Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:35

Vraagje
Wat doen jullie met je geplande "training" als de omstandigheden niet ideaal zijn.

Daarnet wou ik een klein buitenritje maken maar het was windkracht 5.
Ik heb het toch gedaan en het lukte. Weer een overwinningetje
OF
Gewoon heel erg stom???

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:41

Koend dat hangt voor mij van het paard en de weersomstandigheden af. Atari zn moeder werkt super fijn in de wind en regen dus die rijd ik dan gewoon. Onze pony wordt heel erg enthousiast van wind dus die laten we soms maar staan. Paarden staan aan huis dus als ik in de ochtend wil rijden maar het weer is slecht kan ik ook gewoon wachten op beter weer.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:46

Ik pas mij aan aan de situatie. Als pony ok is kunnen we werken. Als het niet loopt zoals het loopt pas ik me liever aan
Zo heb ik mooie dingen gedaan met mn paardjes die ik niet gepland had en vice versa

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:47

Koend fijn dat het ritje goed ging hoor

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:28

Soms xenk ik: "Ik moet met mijn jong paard weer rijden zoals toen ik 17 was. Gewoon opstappen en vooruit met de geit, we zien wel.” Vooruit, achteruit, links en rechts, stap, draf en galop. Regen, storm, sneeuw, allemaal geen probleem. Meer kenden mijn paarden niet. (En ik ook niet) En eigenlijk moet een 3/4-jaartje ook niet meer kennen.

Maar,
Nu ben ik "een beetje" ouder ...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 09:48

Ik ben ook niet meer 18 en ga ook niet onbevangen op mithras straks.. de jaren tellen maar de een is de ander niet. Ik vind het zelf wel spannend het inrijden

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:50

Mithras lijkt toch mega braaf en rustig?

Wij deden elke week poetsen, gebonden tussen 2 touwen en van op een opstapje. Dan kan je proberen steunend op de rug ook de overkant van het paard te poetsen. Zo worden ze het gewicht en mens op hun rug vanzelf gewoon.
Als je hen dan ook met zadel en hoofdstel het grondwerk laat doen, vragen ze op de duur bijna zelf: "Wanneer ga je nu eindelijk eens opstappen?
ALS je een braaf meewerkend paard hebt, natuurlijk. Maar dat is Mithras toch?

Het is de eerste keer dat ik alles zo geleidelijk aangepakt heb en ik zou het beslist ook weer zo doen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:53

koend schreef:
Vraagje
Wat doen jullie met je geplande "training" als de omstandigheden niet ideaal zijn.

OF
Gewoon heel erg stom???

Ik probeer het wel. Ik ben echt de eerste die afstapt als het toch niet lukt, maar niet geschoten is altijd mis! Dit is trouwens wel met oudere paarden, Shelby komt nog niet in de buurt van inrijden :') . Ze ziet er nog steeds uit als een baby, en is echt nog steeds klein. Ik ben nog steeds bang dat ze te klein blijft voor mij, ze word in November 3... De meeste groei qua hoogte is al gebeurd..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:32

Koend ik doe inderdaad ook leunen etc..en hij is heel braaf, maar ik heb nog nooit van m'n leven op een paard gezeten die niet bereden was, dus ik merk dat ik daar over loop te tutten maar wel goede tips nu ook weer,dus het gaat vast goed komen

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:33

Marije , mithras is afgelopen half jaar nog echt wel in de hoogte gegroeid, hoe groot is shelby ongeveer denk je

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 20:25

Hier vandaag 4e en laatste trailerladen sessie.
Mithras liep er braaf op, hoef ook het middenschot niet te verschuiven.
Daarna vastgezet en klep dicht.
Stuk gereden over drempels en rotondes. Kwam mooi rustig van trailer af op vreemd terrein.
Daar even met hem gelopen daar. Werd op gegeven moment wel wat onrustig, dus daar even een lesje voor mij in duidelijkheid en rust gekregen.
Daarna was hij weer helemaal Prima terug de trailer op en hoppa richting huis.
Bij thuiskomt er af en meteen weer even op, en ook dat deed hij super braaf, zie filmpje https://youtube.com/shorts/5Kt0vcuKdQk? ... -qGpiytu9N

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je zn onrustig..

Afbeelding Hier is hij weer oke
Knappe vent is het

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:21

boedjang schreef:
Marije , mithras is afgelopen half jaar nog echt wel in de hoogte gegroeid, hoe groot is shelby ongeveer denk je

Ik denk dat ze rond de 1.30/1.35 is...

Trailer laden ziet er goed uit hoor!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:15

Marije ik dacht de hele tijd dat Atari de jongste was in het topic met eind oktober. Had er helemaal overheen gelezen dat Shelby van november is.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:45

wortel115 schreef:
Marije ik dacht de hele tijd dat Atari de jongste was in het topic met eind oktober. Had er helemaal overheen gelezen dat Shelby van november is.

