Kletstopic veulens 2022!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 16:17

Stoer hoor

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 08:08

Aaaah kijk nou wat een trotse snuitjes!!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 08:24

Wij gingen gisteren voor het eerst echt een wandeling maken in ons uppie. Dat wil zeggen, wel met 2 hondjes en mijn vriendin mee.
Maar geen paarden vrienden.
We zijn natuurlijk al veel alleen naar buiten geweest maar dat zijn heen en weertjes. Maar nu was de tijd en gevoel er klaar voor.
Op filmpje zie je dat hij ook spanning kan hebben en wat hij dan in de stress situatie doet. Maakt zich groot en hoofd hoog, maar geen gekke fratsen verder
En het was ook een spannend stukje daar. Aan beide zijdes waren werklui bezig, en dan vind ik dat hij nog echt super goede reactie geeft.
Ik probeer altijd te lopen tussen hem en het gevaar, zodat hij niet mijn kant op zou vliegen.
Ik leer mithras steeds beter kennen en denk dat hij niet zo snel een kant opvliegt.maar verder blijft hij het verder enorm interessant vinden heb ik het idee
Na 10 minuten waren we op bestemming, dus lekker grazen en maar gewoon terug gewandeld. Want mijn motto is: als het goed gaat, moet je terug.
Thuis lekker gesmuld van rozenbottels en daarna bij zn vrienden op de wei. Super trots op de kleine man, want hij doet 't maar wel gewoon
https://youtube.com/shorts/M48aDoPVWzw? ... SY7fbY8xKN

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:42

@SimonDesteny, oh wauw wat een knapperd zeg! Gefeliciteerd met het sterpredicaat en dagkampioen! *\o/*

@Mariska, dat ziet er super fijn uit!

@Boedjang, Wat fijn dat het buiten zo goed is gegaan, lekker kilometers blijven maken samen.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 21:35

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 00:40

Aah mooi he, heel onwennig en proberen balans te houden.mooi te zien hoor veertje

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 20:20

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:50

Ik had blijkbaar dit topic ontstipt geen idee wanneer maar ik zal proberen bij te lezen.

Atari is ook aan het oefenen in de trailer. Hij loopt er braaf zelf op en blijft rustig staan ook als we een rondje gaan rijden.
Afbeelding
Afbeelding

En omdat ik nog steeds niet kan rijden. Zou Liselotte vandaag even gaan ‘wandelen’ met hem. Zadel en hoofdstel aan. Dit is het wandelen geworden. Nou ja ze had niet gelogen ze hebben gewandeld. :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:33

Wat leuk!!!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:22

Aah gave Atari

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:14

Zo weer even bijgelezen :j
Nogmaals gefeliciteerd kabayo! er zijn ook mooie foto's uitgekomen <3
En gefeliciteerd Anike! een heel mooi resultaat!
Het trailerladen lijkt hij netjes te doen boedjang. Was hij niet eerder in de trailer geweest of had hij al een ervaring?
Mooi veertje99. Roos zou dat maar eng vinden met die lange lijnen. Je hebt er maar een fijn paard aan zo te zien :j Misschien heb ik eroverheen gelezen maar wat zijn je plannen met hem?
Gefeliciteerd SimonDesteny! Knappe merrie!
Wat fijn Mariska_28 als ze zo rustig zijn <3

Kabayo ze gaan volgens mij eind van de volgende maand, of wanneer het gras op is, op de paddock. Daar hebben ze een hooiruif. Ze gaan dit jaar wat eerder van het gras af dan normaal schijnbaar, want ze gaan het opnieuw in laten zaaien. Op de paddock staan ze met een iets kleiner clubje bij elkaar omdat de jonkies er dan tussenuit gaan. Ook gaan er nog twee weg, dus dan staan ze nog met zn 7 of 8'en :)

Roos is alweer lekker gewend op haar nieuwe plekkie. Het is nu 1 weilandje verder lopen naar stal, dus vandaag moest ze 'helemaal bij de kudde vandaan' om even wat te doen :') Ze bleef fijn rustig. Bleef wel een paar keer staan op de route, maar liep daarna netjes verder. Eenmaal terug in de wei rende ze heel hard weer terug, zo die kan vliegen :wow: Ik kan aan Roos merken dat ze ouder wordt. Ze gedraagt zich niet meer zo kinderachtig en afhankelijk als dat ze afgelopen winter deed :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 23:37

Gitana, ja mithras heeft 3x ervaring met vrachtwagen/ trailer.
En laatste keer ging hij niet fijn erop. Ik wilde terug naar de basis en aangezien ik niet zelf een trailer heb, moet ik wel even deze stappen in de training nemen vind ik
Ik wil graag dat hij zonder stress erop loopt staat .
Fijn dat roos zo goed gaat, ze ziet er goed uit

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 03:41

Roos ziet er goed uit!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 12:51

@boedjang, mooie sessie! Heel fijn om te zien hoe rustig alles gaat.

@wortel, fijn dat Atari de trailer zo goed op pakt. Wat leuk zeg dat ze erop heeft gezeten! Gaat dus ook al goed met hangen en stappen?

