Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:23

Henrieke schreef:
Mooie foto's van Nacho en leuk Pablo tussen de haffies.

Heb de mijne weer ontwormt, is het bij die van jullie ook zo'n gedoe? Iemand nog een goede tip? Zodra die spuit haar mond raakt begint ze haar hoofd omhoog te doen en helemaal vervelend aangezien ze 2 spuiten krijgt en het bij de tweede er niet beter op wordt :+.

Opfok doet hier ontwormen en Harry vreet die spuit bijna op zo leuk ie het vind :')
Ze wrijven eerst met de spuit over de wang heen en zo dichter naar de mond toe wrijven voor de spuit erin gaat.
Geen idee of het bij die van jou gaat helpen hoor, maar hier werkt het blijkbaar.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:31

Ik heb geen idee wat max er van vind. De opfok regelt het.

Met Stanley heb ik keer gelachen. Die vind de ontworm spuiten prima. Dit wordt ook door stalhouder gedaan. Maar hij loopt in een actief stal en hij was als laatste.. dus stal eigenaar loopt naar hem toe, en weg was hij...

Dus kon ik t zelf doen. Haha (kwam toevallig net aan lopen) vreet hij bijna de spuit erbij op..

Cioccolato

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:34

Ik duw ze er ook gewoon in. Als ze me aankijken alsof ik ze ga slachten begin ik ooo met aaien en dan aai ik ze zo de mond in.
Volwassen paarden pak ik er de ene hand aan de bovenlip en de ander spuit erin. Praam idee, maar dan lief. Ik kan ze erg makkelijk ontwormen daardoor.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:52

Jack heeft toen hij klein was veel spul in zijn mond gespoten gehad met zijn diarree enz, dus hij is hier eigenlijk heel braaf mee. Misschien af en toe afwisselen met iets lekker zoals appelmoes? Zodat ze het niet met vieze ontworming linken? :P

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:53

Oh ja, voor hoeveel kg ontwormen jullie nu? Vind het moeilijk in te schatten :o

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:42

Hayden vindt het allemaal wel leuk en gezellig.
Kan m los bekappen ontwormen etc. Gister ontwormd en gewoon spuit in zn mond gedrukt. Hij pakte hem zelf
Gewoon aan, even lekker op smakken en toen doorslikken :D toen ook nog weer dat ding in zn smoel pakken om meer te krijgen. Maar 1 keer is wel weer genoeg :roll:

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:55

Dierenarts komt hier zo, vermoedelijk heeft Tjitkse trap gehad knie is kapot en beetje push eruit. Ziet er vreemd uit, ze kan er wel mee rennen maar wil niet constant er op leunen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:56

Oh das niet tof.. Beterschap!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:59

Dankje! 5 dagen aan de antibiotica omdat beetje begon te ontsteken. Da verwacht dat dan over moet zijn.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:55

Ja! De zon scheen vandaag weer af en toe even. Laat de lente maar komen...
Langzaamaan komt de zomervacht weer onder haar donshaar tevoorschijn. ;)

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:37

Gisteren dachten we dat Tjitske haar wond mooi rustig was, helaas vandaag weer push.. morgen starten we weer opnieuw antibiotica..

Erg lastig dat ze op het land staan maar we proberen het goed schoon te houden en te ontsmetten hopelijk knapt het snel op met volgende kuur
Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:38

Kun je haar niet tijdelijk even op stal houden zodat het even kan drogen? Zo te zien gaat ze liggen en zit het dan in de drek

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:40

Ja maar als we laten drogen en die onsteking zit er nog gaat het te snel dicht. Ze zijn nu overal aan het graven rond ons land dus de stal is onbereikbaar nu eigenlijk, baal er ontzettend van.. wij hebben een container stal die moet dan verplaatst worden maar dat gaat nu heel lastig.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:43

Oh we hebben geluk, ze kan wel de paddock op bij de stal zegt me vader net ze hoeven daar niet bij. Dan gaan we ze morgen weer verplaatsen.

Ze kan niet 24/7 in stal maar morgen is de dierenarts hier en overleggen we even wat het beste is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:47

hopelijk knapt ze snel op

mensen hier ervaring met een schieftel op jukbeen? maximus zijn bult voelt hard.. het lijkt dus op een soort van schiefel... Dierenarts al gekeken moet gedult hebben... Maar ik lees alleen over schiefels op benen en dat die niet weg gaan, heel soms spontaan wel.. Ik hoop bij deze bult ook... Hij wordt gelukkig niet groter, maar kleiner ook niet...

ik moet maar gedult hebben. Hoop dat als zn hoofd groter wordt dat de schiefel ook minder wordt.. of in ieder geval minder zichtbaar haha. mocht de schiefel besluiten dat die blijft.. Hij heeft er 0.0 last van.. halster enz geen probleem. maar goed hij is nog jong en hopelijk trekt die gewoon weg

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:00

Niet op het jukbeen, wel met op benen, neusbeen, onder de voorlok enz. Als die nog groeit, zou je kunnen smeren met Ekiflogyl.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:51

Wondje ziet er naar uit Janine. Ik zou het goed ontsmetten en insmeren met groene leem. Trekt de ontsteking eruit en zorgt dat er geen troep in komt. Beweging lijkt mij alleen maar goed. Sterkte met je jonge dame!

