook niks meer bijgevoerd. Wel worden ze zeer regelmatig verweid zodat er altijd meer dan genoeg gras is. Ik ben zo tevreden dat mijn veulen die ik eind juni verwacht ook al staat ingeschreven. Planning is dat die begin januari 2020 er heen gaat. :)

Anniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:39

Owh dat is helemaal ideaal cioccolate. Dat lijkt me heerlijk. Verwacht je zelf een veulen of wil je er een bij gaan kopen?

Ja, hij is mooi uit verhouding. Volgende maand wordt hij 1 dus dan is hij officieel een naarling.

Nuevo rey kan ik me idd ook nog herinneren. Leuk om zo te zien hoe ze allemaal opgroeien. Dat klinkt ook erg goed.

Hebben jullie een idee hoe groot die van jullie ongeveer zijn en zijn het ook kwpn'ers?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:21

Gelukkig groeien ze vanzelf mooi uit! :))
Ik verwacht zelf een veulen en heb een dekking op de planning voor een 2020 veulen.
Hier allemaal kwpn spring veulens. Ik weet niet hoe groot ze zijn. Kan ze wel eens weer meten.

Belle is van begin mei en Billie is van eind juli dus er zit ook een groot leeftijdsverschil tussen. En Billies ballen gaan er bijna vanaf *\%/*
Afbeelding
Afbeelding

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:28

Anniique ik ben fan! Precies mijn merrie van vroeger <3

Alicelover wat verwacht jij dit jaar ookalweer voor veulen? Was dat een formidable of zit ik er helemaal naast?

Ik kan niet wachten tot zaterdag <3

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:46

Wat wordt Belle al groot Cio.
Billy is nog echt een beetje baby zo naast Belle.

Pradadaan, klopt ik verwacht idd een van Formidable eind juni. :j
Eigenlijk was het vorig jaar helemaal niet de bedoeling om de merrie weer te dekken, vandaar zo laat in het seizoen. Merrie was gelukkig in een keer drachtig.

We vonden Rey zo leuk, dat we om ons heen zijn gaan kijken. Ook heb ik serieus getwijfeld om weer Obelisk te gebruiken, maar omdat het veulen wederom voor mezelf is daarvan afgezien voor geval het een kopie van Rey zou worden. Natuurlijk hoop ik dat Frummel, zoals we het vruchtje nu noemen, net zo knap mag worden en zo fijn mag bewegen als Rey kan. :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:05

Zo klein als Billie is, zo groot is z'n waffeltje _O-
Nee hij is idd nog erg baby. Hij is net 8 maand. Dus hij is het ook nog natuurlijk.

Ach. Laat in het seizoen is niet altijd verkeerd. Al krijg ik, als het goed mag gaan, met 2 weken al 'n veulen. Das ook wel fijn. En mijn merrie wordt begin mei ooo al gedekt. Mocht het dan verkeerd gaan, niet pakken etc hebben we nog even. Dat is het meer

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:09

Welkom Anniique, wat een leuk koppie heeft ie!

Alicelover ik heb geen idee ik vroeg aan de fokker of ie de hoefsmid ken of ie er al eerder was geweest en hun antwoord was nee maar als ik naar zijn moeders voeten keek waren die best groot. Navaldie heeft ook tot 10 maanden bij zijn moeder gestaan als ik hem niet had gekocht zal die er nog steeds bij staan. Die mensen zijn 70+ dus enorm van de ouwe stempel.

Navaldie staat op de pension waar mijn bijrijpaard ook staat en komt iedere dag aantal uur gewoon buiten met een groepje volwassen paarden straks komt er nog een 2,5 jarige muildier bij en er staat een kleine a Welshje sinds zondag van 2,5 jaar.
Navaldie heb ik 3-03 op gemeten en kwam uit op 1,42 maar dat was met een touw en daarna na meten haha

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:10

Oh, spannend, allemaal nieuwe veulentjes!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:11

Snap ik hoor. Rey is van begin mei. Vond dat heel fijn, niet te vroeg vanwege kou en nog de hele zomer voor de boeg. Ik vind zo'n laat veulen wel een beetje lastig met de opfok na het afspenen. Gelukkig zijn de groepen bij ons heel klein max 6 per loopstal, zodat ze de ruimte hebben. En gelukkig mag Frummel later inscharen, zodat zij/hij wel 6 maand bij de merrie kan blijven.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:14

Trysteffi, hij is nu in iedergeval gedaan. :) Maar lekker bijhouden vanaf nu. Kan je zoveel ellende besparen kwa beenstand.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:16

Ah dan heb ik dat goed onthouden! :j

Ik zou enorm graag weer terug dekken met Ceasar. Ik wil namelijk (ondanks dat Nacho mijn hart heeft gestolen en niet meer weg gaat) héél graag een merrie uit deze combinatie O:)
Mijn ultieme droom is om later 2 of 3 merries te hebben om bonte sport paarden te fokken en dan met minimaal 1 eigen gefokte merrie.
Hoe gaaf zou het zijn als alles begint bij Prada, mijn eerste eigen paard, en er later goede paarden met kleur komen. Ik vind namelijk echt dat je die te weinig ziet binnen het KWPN :P

Maarja voorlopig gaat dat niet lukken. Of Giv moet het ineens goed gaan doen in de sport dan heb ik volgend jaar een klein kansje :=

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:23

Nacho is wel erg goed gelukt inderdaad. Normaal hou ik niet zo van bont, maar ik vind hem wel erg gaaf. Kun je Giv niet aanbieden bij een merriekeuring? Met een mooi predicaat en prok keuren is hoge prestatie in de sport niet perse een pre.

