Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:15

Afbeelding

8 maand!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:24

Jack krijgt vitalbix breed&grow en doet het daar heel goed op! Hij is ook net 6,5 maand dus voor mij nog steeds een kleine ukkie ipv een jaarling :D

Jitske is wel al groot!

Lynn is ook erg leuk! Vlekjes zijn altijd fijn :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:28

Hier voer ik weinig pavo _O-
Half kilo per voerbeeut. Dus een kilo op een dag. Per veulen

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:04

Zooo wat is het druk geweest, gelukkig nieuwjaar iedereen :D

Regreso is nu 8 maanden, gaat snel! Hij staat op Vitalbix Breed&Grow en doet het daar erg goed op :j

Met het vuurwerk is hij voor het allereerst een nacht op stal geweest en dat ging top! Hij stond samen met z'n vriendin in een grote box en ze stonden er heel rustig bij :)

@Sarah_Fons: ben het met de rest eens, Jack is echt nog een babytje :D de mijne heeft ook zo'n flinke vacht, ik vind het mega schattig! Als ze straks verharen gaan ze in een keer een stuk volwassener ogen denk ik!

@cioccolato: flink verschil inderdaad tussen Belle en Billie :D en een kilo per veulen klinkt echt zo veel voor mij haha! Van de vitalbix hoef ik maar iets van een 400-500gr per dag te geven. Kan me niet voorstellen dat de mijne het dubbele zou wegwerken elke dag _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:11

Hier happen ze 't zo weg. Geen enkel probleem! :Y)
Houden van eten

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:21

billionache schreef:
Zooo wat is het druk geweest, gelukkig nieuwjaar iedereen :D

Regreso is nu 8 maanden, gaat snel! Hij staat op Vitalbix Breed&Grow en doet het daar erg goed op :j

Met het vuurwerk is hij voor het allereerst een nacht op stal geweest en dat ging top! Hij stond samen met z'n vriendin in een grote box en ze stonden er heel rustig bij :)

@Sarah_Fons: ben het met de rest eens, Jack is echt nog een babytje :D de mijne heeft ook zo'n flinke vacht, ik vind het mega schattig! Als ze straks verharen gaan ze in een keer een stuk volwassener ogen denk ik!

@cioccolato: flink verschil inderdaad tussen Belle en Billie :D en een kilo per veulen klinkt echt zo veel voor mij haha! Van de vitalbix hoef ik maar iets van een 400-500gr per dag te geven. Kan me niet voorstellen dat de mijne het dubbele zou wegwerken elke dag _O-

Lynn eet ook een kilo nu (pavo). Het duurt wat langer maar komt wel op hoor :Y)

Twijfel wel om na de pavo podo start over te stappen naar vitalbix, klinkt wel erg positief!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:52

Ja zal ook wel aan de samenstelling concentratie vh voer liggen gok ik? De mijne is ook een vreetmonster maar is na z'n kwart schepje 2x per dag wel echt voldaan :+ vitalbix staat bekend als iets duurder per zak, maar wel meer geconcentreerd waardoor de (geadviseerde) hoeveelheid per dag wat lager zit. Dus komt ongeveer op hetzelfde neer qua voedingsstoffen denk ik!

Ik heb zelf hiervoor gekozen omdat andere veulen voedingen imo een soms belachelijk hoog gehalte aan suiker/zetmeel hebben. Maar ik ken ook veel mensen die actief zijn in de fokkerij en heel tevreden zijn van Pavo, dus of dat zoveel uitmaakt :D

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:22

Ik voer havens, maar heb gehoord of gelezen dat je ze maar max een halve kilo mag geven?
Voor mijn haf veulen iig ook meer dan genoeg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:28

Ik wil niet zoveel krachtvoer geven, zowel volwassen als veulens niet. Dus een halve per keer s ook zeker mijn max met lekker veel ruwvoer!
Verder maken suikers etc mij niet zoveel uit, ze hebben t er altijd goed opgedaan die hier staan. Tot we er 1 krijgen die er duidelijk niet tegen kan, dan ga ik er ook heel makkelijk weer vanaf om aan te passen op t paard zelf.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:09

Serai krijgt momenteel over de dag verdeeld een halve schep bietenpulp een schep luzerne en een kilo pavo veulenbrok
Morgen komt de dierenarts hij blijft te slecht naar me zin hoop dat hij een kuurtje ofzo krijgt waardoor hij er even doorheen loopt.
D’leh eet met ze moeder uit de bak een kilo merriebrok, een halve 18+ müsli en een halve veulenbrok weg. Uit ze eigen bak eten verdomd ie dan maar zo.

