Lieve kleine [naam] ~ Welkom in onze Kudde!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:06

Wat ik vooral bedoel met ijslandercultuur is het verheffen van ijslanders 'boven' het gewone paard. En dit gaat in mijn ervaring vaak ten koste van de paarden. Vind ik zonde.
Paar voorbeeldjes: dat een ijslander sterker is dan een ander paard met vergelijkbare bouw en hoogte vind ik grote onzin. Heb ik nog nergens echt sterk bewijs van gehad.
In mijn omgeving wordt brutaal gedrag en onopgevoede paarden vaak weggeschreven onder IJslands vuur. Geloof best dat ze een bepaalde drive hebben, maar het wordt me te vaak als excuus gebruikt.
Ben nu ook weer met een ijslander bezig die al tien jaar een blok spanning en onbegrip is. Puur omdat ze altijd als speciaal is behandeld. Beestje knapt met de dag op nu ze als normaal paard wordt Benaderd.
Kijk die gangen, dat is een vak apart. Ben ik het helemaal mee eens. Maar voor de rest blijft het gewoon een paard (of pony eigenlijk, hoezo zou dat minder zijn )
Denk dat je zo wel een blik hebt wat betreft mijn frustraties haha.

Met het lekkere nuchtere en doen waar jij (en je paard) plezier aan beleven heb ik uiteraard geen problemen. Heerlijk! Maar dat vind ik niet alleenstaand voor mensen met ijslanders. doe ik ook met mijn volbloed Arabier hoor, kan met alles.

Anoniem

Re: Lieve kleine Mánadís ~ Welkom in onze Kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:10

Die zag ik ook, Geerke, vond het ook wel erg duur, maar deze heeft wel wat gepresteerd.
Veulies zijn natuurlijk lang niet zo duur. :) Wij hebben ons veulentje bij een hobbyfokker weg die niet persé voor winst gaat.

Mooney, ah op die manier... we zijn ook advertenties tegen gekomen waarin de [ras] alleen geplaatst mocht worden bij andere [ras], dat vond ik wel erg vreemd.
Maar wij hebben straks een Fries, een Zeeuw, een Shirekruising en [ras] bij huis, dus we zijn geen 'echte IJslandermensen' die alleen voor dat ras gaat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:20

BarbaLala schreef:
Idinn, die nuance kan je zelf ook wel bedenken toch? ;)

Ik snap wel wat mooney bedoelt met IJslandercultuur, is inderdaad een hele andere wereld dan bijvoorbeeld die vam het springen of de dressuur.
Vind het zelf juist een erg prettig soort mensen over het algemeen.
Lekker met de benen op de grond en allemaal niet zo overtrokken als de "hoog in het bloed staande paarden mensen", zeg maar.
Dit is dus gewoon onzin :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:51

Ik weet het niet, ga er ook niet over oordelen.
In de paardenwereld zit gewoon een hele hoop rot volk, arrogant, voelt zich verheven boven de ander, kijkt neer op een ander... ik denk dat het daarbij niet uitmaakt wat voor ras je hebt, op wat voor paard je rijdt.
Stalmedewerkers/stagiaires die niet worden gegroet, want 'ze zijn maar stalhulp'.
Ik zie een hele hoop afgunst; dat je iets koopt en een dag later heeft de ander datzelfde maar dan duurder of mensen die niet blij voor je kunnen zijn als jij bijvoorbeeld van je ouders iets cadeau hebt gekregen...

Persoonlijk heb ik daar totaal geen last van, ik zou zelfs niet eens weten hoe dat voelt.
Ik laat iedereen in zijn of haar waarde, voel me niet beter dan wie dan ook en gun iedereen alles en ben oprecht blij als iemand iets moois heeft gekregen of eerste is geworden, zelfs als ik laatste was geworden.