Hier heb ik het geluk dat ik Enchelina gekocht heb en ze al voorlopig keur was. We mogen nu Z1 starten en als ze daar een puntje in haalt is ze keur. Ik wil dan ook het gnoom fokwaarden onderzoek aanvragen, zodat ze elite kan worden. Nuevo Rey is hengst en hij stond de eerste weken wat week. Dus we zijn niet naar de veulenkeuring geweest, vind dat weinig toegevoegde waarde.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:27

alicelover schreef:
Trysteffi, hij is nu in iedergeval gedaan. :) Maar lekker bijhouden vanaf nu. Kan je zoveel ellende besparen kwa beenstand.

Gelukkig kreeg we wel compliment van de hoefsmid dat ie super mooi op zijn voeten staat daar ben ik echt blij mee om te horen. Want hoor het wel eens vaker als ie je een paard koopt dat je naar de voeten moet kijken haha

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:28

+:)+

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:31

Zo long time no see voor mij :+
Ik ga zo eens even goed bijlezen!

Maar in de tussentijd is hayden ook jarig geweest, een echte naarling nu =:)
Mn lieve haarbal :+:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:34

Hij blijft leuk! En wat heeft hij al een behang! :wow:

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:42

Leuk hoe alles zo goed gaat.

ik moet binnenkort ook maar wat meer foto's van max maken. Gaat alleen lastig als hij heel lief achter me aan blijft lopen haha.

vind zo schattig uit zien. Als ik aan kom open staan zn grote vriendjes soms eerder bij het hek dan hij, en dan zie hem er echt tussen wormen, net zolang tot hij vooraan staat haha. Hij is nog steeds de kleinste..

nynkster: wat een wollie nog. MAx is ook zo wollie, heeft die van jou ook klitten tussen de voorbenen/oksel? die van mij heeft daar echt klitten probeer ze steeds weg te halen, maar doet natuurlijk beetje pijn.. Dan doet hij zn neusje er naar, maar bijt niet..

ik heb echt de neiging om bij die plukken scheeraparaat te pakken haha. Maar doe maar niet met zo jonky kent hij totaal niet. En daarnaast lijk me eerder verstandig. Als stanley en max samen staan ik stanley gaat scheren. Die valt ervan in slaapt hahah al doe ik alleen maar zn sokken... Dan kan max soort vanaf kijken dat scheren niet eng is, en went hij aan t geluid.

Trysteffi, wat super dat t bij de hoefsmid zo goed ging :D

Welkom Anniique.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 28-03-19 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:45

Alice heb ik over na gedacht maar ik hoop nu op dat puntje in het Z.
Ik heb totaal geen ervaring met keuringen en keurig klaar maken en ik heb wel een vrij simpele manier om Giv een puntje Z te laten lopen.
Dit is wel een beetje van belang omdat ik nacho straks ook wel op een keuring aan wil bieden.
Daarom dat het broertje/zusje nog even moet wachten.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:13

Oh jullie zijn ook al Z startgerechtigd. Dan is uitbrengen makkelijker idd. :j

Is Giv wel al voor de keuring geweest ooit. Zo niet zou ik wel aanraden om dat te doen. Je kunt dat uitbesteden, ik doe het ook niet zelf als Frummel wel gaat.
Laatst bijgewerkt door alicelover op 28-03-19 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:15

Nijn is ook nog echt haarbal, maar het komt er wel met hele bossen af. Deze kreeg ik vorige week van Evita van Auryn

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:17

Zo Nijn is ook flink gegroeid! Ook haar baby looks al grotendeels kwijt. Mooie foto's!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:47

alicelover schreef:

Is Giv wel al voor de keuring geweest ooit. Zo niet zou ik wel aanraden om dat te doen. Je kunt dat uitbesteden, ik doe het ook niet zelf als Frummel wel gaat.

Nee zeker nog niet start gericht, nog lang niet zelfs :+
Nee Giv is nooit naar een keuring geweest. Ik moet zeggen dat ik ook niet zou weten waar ik dan moet beginnen...

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:17

pradadaan schreef:
alicelover schreef:

Nee zeker nog niet start gericht, nog lang niet zelfs :+
Nee Giv is nooit naar een keuring geweest. Ik moet zeggen dat ik ook niet zou weten waar ik dan moet beginnen...

Ik ben ook niet thuis in de keuringen hoor. Ik weet dat je je merrie ruim voor de keuring weg kan brengen. Zij maken haar dan keuringsklaar, juiste conditie en oefenen het voorstellen. En bekijken natuurlijk of ze kans maakt op een predicaat. Persoonlijk zou ik het nooit zelf doen. Door onwetendheid kan je dan ook de merrie onbewust negatief voorstellen en dat zou zo zonde zijn.

Maar zonder enig predicaat en alleen veulenboek zegt Z1 met een winstpunt niet zoveel voor de fok. :o