Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:46

Hilarisch!

Tijd om te gaan rijden met je bomproof paard en ”nieuwe horizonten tegemoet te rijden”.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:19

Het blijft een leuk paard! En zo te zien is ie klaar voor meer werk.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 18:12

Ja dat denk ik ook
Het idee was om rond 5 jaar te gaan rijden, camarque heeft wat meer tijd nodig om uit te zwaren.Maar 3.5 is ook bijna 5 toch haha.
Nee het is goed dat hij af en toe belast wordt en ik denk ook dat hij er aan toe is,want veel andere dingen zijn stom.
Toen we aan kwamen op stal waren mithras en zn vriend wild eerst even lekker aan het spelen

Afbeelding
daarna hadden we les
Aan de hand travers doet ie keurig, nu stapje schouderbinnenwaards gedaan. Pakt hij redelijk op.
Daarna erop en wat gaan stappen. En we pakken dat toch weer rustig op.
Aan een lijntje met zweepje om aan te wijzen waar hij heen moet( vooruit is het plan).en ik moest van lesgeefster even gewoon er zijn en zitten en niks doen. Dat ging mij goed af. Mithras deed het knap ook stapje achterwaarts.

Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 04:45

Boedjang, Tulip is met 3 enigzins ingereden in twee maanden tijd, en sindsdien zit ik er 1 keer per week op. We rijden grotendeels in stap en draf door de wei, galop hebben we nog maar 1 keer oner het zadel gedaan. Ik denk dat als je het op zo'n manier zou aanpakken hij dat echt wel aan kan, lichamelijk!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 07:32

Juniper dat denk ik ook. Rustig maar toch wel met een zekere vooruitgang.
Ik moest voor mijzelf echt even over de grens heen omdat ik altijd die 5 jaar in mijn hoofd had.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 07:35

Als jullie het beide samen maar leuk hebben, dat is het belangrijkste (naja, naast dat het natuurlijk wel met verstand gebeurt allemaal, maar hij is geen 2 ofzo).

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 14:04

Nog een weekje en ze horen bij de 4-jarigen.

Mijn warmbloedje wordt nu een 3tal keer per week gewerkt 30 min, waarvan 1 x grondwerk.
Ik voel en zie ze elke week sterker en wakkerder worden. Ik ben blij dat ik vroeg begonnen ben, ze heeft gewoon behoefte aan actie, zeker nu ze niet in de weide kan en tevreden moet zijn met een paddockje van 100 m².

Straks mag ze 4 x per week 40 min.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 23:23

Snap ik koend. Mithras heeft nog redelijk speelruimte. Winter blijft beetje behelpen he

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 01:03

Deze middag een buitenritje gedaan. Ijskoud met windkracht 4.
Ze was mega vooruit maar laat zich toch inhouden. Ik heb 3 x afgestapt : 1 keer naast een huis in aanbouw met 3 grote flapperende zeilen kort na ons vertrek. Ik heb ze er te voet langs geleid zonder verdere poespas en 100 m verder weer opgestapt. Wat ben ik blij dat ze ook opstappen van op de grond geleerd heeft.
2 x bij een steile helling naar het kanaal toe, waar ze niet af durfde. Telkens 2 x gedaan aan de hand en dan nog 3 x terwijl ik er op zit. De derde keer doet ze het al heel zelfzeker.

Draf is nog zelden ontspannen, telkens de kap er op, er is zo veel te zien, de oortjes staan knal naar voor. Maar ze luistert wel naar halve ophoudingen waarna ik haar weer een stukje met heel zachte teugel kan voeren. Ik kan ze "aan de teugel" rijden, maar doe het maar af en toe even, meestal verkies ik een zachte contactteugel met hoofdhouding zoals zij zelf wil.

Naar het einde toe ook 3 x een mooi stuk gegaloppeerd. Ze komt super gemakkelijk op het achterbeen maar ik laat haar liever flink voorwaarts gaan. Verzamelen is voor binnen een paar jaar. Het is wel een zetel om op te zitten, een mega ervaring. Haar moeder had dat ook, maar die kroop een beetje in elkaar. Nu probeer ik eerder naar verlichte zit te komen in galop.

Nu wil ik dus vooral de vooruit er goed inslijpen in alle gangen, de rest komt later.
Ik voel wel al dat ze talent heeft voor verzamelen en uitstrekken. Wijken en buigen voor het been in stap doet ze ook (geleerd van op de grond), maar ook dat wil ik nu nog niet verder cultiveren.

Mega content!!!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 07:58

Wat goed, en dat afstappen ook hoor. Gewoon lekker samen de spannende dingen doen dat gaat vanzelf weer een keer over.
Ze heeft wel veel energie he.
Is een volbloed toch?
Ik heb altijd dravers gereden. Op een of andere manier snap ik hun hieperdepiep gedrag bij een wapperend iets beter dan mithras de binnenvetter . Maar dat komt helemaal goed

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 08:20

Koend jou merrie doet het ook goed zo te lezen!

