[Foto] 2020 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:45

Dankjewel!
Het was inderdaad een gok maar is eigelijk speciaal gedaan om geen lang dressuurpaard te fokken zodat het veulen compacter zou zijn
De merrie heeft een super middendraf uitstrekken ook en een goeie stap
Haar galop iets minder

De hengst heeft dan weer wel een goeie galop, ruime stap en een goede draf en kan ook lang en laag (is soms wel een puntje bij die pre’s :') )

En ja ik wou sowieso bij de spaanse paarden blijven daarmee
En liefst geen schimmel aangezien mijn andalusier melanomen heeft en ik dit risico zo weinig mogelijk wou hebben

Ik hoor tegenwoordig vaker dat bwp of kwpn gekruist wordt met pre of lusitano om ‘het beste van beide’ te krijgen :D

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:11

furioso schreef:
Dankjewel!
Het was inderdaad een gok maar is eigelijk speciaal gedaan om geen lang dressuurpaard te fokken zodat het veulen compacter zou zijn
Haar galop iets minder

De hengst heeft dan weer wel een goeie galop, ruime stap en een goede draf en kan ook lang en laag (is soms wel een puntje bij die pre’s :') )

En liefst geen schimmel aangezien mijn andalusier melanomen heeft en ik dit risico zo weinig mogelijk wou hebben

Ik hoor tegenwoordig vaker dat bwp of kwpn gekruist wordt met pre of lusitano om ‘het beste van beide’ te krijgen :D

Bedankt voor je uitleg!

Klopt dat hoor je wel vaker. Er is ook zo'n zwarte PRE Poetin? Poeta? Die is toch ook wel om van te watertanden. :wow: Ik vind ze ook echt prachtig!

Mijn merrie is een behoorlijke heethoofd met een overdosis aan prinsessen poeder. Dus met een Spaanse man word dat wellicht wat te veel van het goede :')
Daarom heb ik juist bewust na een wat rustigere Duitse hengst gezocht :j

Philaina heeft vandaag haar eerste inenting gekregen. En dat deed ze stoerder dan mij :+ Ze staat op een combineerde stal. Groepje jonge paarden, groepje pensioen, groepje recreatie paarden en nog een aantal sportieve paarden. Dus er komen regelmatig paarden buiten het erf. En vond het wel zo'n fijn idee. :o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:58

kevinsky schreef:
furioso schreef:
Dankjewel!
Haar galop iets minder

Bedankt voor je uitleg!

Klopt dat hoor je wel vaker. Er is ook zo'n zwarte PRE Poetin? Poeta? Die is toch ook wel om van te watertanden. :wow: Ik vind ze ook echt prachtig!

Mijn merrie is een behoorlijke heethoofd met een overdosis aan prinsessen poeder. Dus met een Spaanse man word dat wellicht wat te veel van het goede :')
Daarom heb ik juist bewust na een wat rustigere Duitse hengst gezocht :j

Philaina heeft vandaag haar eerste inenting gekregen. En dat deed ze stoerder dan mij :+ Ze staat op een combineerde stal. Groepje jonge paarden, groepje pensioen, groepje recreatie paarden en nog een aantal sportieve paarden. Dus er komen regelmatig paarden buiten het erf. En vond het wel zo'n fijn idee. :o

Pre en lusitano’s zijn geen heet hoofden hoor

Vingino99

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:53

Ik ben ook echt benieuwd hoe groot mijn veulen nu zou zijn, maar ik denk dat als ik met een meetstok naar hem toe ga dat hij kei hard weg rent :') Ik kan hem ondertussen al wel op zijn hoofd en begin hals aaien dus we gaan daar wel op vooruit. Hij vind het alleen nog spannend als je echt de groep in loopt. Misschien kunnen ze hem wel opmeten als hij naar de smid gaat :P

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:48

Mijn. Veulen is alles gewend. Heb hem pas met meetlat en waterpas gemeten op 131cm hij is 6 mnd ik verwacht dat hij 160 word
Ook laad hij heel makkelijker de vrachtwagen en gaan we regelmatig samen wandelen zonder andere er bij .
Hij is mega cool en nergens van onder de indruk

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:15

Ik meet ze eigenlijk nooit. Kan wel een beetje inschatten hoe groot ze zijn in vergelijking met de anderen..

Ik denk dat de Ladignac groot wordt, 1.72+. De Kjento en de Hitmaker ook rond de 1.70.

Ik meet ze meestal voor het eerst met 1,5 jaar oud, wanneer ze op de rontgen foto gaan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:20

Die kleine van ons is toch al wat babypluimpjes kwijt...

Afbeelding

Zitten 4 weekjes tussen nu :)

Ik meet ook wel maar ik focus mij dan teveel op de cijfertjes en daar word ik lastig van.

Met de vele regen laatste tijd zit de kleine met een kuchje en oogprutjes. Ik moest eigenlijk enten nu, maar ga toch wachten tot het over is.

