Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

voyou

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:06

Mijn jaarling groeit ook juist heel goed op de Vitalbix B&G. Ik zal straks eens meten hoe hoog ze precies is. Ze krijgt ook een beetje Vitalbix Nutrimash.
Afbeelding
Hier samen met mama die rond de 1.70 is. Lijkt prima aan de maat.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:37

Ik voer gewoon een 'suikerbom'. Pavo. Nummer passend bij leeftijd. Al mijn paarden staan op 'suikerbommen' maar hebben niks geen rare klachten of apart gedrag. Dus ik vind het onzin om zo laag mogelijk blabla. Ik eet zelf ook regelmatig suiker _O-
Ik voer geen kilo's op een dag. Voer vitamine en mineralen poeder bij. Ze groeien goed, paarden lopen lekker in de sport.

Dus ik zou zeggen stap over en kijk hoe dat bevalt.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:21

Hier geen ervaring met Vitalbix. Ik voer ook pavo en mijn paarden en Rey doen het daar goed op. Je kunt altijd eens wat anders proberen. Elk paard reageert weer anders op voer.

En net als Speltbrood een hype bij ons mensen is, is het niet per definitie gezonder. En zo sta ik er ook met die biks soorten in die weinig suiker bevatten. Voor een paard dat gevoelig is voor hoefbevangen snap ik het, maar voor een gezond paard zijn die andere suiker rijke merken heus niet slecht.

Maar ik ga wel met Animalfriend mee, ik denk niet dat het aan het soort/merk biks kan liggen. Zou ook eerder elders gaan zoeken. :o

Myrtheke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:33

Wat een leuk topic!

Special is nu bijna 9 maanden en wat is de tijd gevlogen en zij gegroeid :D
Ze kan al goed vastgebonden staan (dit is natuurlijk niet hetzelfde als stilstaan :D ), af en toe borstelen. De hoefjes uitkrabben gaat heel goed vanvoor, vanachter begint ook goed te lukken. Meelopen aan de hand kon ze echt verbazend snel.

Ze is zo’n lief paardje momenteel. Een tijdje terug heeft ze zo’n testfase gehad waarin ze af en toe eens haar oren plat legde en probeerde te happen, maar gewoon meteen duidelijk gemaakt dat dat niet kan. En nu probeert ze dat ook niet meer (of toch niet bij mij).

Ze is ons eerste veulentje. Dus nu vroeg ik mij af, wat kan ik nog zo met haar doen in afwachting/ ter voorbereiding van het ‘echte’ werk? (Want dat is natuurlijk nog veraf, jammer genoeg)

Hier zen foto van haar en de merrie op 6 maanden. (Heb geen leukere recente foto precies)

Afbeelding
Afbeelding

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:56

Lynne is nu met 8 maanden 1.35 en zou zo tussen de 155 en 160 moeten worden. In de winter groeien ze langzamer. Ze krijgt ook Vitalbix, ik ben overgestapt omdat dit er smakelijker uit ziet, Lynn het ook lekkerder vind en je er minder van hoeft te voeren. Heel tevreden over.

Myrtheke1995 schreef:
Wat een leuk topic!

Special is nu bijna 9 maanden en wat is de tijd gevlogen en zij gegroeid :D
Ze kan al goed vastgebonden staan (dit is natuurlijk niet hetzelfde als stilstaan :D ), af en toe borstelen. De hoefjes uitkrabben gaat heel goed vanvoor, vanachter begint ook goed te lukken. Meelopen aan de hand kon ze echt verbazend snel.

Ze is zo’n lief paardje momenteel. Een tijdje terug heeft ze zo’n testfase gehad waarin ze af en toe eens haar oren plat legde en probeerde te happen, maar gewoon meteen duidelijk gemaakt dat dat niet kan. En nu probeert ze dat ook niet meer (of toch niet bij mij).

