Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anike

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:09

Cartier krijgt dit jaar voor t eerst een 0 grams regendeken op. Ze staat overdag buiten, nacht op stal. Kou is niet zo heel erg, maar nat worden is minder. Dus vandaar een simpel regendekentje.

Afbeelding
Afbeelding

Cartier stond helemaal achter op het land, in de kudde. Ze liep zonder problemen mee naar voren, de ingang van het land.
Deed onderweg nog even ons beschermen, zo van dit zijn mijn mensen!

Eenmaal bij het hek, bleef ze super lief staan voor alle knuffels en kusjes en een poetsbeurt die ze kreeg.
Mijn zoontje ging zo met z’n armen over haar heen, en de dochter van m’n vriendinnetje daar bleef ze maar bij knuffelen.
Ze is zo verschrikkelijk lief! <3

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:38

Wat een lieve merrie is Cartier

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 04:46

Valegro <3
Afbeelding
Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:25

Wat een mooie foto's, heerlijk!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:56

Wat komen er een knappe koppies voorbij <3

Hier gaat Blue zonder deken de winter in. Hij heeft deze zomer wel geregeld met vliegendekens gelopen, want jeetje het is wel een gevoelig typje met vliegen hoor :')

Hoevaak gaan jullie guppies naar de hoefsmid? En hoe doen ze het daarbij en met hoeven krabben?
Blue heeft ergens een link gelegd met schrapen als je een voetje vraagt, dus daar moet wel even wat aandacht in.

Hier hebben wij onverwachts laatst mee mogen doen met een trail lesje. Natuurlijk mocht Blue niet zo veel doen, maar alsnog enorm leerzaam!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:56

Valegro en Blue zien er ook goed uit.

Mirriejj ik zet Atari een paar keer per week op de wasplaats en maak dan zn hoeven schoon. De smid komt ongeveer iedere 7 weken dan dan wordt Atari ook gewoon iedere keer gedaan, vanaf dat hij 2 maanden oud was.

Atari is echt nog een baby in vergelijking met sommige andere jonge paarden hier.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:45

Het is denk ik net hoe je de foto maakt van Atari!
Zo die laatste twee foto’s vindt ik m niet jong ogen hoor!
Komt misschien ook door t halster, met die gesp op de neus :)

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:45

Het halster is een groei halster anders moeten we zo vaak een nieuwe kopen. Als hij klaar is met groeien krijgt hij er een zonder gesp op de neus.

Misschien lijkt het omdat zn staart nog niet zo lang is als sommige andere. Aan de andere kant mama Jazz haar staart word ook nooit lang. Zolang ik haar heb groeit jaar staart ongeveer 15 cm verder dan haar hak en dan stopt het.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:50

Valegro (jaarling) heeft een mooie lange volle staart. Helaas heeft ‘ie de staart van m’n 2 jarige opgevreten, die heeft een zielig kort sprietje :')

De mijne lijkt naast mijn andere paarden ook maar heel klein hoor! Komt ook omdat het een QH is en de rest KWPNers… veulen van dit jaar is niet veel kleiner dan Valegro :P

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 01:33

Ah ja een quarter is inderdaad kleiner. Atari is een warmbloed x stockhorse dus hij zou groot moeten worden. Dat hoop ik in ieder geval. Atari heeft ook aan mama dr staart gezeten. Hij was altijd kort en heel vol. Nu is dr staart kort en dun.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 07:34

wortel115 schreef:
Het halster is een groei halster anders moeten we zo vaak een nieuwe kopen. Als hij klaar is met groeien krijgt hij er een zonder gesp op de neus.

Misschien lijkt het omdat zn staart nog niet zo lang is als sommige andere. Aan de andere kant mama Jazz haar staart word ook nooit lang. Zolang ik haar heb groeit jaar staart ongeveer 15 cm verder dan haar hak en dan stopt het.

