Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:51

Had alles bijgelezen van afgelopen 5 paginas toen ik per ongeluk alles wegdrukte -:(- -:(-

Zag wel vragen over tandarts : Die komt hier niet voor hayden. Vorige veulen wel laten doen en daar was niks mis mee. Klem zal t probleem niet zijn, ze doen ook shetlanders natuurlijk en mini paarden.

Janine dat is flink schrikken!!

Als ze hier echt steigeren geef ik ze vaak een mep/trap op de plek waar op dat moment bij kon. Bij vorige veulen keer onder de buik. Was direct over en nooit weer geprobeerd. Regels zijn echt regels. Wil ook dat niet-paardenmensen op mn ponys kunnen passen als ik er niet ben.

Het zin allemaal lekkere haarballen zo te zien O:) Wachten tot het er van t voorjaar eindelijk een keer vanaf komt. Kan niet wachten

Super leuk filmpje hierboven en wat een mooooie fotos <3 <3

Ik ben vandaag ook even bij mn draakje geweest. Hij kwam zoals gewoonlijk direct aanrennen en kon m zo halster omdoen en poetsen. Heb zn manen weer beetje uit de knoop gehaald en toen vond ik het ook wel weer best. Deze week even de vijl er weer bij om zn hoeven te doen. Is wel weer nodig

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:55

Ahh Nynk zo lieff <3

Ik heb ook nog een foto van vandaag

Afbeelding

Cioccolato

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:58

Dat is ook een manier twinkle! Zou ook niet mijn keuze aanpak zijn, maar wel efficient! _O-
Ik ben niet zo van het negeren.

Mooie foto´s! Wollige beertjes allemaal.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:02

Wat een knapperd ook spotsontop, ooit wil ik misschien wel een stippel. Maar dan liefste een welsh sabino, dat zijn ook soort stippies :')

Ik negeer eigenlijk nooit wat. Het is niet dat ik mn ponys in elkaar mep ofzo, verre van. Maar 1 keer duidelijk vertellen wat we gaan doen is vaak wel genoeg. Liever 1 keer duidelijk dan 10 keer half

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:04

Ja precies! Doe ik ook. Moge het heel duidelijk zijn dat ik toch echt een heel stuk boven hun sta. Vooral met veulens, ze zijn nog zo lekker niet wetend en brutaal!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:09

Ik negeer niet alles. Maar dit steigeren was echt haar manier van gevecht aangaan als ze iets niet wilde. Niet in stal, niet naar de wei enz. Hoe meer je erop inging hoe hoger ze steigerde. Dus ik ging gewoon door met mijn ding doen, en belonen als ze weer voorwaarts ging. Dat werkte het beste.
Mams had ook zo'n karakter, daar moest je niet mee vechten, dat won je niet. Belonen voor alles wat ze goed doen gaf het meest positieve resultaat. (En ja, als ze me bijt of in mijn ruimte springt krijgt ze ook echt wel een hoek).
Voor Nijn is de opfok ook echt goed, daar wordt ze gecorrigeerd door paarden en wordt ze een stuk handzamer van.
Ze heeft bij mij natuurlijk alleen maar met mams gestaan. Niet ideaal, maar kon even niet anders door Vien haar kreupelheid. Vien was te lief voor haar, ze miste duidelijk de correctie door soortgenoten.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:10

Mee eens! Al vond ik het eerste keer wel moeilijk ofzo. Tenminste ze komen hier als ze echt nog geen meter hoog zijn met van die onschuldige oogjes. Maar mn 2 jarige heeft er niks aan over gehouden en is een van de makkelijkste ponys. Mn merrie heeft haar verteld dat ze haar niet mag plagen en bijten en ik de rest :P Hayden is de baas van zn groepje. Er staat een 4 jarige shet bij maar daar speelt ie ook de baas over. Als het de spuigaten uitloopt gaat hij bij de 2 oudere hengsten die m dan wel op zn plek zetten. Maar eerst afwachten

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:17

D’leh staat hier ook nog steeds zonder leeftijdsgenootjes maar zijn moeder is zo vreselijk streng dat hij wel heel goed opgevoed word.
Merrie is altijd recht door zee geweest. Waarschuwt geen 2x direct eerste keer een flinke correctie. Zo was ze zelf ook op te voeden gelukkig. Als jong paard 1x naar me geschopt direct een enorme schop onder der hol terug gehad ze heeft er nooit meer over na gedacht.

