Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)

Zijn moede was vroeger een echte houdini. 
Als het Rêve geweest was had ze tanden in haar nek. 
geen ide of de vrouw in kwestie in onze straat woont. Zou ik haar op straat nog eens tegen komen gaan we toch eens het verkeersreglement samen doornemen. 
maar ze trok meteen weer bruut op. Ja jammer dan joh. Dan wacht je maar.
Door Sam naast Joy te laten lopen voelde die zich gelukkig gewoon veilig tussen zijn twee ‘beschermers’.
het ide dat ze mijn paarden in gevaar wilde brengen om twee seconden winst maakte dat ik haar met veel liefde uit die auto getrokken had als ik de kans gehad had.
Mijn man zei gisteren "anders doen we ze naar de grote weide als ik thuis kom."
Nu hij weet waar we heen gaan is er ook geen gedremmel meer, integendeel. Het is meer "maaham, Sahaam! Schiet es oohooopp!!" 

Rêve en Sam zijn ervaren genoeg, die schrikken niet meer zo iets, maar mijn paardenkind loopt er ook bij.
Op zulke momenten mis ik Pretty. Die had de bumper er van af getrapt.
Rêve heb ik iets te goed opgevoed.
) Daar is nooit wat van gekomen. Mede omdat mijn trainster hem aan zijn trui'tje omhoog hefte om te vragen of ie wel helemaal goed bij zijn hoofd was.
(Het is een sport terrein waar, gedurende wedstrijden, de deelnemers ten alle tijden "voorrang" hebben. Dat zijn de regels daar.)

Pretty was op zijn meest taktvol ‘onbetrouwbaar’ te noemen en de kans dat ze mij in zo’n situatie zou verongelukken was even groot als wat ze nu dus deed. Pretty is één van de enige paarden, misschien wel het enige paard waar ik geen band mee kreeg. Het beste wat ik met haar voor mekaar gekregen heb was een “soort” wederzijds respect met veel afstand tot elkaar zeg maar. We waren een soort collega’s die elkaar niet mochten maar moesten samen werken.
Dus we maakten elkaar niet het leven zuur maar ze had geen enkele drang om me te ontzien in een situatie als deze zeg maar.
Als ze schrok voelde het vaak alsof ze het eerder ‘mooi meegenomen’ vond wanneer ze me tegen het dichtsbijzijnde harde oppervlak kon gooien/pletten.
Ik weet dat dat niet is hoe ze redeneren maar zo voelde het bij haar gewoon altijd. Waar Sam en zelfs Rêve in zo’n geval duidelijk signalen geven dat het ‘sterker dan zichzelf’ was. Leek Pretty altijd ietwat zelfvoldaan als ze me had weten pletten, gooien of rammen.
Die maakte ook echt van elke mogelijkheid gebruik waar ik bij Sam en Rêve en zelfs Joy regelmatig denk ‘gelukkig zijn ze goed van karakter.’ als ik iets onhandig doe. Pretty strafte alles keihard af. Dat ze dat deze keer niet deed was vermoedelijk omdat de wielrenner haar op dat moment meer ergerde dan ik.
op het laatste werd dat beter maar daar zijn echt jaren over gegaan en het is nooit beter geworden dan ‘ik laat jou heel als jij mij niet te veel irriteert .’
ondanks dat Pret een goed paard was. Ben ik niet heel ver met haar gekomen om de simpele reden dat het elke training opnieuw aftasten was. Dus ook op wedstrijd. Ze is ooit geslaagd in één proef winnen met 4% voorsprong en één proef laatste met 49%... Op dezelfde dag... Er zat een half uur tussen de proeven. 
)
zonder uitzondering.
. 
Is ook één van de paarden waar ik doodsbang voor geweest ben. Ze had haar opvoeding niet mee, want nu ik Rêve gekend heb van veulen tot nu, denk ik dat Pret eigenlijk ooit begonnen is zoals Rêve, maar met haar is gevochten. En dan vocht ze terug. Ik was de eerste eigenaar nadat ze iemand drie weken het ziekenhuis in gekregen had en ik kreeg dus een paard zonder manieren, dat bij elke "nee" keihard tegen je in ging en eentje dat zo stijf gereden was dat Rêve makkelijker weg stuurde de 1e keer dat ik er los op zat dan de 9 jarige Pretty.
Er was volgens hen jumping mee gereden maar nadat ik één sprong met haar gedaan heb, denk ik dat dat ook een gevalletje "één parcours in duigen telt als jumping" is.
Ik geloof nooit dat dat paard veilig rond te sturen was op 1m.
Na een paar jaar lukte me dat maar niet toen ze pas bij me was. Ik denk dat ze Pretty gewoon hadden "leren vechten". Hetgeen ik dus kost wat het kost heb willen voorkomen en nog steeds voorkom met Rêve. En daarmee vaak keuzes maak die veel mensen doen fronsen. (en in het begin fronste mijn man ook tot hij haar eens voor zich had staan en hij ineens gelijkaardige keuzes ging maken.
Ook onder het zadel zei mijn man heel makkelijk "durf haar eens meer te rijden" tot ie er zelf op ging en haar voelde...
Ineens werd die ook zo beleefd alsof ie de koningin zelf iets wilde vragen in zijn rijden.
Ik zei terwijl ze haar kont onder zich in trok en dreigde met hem richting de maan te schieten als hij niet snel een beetje manieren zou gaan tonen naar haar "nou Schat, gewoon durven rijden." en die blik die ik van 'm kreeg zal ik nooit vergeten.
Ineens snapte hij waarom ik Rêve rijd zoals ik doe het is geen kwestie van "niet durven" het is een kwestie van "op welke manier bereik ik haar en wil ze het doen voor me.".
)Die karakters moet je niet mee willen vechten. Dan verongeluk je.
Vandaar dat Rêve zo snel Terror geworden is. 
Voor haar wilde Pret wel.
Alles wat voor mij moeite en hard werken was (zoals haar zonder wegspringen de ring rond sturen
) deed ze voor T vanzelf.
T was niet super ervaren maar alle "oepsjes" werden haar gewoon vergeven. Sommige van die oepjes hadden mij nog steeds een ram tegen een paal op geleverd of zandhappen.
Dus dan hield ik mijn hart vast als ik het zag gebeuren maar van T pikte ze het. Een keer schrok ze echt van iets en bokte ze T er af. (als Pretty bokte ging je gewoon, die bokte zo gemeen.). T schrok zich wild en begon te huilen (puur van de schrik). Dus ik ga natuurlijk naar haar toe, zeker zijn dat er niets aan de hand was. En ineens stond die ellendige geit bij ons...
Op al die jaren als ze mij er af gooide kon het haar geen r**t boeien. Maar bij T kwam ze kijken.
Ondanks dat Pret en ik nooit vriendinnen geweest zijn ben ik daar erg blij om. 
Ik begrijp ook nooit dat verlangen om je tussen een smalle doorgang bestaande uit iets wat niet aan de kant gaat, en iets van 500kg dat dat zeer onvoorspelbaar wel doet te willen begeven als er ook veiligere alternatieven zijn. Links passeren zal hem niet meer tijd gekost hebben he?