Spoedvraag! merrie doet heel raar!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Spoedvraag! merrie doet heel raar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:04

Ik volg het topic al vanaf het begin, maar het lijkt mij raadzaam om de da eens langs te laten komen.
De ruikende lucht van achteren samen met de viezigheid is niet zoals het hoort in mijn ogen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:04

Vereentjex schreef:
bigone schreef:
Hele sterke urinelucht of een beetje rotte eierenlucht?

tjaa daar vraag je me wat ik denk de ...2de maar dat weet ik niet zeker

dat klinkt niet best dan, weet je zeker dat het veulen nog leeft?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:05

Als het echt stinkt zou ik idd. ook even aan de D.A. vragen of dat normaal is.
Gewoon even bellen,kost je dan ook nix.Hij vertelt je wel of hij zelf moet komen kijken.

Loesje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:05

Zie je het veulen nog wel bewegen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:10

Klinkt allemaal erg vreemd. Zou er zo snel mogelijk iemand met verstand naar laten kijken.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:16

Ik vind het ook erg vreemd... Je hebt al een paar keer gehoord dat je beter wel even kan bellen naar de dierenarts maar toch doe je t niet. Bellen kost niets he?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:20

Dan is de kans aanwezig dat veulen problemen heeft en dan zeg ik het heel netjes. ook kan er een infectie aanwezig zijn omdat je al dagen praat over weglekkend vruchtwater. Doe me een plezier en haal de da erbij, beter een keer voor niets want als er wel wat mis is ben je ze zo meteen alle twee kwijt.

Loesje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:33

Ja ik heb er ook niet echt een goed gevoel over.. jammer dat er zo luchtig over gedaan word.. De merrie laat toch al genoeg zien dat er iets niet helemaal in orde is.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:37

Even een stipje en da bellen lijkt mij ook geen verkeerd ide

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:47

Als je nog langer wacht heb je dalijk geen veulen en geen merrie meer. De da erbij en niet de buurman!!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:57

Ik denk dat de TS al bezig is met een D.A.hoor.
Anders had ze hier allang gereageerd.
Daarbij het is haar eigen keuze of ze een D.A. laat komen,wij kunnen haar dat niet dwingen.Als dit al een paar keer is gezegd,prima,maar blijf niet door drammen tegen haar.
Ik begrijp uiteraard dat het belangrijk is een D.A. erbij te halen of alleen maar te bellen.
Maar zij beslist tenslotte zelf wat ze wil doen,en ze heeft echt wel het beste voor met haar merrie,dat weet ik zeker.We wachten gewoon geduldig af tot de TS zich weer meld hier.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:59

TS zit ook gewoon nog op school

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 15:07

mara168 schreef:
Ik vind het ook erg vreemd... Je hebt al een paar keer gehoord dat je beter wel even kan bellen naar de dierenarts maar toch doe je t niet. Bellen kost niets he?

hallo word ik hier een beetje afgeschilderd als iemand die mijn pony dood laat gaan! hoe moet ik nou weten vanaf 7 km afstand van huis wat voor lucht eruit de kont van mijn pony komt? weet ik toch niet zeker meer! sorry maar het ruikt als urine achtig en daardoor is haar kont zo nat!
toen ik dacht aan rotteierelucht vond ik het een beetje mengeling achtig! het is heel normaal dat er een beetje pis uit dr komt want het veulen beweegt! sommige bokkers doen net alsof ik hier een beetje ontwetend veulens zit te fokken nou nee! en ja ik ga zo eerst kijken! en als er echt iets is bel ik de DA wel wat dacht je dan? dat ik mijn pony beetje laat lijden? zo ben ik niet dus ik doe hier zeker niet luchtig over maar ik ben nu gewoon niet thuis...
Laatst bijgewerkt door Vereentjex op 11-06-13 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:11

We bedoelen het niet zo verkeerd, hoewel sommigen niet zo tactisch zijn :) Een beetje urine kan wel maar het is niet standaard dat het dagenlang nat en vies is, misschien kan je eens een kwartiertje opserveren en voelen of je veel beweging ziet? Voelt voor jezelf toch ook fijner als je het zeker weet :) Wat voor merrie heb je trouwens, groot of klein? Heb dat nergens gelezen :D

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:12

Je zult er best verstand van hebben (meer dan ik in ieder geval :+)
Maar ik snap eigenlijk niet waarom je de DA niet een belletje gunt.
Bellen kost niks en je baalt straks als het misgaat en je hebt niet gebeld.
Het blijft jouw merrie natuurlijk, maar het lijkt me toch slim om gewoon even te bellen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 15:12

set_elkol schreef:
We bedoelen het niet zo verkeerd, hoewel sommigen niet zo tactisch zijn :) Een beetje urine kan wel maar het is niet standaard dat het dagenlang nat en vies is, misschien kan je eens een kwartiertje opserveren en voelen of je veel beweging ziet? Voelt voor jezelf toch ook fijner als je het zeker weet :) Wat voor merrie heb je trouwens, groot of klein? Heb dat nergens gelezen :D

shetlander! bedankt voor de reactie! bij (niet letten op de bovenstaande post hoor maar daar ben ik goed boos!)