We hebben nog gek veel gras hier! Normaal gaan ze van de wei 1 decemer tot 1 april, maar nu heb ik echt nog een goede 4000m2 aan dikke hoge grasjes staan.

Die seizoensveranderingen komen hier en daar toch van pas O:)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:02

Susanne schreef:
Hier niet zelf gefokt maar ik weet van de fokker dat de merrie is wel weer drachtig voor volgend jaar van dezelfde hengst, dus een volle broer of zus voor Red op komst :D Tweede veulen van deze merrie dus ben heel benieuwd of het een evenbeeld van mijne gaat worden of juist totaal anders :))

ik vind dat eerste veulen vaak meer op de vader lijkt en tweede meer op de moeder en de kinderen daarna echt mengelmoesjes zijn

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:05

lailapri schreef:
Susanne schreef:
Hier niet zelf gefokt maar ik weet van de fokker dat de merrie is wel weer drachtig voor volgend jaar van dezelfde hengst, dus een volle broer of zus voor Red op komst :D Tweede veulen van deze merrie dus ben heel benieuwd of het een evenbeeld van mijne gaat worden of juist totaal anders :))

ik vind dat eerste veulen vaak meer op de vader lijkt en tweede meer op de moeder en de kinderen daarna echt mengelmoesjes zijn

Haha moet zeggen mee eens Gijs leek zoveel op z’n moeder qua gezichts uitdrukking.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 01:11

Hier lijkt het eerste veulen echt op moeder, is gewoon een mini kloon lijkt wel :)) Wel heel leuk om te zien ! Karakter lijkt ze wel van vader te hebben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 03:10

Lavitabella schreef:
Hier lijkt het eerste veulen echt op moeder, is gewoon een mini kloon lijkt wel :)) Wel heel leuk om te zien ! Karakter lijkt ze wel van vader te hebben.

Hiervoor geen vrucht verloren? Ben benieuwd of het over 1a 2 jaar nog zo is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foto's random. Ik dacht de eerste lijkt op moeder tot in nu 2 volle zussen heb en ze allebei veulen af zijn... de 2e is net mamma van vroeger alleen veel vriendelijker en veel minder (niet) eenkennig.

Moeder:

Afbeelding

Afbeelding

Vader:

Afbeelding

Afbeelding

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:14

Nee ze heeft nooit een vrucht verloren. Al moet ik zeggen dat moeder wel een mini kolletje heeft en het veulen helemaal niks. Ook heeft moeder 3 kruinen op haar hoofd en het veulen maar 2. Maar de uitdrukkingen die ze heeft en de manieren zijn echt helemaal hetzelfde, kleur precies hetzelde. Tot het blazen aan toe :+ Ik ben wel heel blij dat dit veulen relaxter blijkt te zijn.

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe dat over 2 jaar is. Toen ze net geboren was vond ik dat ook niet echt maar rond de 4/5/6 maanden kon je het echt zo goed zien.

Bij jou foto's zie je het wel goed ja !

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:41

Hier is het eerste veulen een kopie van moeders, binnen het type gefokt.

Afbeelding
Afbeelding
En als jaarling:
Afbeelding

Noa is de tweede en die heeft meer de pony-looks van haar vader. Vooral de breedte en het voobeen vind ik echt pony

Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:32

Hier geen idee waar ze meer op lijken. Uiteraard herken ik uiterlijke kenmerken van moeder of vader wel terug in de veulens.
Phalco heeft in iedergeval genoeg te vreten van de winter :P lijkt hij misschien toch op zijn moeder.

Afbeelding

Deze deur kan open hoor baas. :))

Afbeelding

Pfff, probeer te zelf wel.

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:39

Hihi. Duidelijke taal hij wil erdoor

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:32

Question, hoe lang zouden er spoelwormen mogen afkomen na ontworming? Vorige maandag ontwormd, daarna dagen niks gezien, nu eentje. Over 20 dagen volgt de volgende ontworming.

Kleine uk heeft een lichte hoest nét voor ik wilde gaan inenten, nu alweer een week ook. De regen heeft hem geen goed gedaan :(

@jazzejam jeetje wat een ruime plaats voor de baby's :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 02:31

Hoest en snot past ook bij spoelworm (en ook andere soorten). Op internet wel eea over te vinden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 03:23

Ik heb een veulen van 4 maanden en die is op 2,5 maand tegen spoelwormen ontwormd (of nou ja hij is verkocht maar ik help nog met hem). Hoest en snot nu maar verder topfit en niet ziek. Afwachten, ontwormen of dierenarts?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 06:58

Na 6 weken na de laatste keer kan je ontwormen. Ik kijk snot altijd even aan. Wordt het te erg da laten luisteren en dan starten in overleg met 10 dgn ventipulmin. Dal help je diertje beetje en als dat niet afdoende werkt grijp ik pas naar ab als de arts dit wil. Of het moet zo ernstig zijn dat eerder nodig was...