Snap ik hoor! Maar misschien dat dat vertekend bedoel ik :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:36

Hier heb ik ondertussen een gigantische verzameling halsters in iedere maat wel een geloof ik…. Iets met veel jonge paarden de afgelopen jaren :=
Maar meestal heb ik van die leren meegroei halsters waar ze al heeel jong in passen en pas als jaarling wat krap word. Die kruisen onder de kaak en het kopstuk kun je verwisselen met een langere :)
Valegro heeft ook een “gewoon” halster maar daar moet ie nog een beetje in groeien geloof ik dus die heeft mn 2jarige nu vaak aan :')

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:16

Iemand vroeg hoe vaak de jaarlingen naar de hoefsmid gaan. Tulip gaat iedere 2 maanden, en dan hoeft er nog niet superveel vanaf. Ze is de laatste tijd een beetje recalcitrant and sacherijnig als ze iets 'moet' van mij, dus ik heb haar deze week maar met rust gelaten.

Hier bij de hoefsmit vorige week. Zo enorm zielig dat ze ff stil moest staan.
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 09:50

Ik probeer vanaf hier weer mee te kletsen. Minthe was vanaf mei tot afgelopen zondag in de weide. Lekker 24/7 buiten en niks doen. Dus had ook helemaal niks te melden. Nu is ze weer thuis en ga ik ook weer wat dingen ondernemen :)

Ik zag enkele dingen voorbijkomen
Ik gebruik geen dekens. Mocht het de hele dag enorm regenen of ik voel dat ze het koud krijgt, krijgt ze wel een deken om. Maar eigenlijk is dat sporadisch
Hoe vaak naar de smid hou ik nooit bij. Ik kijk gewoon wanneer ze moeten en dan bel ik de smid :+

Juniper die kijkt wel heel zielig bij de smid :=

Libera klinkt wel als een fijn halster die zo ruim verstelbaar is. Die halster verzameling klinkt herkenbaar :+
Valegro ziet er mooi uit. Ook Al aardig groot of niet?

Wortel hoe groot is hij nu? Heb je hem eens gemeten?
Ik vind Atari echt leuk. Vooral dat witte vlekje op z'n been :D Ook zo'n mooie donkerrode kleur.
Wat geweldig ook dat je hem zo meeneemt op buitenrit. Worden ze zo mak van :j

Marriejj Minthe is makkelijk met de smid. Soms beetje ongeduldig. Dat wel. Maar geeft netjes voetjes
Wat leuk een traillesje! Wat moet je dan zoal doen? Hij ziet er heel braaf en kalm uit. Die laatste foto is heel mooi <3

Anike wat een enorm lieve foto's met de kinderen. Prachtig dier ook!

Mariska wow. Wat een haar :wow:

JameyDL mooie foto! Ze ziet er happy uit :j

Minthe hebben we zondag ochtend weer gehaald. Ze had eerst niet zo'n zin
Afbeelding
Mama herkende haar wel :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook even gewassen
Afbeelding
Afbeelding
Gisteren even grondwerk gedaan. Ze deed het hartstikke goed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:53

Leuk zo wat grondwerk met Minthe. Altijd fijn als je ze thuis hebt.

Atari is van de week voor het eerst wat afgespoeld dat vond hij toch nog best spannend. Ik heb hem voor het laatst gemeten toen hij 9 maanden oud was, moet even terug zoeken hoe groot hij toen was. Aan het einde van de maand word hij 1 jaar dan wil ik hem weer meten.

Edit hij was 1.39m op 9 maanden.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:35

Wow, Minthe ziet er goed uit!

Tulip gaat momenteel een fase door, denk ik. Als ik haar haar zin niet geef (= geen gras laat eten op de binnenplaats) dan wordt ze me toch een hoop sacherijnig...het is altijd al een eigenzinnige geweest maar zo erg als dit heb ik het nog niet gezien.

