[quote="Caily"]
Deze 3-jarige heb ik mentaal de grens nog niet gevonden en is ook lichamelijk echt de sterkste. Waar die van 2 jaar geleden wel overbouwd kon zijn en (nog steeds) wel zoekend kan zijn met hoe ze haar lijf moet gebruiken, doet m’n 3-jarige dat van nature bijna.
Dus ze heeft van de week voor het eerst 17km gelopen. Daar hebben we 2,5 uur over gedaan. Ze vond het prachtig en kwam fit thuis. /quote]
Ik ben daar ook over aan het nadenken.
Dat bakwerk zowel mentaal als fysiek lastiger is dan buitenritten, daar zijn we het over eens. Ik ondervind dar mijn driejaartje het sneller beu is in de piste. Op buitenrit ziet ze het altijd zitten. Buitenritten passen gewoon ook beter bij de natuur van een paard.
Verder geloof ik dat je gewoon moet luisteren naar je paard.
In de bak begint mijn jonkie na 20 min. af en toe te protesteren. Voor mijn een teken dat het genoeg is geweest voor die dag. Nog een paar gemakkelijke dingen doen en dan positief afsluiten.
Op buitenrit blijft ze enthousiast maar tot nu toe hou ik het beneden de 45 min want als ze afgezadeld is, toont ze toch wel dat ze moe is.
Ik dwing mezelf om geduld te hebben. Veel 3jarigen zijn nog niet eens zadelmak!
We proberen nu 3 x per week "iets te doen": 1 x grondwerk, 1 x buitenritje 30 a 45 min, 1 x 20 min. bakwerk.
Misschien dat ik haar binnenkort grote vakantie geef.
Ik denk dat de gevaarlijkste om te forceren diegene zijn die de indruk geven dat ze alles kunnen. Je moet ze ahw beschermen tegen zichzelf.
"Ook een knap en sportief kind blijft een kind en heeft recht op zijn kindertijd."