Lieve kleine [naam] ~ Welkom in onze Kudde!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:33

Alja schreef:
ik vind dat veel ijslanders een eigenaar hebben die over het paard is getild tendance :)

Nu ben je toch zelf ook bezig met een vooroordeel te promoten?
Er is vaak een reden waarom mensen hun Ijslanders graag verkopen aan mensen met nog een Ijs of een stal waar andere ijsjes staan. Dat heeft meestal ( in mijn inziens) met het voerbeleid te maken. Daarbij is het zeker als je je eerste Ijslander koopt toch handig als je wat hulp kunt vragen mbt de gangen.

Ik heb ook een Ijsje nu en nee er staat geen andere Ijs bij mij op stal. Wel heb ik af en toe "gangenles" want het gaat niet altijd maar vanzelf.

Ben ik nu ineens arrogant? Volgens mij ben ik nog steeds hetzelfde als voordat ik een Ijslander kocht.

Overigens zijn er heel veel Ijslanders te koop onder de 5000 euro hoor, 9000 is wel echt hogere prijsklasse.

Anoniem

Re: Lieve kleine Mánadís ~ Welkom in onze Kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:39

Mwah, ik denk niet dat [ras] sneller dik worden dan mijn grote koudbloed en onze Norikerkruising.
Ik zou dan wel snappen dat ze hem liever niet naar iemand die alleen warmbloeden gekend heeft verkopen, maar dan nog... het gaat toch om het huisje dat ze kunnen bieden en de liefde die ze tegen hebben?

Klopt, je hebt i.i.g bij Gangenpaarden prijscategorieën A t/m E als ik het goed heb. :j

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:47

Alja, dit is niet het eerste topic waarin je een dergelijke opmerking plaatst. Zo jammer...een bom droppen en niets toelichten. Vind het jammer dat je zo veroordelend bent, mensen als jij geven de IJslanderwereld een nare bijsmaak. Ik vind het arrogant om telkens weer zulke uitspraken te doen en vervolgens niets toe te lichten. Ik ken idd over het paard getilde mensen...maar die ken ik in de hele paardenwereld. De mensen die ik ken met ijslanders zijn verre van over het paard getild....behalve jij dan....

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:48

dems75 schreef:
Alja, dit is niet het eerste topic waarin je een dergelijke opmerking plaatst. Zo jammer...een bom droppen en niets toelichten. Vind het jammer dat je zo veroordelend bent, mensen als jij geven de IJslanderwereld een nare bijsmaak. Ik vind het arrogant om telkens weer zulke uitspraken te doen en vervolgens niets toe te lichten. Ik ken idd over het paard getilde mensen...maar die ken ik in de hele paardenwereld. De mensen die ik ken met ijslanders zijn verre van over het paard getild....behalve jij dan....

Sorry, dit was heeeeel erg offtopic, maar dat was de opmerking waar dit over gaat ook....

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:53

_O-
En dan zo'n onderschrift hebben ook. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:00

KoudbloedKim schreef:
_O-
En dan zo'n onderschrift hebben ook. :D

met enorme letters!!!
Daar ging mijn koffie over het toetsenbord.....

Jullie hebben straks een mooi groepje!
En eigenlijk vind ik het allemaal wel bij elkaar passen.
Allemaal "werkrassen", weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen, maar in mijn hoofd klopt het :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:01

Haha, en toch allemaal weer met een ander karakter! Daar leer je zoveel van. :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:20

dems75 schreef:

Daarom vroeg ik inderdaad naar een toelichting, want volgens mij ligt arrogantie/over het paard getild zijn aan een persoon, niet aan een dier wat ze hebben.
Daarom dus.... Waarom? Als je dit letterlijk zo vind.

Ik lees namelijk vaker opmerkingen van haar die later een dubbele boden blijken te hebben of als "grapje" bedoeld waren, dus vandaar of ze dat letterlijk bedoeld of dat we duidelijk weer dezelfde humor niet delen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:31

Het ligt inderdaad aan de persoon, máár vaak hangt het wel samen met het dier.
Ik denk dat als bijv. een bepaald klasgenootje van het MBO geen rijke ouders had gehad waardoor zijn geen dure dressuurpaarden onder haar reed had gehad en Z was geworden, maar het had moeten doen met verzorgShetters, ze lang niet zo'n attitude had ontwikkeld.
Iets dat überhaupt totaal niet nodig is en bij eerder een lach dan ontzag opwekt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:45

KoudbloedKim schreef:
Jammer dat je direct de conclusie trekt dat we niks met de IJslanderwereld te maken willen hebben, dat heb ik namelijk nergens gezegd. :)
We hebben ook contacten met meerdere mensen uit die wereld, dus als we ergens niet uitkomen is er hulp genoeg.
Maar wij passen niet in een bepaald hokje...

mocht je hulp nodig hebben ik heb een goede kennis,ken het meisje al vanaf heel klein...ze is nu 29 en heeft zich ontpopt tot goed bekend staande ijsco trainster.Dussss ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:47

Woont ze in het Noorden van het land?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:03

Tineke, ik heb een aantal workshops betreffende gangenpaarden gevolgd, zowel in het zadel als theorie. De instructrice heeft zelf een vrij bekende gangenpaardenstal en geeft ook les op locatie, zij woont zelf in Drenthe. Is dat qua afstand denk je te doen? Zo ja, dan kan ik jullie met elkaar in contact brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:05

Dat zou wel te doen zijn denk ik, ik denk ook dat ik weet wie je bedoelt. :j
Maar veulie mag natuurlijk eerst nog 5 jaar lekker in de kudde staan en knuffels ontvangen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:16

Je hebt pb.