Zijn er nog mensen met hun veulens in een gemengde groep? Ik heb nooit geen probleem gehad met mijn groep maar sinds mijn schimmel weg is is mijn ruin echt kwaadaardig. Serai sloopt hij als hij erbij in de buurt komt. Maar ook D’leh en Floor ( shet) moeten het heel vaak ontgelden. Me andere merrie laat hij wel uit ze hoofd die kan hij niet de baas. Als het zo doorgaat solliciteerd hij naar een eigen landje eerlijk gezegd

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:34

Ik durf ze niet allemaal bij elkaar te zetten. Erg he :oo

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:09

Luf_Midnight schreef:
Serai krijgt momenteel over de dag verdeeld een halve schep bietenpulp een schep luzerne en een kilo pavo veulenbrok
Morgen komt de dierenarts hij blijft te slecht naar me zin hoop dat hij een kuurtje ofzo krijgt waardoor hij er even doorheen loopt.
D’leh eet met ze moeder uit de bak een kilo merriebrok, een halve 18+ müsli en een halve veulenbrok weg. Uit ze eigen bak eten verdomd ie dan maar zo.

Zijn er nog mensen met hun veulens in een gemengde groep? Ik heb nooit geen probleem gehad met mijn groep maar sinds mijn schimmel weg is is mijn ruin echt kwaadaardig. Serai sloopt hij als hij erbij in de buurt komt. Maar ook D’leh en Floor ( shet) moeten het heel vaak ontgelden. Me andere merrie laat hij wel uit ze hoofd die kan hij niet de baas. Als het zo doorgaat solliciteerd hij naar een eigen landje eerlijk gezegd

Ja hier. Lynn staat in een gemengde kudde van 38. Verschillende leeftijden. Gaat heel goed. Ze weten dat het een veulen is dus ze corrigeren met zachte hand.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:05

Dan is mijn ruin misschien gewoon niet meer geschikt, corrigeren gebeurd hier enorm ruw en is ook geen corrigeren meer maar gewoon moedwillig opzoeken. Beetje jammer op ze 23 jaar.
Misschien van de zomer als ze het gras ingaan dat hij zich dan weer wat van zijn betere kant laat zien

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:01

Mijn merrie kan ook alleen met 1 andere merrie en ruin, andere vermoord ze bijna :j Dus nu staat ze voor straf overdag in de bak terwijl de rest op de wei staat :+

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:35

Niet heel handig van die paardjes, ze graven hun eigen graf :') (niet letterlijk natuurlijk)

Mijn ervaring is juist dat ze met veulens heel voorzichtig omgaan. Oren naar achter en een keer een hapje, meer gebeurt er niet. Ook mag ze vrijwel overal tussen staan eten. Het gebied waar ze staat is wel heel ruim dus ze kunnen elkaar prima ontlopen. Als je er rondloopt zou je niet zeggen dat er 38 paarden staan dat zie je niet terug. Wellicht dat dat er iets mee te maken heeft?

Er is 1 x een paard geweest dat heel lelijk deed toen ik Lynn terug wilde zetten (dat paard was aan het kamperen bij het hek en wilde Lynn er niet langs laten). Dat paard ging toen wel echt de aanval in nou die heeft toen wel een behoorlijke schreeuw van mij gekregen :') en Lynn... die trok zich gelukkig niks aan van mijn schreeuw :+

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:23

Ze hebben een paddock met eennpad rondom het land van 4 mtr breed en 90 meter lang en vooraan in het ook nog een stuk van 40 meter breed en 70 meter lang dus ik zou zeggen dat ze met ze 4e niet echt gebrek aan ruimte hebben.
Nou ja mijn schapen kunnen ook niet meer tussen de paarden want die blijft hij ook najagen. Isolatie maar dan :') als straks D’leh nog eens afgespeend is zet ik me merrie er wel bij terug