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:13

Zeg ik dat je je pony dood laat gaan of iets in die richting? Nee, ik geef alleen mijn mening wat ik hier van vind. Het is jou eigen keuze natuurlijk dat weet ik, maar wat jij aan gaf wijst erop dat er iets niet klopt. Ik ken jou pony niet en ik ga af op het gene wat jij hier verteld vandaar dat ik er zo over denk.
En wij bedoelen dit niet verkeerd, we willen je alleen maar helpen.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:14

Ts zal dat zeker in overleg met haar ouders moeten doen aangezien ze nog minderjarig is. Haar ouders zullen dus de da eerder bellen dan ts. Ik weet dat ze bij ts al meerdere keren bevallingen hebben meegemaakt, dus dit zal vast ook wel goed komen ;)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 15:15

ZeSteigert schreef:
Je zult er best verstand van hebben (meer dan ik in ieder geval :+)
Maar ik snap eigenlijk niet waarom je de DA niet een belletje gunt.
Bellen kost niks en je baalt straks als het misgaat en je hebt niet gebeld.
Het blijft jouw merrie natuurlijk, maar het lijkt me toch slim om gewoon even te bellen.

dat doe ik ook maar ik ben nu niet thuis -O- jammergenoeg en belletje kost idd niks dat weet ik ;)
ik was al van plan om gelijk te kijken :) dat snap ik maar in de haast las ik een paar reacties waar ik me nogal over verbaasde ;)

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:16

taartjee schreef:
Ts zal dat zeker in overleg met haar ouders moeten doen aangezien ze nog minderjarig is. Haar ouders zullen dus de da eerder bellen dan ts. Ik weet dat ze bij ts al meerdere keren bevallingen hebben meegemaakt, dus dit zal vast ook wel goed komen ;)

Het zal ook wel goed komen hoor! Maar we willen alleen maar helpen. Straks heeft ze indd spijt als er toch iets mis is en dat zou niet leuk zijn natuurlijk.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 15:17

mara168 schreef:
taartjee schreef:

Het zal ook wel goed komen hoor! Maar we willen alleen maar helpen. Straks heeft ze indd spijt als er toch iets mis is en dat zou niet leuk zijn natuurlijk.

jaa ik weet het maar moest even stoom afblazen zal gelijk dan foto's uplouden :)

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:18

Dus het is allemaal niet aanvallend bedoelt als dat zo over komt!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:29

Ik denk dat je de meeste reactie verkeerd opvat TS, sommige hebben het niet al te tactisch omschreven dat ben ik met je eens.

Ik heb al heel wat drachtige merrie's gezien en mee gemaakt (ook shetten) maar niet 1 ervan had een hele natte vieze achterkant van de urine of dat wat dan ook.
En ik denk dat er genoeg bokkers zijn die dat vinden, vandaar hun reactie.

Ik weet trouwens niet hoe het zit bij paarden en lekkend vruchtwater, hoe lang dat duren mag zonder dat er een infectie optreed (zeg niet dat dit zo is bij jouw paardje).
Oke mensen en paarden mag je niet met elkaar vergelijken, maar...
Bij een mens word er ingegrepen als dit langer dat 24 uur is, want daarna neemt het infectie gevaar (streptococ) toe.
Er word dan standaard een kweek afgenomen om te kijken of ze dit hebben opgelopen of niet.
Is dit wel zo is het heel belangrijk dat ze een ab kuur krijgen, doe je dit niet dan grote kans dat de baby overlijd.....Dus is echt niet zonder risico zeg maar

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 15:51

Ja ik begrijp hetmaar kwam net uit een 'stressles' zegmaar dus las ik die reacties, nouja...begrijpelijk ik vond het zelf ook apart worden maar ik ga nu even bij haar kijken ben er net weer!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:13

Ga er dan eens een poosje bij zitten/staan en kijk of je nog wat voelt/ziet bewegen.