Ze is ons eerste veulentje. Dus nu vroeg ik mij af, wat kan ik nog zo met haar doen in afwachting/ ter voorbereiding van het ‘echte’ werk? (Want dat is natuurlijk nog veraf, jammer genoeg)

Hier zen foto van haar en de merrie op 6 maanden. (Heb geen leukere recente foto precies)

[ [url=m/suCsSj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tCArbl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatje zeg! De meningen zijn er over verdeeld (maar gelukkig laat iedereen elkaar in waarde hier). Wat ik zoal doe met mijn 8 maanden oude veulen is kleine stukjes wandelen door het bos en langs de weg, met andere paarden erbij. Poetsen, voetjes optillen. Wijken voor druk (achteruit, bips opzij als ik er langs moet). Ik doe niet elke dag iets, ik denk zo'n 3 keer per week de rest van de dagen staat ze gewoon buiten met vriendjes.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:35

Welkom!

Lekker niks doen. Zorgen dat een halster en meelopen erin zit. Voetjes geven voor de smid en voor de rest paard laten zijn.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:30

Cioccolato schreef:
Ik voer gewoon een 'suikerbom'. Pavo. Nummer passend bij leeftijd. Al mijn paarden staan op 'suikerbommen' maar hebben niks geen rare klachten of apart gedrag. Dus ik vind het onzin om zo laag mogelijk blabla. Ik eet zelf ook regelmatig suiker _O-
Ik voer geen kilo's op een dag. Voer vitamine en mineralen poeder bij. Ze groeien goed, paarden lopen lekker in de sport.

Dus ik zou zeggen stap over en kijk hoe dat bevalt.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je kan dan wel niks aan je paarden 'merken', terwijl die suikers en zemelen toch iets in het paardenlichaam doen namelijk verzuren:

Door de (grote) hoeveelheid suikers en zemelen in de 'suikerbom-brokken' (in Pavo PodoGrow is dit 33% per kg en bij Vitalbix BG 11%, echt wel een verschil dus) daalt de pH in het paardenlichaam, het paard moet dit compenseren met basische stoffen. Dit is natuurlijk wat moeilijk te vinden voor onze paarden dus gaan ze het uit spieren halen (glutaminen). Hierdoor worden de spieren zwakker en raakt het verzuurd (vanwege de overmaat aan lactaat), waardoor het paard uiteindelijk blessure gevoeliger wordt.

Hiernaast worden de suikers en zemelen omgezet in glucose waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt. Om deze stijging te reguleren moet er insuline geproduceerd worden door de pancreas (de andere functie van de pancreas is de verzuring vd spieren te verminderen). In het wild is er weinig voedsel voor paarden dat de bloedsuikerspiegel laat stijgen, nu hebben wij uiteraard geen wilde paarden maar de genen zijn toch voor het grootste deel wel hetzelfde en (de pancreas) is dus niet gewend continue insuline te produceren. Het gevolg is dat de pancreas overbelast raakt en het verzuren vd spieren ook niet meer verminderd. Ook zorgt een stijging vd bloedsuikerspiegel voor een versuikerde hemoglobine, waardoor de ATP productie wordt verlaagd.

Dat wij ook suikers eten is een beetje een kromme redenatie omdat ons metabolisme nou eenmaal anders is dan die van paarden: wij kunnen wel compenseren met basische stoffen, onze pancreas kan beter tegen de overmatige productie van insuline en ga zo maar door.

Ik bedoel dit overigens totaal niet als aanval, het zijn jouw paarden dus je bepaalt zelf wat je ze voert en ermee doet :) Je geeft ook aan dat je geen kilo's per dag voert, dus de bovengenoemde effecten zullen vast ook niet in ernstige mate van toepassing zijn bij jouw paarden maar het is wel stof tot nadenken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:52

Mijn paarden zijn juist niet blessure gevoelig of spierpijn gevoelig of maar iets anders, zitten juist mooi in hun bespiering :j. Maar ieder z'n ding en dat is ook goed, allemaal gelijk is maar zo saau. Zulke theorieën zullen wel kloppen maar dan in grote hoeveelheden. En grote hoeveelheden krachtvoer voeren is al niet goed voor het maag stelsel, welke soort voer dan ook. Alleen ruwvoer :))

De vergelijking was meer van dat suikers voor ons ook niet gezond zijn. Hoe anders we ook werken en hoe je 't ook went of keert. Teveel is gewoon niet goed. Dys teveel voor paarden ook niet. Zolang je normale hoeveelheden voer voert, is er niks met de voer soorten aan de hand. Anders zou het echt niet op de markt zijn.