Tandarts bij veulens weet ik niet, wil de volgende keer even vragen of ze naar Serai kijkt om zijn leeftijd misschien wat duidelijker te krijgen.

Hoe vaak gaan jullie veulens naar de hoefsmid?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:21

Ik bekap mijn ponys alle 3 zelf. Dus wanneer ik vind dat het nodig is neem ik mn spullen mee :)
Beetje fatsoenlijke hoefsmid vind ik heir in de buurt lastig te vinden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:57

Ik heb ze niet om de 8 weken iig. Als ik ze er aan toe vind gaan ze. Wel regelmatig.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:23

Steigeren nog geen ervaring mee

Trekken ben ik ook geen voorstander van. Vandaar maar gelokt met een brokje. Echt 1 veulen brokje loopt hij al mee ;-)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:30

Knappe Harry en Hayden <3 <3 <3

Had al gelezen en gereageerd via Instagram spotsontop, verstandige keuze! Fijn dat ze zo rustig op de trailer stond en dat ze nu al zo relaxt is :j

Regreso kan best koppig zijn (vnl met meelopen) maar is wel best makkelijk in die dingen. Hoef hem maar 1x te corrigeren met een stemverheffing en dat is tot dusver voldoende! Met meelopen probeer ik wel met voer te werken en ook met druk. Ik trek ook niet recht naar voren toe maar meer schuin, zo hebben ze minder kans om tegendruk te geven.

Hier is midden oktober de hoefsmid geweest (hij was toen 5,5 maanden maar was echt dringend nodig), volgende week is de hoefsmid weer op stal dus denk dat ik hem dan gewoon weer laat bekappen!

Ik wou trouwens nog even polsen hoe jullie staan tov voerbeloning en voeren uit de hand. Hoor heel vaak dat dat bij een veulen 'not done' is omdat ze happerig worden en geen respect hebben voor persoonlijke ruimte. Nu beloon ik Regreso wel vaak met brokjes (niet bij elk klein klein dingetje, maar wel als we iets nieuws doen of een grote stap maken in de training). Hij is totaal niet happerig, en hij weet nu al heel goed wat mijn persoonlijke ruimte is, dus zie er geen kwaad in. Maargoed, ben benieuwd naar jullie inzichten :D

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:42

Uit de hand voeren en/of belonen met brokjes doe ik niet, ook niet bij een volwassen paard. Heeft mij tot nu toe nooit wat positiefs opgeleverd.
Snap overigens wel dat het gedaan word, maar heeft bij mij gewoon niet de voorkeur. Doe veel met positief belonen op stem.

Hoefsmid komt hier elke 2 weken op de opfok en bekapt de veulens die nodig zijn.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:27

Hier eigenlijk geen ervaring met steigeren.

In het begin had ik wel een probleempje met Auryn. Als ik de wei in kwam wilde ze gelijk kroelen, als je haar vervolgens weg duwde of negeerde draaide zich om om vervolgens naar je te bokken. Haar lieve moeder pikte dit soort geintjes, maar van mij kreeg ze een flinke tik op haar billen met het halstertouw wat ik op dat moment in mijn handen had. Vanaf dat moment heeft ze dat nooit meer gedaan.

Wat een lief filmpje van Regreso!

Al een beetje van de schrik bekomen JanineV? Gelukkig goed afgelopen, een ongeluk ligt in een klein hoekje.

Knappe Hayden en Harry!

Leuke foto spotsontop, fijn dat ie nu op een beter plekje staat.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:51

Ik beloon niet met eten. Ik zeg braaf en geef een aai. Maar doe ik eigenlijk ook bij de volwassenen _O-

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:03

Ik geef ook weinig uit de hand. Weet bij mijn eigen paarden weet ik wel wie ik af en toe iets toe kan stoppen en wie niet.
Me schimmel word er echt super vervelend van. Me 2 oudjes nemen het aan maar komen er niet voor terug dus die geef ik soms wat.
D’leh kreeg smorgens vaak een brokje over het draad omdat hij dan niet aangeraakt wilde worden dat is nu over dus krijgt ie ook niet veel meer
Serai snapt niks van snoepjes uit de hand :')
31 januari komt de hoefsmid. Serai staat zoiezo raar op ze voeten en heb het idee dat D’leh ze ene voorvoet wat te stijl word dus kunnen ze mooi samen

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:31

Ik geef Lynn wel snoepjes uit de hand maar moet ik eigenlijk mee minderen. Wat ik nu doe is pas aan het einde wat geven, als ik wegga. Op de een of andere manier is ze dit de volgende keer alweer vergeten en zeurt dan niet. Als ik haar tussendoor geef blijft ze wel zeuren.

