Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

voyou

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:48

Leek heel veelbelovend maar toen ik een keer bij haar ging kijken schrok ik me een hoedje. Zo dun, ruggengraat lag er op. En te weinig mogelijkheid om dat bij te eten. Toen heb ik haar meteen opgehaald. Ze heeft eerst een paar dagen alleen maar stoïcijns staan eten, eten en eten. Ze staat zeker niet alleen maar met een clubje van 4, wel van verschillende leeftijden. Ik zie wel hoe het loopt. Bovenste foto hoe ik haar toen bij de opfok aantrof. Onderste vandaag, gelukkig al weer stuk beter.
Afbeelding

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:04

Oef, die is inderdaad flink afgevallen. Maar ik moet zeggen dat Nijn dat in de eerste instantie ook was, ondanks onbeperkt ruwvoer...die had echt een dip van het spenen en begint nu weer bij te trekken.

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:06

Lynn staat met een merrieveulen die 3 weken jonger is, maar ik zie ze bijna nooit samen, ze staat altijd met de volwassen paarden. Maar misschien komt dat nog. Ik dacht eerst dat een maatje van dezelfde leeftijd heel belangrijk was maar ja ze kiezen toch liefst zelf hun vriendjes :+

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:37

Voyou, kwam dat niet door de speendip?
Rey werd ook even heel mager ondanks onbeperkt kuil met genoeg erin en dagelijks veulenbrok. En ja ook zijn ruggengraat lag er toen even op na een paar weken in de opfok. Eenmaal gewend en op eigen benen trok hij heel snel bij. Hij is niet mager meer, maar door een flinke groeispurt wel wat bonkig nog. Ze zeggen niks voor niks altijd naarlingen.

Hoe lelijker ze in die periode worden is vaak een teken dat ze mooi aan de maat worden. De mooi rondgeribte veulens in zo'n groep worden meestal niet zo heel groot. Maar snap heel goed dat je er even flink van schrok, had ik toen ook. Gelukkig stelde mijn da en de eigenaar van de opfok mij gerust. En nu ik zie hoe hij er bij staat kan ik geen beter plekje voor hem wensen. Ja dat mooie ronde vette veulen is weg, daarvoor in de plaats heb ik nu een slungelige enter. Hij is best wel lelijk nu, zoals een enter meestal is.

Als reactie op de vraag van Janine:
Hij kan in de opfok lekker hengst zijn en flink ravotten met de anderen. Mijn volwassen paarden zouden dat nooit toestaan. Rennen en vliegen misschien, maar dan houdt het wel op. En net als met kinderen, die kind moeten kunnen zijn. Denk ik er ook zo over met veulens. Ik zou persoonlijk ze inderdaad nooit in een groep zetten met alleen maar oudere paarden. Maar goed dat is een persoonlijke keus en mijn visie natuurlijk. Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat hoe jij Tjitske houdt verkeerd is. Ik zou het alleen zelf niet doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:52

Ik vind het ook nog wel meevallen hoe die eruit ziet.
Ik heb Billie er af getrokken met 4 maand. Die had al niet veel reserve omdat de merrie hem niet liet eten, maar is nu ook nog steeds geen dikkeetje hoor. Ik hou hem in de gaten, zolang hij eet en vrolijk is vind ik het niet erg. Komt wel.
Ze moeten een beetje de tijd krijgen

Ze zitten beide goed in hun vel. Staan met z'n 2en. Ik gooi er ook niet zomaar van alles bij. Op stal staan ze apart..
Afbeelding

plutolover

Janinevv schreef:
Wat jammer dat het niet goed ging voyou.

Max word ook al flinke jongen! Wanneer ben je van plan om te castreren?

Zolang hij zich normaal gedraagt denk ik pas rond 2/2,5.

Janinevv

Snap ik wel hoor! Alicelover, alleen mijn 2,5 jarige is zo jeugdig als je dat vergelijkt met Tjitske. Zij leeft helemaal op, waar ze eerst stond stond ze alleen met haar moeder en zoog ze nog tot haar 2e.. heb het idee dat het hun beide goed doet. Ze kunnen het samen ook echt heel goed vinden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:53

Janinevv schreef:
Wat jammer dat het niet goed ging voyou.