Klopt, jullie hebben nog een aantal jaar de tijd :D Deelnemen aan clinics zou tegen die tijd ook een goede zijn,dan leer je sowieso meer mensen binnen het wereldje kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:20

Ja, ik ken nu ook al een aantal [ras] eigenaren waar ik met vragen terecht kan, dus dat is wel fijn.
Zowel [naam] als ik zijn wel erg op onszelf, vrij verlegen en introvert, maar contacten op doen is wel goed.
Als je dan een keer ergens niet uit komt, kun je om hulp vragen of natuurlijk je hulp aanbieden als iemand daarom vraagt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:31

KoudbloedKim schreef:
Ja, ik ken nu ook al een aantal IJslander eigenaren waar ik met vragen terecht kan, dus dat is wel fijn.
Zowel Maarten als ik zijn wel erg op onszelf, vrij verlegen en introvert, maar contacten op doen is wel goed.
Als je dan een keer ergens niet uit komt, kun je om hulp vragen of natuurlijk je hulp aanbieden als iemand daarom vraagt.
Klopt, we zijn allemaal mensen. De clinics waar ik bij ben geweest waren qua deelnemers erg verschillend, van oudere dames die om alles moesten lachen - maar wel, indien nodig, serieus waren - tot de echte diehards met een erg sterke focus. Zelf ben ik vrij extravert en klets met iedereen en absoluut niet verlegen, maar de dame in kwestie wist alles per persoon goed en op de juiste manier uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:34

Dat is heel fijn. :j
Zo'n instructeur hebben wij nu voor onze 'gewone' paarden.
Die kan echt met alle 'soorten mensen' omgaan en dat is heel fijn. :)

YMJArabiansJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:14

Wat een discussie, gupje cross net een maand rond op deze aardbol :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:15

Haha, en ook precies, vandaag 1 maand oud. <3

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:26

idd eerst maar eens proberen op te fokken tot een groot en evenwichtig paard!
hoeveel paarden vallen er al niet uit in de opfok of wie weet gebeurd er wat met jullie...

wie dan leeft wie dan zorgt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:57

Jullie hebben in ieder geval al 5 jaar voorpret in het vooruitzicht :D

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:08

Ik ben heel benieuwd wat voor karakter het is, net als het karakter van Kim der veulen. Echt zo'n dondersteen die van alles en nog wat uitspookt of juist een wat bangerig, "ik-kijk-eerst-de-kat-uit-de-boom" veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:30

Alja, inderdaad. :j

Pmarena, dat is waar!!

M_nouska, dit is wel een pittig dinkie, maar volgens mij lief en zeker niet gemeen.
Ze was nog geen maand oud toen we kwamen kijken en weinig in handen geweest tot de opname. :)
Vanaf dan gaan ze echt met ze aan de slag en voetjes optillen enzo. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:13

Poeh, wat een reacties hier zeg. TS heeft een super knap veulen gekocht en, volgens al wat ik kan lezen, heeft ze genoeg verstand van paarden om dit paardje een goede thuis te geven. Ik snap sommige reacties echt niet hoor.
Ik leer hier wel 2 dingen uit:
1. Zet nooit vol trots je eerste gangenpaard op bokt, zeker niet als het een veulen is en al helemaal niet als je een je lengte of gewicht niet mee hebt.
2. Ik heb blijkbaar enorm veel geluk gehad dat ik vorig jaar bij Paso eigenaren terecht gekomen ben, die zonder vooroordelen (lees: mijn gebrek aan ervaring met meergangers), mij willen begeleiden met de aankoop van een Paso als ik voor dat ras zou kiezen.
Ik was eerlijk gezegd aan het twijfelen of ik nog andere rassen zou gaan rijden, waaronder de Ijslander, maar als ik de reacties hier lees, dan heb ik daar echt geen zin meer in. Komaan zeg, waarom zou je geen Ijslander verkopen aan iemand die het ras pas ontdekt en/of warmbloeden heeft staan. En als je kan rijden, dan ben je vrij vlot met de extra gangen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:48

Maar een paar reacties op bokt vertegenwoordigt toch niet iedereen :+

Ik snap het wel van beide kanten. Hier op stal heb ik de enige IJslander. Vergeleken zijn groepsgenoten zou hij het met een stuk minder eten kunnen doen. Gevolg: zodra ik stop met 6x/week rijden groeit hij dicht. Sobere rassen bij elkaar is qua voerbeleid dus gewoon een stuk makkelijker. Maar wil niet zeggen dat het onmogelijk is.

Wat de gangen betreft, het zal vast ook afhangen van karakter&gangenaanleg. Met voldoende interesse en begeleiding kan iedereen ver komen. Maar kan mij voorstellen dat ook dan sommige combi's niet zo handig zijn om mee te beginnen. Ik ben per toeval 10 jaar terug in aanraking gekomen met IJslanders. Veel gereden, ook paar verschillende paardjes en cursussen gevolgd. Mijn eigen ijsco is ook zeker de moeilijkste niet. Maar ik heb vaak zat momenten van frustratie en dat ik denk: doe mij maar een paard met 3 gangen. Ik heb een vierganger, maar hij tovert gerust in 1 rit 7 gangen tevoorschijn. Als je als totale "beginner" al niet goed weet hoe die tolt aanvoelt, maakt dat gerommel het wel heel lastig. Uiteraard kan goede begeleiding dat oplossen. Misschien zijn sommige verkopers gewoon bang dat mensen het dan opgeven?