Dankjewel voor jullie reacties via Instagram maar ook hier <3

Lynn is met 6 maanden naar de hoefsmid geweest dit is nu 4 weken geleden maar ik vind het nog niet nodig. Ik kijk het nog even aan. Gelukkig kan mijn superlieve hoefsmid op de nieuwe stal ook blijven komen :D

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:39

Heerlijke foto's komen er weer voorbij!
En lynn veilig verhuisd naar een droog onderkomen. Zo te zien wordt daar dankbaar gebruik van gemaakt.

Hier belonen we ook niet uit de hand. Heel zelden krijgen ze wat, maar meestal gooi ik het dan wel in de voerbak. Rey is nu 8 maand en 4x door de smid gedaan.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:43

Tjitske mag binnenkort weer ben benieuwd.

Voeren uit de hand of belonen doe ik niet, Tjitske snapt er niks van en wil het haar niet aan leren. Ze is best wel een paard dat gefocust is op brokken dus alleen brokken wanneer ik dat wil geven. Gaat ze heel overdreven schooien in stal ga ik eerst wel wat anders doen tot ze rustig zijn en mogen ze eerst rustig hooi eten. Ik heb wel richtlijnen van mijn voer beurten en dat weet ze maar al te goed.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:46

Billie houd ook van brokjes. Die stopt niet met hinniken. Super schattig. Zolang het bij hinniken blijft. Met ander ongeduldig gedrag ben ik snel klaar _O-

Volgens mij is Belle 2 keer geweest en Billie 1 keer. Kan me vergissen h. Hou het niet helemaal bij. Ze zijn er nu nog niet aan toe. Alles is gelijk dus laat ze lopen tot z te lang worden of ongelijk.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:53

Ahh thanks voor de inzichten :D ben ik toch wat wijzer mee! Ik ga voorzichtig blijven met brokjes en wat afbouwen denk ik!

Gisteren heb ik weer wat foto's gemaakt van Regreso. Toen ik 'm zo zag lopen in de wei zag ik echt hoe 'lelijk' hij geworden is _O- een beetje sneu om te zeggen, maar hij staat zó dik in de vacht, aangekoekte modder overal en ook qua bouw ziet hij er nu niet echt uit haha (had altijd een mooi breed halsje bijvoorbeeld, en die lijkt nu wat ingevallen). Gelukkig is hij nog steeds lief :+ en trekt allemaal wel bij eens we de naarling-fase voorbij zijn haha.

Afbeelding

Afbeelding

Vooral deze :') :') :')
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:00

Hahah oh wat zijn ze toch schattig en lelijk <3

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:11

Hoe lelijker, hoe schattiger :D
Harry is op moment ook niet zo knap. Ben blij als die wintervacht er af is.

Wat vinden jullie de basis die de veulens nu ongeveer “moeten” leren/kunnen?
Denk aan voetjes geven, meelopen etc.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:14

Ooooh geweldig hoe 'lelijk'! Hier hetzelfde hoor.

Hier lopen ze mee en geven ze een voetje. Ik wil graag dat ze kennis hebben gemaakt met vast staan en een borstel. En day ik ze overal kan aaien, dat blijf ik herhalen. Onder de buik, op de benen etc.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:23

kayleigh: ik denk dat het echt per paard verschilt. Ik ken iemand die heeft paardje staan bij ons en woond zelf in belgie. Die heeft zoiets van met 3 leren ze kan ook, en nu komen ze ook in de hand.

Ik zelf vind het wel fijn als ze beetje voetje kunnen, mee kunnen lopen en overal borstelen. Maar zoals straks van de zomer kunnen we ze niet echt uit de groep halen omdat ze dan 24/7 op het land staan.

Vind wel belangrijk dat ze al leren vast staan. En dat ze niet mensschuw worden.. sommige uit de opfok kennen amper een halster haha