5 November! Ik dacht dat Atari van December was :')

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:58

Marije112 schreef:
boedjang schreef:

Dank je
Hoop dat ze nog een beetje groeien wil dan

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 13:44

boedjang schreef:
Marije112 schreef:

Dank je
Hoop dat ze nog een beetje groeien wil dan

We hebben haar vanochtend even gemeten, schoft was 1.37 ongeveer, maar het hoge punt van haar billen zo'n 1.42/1.43

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 16:55

Ah mooi

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:09

koend schreef:
Vraagje

OF
Gewoon heel erg stom???

Ik ben van het vaak gewoon doen.
Van de week storm en regen. Gewacht tot t droog was, opgestapt in de storm. Tijdens t rijden een flinke bui getroffen. Toch doorgaan. Cartier weet nu niet beter dan met regen doorlopen haha!

Afbeelding
<3

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 18:03

Mooie cartier

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:39

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:25

Wij hebben met die windkracht 5 gewoon gereden vorige week...enige wanneer wij rijden echt bewust overslaan is wanneer het echt hoost/sneeuwt/hagelt...want daar doen we onszelf geen plezier mee maar het paard ook niet...windkracht 5 mogen ze hier gewoon leren dat het dan nog niet spannend is om in de bak te rijden oid...onze bak is omringd door bomen dus ook met windkracht 5 gaat het behoorlijk tekeer met de bomen hahaha, tot nu toe zijn mijn 2 jonkies (4 jarige merrie en dus onze 3 jarige boef) echt heel erg braaf met alle weersomstandigheden en vertonen ze eigenlijk geen ander gedrag ookal waait het extreem hard...

Afgelopen week hebben we even weer wat progressiefoto's met boefje gemaakt :D

Het is geen perfect plaatje, maar absoluut het perfecte paardje <3
Hij laat al heel erg mooie dingen zien en voelen en daar ben ik heel blij mee maar met zijn leeftijd kan het nog niet perfect gaan natuurlijk _O-

Zie hier, de nog altijd 3 jarige hengst _O- Boef
(Ik zeg de hele zomer al hij wordt gecastreerd maar ik durf het niet _O- ben bang dat hij verandert qua gedrag en dat ik niet de lieve, gekke, betrouwbare, werklustige, eerlijke, leergierige pony over houd die ik nu wel heb)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien doet Boefje het echt super super goed, galop is niet ons sterkste punt dus hier moet nog veel meer kracht inkomen van achter.
Boef vind rechtsom rechtercontact aannemen heel erg lastig dus we zijn nu vooral bezig dat hij rechtsom links normaal contact pakt en daardoor rechter wordt en gelijk contact krijgt op 2 teugels...is moeilijk maar is een leuk knutselklusje _O-

Iemand tips of een goed verhaal om me door de castratiestress heen te helpen?

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:41

Bowf doet het goed zo te zien! Ik kan je niet helpen met wel of niet castreren. Atari moest gedaan worden omdat hij ging proberen zn moeder en de pony te dekken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:02

Hier ligt het aan het paard of ik met windkracht 5 wel of niet rijd :')
Met Valegro kan dat best, bij Raven probeer ik het niet eens, dan gaan we gewoon lekker wat anders doen :+)

Ik castreer ze meestal als jaarling… maar in mijn ervaring verandert het karakter niet zo veel. Ook niet bij oudere paarden. Vaak zijn ze wat betwr bij de les, minder snel gefrustreerd, en meer gefocussed… zou het gewoon doen als je het toch al van plan bent. How langer je wacht hoe meer risico

Hier volgende week regio kampioenschappen, spannend ! Daarna gaat hij lekker met vakantie deze winter :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:27

Brave mooie boef.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:46

Ik kom ook weer eventjes onder mijn mee lees steen vandaan :+ Wat een mooie foto's komen er weer voorbij!

Wij hebben ook niet stil gezeten. Les gehad met aan de hand werken, vooral gewerkt aan de travers. Zelf ook bezig met appuyeren en de keertwendingen. Ondertussen ook nog veel grondwerk, hij kan een nieuw 'trucje' en dat is zelf een rondje draaien op commando. Veel lol gemaakt, maar ook weer onder het zadel bezig geweest en met lange lijnen. Vandaag hebben we ons aller eerste drafje gemaakt onder het zadel. Toen ik er net op zat wilde ik rond gaan stappen zoals ik altijd doe, hij schrok ergens van en ik heb de eerste kleine bokjes en galop passen gehad :+ Het bokken was ook niet gemeen, hij schrok er zelf ook van en ging daarna weer braaf stil staan. Daarna wel fijn kunnen rond stappen en dus onze eerste draf passen kunnen doen. Zo onwijs trots en wat heeft hij een machtige draf zeg. Heb iemand gevraagd om wekelijks te begeleiden. Wil hem van de winter lekker vrij geven, dan ben ik zelf ook druk met werk en kan ik toch niks met de paarden doen.
Een kleine collage van afgelopen week :)
Afbeelding