Ik denk dat ik haar misschien te veel verwend heb met gras. Om de situatie te schetsen: ik ben er twee keer per week. Ik haal haar uit de paddock en poets haar op de poetsplaats (10 minuten). Daarna doen we een paar minuten clickertraining (1 keer per week) gevolgd door grazen aan de hand op de binnenplaats, of we gaan gelijk grazen na het poetsen. Zo hebben we het gedaan sinds april, in het begin zodat ze aan het gras kon wennen voor het weide seizoen, en daarna gewoon om wat extra gras aan haar dieet toe te voegen. Maar ja, I've created a monster, als ze nu niet mag grazen krijg ik dit:

Afbeelding
(Hier had ik haar net even gecorrigeerd omdat ze begon te schrapen toen ik haar niet losliet om te grazen).

De gezichtsuitdrukking heeft ze van geen vreemde, want dit is haar moeder:
Afbeelding
Haar moeder's broer is precies het zelfde.

Ik ben er alleen even niet uit hoe ik dit moet oplossen, want voorheen trok ze nooit zo'n gezicht als de even iets niet mocht. Ik neem aan dat ik beter kan stoppen met dat grazen tot we hier doorheen zijn. Maar wat als ze nu niet meer mee wil, of permanent in zo'n zuur ding veranderd?

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:07

Even een vraagje, hoe doen jullie het qua enten? Enten jullie influenza en tetanus( dus basis enting) halfjaarlijks?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 13:16

Dark7 schreef:
Even een vraagje, hoe doen jullie het qua enten? Enten jullie influenza en tetanus( dus basis enting) halfjaarlijks?

Halfjaarlijks? Vind het 1x per jaar al rommel
Maar ze wordt dit jaar geënt. Basis enting nog. Want dat is nu blijkbaar 3x ipv 2x

Juniper Dankje!
Tulip duidelijk een eigen mening :+ Grazen aan de hand mag hier. Maar doen we niet altijd, en klaar is klaar :P
Die kop _O- hahaha wat een portret. Geweldig. Duidelijk haar moeder :+
Ik zou gewoon consequent zijn. Wij waren als kind ook wel een chagrijnig als we ons zin niet kregen. Leven is niet altijd feest

Wortel ja heel fijn weer thuis. Maar in de weide vond ik ook niet erg. Tis ook niet zo dat je veel met een enter kan en het scheelt wel dagelijks uitmesten en voeren.
Ben benieuwd hoe groot hij nu is :j Afspoelen is inderdaad spannend hihi. Zal volgende keer wel beter gaan

Minthe weer even gedaan zonet. Ze doet het erg goed. Let ook goed op. Stopt wanneer ik stop en loopt netjes achterwaarts als ik dat vraag. Blij met haar. Hoefsmid is ook geweest. Ze geeft braaf haar voetjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze meet nu 1.61 en is bijna 1 jaar en 6 maanden

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:41

Kabayo schreef:
Dark7 schreef:

Halfjaarlijks? Vind het 1x per jaar al rommel
Maar ze wordt dit jaar geënt. Basis enting nog. Want dat is nu blijkbaar 3x ipv 2x

Juniper Dankje!
Tulip duidelijk een eigen mening :+ Grazen aan de hand mag hier. Maar doen we niet altijd, en klaar is klaar :P
Die kop _O- hahaha wat een portret. Geweldig. Duidelijk haar moeder :+
Ik zou gewoon consequent zijn. Wij waren als kind ook wel een chagrijnig als we ons zin niet kregen. Leven is niet altijd feest

Wortel ja heel fijn weer thuis. Maar in de weide vond ik ook niet erg. Tis ook niet zo dat je veel met een enter kan en het scheelt wel dagelijks uitmesten en voeren.
Ben benieuwd hoe groot hij nu is :j Afspoelen is inderdaad spannend hihi. Zal volgende keer wel beter gaan :')

Minthe weer even gedaan zonet. Ze doet het erg goed. Let ook goed op. Stopt wanneer ik stop en loopt netjes achterwaarts als ik dat vraag. Blij met haar. Hoefsmid is ook geweest. Ze geeft braaf haar voetjes
[ [url=m/Lp4fhO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dmmDwR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5dfr2f.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eEsHo5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze meet nu 1.61 en is bijna 1 jaar en 6 maanden