Uitzonderingen daar gelaten als bevangenheid en dus de grote hoeveelheden voeren.

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:01

Cioccolato schreef:
Welkom!

Lekker niks doen. Zorgen dat een halster en meelopen erin zit. Voetjes geven voor de smid en voor de rest paard laten zijn.

Ik vind dit altijd wel een grappige uitspraak, als je je paard gaat inrijden mag ie dan geen paard meer zijn? :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:35

Dan zijn m'n paarden inderdaad anders paard dan veulens :')

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:51

Hier dleh maar even op de foto gezet hij was zo lekker aan het rennen ( omdat ze moeder al binnen was :') )
Kan best aardig lopen de ezel <3

Afbeelding

Afbeelding

Ik vraag me alleen af of hij nog eens stopt met groeien :x ( moeder is 1,60 vader 1,45 )

Afbeelding

En ik samen met ze lieve moedertje Sierra

Afbeelding

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:22

Kijk hem gaan! Knapperd hoor Luf_ Midnight! Hoe groot is hij nu?

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:49

Flinke jongen Luf_Midnight. En zo te zien gaat hij de 1,60 ook wel halen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:01

Zal straks de rolmaat eens mee nemen voor een indicatie. Maar als ik hem naast mijn dpony ruin ziet begint hij daar al lekker naar toe te groeien

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:22

Haha lekkere worst! Mooie maat denk ik wel :j

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:29

Die gaat mamma's maat wel halen zo te zien Luhmidnight.
Ik ben ook benieuwd naar foto's van Serai, hoe die er nu uitziet...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:14

Afbeelding
Serai gister met buiten spelen *\o/*
Niet helemaal lekker getimed die foto maar je kan wel zien dat hij er echt wel beter uit gaat zien.
Vandaag tijdje buiten gestaan met de shet dat gaat gelukkig goed nu me oude ruin nog africhten ~~}>

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:22

Veel beter ziet die eruit, fijn!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:23

Wou net zeggen, die ziet er exht beter uit! Wat fijn!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:32

Fijn dat hij het zo goed doet nu!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:09

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:13

Afbeelding

M'n kleine verzopen gedrochtje vandaag _O-

Hier krijgt hij 1 schep pavo podo grow per dag. Geen idee eigenlijk wat goed is en wat slecht is maar hier doet hij het prima op. Verder onbeperkt ruwvoer wat ik toch het belangrijkst vind

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:39

Ik had je topic gezien en gereageerd!

Haha leonie, prachtig! Hier waren ze gister ook flink verzopen. Ze hebben geen volle dag buiten gestaan. Had ze deze week echt van 8 of 9 tot half 7 buiten. Maar met dit weer, zonder beschutting.. Gister was het 9 tot half 4. Vandaag hoop ik ze weer langer te houden, ze staan met vanaf 9 buiten. Hopen dat 't vanmiddag echt op knapt.
Ze zijn iig wel schoon geregend _O-

De poeppies
Afbeelding
Afbeelding

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:59

Mijn knappe spoken vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Dleh een beetje ongeveer gemeten vandaag maar kom op 1,30. Vind ik best groot met 8,5 maand
Serai nog niet gemeten daar hou ik mij gewoon aan vast dat Tinkers meestal laat nog flink kunnen groeien

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:59

WoW wat groeien ze toch hard allemaal

Zelf trof ik Maximus en Harry zo aan Afbeelding

Max z’n bult is even door een dierenarts bekeken. Waarschijnlijk gestoten en kan ff duren voordat t weg trekt. Gelukkig heeft hij geen last van.
Afbeelding

Bij deze foto lag hij ook. Hij bleef heel lief liggen
Afbeelding