Mithras ook fijn bezig.

Het blijft leuk om te lezen hoe we allemaal ons eigen ding doen.

Ik heb vandaag even in de rijbaan gereden met Atari na een paar weken alleen maar op buiten rit ok 1x per week. Stelling en wendingen zijn nog niet perfect maar ook Atari word sterker en kan het langer vol houden. Alleen onderweg terug naar de paddock moesten we langs de hoge druk spuit waar manlief onze nieuwe brievenbus in de maak werd gewassen dat was best spannend. Hij stopte 5-6 meter erbij vandaan. Toen het water even uitging liep hij er braaf langs aan de lange teugel en reageerde niet meer toen het weer aan ging.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 08:30

Ah stoere atari

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 16:00

Brave mithras vandaag ook weer even gevraagd of hij zin had....hij stond heerlijk met de nieuwe merrie te soezen in de ochtend Afbeelding

Maar als ik zn spullen ga pakken gaat hij altijd bij het bankje staan..spring er maar op baasAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ff lekker kriebelen, dat is ook fijn

Daarna stukje stap. Echt braaf dier

https://youtube.com/shorts/e2_1BrXgPIM? ... qomoi5gi9I

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:38

Heerlijk weer! <3

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 23:17

O heerlijk toch. Atari staat ook altijd gelijk aan de draad als ik kom. Die vind aandacht gezellig de merries daarintegen kijken eerst of er een halster of voer is.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:54

Hoe gaat het hier met de ‘jonkies’?

Cartier gaat prima. Rustig aan hobbelen we wat in de rondte.
We gaan verhuizen van stal, toch een met een binnenbak, en dichterbij huis.
Ook een makkelijkere mogelijkheid om wedstrijdjes te doen, zonder dat we met de trailer op pad hoeven. Heel fijn!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 20:57

Anike wat fijn , binnenbak is ook prettig. Hoe is het met cartier dr flexibele lijf?

Mithras gaat ook gewoon lekker Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 21:55

Anike dat klinkt heel fijn, dat lijkt mij ook wel wat wedstrijden aan huis haha! Goed bezig!

Boedjang ik geniet altijd zo van je verhalen. Hij is echt al wit he! Was hij als veulen ook al snel wit? Mooie voorpluk :j

Minthe is drachtig, doet niks haha. We genieten van poetsen en foto’s maken. Ze moet nog maar 32 dagen, het schiet op.
Wel is ze vorige week voor het eerst in tweespan geweest met haar moeder, dit was haar 4e keer voor de kar. Hardstikke braaf!
Ik had visite van een Canadese vriend en wou wel even gebruik maken van de situatie aangezien ik dit zelf niet durf :+ uiteindelijk zelf ook ronde gestuurd, gaaf hoor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 22:29

Afbeelding met 20 maanden was ie nog wel wat grijzig
Kabayo. Jij bent zelf Ook zwanger toch?
En minthe is praten stoer zo in 2span
Mithras is wel zwart geboren, zn nichtje is rood geboren maar waren al vrij snel aan het verkleuren
Afbeelding

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 23:16

Fijn dat die van jullie het allemaal zo goed doen.

Minthe bijna uitgerekend spannend hoor!

Wat een schatje is baby Mithras.

Atari doet het goed maar hij werkt niet vaak. Ik ben druk met werk en dingen doen rond het nieuwe huis en mijn gezondhwid werkt helaas niet mee. Dus Atari doet het nog steeds met ongeveer 1x per week iets doen
Afbeelding
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:09

Oh wat heerlijk bezig allemaal.
Al dan niet met baby’s maken. Mijn smurffie doet op het moment niet zoveel. Ik heb haar moeten verhuizen naar andere box omdat 1 van mijn jaarlingen (nu dan bijna twenter) geopereerd is en stalrust heeft. Dus mijn 2022 “veulentje” staat nu samen met haar moeder in de grote stal. Behalve dat ze er een pokkezooi van maken, hebben ze het wel heel gezellig met z’n twee.

Afbeelding
Afbeelding

Verder ontbreekt het me op dit moment wat qua tijd en energie om lekker met haar bezig te zijn. Ach, wat in het vat zit…

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:11

O maar samen knuffelen is natuurlijk wel heel gezellig

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:43

Ik vindt het zelf helemaal niet erg als ze nu nog gewoon niks doen hoor! Haha!
Cartier stap je op en rijd je weg, ongeacht de tijd dat je niks gedaan hebt.
Ja de wedstrijden om de hoek zijn heel fijn. De tijd die ik anders op stal zou zijn, heb je dan een wedstrijd gereden en alles gedaan :+

Verder is Cartier weer Bourgondisch, erg voedingrijk kuil op t moment. Waar ze eerst hooi kregen.
Opzich niet erg, maar dat dan onbeperkt is niet haar beste kant.
Met het verhuizen zal dat ook anders zijn. Uiteraard ander hooi, maar ook niet meer onbeperkt zoals nu. Wel voldoende!

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 22:45

Mooi paard is ze