Blijkbaar werkt de basis enting maar een halfjaar kreeg ik te horen tenminste , ik had m al in m’n eigen agenda gezet als jaar herhaling dus pas mei volgend jaar, maar op de factuur stond hij vorige maand al.. vandaar de vraag hier wat “normaal” is

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:45

Juniper ze heeft duidelijk haar eigen mening. Ik zou ook gewoon consequent blijven. Jij bepaalt wanneer ze wel of niet aan de hand mag grazen.

Dark Atari heeft in July en Augustus een vaccinatie gehad. Tetanus/influenza. In overleg met mijn dierenarts en ik heb ze toen bij de vee voederhandel gekocht en zelf gegeven met 4 weken er tussen. Ik heb nog niet gevraagd of het met 6 of 12 maanden weer moet maar ze komt deze maand voor castratie dus dan kan ik het gelijk vragen.

Kabayo Minthe is al groot zeg. Ik denk niet dat Atari al zo groot is. Maar goedzo te lezen is Minthe ruim 7 maanden ouder.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:17

Potjandori wat is Minthe knap zeg!!

Hier heeft Blue dit weekend een slaapfeestje. Wel op dezelfde stal met de groep waar hij vaker bij staat. Maar mijn partner is een weekend weg met Myqey en daarom mag Blue bij de rest op stal logeren. Benieuwd wat hij daarvan vind. Normaal staat hij niet op stal snachts.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:43

Na de basisenting (3x inderdaad!) enten wij gewoon jaarlijks. Wij doen dat in april omdat voor onze keuringen een eis is dat ze minder dan 6 maanden en 21 dagen geleden geënt zijn en ik dan in principe alle keuringen mee kan pakken. En voor die ene die misschien ooit zo goed is dat ze op het WK kunnen verschijnen ent ik nog wel een keer extra :+

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:11

Bedankt voor de geruststellingen mbt Tulip's gedrag. Hopelijk groeit ze hier grotendeels overheen (hoewel ik heb er een hard hoofd in heb :P).

Wij enten ook jaarlijks na de veulen inentingen, tenminste, als je in de winter niet op wedstrijd gaat (meestal kan dat ook niet door de sneeuw). Tulip is met 6 maanden voor het eerst geent (Rabies, Tetanus, West Nile, EEE, WEE, Equine Influenza) en ze heeft daarna geen boosters gekregen. Met een jaar oud is ze geent voor Tetanus, West Nile, EEE, WEE, Droes, Equine Influenza, en Rhino, en voor droes heeft ze een booster gehad.

Er is wel veel verschil tussen de dierenartsen, sommige raden juist wel boosters aan voor de veulen inentingen, sommige willen dat je 2 keer per jaar inent. En dan zijn er ook nog eigenaren die of zelf inenten (en de werkzaamheid daarvan is minimaal) of gewoon niet. En vervolgens verschijnen paarden met droes gewoon op wedstrijd.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:15

Juniper hoe bedoel je dat als mensen zelf inenten dat het minder of niet werkzaam is? Waar zit hem dat in? Is dat de kwaliteit van de enting of manier van injecteren, want het is hier heel normaal dat je die zelf koopt en geeft. Mijn dierenarts gaat geen 2 uur rijden en weer terug voor alleen een enting.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:40

De kwaliteit van de enting. Als mensen het hier zelf doen dan kopen ze de vaccinaties van zo'n buitenleven winkel (soort van Boerenbont maar dan groter). Die injecties worden niet goed gekoeld tijdens het vervoer van het warenhuis naar de winkel. In de winkel liggen ze gewoon in het schap, en god weet wat ermee gebeurd als ze eenmaal gekocht worden. Ik heb ze bij mensen wekenlang op de keukentafel zien liggen. Er is niks mis met zelf enten maar de manier waarop het gebeurd in mijn omgeving is vaak niet goed.