Max word ook al flinke jongen! Wanneer ben je van plan om te castreren?

Ja hij wordt best flink.. Stanley is maar een ukkie.
Denk dat max de 1.50 miss wel groter gaat halen

Al vind ik 1.50 ook prima.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:55

Ben benieuwd! Hafjes vind ik altijd geweldig om te zien, alleen nog nooit match geweest met één qua gedrag. Dan toch nu voor tweede keer heel gelukkig met het Friese ras

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:02

Jammer voyou. Thuis is dan wel fijn om het in de gaten te houden.

Hieres behalve een dunne. Hij is vN eind juni.. dus mag van mij nog wel slungel worden.

Zondag weer even geweest. Hij was iedereen aan het klieren en aan her scheuren door stal. Leuk om te zien.
Zal ff kijken of ik een leuk fotootje heb.

Afbeelding

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:02

Zal morgen ook weer eens fotos maken van D’leh, dat ik echt een enorme buffel.
Dikke billen flink spek op ze ribben, nog een paar maanden dan mag hij bij ze moeder weg en naar het land. Maar dan is hij wel 9 a 10 maanden

Hoop dat Serai nu met ze antibiotica eindelijk echt gaat opknappen en hij eindelijk lekker naar buiten kan om te spelen en te rennen

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:55

Ik denk dat ik op tijd en goed heb gehandeld. Nog paar dingen meer die m’n vertrouwen hebben geschaad. Ik snap een speendip en met goed eten komen ze daar wel door. Juist datgene wat jullie zeggen, onbeperkt goede! kuil was precies wat niet mogelijk was. Te veel paarden voor te weinig voerplekken en dan werden de veulens als eerste weggejaagd. Het hooi wat er lag toen ik kwam kijken was ook nog van slechte kwaliteit. Dus zag het ook niet verbeteren. Thuis eerste moment ook geen oog voor de andere paarden of zelfs mama. Alleen maar eten, eten en eten. En helemaal niet fit en vrolijk, maar bv heel stijf met opstaan. Ze wordt nu weer open naar ons en andere paarden en dus ben ik blij dat ik dit heb gedaan.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:04

alicelover schreef:
Hij kan in de opfok lekker hengst zijn en flink ravotten met de anderen. Mijn volwassen paarden zouden dat nooit toestaan. Rennen en vliegen misschien, maar dan houdt het wel op. En net als met kinderen, die kind moeten kunnen zijn. Denk ik er ook zo over met veulens. Ik zou persoonlijk ze inderdaad nooit in een groep zetten met alleen maar oudere paarden. Maar goed dat is een persoonlijke keus en mijn visie natuurlijk. Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat hoe jij Tjitske houdt verkeerd is. Ik zou het alleen zelf niet doen.

Ik heb ze normaal ook graag in een groep. En dacht het nu helemaal goed te doen met groep van verschillende leeftijden. Denk dat het spelen en ravotten vooral belangrijk is voor hengsten, belangrijker dan voor merries. Van nature doen de meeste merries dat veel minder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:23

Hier ook geen onbeperkt ruwvoer. Maar gezien de hoeveelheden die ik voer per beurt, hebben ze bijna wel onbeperkt _O-
Maar wel apart op stal. Dat vind ik prettig, gezien ik precies kan voeren en dat bij kan houden :j
Dat constant in een groep in opfokken vind ik ook niet zo nodig en niet eens een prettig idee.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:33

voyou schreef:
Ik denk dat ik op tijd en goed heb gehandeld. Nog paar dingen meer die m’n vertrouwen hebben geschaad. Ik snap een speendip en met goed eten komen ze daar wel door. Juist datgene wat jullie zeggen, onbeperkt goede! kuil was precies wat niet mogelijk was. Te veel paarden voor te weinig voerplekken en dan werden de veulens als eerste weggejaagd. Het hooi wat er lag toen ik kwam kijken was ook nog van slechte kwaliteit. Dus zag het ook niet verbeteren. Thuis eerste moment ook geen oog voor de andere paarden of zelfs mama. Alleen maar eten, eten en eten. En helemaal niet fit en vrolijk, maar bv heel stijf met opstaan. Ze wordt nu weer open naar ons en andere paarden en dus ben ik blij dat ik dit heb gedaan.