Evie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:32

Hallo,

ik weet dat er op dit topic al een even niet meer gereageerd is, maar ik wil toch even wat vragen.
Ik heb recent mijn paardje van 18j gekocht en nu blijkt hij bloedworm te hebben. Hij stond een beetje mager en was wat lusteloos. Hij staat in een kudde van 14 paarden 24h buiten op een wei van 10ha.
Ik heb wel gemerkt dat er veel kak ligt en vroeg me af of dit een oorzaak is.
Hoewel ik niet met zekerheid kan zeggen dat hij het al niet vanaf de vorige eigenaar heeft, aangezien hij daar op stal stond 24/7 en extra voer bij kreeg. Hij stond al niet dik toen hij bij mij kwam.
Nu vraag ik mij af wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen? En omdat ik al schema's van ontwormingen zag staan, vroeg ik mij ook af of dit ook nut heeft als hij bij andere paarden staat?

Daarnaast ben ik wel ongerust omdat ik gelezen heb dat 50% van de paarden er niet door komt ookal hebben ze een behandeling gekregen.
(Ik heb de dierenarts erbij geroepen dus nu is hij in behandeling)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:13

TiSento heeft gelukkig al 3 dagen geen snot meer, enkel een kuchje nu en dan. Hij is levendig en alert. Ik kijk het nog even aan. Vrijdag nog kuchjes is sowieso DA, hij moet toch geent worden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:33

Evie89 schreef:
Hallo,

ik weet dat er op dit topic al een even niet meer gereageerd is, maar ik wil toch even wat vragen.
Ik heb recent mijn paardje van 18j gekocht en nu blijkt hij bloedworm te hebben. Hij stond een beetje mager en was wat lusteloos. Hij staat in een kudde van 14 paarden 24h buiten op een wei van 10ha.
Ik heb wel gemerkt dat er veel kak ligt en vroeg me af of dit een oorzaak is.
Hoewel ik niet met zekerheid kan zeggen dat hij het al niet vanaf de vorige eigenaar heeft, aangezien hij daar op stal stond 24/7 en extra voer bij kreeg. Hij stond al niet dik toen hij bij mij kwam.
Nu vraag ik mij af wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen? En omdat ik al schema's van ontwormingen zag staan, vroeg ik mij ook af of dit ook nut heeft als hij bij andere paarden staat?

Daarnaast ben ik wel ongerust omdat ik gelezen heb dat 50% van de paarden er niet door komt ookal hebben ze een behandeling gekregen.
(Ik heb de dierenarts erbij geroepen dus nu is hij in behandeling)

Omdat jouw vraag niet in een foto-topic over veulens past heb ik je even een pb gestuurd.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 08:07

Hier is hoest en snot ook gelijk ontwormen voor spoelwormen. Gelukkig niet mee gemaakt met phylano en nemo maar netjes aan het ontworm schema gehouden van Vulina :o

Phy begind ze oor heel afentoe te bewegen de wond is dicht maar het is daar nog wel wat gevoelig heb ik het idee maar mag er aan zitten en hij voelt het ook dus we hebben goeie hoop.
Nemo is echt een teddybeer := weinig schattigs meer aan haha maar echt een schatje voor kinderen.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:+ :+
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 08:34

Hier schiet er 1 de hoogte in :=
Afbeelding

En bewegen dat ze kan :~
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:54

Ik ben eigenlijk rétefier op mijn kleine 6-maander.
Dierenarts is donderdag geweest en vroeg woensdag al om zijn temperatuur te meten nav het hoestje.
Lang leve clickertraining, kleine uk gaf geen kik.

Die kick kwam donderdag wel naar de dierenarts, heel subtiel eerst een voorbeen, nadien een achterbeen.
Toen ik hem zélf temperatuurde, niks aan het handje (ja sorry, even schouderklopje voor mezelf en overslaand hart van de vlinders in de buik O:) ).
38,3, was nog net ok, toch klein spuitje gekregen, waarbij hij enkel even zijn hoofd omhoog trok en nadien superflink terug naar beneden.

Nu zijn we al 3 dagen dagelijks een beetje AB in pasta-vorm aan het geven. Kleine uk is er geen fan van, maar als ik hem laat doen, neemt hij na een minuutje of 2 zonder issues de spuit in de mond en hoppa, naar binnen met het spul.

Gisteren ging ik voor het eerst het erf af met hem. Bovenlipje gespannen van de zenuwen, stresskakje, maar de vooruit, de halt, de achteruit, staat er desondanks de spanning goéd op.

Oh ja, heb ik al gezegd dat ik hélemaal hotteldebottel ben van hem?

Wat hoop ik uit de grond van mijn hart dat hij zo voorwaarts én chill verder mag opgroeien.
Dan heb ik echt wel hét lot gewonnen.

Ti staat nog op de wei van ochtend tot avond, wij blijven precies maar gras hebben?
Als mijn berekening klopt, heb ik nog gras voor een week of 3.