[Foto] 2020 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:35

Of je recent pyrantel hebt ontwormd.

Ik heb van vulina geleerd <<) dat die erg belangrijk is en veel problemen veroorzaakt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:39

Cioccolato schreef:
Of je recent pyrantel hebt ontwormd.

Ik heb van vulina geleerd <<) dat die erg belangrijk is en veel problemen veroorzaakt.

Dat is die roze toch? Die heb ik als eerste gedaan toen die equest.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:45

Daihyo schreef:
Inderdaad pyrantel tegen de spoelwormen.
Equest mag volgens mij niet jonger dan 5/6 maanden inderdaad. Dat is moxidectine.

De equest pramox mag zelfs pas vanaf 6,5 maand als je die bedoelt!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:50

Officieel mag equest vanaf 6 maand, maar ik zou het zelf nooit geven. Ik geef ivermectine. En pyrantel... Ik blijf er maar problemen mee tegenkomen. Zulke buikjes krijgen ze van spoelwormen. Rode bloedworm worden ze rondom mager van.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:51

Lavitabella schreef:
Daihyo schreef:
Equest mag volgens mij niet jonger dan 5/6 maanden inderdaad. Dat is moxidectine.

Nou dan ga ik gelijk over op pyrantel.

Vind zo rot dat t gelijk vanaf begin dus niet goed gaat met haar, eigen veulen dit jaar die nu verkocht is gelijk goed ontwormt en die had nergens last van.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:52

Vulina schreef:
Officieel mag equest vanaf 6 maand, maar ik zou het zelf nooit geven. Ik geef ivermectine. En pyrantel... Ik blijf er maar problemen mee tegenkomen. Zulke buikjes krijgen ze van spoelwormen. Rode bloedworm worden ze rondom mager van.

Hmm in de bijsluiter van pramox zelf staat 6,5 maand. Dit lijkt me best officieel :=

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:53

Vulina schreef:

Bedankt voor je bericht, spoelwormen dus toch.
Wat zou jij adviseren? Ik wil niet dat ik ze zwakker ga maken dan dat ze al is.

Qua voeding krijgt ze merrie veulen brok, goede schep verdeelt over dag, daarnaast onbeperkt ruwvoer en krijgt ze halve schep oerbalans omdat daar best veel vitamine en mineralen in zitten.

Als jullie nog andere tips hebben laat het me weten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:00

Lavitabella schreef:
Vulina schreef:

Hmm in de bijsluiter van pramox zelf staat 6,5 maand. Dit lijkt me best officieel :=

Ik zeg toch dat het officieel wel mag? Ik heb alleen teveel ellende gezien om er zelf aan te beginnen, maar jij mag doen wat je wilt natuurlijk +:)+ Ik handel uit ervaring ipv boekjes.

Janine, pyrantel en als er veel af komt over 10 dagen herhalen. Komt er weinig af, over zo'n 2 weken ivermectine geven. Dan is ze sowieso schoon. Vitamine brok bijgeven en onbeperkt ruwvoer.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:01

Vulina schreef:
Lavitabella schreef:

Ik zeg toch dat het officieel wel mag? Ik heb alleen teveel ellende gezien om er zelf aan te beginnen, maar jij mag doen wat je wikt natuurlijk +:)+

Janine, pyrantel en als er veel af komt over 10 dagen herhalen. Komt er weinig af, over zo'n 2 weken ivermectine geven. Dan is ze sowieso schoon. Vitamine brok bijgeven en onbeperkt ruwvoer.[/quote]

Heb je nog een aanrader van vitamine brok?
Geef namelijk dan die poeder.

Ik ga dit doorgeven, bedankt vulina.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:04

Dus omdat jij zegt dat het met 6 maanden mag is het officieel zoals ik het nu lees?

Ik volg zeker een bijsluiter waarin staat dat het pas vanaf 6,5 maand bij een veulen mag. Bijsluiters met contra indicaties zijn er niet voor niks.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:18

Ik snap niet waar je dat leest. Het mag officieel, dus volgens een bijsluiter etc, vanaf 6 maanden.
Ik zelf doe dat dus niet. Wat een ander doet, moet iedereen voor zich weten.
Je zou mijn pb inbox en Whatsapp eens moeten zien, over al de ontworm problemen ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:18

Volgens mij is het gewoon een persoonlijke ervaring naast een uit het boekje ervaring.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:19

Dan begrijpen we elkaar even niet. De bijsluiter van pramox zegt namelijk pas vanaf 6,5 maand. Geen 6 maanden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:19

Cioccolato schreef:
Volgens mij is het gewoon een persoonlijke ervaring naast een uit het boekje ervaring.