@Gitana, wat ziet Roos er mooi uit! Blijft altijd even wennen om bij de kudde weg te gaan, maar zo te lezen pakt ze dat braaf op. Lekker blijven oefenen dan word dat vanzelf normaal.
Lange lijnen heb ik ook heel rustig geïntroduceerd, maar het is bij Spot vaak de eerste keer spannend, zodra hij dan ontspanning zoekt sluit ik af en dan is het de 2e keer meteen op pakken waar ik gebleven ben. Hij heeft zo'n fijn karakter om mee te werken. Heb geen concrete plannen met hem, maar heb hem wel aangeschaft als opvolger voor mijn pony in de hoop op iets hoger niveau te kunnen rijden. Met mijn pony heb ik Z2 paarden gereden. Hoop met hem echt lekker all round bezig te kunnen. Dus lekker dressuur wedstrijden, maar ook lekker springen, crossen, buitenritten, grondwerk enz :)

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:08

Veertje fijn dat Spot een fijn karakter heeft om mee te werken.
Atari pakt inderdaad alles heel braaf op. Wat betreft hangen en zitten. Ik heb de afgelopen maanden bijna niks met hem kunnen doen. Ik heb er zelf 2 keer aan gehangen. Mijn plan was om hem straks eerst weer met de dubbele longe te gaan werken. Zondag had ik hem geborsteld en ik dacht ik doe even het zadel erop en loop wat met hem aan de hand. Toen ik een paar keer op het krukje ging staan en Atari op zn rug deed aaien vond ml dat ik genoeg had gedaan en eerst maar mn operatie volgende week moet afwachten. Liselotte zei dat ze hem dan ging wandelen. Ze mocht ook hangen maar dat werd zitten en Atari liep braaf mee aan een touwtje.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:43

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 05:27

Boedjang dat hij braaf hoor. Hij ziet eruit of hij het allemaal wel best vind

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 13:25

dankje boedjang :) Mithras doet het weer netjes! ik vind het echt mooi om te zien hoe je het zo langzaam aanpakt met hem. geheel positief bedoeld natuurlijk :D

dankjewel wortel115!

dankje veertje99! ze staan nu alweer dichterbij de stal dus het is alweer een stuk makkelijker. dan kan ze vanaf de bak ook een oogje op de kudde houden haha. leuk zeg! hij lijkt me ook wel het type inderdaad voor cross

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:43

Dank wortel en gitana ja we nemen de tijd. Iedereen doet op z'n eigen wijze dat is mooi te zien hier .

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:45

Ik lees dit topic vooral mee, maar blijf in m’n hoofd nadenken over de belasting van een 3-jarige.

Mijn grote, maar wel rijtypische, Tinker is van jongs af aan al veel in handen, was al volledig verkeersmak, liep naast de fiets etc. Ze is goed ontwikkeld en loopt makkelijk. Leeft al haar hele leven 24/7 buiten op 1,5ha met mijn 3 andere merries.

Ze wil alles wat haar oudere “zussen” ook doen. En ze flikt het nog ook. Beleren was een eitje, het liefste gaat ze elke dag mee. Loopt graag voorop en plakt totaal niet aan andere paarden.

We rijden uitsluitend buitenritten, op gras ondergrond of over fietspaden. Dus geen (zwaar) zand. Er gaat altijd nog een paard uit de kudde mee.

Elke dag mee doen we natuurlijk niet, dat doen mijn andere paarden ook niet. Maar wat kan dan wel? Mentaal doet ze niet onder voor een volwassen paard, en ik heb echt veel gezien qua gedrag. Ze blijft ook altijd naar het hek komen zodra ze me ziet.

Het gaat me dus echt puur om het lichamelijke. Ik ben van mening dat belasten in de laatste jaren groei juist zorgt voor een sterker minder blessure gevoelig paard. Maar waar is de grens met teveel?

Zowel qua aantal ritjes, als tijdsduur van de ritjes vind ik dit zo enorm moeilijk. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 12:33

Caily goed dat je er zo over na denkt. Ik denk persoonlijk dat buitenritten (afhankelijk van hoe lang) minder belastend zijn dan rondjes in de bak of aan de longe. Dat komt altijd erg op de benen aan en ze moeten dan ook veel meer buigen in het lichaam etc. Buitenrit is vaak wel rechtaan rechtuit en daar worden ze wel sterk van. Maar meerdere keren per week bijvoorbeeld 2 uren of langer rijden zou ik wel heel veel vinden. Ik weet niet hoe vaak en hoe lang je onderweg bent?