Nu ik dit zo lees snap ik je volkomen!
Er moet zat ruwvoer staan waar ze allemaal bij kunnen. Dus worden ze ergens weggejaagd moet er elders nog plek zijn waar ze wel kunnen eten. En idd kwaliteit is heel belangrijk. Als er bijna niks lag klopt idd niet. Hier hebben ze met zijn 6en altijd een volledige baal staan. Bij onder zijn de groepen klein. 6 veulens per groep.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:37

voyou schreef:
alicelover schreef:

Ik heb ze normaal ook graag in een groep. En dacht het nu helemaal goed te doen met groep van verschillende leeftijden. Denk dat het spelen en ravotten vooral belangrijk is voor hengsten, belangrijker dan voor merries. Van nature doen de meeste merries dat veel minder.

Ik snap je hoor. Maar in een gemengde groep moet idd wel genoeg te eten zijn. Anders krijgen de kleintjes helemaal niks. Want naast opvoeden nemen die ouderen ook het voortouw overal in. Hier staat hij bij 5 leeftijdsgenootjes allemaal hengst en klikt echt super leuk tussen die 6.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:40

Janinevv schreef:
Ben benieuwd! Hafjes vind ik altijd geweldig om te zien, alleen nog nooit match geweest met één qua gedrag. Dan toch nu voor tweede keer heel gelukkig met het Friese ras

Ow. Ik vind ze gewelidig. Wat staat jou tegen kwa gedrag? Ze hebben een soort humor. Is een vraag uit intresse geen verwijt ;-)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:23

plutolover schreef:
Janinevv schreef:

Ow. Ik vind ze gewelidig. Wat staat jou tegen kwa gedrag? Ze hebben een soort humor. Is een vraag uit intresse geen verwijt ;-)

Sommige hebben humor ja! Maar vaak zit er gewoon smerige paardjes tussen, gewoon echt gemeen tijdens het rijden. Ook nooit echt hele erge klik gehad met een haflinger.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:41

Ahhh lieve foto's Cioccolato <3 Belle wordt echt al een hele dame zeg! Je ziet het verschil met Billie hard nu, vind ik!

@voyou: zeker begrijpelijk en een goede keuze! Er loopt een topic op Bokt van iemand die haar paardje helemaal verkommerd uit de opfok heeft gehaald. Geen pretje... Die van jou is al flink opgeknapt zeg! Lijkt me heel fijn om ze zo dichtbij te hebben staan :D

Die van mij staat in een gemengde groep, met een 5-jarige PRE en een 10-jarige shetlander. Ik wou hem niet in de opfok hebben staan zelf (opfoks in de buurt komen ze in de winter amper buiten ook). Had er voor het ideale wel graag nog een leeftijdsgenootje bijgehad maar helaas na lang zoeken niks gevonden. Hij loopt er nu 3 maanden bij en heeft het enorm naar z'n zin! Ze kunnen heerlijk rennen samen, hij wordt consequent opgevoed maar ook vooral door de PRE merrie echt in bescherming genomen. Ze krijgen hier geen onbeperkt hooi, maar wel 3-4x per dag een berg en hebben ook nog wat te grazen :) gaat prima zo!

Afbeelding

Hij heeft echt gigantisch veel haar momenteel. Met modder en mestvlekken die ik er met de beste wil van de wereld niet meer uit krijg :')
Afbeelding

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:25

Wat een schatje in regreso zo zeg met dat wollige pakje aan <3

Fijn dat je veulen zal weer lekker op knapt thuis voyou

D’leh heeft ook zon wollig pakje wat zo grappig wappert als het waait
Afbeelding
D’leh vanmorgen met ze mamsi.. die is 1,60. Meneer is een aardige buffel

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:32

Billon wat een harige ! Hij ziet er goed uit!

Dleh is groot! Knappe vent :D

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:52

Heerlijke foto's komen er weer voorbij. <3
Hij ziet er goed uit Billionache. En D'leh is idd een flinke buffel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:24

Wat een haarbos billionahce! En eigenlijk Dleh ook _O- _O-

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:07

Haha wat heerlijk om te zien die bolletjes wol :D

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:40

Ze zien er allemaal goed uit!

Jack wacht ook nog steeds op een siberische winter :')

Afbeelding

Afbeelding