:j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:22

Lavitabella schreef:
Dan begrijpen we elkaar even niet. De bijsluiter van pramox zegt namelijk pas vanaf 6,5 maand. Geen 6 maanden.

Oh het gaat je om die 2 weken. Geen idee, ik geef zelf nooit equest op die leeftijd, laat staan pramox.
Laatste ervaring was een veulen wat er bij de eigenaar thuis mee was ontwormt, gebracht, en hier dagenlang niet in de benen kwam. Die 2 weken zal het hem vast niet gedaan hebben..

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:23

Dat dat jou ervaring is, is prima. Ik reageerde alleen inderdaad over die 2 weken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 07:38

Afgelopen vrijdag de papieren van de veulens binnen gekregen! Cheyvano en Crack kloppen, echter na mailen, bellen en vermelden op chipformulier alsnog dna vergeten van djuhna om uit te zoeken wie haar vader is, maar weer achteraan bellen van de week.
Filmpje van mijn knappe bruin dun dat ze nog wat jonger was:

https://www.youtube.com/watch?v=gvC0s7ynFkM

Hebben jullie de veulens zelf gefokt en zo ja de merries weer dragend, of dekplannen voor 2021?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 07:55

Lavitabella schreef:
Daihyo schreef:

Geen idee of de Pramox wordt bedoeld, dat staat er niet bij. Je hebt ook nog de gewone Equest met alleen moxidectine, ik dacht dat ze die bedoelde.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:10

lailapri schreef:
Afgelopen vrijdag de papieren van de veulens binnen gekregen! Cheyvano en Crack kloppen, echter na mailen, bellen en vermelden op chipformulier alsnog dna vergeten van djuhna om uit te zoeken wie haar vader is, maar weer achteraan bellen van de week.
Filmpje van mijn knappe bruin dun dat ze nog wat jonger was:
[ Video ]
https://www.youtube.com/watch?v=gvC0s7ynFkM

Hebben jullie de veulens zelf gefokt en zo ja de merries weer dragend, of dekplannen voor 2021?

Ja die van mij is weer drachtig , hopend op een merrie veulen dat dan kan blijven

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:38

Hier niet zelf gefokt maar ik weet van de fokker dat de merrie is wel weer drachtig voor volgend jaar van dezelfde hengst, dus een volle broer of zus voor Red op komst :D Tweede veulen van deze merrie dus ben heel benieuwd of het een evenbeeld van mijne gaat worden of juist totaal anders :))

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:59

Wij gaan voor een volle zus van ons veulen. We hebben nu 2 hengsten uit deze combinatie en het zijn allebei zeer charmante dieren, dus een merrie zou zeer welkom zijn. En we hebben nog twee jonge merries die hun eerste veulen verwachten, dus dat is sowieso heel spannend!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:00

Hier zelf gefokt
De merrie mocht ik gebruiken van de schoonouders en de hengst heb ik zelf gekozen :D
Ze is een cruzado dus mama is bwp en papa een perlino pre

Ik heb nog een leuk vergelijkje :D
Ongeveer 6maand verschil
Op 18/11 is ze 6maand geworden
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:17

Ik heb 2 van 2020 zelf gefokt en 1 aangekocht. De moeders van de eigen gefokte veulens zijn weer drachtig :)

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:52

Hier ook zelf gefokt! *D In 2021 krijgt dezelfde merrie een veulen van For Ferrero. Voor 2021 nog even uitzoeken welke hengst !

Wat een verschil Furioso !!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:09

Wat groeien ze dan hard hé Furioso <3
Ik vind het altijd wat wat spannend als je zo kruist, hoe het veulen dan in elkaar gaat zitten. Maar ik moet zeggen dat die van jou goed gelukt is :D

De mama van Philaina is weer lekker aan het werk. Ik kwam tot de conclusie dat ik niet zo goed ben ik het verkopen van een eigen veulentje :+ En als ik moeders weer opnieuw zou dekken dan moet ik wel echt keuzes maken. Ergens kriebelt het wel, misschien over een paar jaar als Philaina 3/4 jaar oud is. En moeders het wat rustiger aan mag doen. Dat ik het nog een keer probeer O:)

Mijn zwager zijn merrie is wel weer drachtig. En de merrie van mijn vriend is gust gebleven. Dus volgend jaar loopt er wel weer een veulentje bij ons rond :)