Dat is ook de voornaamste reden dat wij verzorgers/bijrijders hebben; mensen die minder geluk hebben/geen geld hebben toch een mooie kans bieden om met paarden om te gaan en van ze te leren.
Zelf heb ik die kans ook gehad en daar ben ik nog iedere dag dankbaar voor.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:53

Jij vindt het onzin, dat is wat anders, Ailill. ;)

Wat naar dat jij die ervaringen hebt mooney. Het IJslands vuur zie ik juist als een paard wat in de hand doodbraaf is, maar onder het zadel veranderd in looplustig en werkwillig.
Lekker normaal doen hebben alle paarden baat bij, vind ik.
Al dat parelli en klassieke geneuzel van tegenwoordig draagt daar niet aan bij wat mij betreft.
Maar dat is een andere discussie :D

Tineke, dat is aan jullie natuurlijk, als je verder niets methode IJslanderwereld te maken wil hebben kan dat evengoed.
Lijkt me alleen erg zonde, want je kiest wel voor een bepaald ras en het is toch fijn om kennis uit te wisselen of leuke contacten op te doen denk ik. Edit: gaat niet om bovenstaande bericht maar die daar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:00

Jammer dat je direct de conclusie trekt dat we niks met de IJslanderwereld te maken willen hebben, dat heb ik namelijk nergens gezegd. :)
We hebben ook contacten met meerdere mensen uit die wereld, dus als we ergens niet uitkomen is er hulp genoeg.
Maar wij passen niet in een bepaald hokje...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:03

Die conclusie trek ik helemaal niet? :?
Het gaat ook helemaal niet over hokjes, maar om wat bij jezelf past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:10

Daarom, en ik ken een héle hoop mensen die enorm zijn veranderd na het krijgen van een eigen paard of pony en dat vind ik echt onwijs jammer.
Zo wil ik niet zijn, ik zou mij nooit beter willen voelen dan een ander of op mensen neer willen kijken.
Ik zal nooit de eis stellen om een paard dat ik zou verkopen persé in een kudde van alleen dat ras te laten opgroeien.
Voor mij zou het veel belangrijker zijn dat het paard een goed huisje krijgt en ik zou dat ook controleren.
Dan passen we niet in de IJslandercultuur... dat hoeft niet.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:13

Ik volg je niet meer hoor, worden nu allemaal andere dingen aangehaald.
Denk dat je altijd veranderd als je een eigen paard krijgt. Of je wil of niet, je verandert als het goed is namelijk je hele leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:20

Je karakter hoeft daarbij niet te veranderen, daar kies je zelf voor.
Dan heb ik het over dingen die ik in mijn omgeving gezien heb in de afgelopen 17 jaar, zoals niet meer groeten naar 'de stalhulp', vriendinnen zonder eigen paard (of met een 'minder' paard) laten vallen, jezelf verheven voelen, arrogant worden.

En nee, die dingen die ik noemde heb ik zelf gezien in onze zoektocht naar een IJslandertje.
"Alleen voor een tehuis met andere [ras]"
"Ervaring met het ras vereist"
Etc.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:23

idd de ijslander cultuur is een hele aparte cultuur!
maar ook als je je daar niet in kunt vinden kun je best heel veel lol hebben met je ijslander!

tenminste als ik uitga van mezefl!

wil nog wel even benadrukken tineke dat het paard waar maarten bij mij op heeft gereden wordt gezien als een grote en brede ijslander en absoluut niet als een kleintje en een smalletje want daar heb ik natuurlijk ook op geselecteerd...

en die dingen dat je alleen maar ijslanders mag hebben als je ervaring hebt met het ras ed vind ik echt de grootste KUL, het blijven paarden net zoals andere paarden maar als ik zoiets zeg krijg ik ook weer de halve ijslander wereld over me heen! we moeten toch allemaal beginnen met de eerste??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:26

Zo bedoelde ik het ook niet te zeggen hoor, Alja, dat jouw [ras] klein en smal is.
Enkel dat beide ouders van [naam] minimaal even groot en breder waren, vooral de moeder.
Iemand anders noemde dat klein in dit topic, maar voor mij vallen zowel jouw [ras] en de ouders van [naam] wel degelijk onder grote [ras].