Wat een mooi koppie heeft ze toch Voyou!

Geen ervaring met schiefel op het jukbeen. Hopelijk trekt het weg naar mate hij ouder wordt.

Auryn had een flinke vochtbult op haar hals zitten. Denk dat ze even flink gepakt is door een kuddegenootje. Ziet er even niet zo fraai uit, maar trekt vast snel weg. Hoort erbij..
Afbeelding
Afbeelding

Verder ziet ze er goed uit!
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb zo’n zin in het weideseizoen voor ze!
Laatst bijgewerkt door Binau op 19-03-19 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:56

Evita bedankt voor de tip! We ontsmetten nu met verdunde betadine. Is de groene leem een zalf? Want wil eigenlijk niet met mijn vinger in de wond.

Hopelijk trekt snel weg, ze ziet er goed uit mooi hoofdje ook zeg!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:03

Voyou, ze blijft knap he!

Plutolover, jammer van de schiefel. Ik ken ze alleen op het been van een paard. Paard wat ik reed voor iemand had hem bij de pees. Is nooit weggetrokken.

Ai Janine dat ziet er niet fraai uit. Goed schoon houden. Ik zou haar persoonlijk wel van de natte wei halen tijdelijk.

Wat een heerlijk sprekend koppie van Auryn op die laatste foto. En even op haar plek gezet zo te zien. Tsja opgroeien is niet zonder slag en stoot. Wij hebben als kind ook heel wat blauwe plekken en schaafwonden gehad. Is bij die paarden niet anders natuurlijk. Ik hoop ook dat het weideseizoen er snel aan komt. Maakt ook wat makkelijker foto's. :Y) Rey komt elke dag buiten, behalve op zondag. Vanwege mijn werk kan ik meestal pas eind van de dag of op avond langs en dan staan ze weer lekker op stal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:00

Naar wondje ja.. Ik zou ook proberen droog te laten staan maar wel met bewefing. Zeker geen hele dagen op stal.
Sinds ze hier lange dagen op 't land staan zijn ze zo smerig omdat ze toch gaan liggen inn de modder. Dat is niet wat je wil..

Oh lappenmand. Een voxhtbult en schiefel lees ik.
Met schiefel geen ervaring bij eigen paarden en nog nooit op 't hoofd gezien. De tijd zal leren wat 't gaat doen.

Vocht bultje zal vast weg trekken. Hopelijk snel!

Hier staan ze al lekker op 't land. Het natte land. Vandaag weer voor 't eerst lange dag. Van half 8 tot 7 uur. Nog een paar weken en dan is het vogeltjes tijd en krijgen ze een ander stuk land of groot stuk paddock. Ik ga van groot land aar klein, omgekeerde wereld _O-

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:01

Ik heb ook geen ervaring met schiefels op t hoofd. Mijn merrie heeft wel een verdikt bot maar dat was omdat een wond tot het bot was en toen het bot is gaan reageren door meer aan te maken. Dus daarom verdikking op t been. Heeft ze overigens geen last van en als je het niet weet zie je het niet.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:15

Dat is een schiefel Nynkster, een woekering van het bot, door beschadiging van het botvlies.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:30

Max heeft geen wond er aan, groeit gelukkig ook niet.

De schiefels die ik ken op de benen zijn nooit weg gegaan. Maar lees op inet dat ze wel eens spontaan verdwijnen.

Ik hoop omdat max nog jong is, dat t bij hem ook weg gaat..

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:07

Oh in mijn beleving was een schiefel iets los :+
Dan zal dat het zijn ja

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:41

In overleg met dierenarts mag Tjitkse gewoon op land blijven lopen, ook beter voor de zwelling. Proberen zovaak mogelijk te spoelen en te desinfecteren en vandaag zijn we weer gestart met antibiotica. Vond het er vandaag ook echt niet fris uit zien, kon geen foto maken telefoon was leeg.

Baal echt enorm en hoop dat ze snel mag opknappen, gelukkig steunt ze er wel op en kan ze gewoon rennen. Alleen als een shetlander wil meppen en ze snel weg moet komen gaat niet soepel. Gelukkig staat ze meestal weg van de leider samen met haar vriendin, de groep is gewoon rustig als ik er niet ben.