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:22

Luf_Midnight schreef:
Ze hebben een paddock met eennpad rondom het land van 4 mtr breed en 90 meter lang en vooraan in het ook nog een stuk van 40 meter breed en 70 meter lang dus ik zou zeggen dat ze met ze 4e niet echt gebrek aan ruimte hebben.
Nou ja mijn schapen kunnen ook niet meer tussen de paarden want die blijft hij ook najagen. Isolatie maar dan :') als straks D’leh nog eens afgespeend is zet ik me merrie er wel bij terug

Oh ja... geen gebrek aan ruimte nee :D misschien ziet hij het als een leuk spelletje om de schapen en D'leh weg te jagen :+ ?

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:09

Hier een kleine gemengde kudde van twee ruinen van 6 en 14 jaar en dan Jack met zijn 6 maanden. In het begin was de ruin van 6 jaar ook echt gemeen naar hem, zoals opjagen, in een hoekje willen drijven... Heeft dan ook enkele weken geduurd voor ze echt samen konden staan. Ondertussen gaat het wel goed tussen hun drietjes, maar heeft dus wel wat tijd nodig gehad. Met de oudere ruin ging het van in het begin goed. Die deed ook enkel zijn oren achteruit of draaide zich om en liep weg als er iets hem niet aanstond. Echt heel paardafhankelijk dus :)

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:53

De beste wensen allemaal! Onze veulentjes zijn nu officieel j(n)aarling! Al voelt het helemaal nog niet zo, die van mij is pas 7 maanden.

Wat een lastig probleem dat je veulens niet geaccepteerd worden door je ruin Luf_midnight. Misschien inderdaad als ze van het voorjaar op het land staan. Veel extra ruimte en grasjes als afleiding... Fijn dat het bij jou uiteindelijk goed is afgelopen Sarah_Fons

Ik heb eigenlijk geen idee wat ze bij onze opfok voeren en hoeveel ze precies krijgen. In iedergeval onbeperkt hooi. Ze zien er allemaal prima uit!

Auryn voelt zich goed!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:56

Opfokbrok van Fakkert, een plaatselijke fabrikant krijgen ze Evita. Hoeveel precies weet ik ook niet, maar zo te zien komen ze niks tekort.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:24

Mooi vrolijk dier!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:38

Hier staat hij nu samen met 2 oudere paarden. De haflinger is zijn oma van nu 26 en de shet heeft dezelfde leeftijd, dus ook 26. Tot vorige week heeft hij altijd in een mooie gemengde groep gestaan maar door nieuwe samenstellingen is dit even een tijdelijke oplossing. Al merk ik wel dat hij nu pas echt van die oudjes de 'gedragsregels' en het 'orenspel' begint te snappen. En hij vermaakt zich nog prima ondanks dat hij sinds kort geen leeftijdsgenootjes meer heeft.

Hier krijg hij nu dagelijks 0.5kg pavo veulenbrok, wortels en 24/7 weidegang.

Afbeelding

Zo trof ik hem vanmorgen aan. Oma houdt de wacht <3

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:42

Lieve foto Leonie!

Hebben jullie al idee of jullie extravert of een introvert veulen hebben?

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:17

Janinevv schreef:
Lieve foto Leonie!

Hebben jullie al idee of jullie extravert of een introvert veulen hebben?

Hele goeie vraag! Ik wissel tussen LB introvert en LB extravert. Ik heb niet het idee dat ze RB is.

Gister kwam de dierenarts om te enten en toen kon ik erg goed het verschil zien tussen mijn veulen en het veulen van de staleigenaar. Wat kan ik daar veel uit leren zeg. Zo interessant hoe die 2 verschillen. Dit heeft mij weer nieuwe inzichten opgeleverd hoe het karakter van Lynne is :D

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:48

Ik vind het moeilijk om dit nu al te zeggen. Momenteel lijkt hij eerder lbe omdat hij erg nieuwsgierig is, alles graag onderzoekt met zen mond en totaal niet angstig of afwachtend is. Maar hij is dan ook weer heel anders dan mijn andere paard die lbe is, dus ik vind het toch afwachten :)