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:38

Mando schreef:
Dat is denk ik ook wel in de Haflingercultuur.
Denk dat mensen met alles wat anders is dan een KWPN wat nuchterder erin staat.
Ik heb soms wel het idee dat die meer lol met hun knol hebben maw meer afwisseling hebben, al is iedere dag trainen in een bak voor sommige ook wel lol met je knol. :D

Dat is toch onzin! Dat zou dus betekenen, dat nu ik geen KWPN meer heb maar een Fries, dat ik ineens een ander mens ben?!?!
Je bent wie je bent, je bent niet het paard wat je kiest.

Ik denk dat iedereen zijn eigen manier van lol heeft en dat iedereen op zijn eigen manier van zijn dier houdt. Om daar een ras of iets dergelijks aan te koppelen vind ik echt kolder.
Het meest over het paard getilde mens wat ik hier in de buurt ken heeft een Ijslander. Dat ligt aan haar en heeft niets met de voorkeur van een paard te maken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:39

ik vind dat veel ijslanders een eigenaar hebben die over het paard is getild tendance :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:44

Alja schreef:
ik vind dat veel ijslanders een eigenaar hebben die over het paard is getild tendance :)

Dat gaat ook makkelijk gezien het formaat. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:45

Ik bedoel dan natuurlijk in figuurlijke zin.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:49

Alja schreef:
Amen _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:49

Ik vind het ook de grootste kolder die je maar kunt bedenken, lachwekkend bijna.
Toch zijn er een hoop hoor... (vooral) meiden/vrouwen met een duur sportpaard dat arrogant lachend neerkijkt als je met je Tinker de ring binnen komt rijden.
Ik heb daar een grondige hekel aan. :o
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Het gaat om de lol die jullie samen hebben, om de liefde die je elkaar geeft, om de dingen die je elkaar leert... als je daarnaast succesvol bent in bijv. wedstrijden, is dat alleen maar mooi meegenomen, maar dat zal bij ons nooit op de eerste plaats komen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:54

Ailill schreef:
Alja schreef:
Amen _/-\o_

Waarom dan?
Tenminste als je dit letterlijk bedoeld.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:00

Misschien is het handiger om daar zelf een topic over te openen, aangezien wij niet in die categorie vallen. :)

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:13

Tineke, dat was in de buurt van Gasselte ? Kan dat kloppen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:14

Wauw, dat is echt al heel lang geleden! Al bijna 8 maanden. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:14

Ik snap wel dat het leuk is om rassen bij elkaar te hebben. Gooi ze maar in een gemengde kudde en je zult zien dat paarden van hetzelfde ras ook naar elkaar zullen trekken. (geldt ook voor honden trouwens) Bepaalde verankerde eigenschappen schijn toch aan te trekken en een band te scheppen.

Maar om dat nou te eisen als je een paard verkoopt gaat natuurlijk wel ver en is nergens voor nodig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:16

Dat heb ik ook weleens gehoord over bonte paarden. :j
Maar ik denk niet dat [naam] ongelukkig wordt bij ons, omdat we geen andere [ras] hebben. :)
Ze krijgt straks lekker ruwvoer, schuilstal, 24/7 buiten, opvoeders en leeftijdsgenootje en natuurlijk een hoop liefde.
Wat wil een paard nog meer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:19

KoudbloedKim schreef:
Dat heb ik ook weleens gehoord over bonte paarden. :j
Maar ik denk niet dat Mánadís ongelukkig wordt bij ons, omdat we geen andere IJslanders hebben. :)
Ze krijgt straks lekker ruwvoer, schuilstal, 24/7 buiten, opvoeders en leeftijdsgenootje en natuurlijk een hoop liefde.
Wat wil een paard nog meer.

Dat geloof ik ook absoluut! :j