Gitana wat fijn dat ze lekker gewent zijn. Het was gezellig je hier te hebben maar echt balen dat we niet zoveel weiland hebben voor alles. Die van jou genieten er zo van benen te strekken en dat past hier niet helemaal :+ Maar ben blij dat je dit plekje hebt en volgens mij vinden ze het heerlijk :j Fijn dat Roos ook wat rustiger is en makkelijk uit de groep te halen is

Boedjang lekker bezig! Ik vind mithras leuk. Volgens mij ook een heel zachtaardig karakter

Wortel fijn dat je lekker met Atari bezig bent. Hoorde van een vriendin die recent naar Australië verhuisd is dat de temperaturen ook weer lekkerder zijn daar. Volgens mij wordt/is het daar nu lente? Hij klinkt wel heel braaf. Succes met je operatie. Hopelijk niks ernstigs. Gaaf beeld zo met zadel en al er op <3

Veertje ziet er goed uit! Mooie kleuren ook :j

Minthe heeft echt wel even vakantie gekregen na de keuring. Heb haar zaterdag nog even in de dubbele lijnen gehad en verder heeft ze vooral gerelaxed :+ Even helemaal niks. Dubbele lijnen deed ze braaf. Wel 2x slaan naar de lijn achter de billen :P Daarna zonder zadel even uitgestapt. Ze is zo vertrouwd <3 Volgende week is ze ook alweer 5 maanden drachtig. Bijna op de helft
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:22

Wat heerlijk dat Minthe zo makkelijk is. Heb je nu nog een plan met haar? Of lekker afbouwen en nadat jullie mamma zijn geworden maar weer zien?

Die mening wbt belasting deel ik dus ook, zeker omdat ik buiten ook nog eens op gras rij. En ik ben wel bewust van lichaamsgebruik etc. Zo wil ik bijvoorbeeld wel zowel de linker- als rechter galop gebruiken, tempo wisselingen, keertje opzij met m’n been ipv sturen, halst strekken etc.

Ik heb 2 jaar geleden m’n andere 2 onder het zadel gebracht, ook buiten. Toen begon ik vanaf hun 3e verjaardag met voor t eerst ohz van het erf af. Daarna 1 keer per maand een stukje (met ruiter, aan de hand zeker wekelijks), eind van de zomer liepen de ene haar eerste 10km. De ander had het mentaal moeilijk en kon ik pas echt kilometers mee maken vanaf dat ze 4 was.

Deze 3-jarige heb ik mentaal de grens nog niet gevonden en is ook lichamelijk echt de sterkste. Waar die van 2 jaar geleden wel overbouwd kon zijn en (nog steeds) wel zoekend kan zijn met hoe ze haar lijf moet gebruiken, doet m’n 3-jarige dat van nature bijna.

Dus ze heeft van de week voor het eerst 17km gelopen. Daar hebben we 2,5 uur over gedaan. Ze vond het prachtig en kwam fit thuis. Nu was dit niet echt iets wat ik van plan was vaak te gaan doen. Meestal is het 1-1,5 uur dat we onderweg zijn. Zeg 2-3 keer per week. Het wisselt een beetje. Ik heb een blijvend geblesseerde merrie die de ene week meer kan dan de andere week, dus daar deelt ze mijn “rijtijd” mee.

En ik denk met de kortere dagen en mindere weer straks, zal het wel weer afzakken. Ik heb 4 paarden. Dus niet te moeilijk over denken nu. Maar stiekem is ze beetje m’n favo aan het worden. Dus zolang de bijrijdsters voor de andere paarden trouw blijven, zie ik het nog wel gebeuren dat ik haar zelf toch blijf pakken. Maar ze hoeft ook niet stuk…

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 19:18

Minthe is prachtig en wat lief met de kleine
Mithras is ook echt goedaardig. Wel een puber jongen, maar zit geen kwaad in
Vandaag moest hij even op stal met bakkie voer,en de vrienden op de grote wei. Wij hadden trailerladen dus men had voor mij, heel lief bedacht dat ik dan niet helemaal
naar achter in het land hoefde.
Dan staat hij ook echt braaf te wachten.
Vandaag op de trailer en gaan rijden. Was braaf maar wel bezweet. Na uitladen weer erop, deed hij braaf.
Volgende weggaan we met trailer naar vreemd terrein en dan daar wat grondwerk in de bak en weer terugAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 22:02

Caily wat fijn dat ze het zo goed oppakt! Ik denk zeker dat buitenritten met veel stap lichamelijk minder belastend zijn dan rijden in de bak.
Ik rijd Valegro ongeveer twee keer per week een half uurtje. Maar hij heeft net een paar weken vrij gehad want ik had m’n schouder uit de kom.

Na de regio kampioenschappen in Oktober krijgt hij ook lekker een paar maanden vrij :j

Minthe doet het echt goed Kabayo, super fijn!

En Mithras ook al zo braaf met de trailer, ga je later veel profijt van hebben denk ik!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 22:40

Caily ik denk ook dat het belangrijk is om er over na te denken. Te veel vragen lijkt me niet goed op de lange termijn maar gedoseerd werk een paar keer week lijkt me prima om ze sterker te maken.

Kabayo de lente is inderdaad begonnen op 1 september en het is lekker weer. Weet niet welke regio je vriendin is verhuisd want dat kan nog al verschillend zijn.
Ik wil Atari van het weekend even longeren hopelijk kan ik hem over een week of 3 wat meer gaan oppakken.

Goed gedaan Mithras op de trailer