45 cm groot: amha hensgtje SKS Wynns Legacy Nikan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 00:02

Juffrouw cobelens,juist door Blonde haar bevallingen weten wij hoe belangrijk goed waken is en hebben de rest van onze veulens en onze merries het gered :j
tsja wij hebben doorgaans niet het geluk om op stal te komen en dan te kunnn zeggen oh kijk eens er staat ineens een veulen bij *\o/*
Met ons geluk ligt alles dood -O- En laten ze dan iets te dierbaar zijn voor ons.....

Maar er zijn ook een paar makkelijke bevallingen geweest hoor, die hadden het ook gered zonder ons,2 van alle bevallingen geloof ik :')

Ach als er maar iemand iets van meeneemt en er niet te makkelijk over denkt van Oh het komt wel goed....paarden in natuur etcetc...blablabla,ben ik al blij ;)

Sylke104

Re: 45 cm groot: amha hensgtje SKS Wynns Legacy Nikan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:09

Mijn eerste shetlander heeft met 10 maanden ooit een veulen verworpen, jeetje wat heb ik het mezelf kwalijk genomen dat ik er niet bij was. Nu oud, wijs en volwassen kan ik stellen dat waken nog niet reeel was, geen uier, nog een maand te gaan en da gaf aan dat veulen dood ter wereld is gekomen. Maar als je ziet wat voor lijd het de merrie aan doet en natuurlijk mezelf niet vergeten, mocht ik ooit nog een pown hebben die moet bevallen, dan zit ik 24/7 11 maanden boven op!!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 00:46

Ik kreeg net pb of ik hele dagen in de wei ligt om momenten vast te leggen ,..ja dus :j :o :P

<3 <3
Afbeelding
Afbeelding

rare standjes voor na 22.00 uur :P
Afbeelding

broer Keyemsi(die wel reus lijkt) uitdagen..
Afbeelding

met leidster Desert valt niet te sollen,ik vlooooooooooooog nadat ik ook op haar wilde jumpen :+ jammer dat ik mijn dek niet op had,had ik spiderman kunnen spelen :')
Afbeelding

spelen met bal,formaat aangepast :+
Afbeelding

dan krijg je slaap
Afbeelding

wil je bal als hoofdkussen
Afbeelding

en dan :z :z :z :z
Afbeelding

knock out! <3
Afbeelding

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:49

Geen idee van wie de pb kwam :+
Maar plak er nog maar heel wat dagen bij in de wei, want dit is genieten!!!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 00:52

:D O:) ik zou niet weten van wie.....maar kom er maar eens bij liggen zou ik zeggen,kan je wel gebruiken :(:)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:54

Zeg dat wel ja, staat echt in de planning, maar wacht dat de weiligtemperaturen wat aangenamer zijn :+

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:02

Waarom nog steeds een navelklem Sandra? Het stukje navelstreng is ondertussen toch opgedroogd?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:26

sandra3235 schreef:
cobelens meest simpele uitleg ;) http://www.bokt.nl/wiki/Red_bag_delivery

lor1_1984 schreef:
Is het dan nog wel verstandig om dergelijke merries in te zetten voor de fok?
Ik persoonlijk zou een dergelijke merrie wsl uit de fok hebben teruggetrokken omdat er toch ergens iets niet goed zit schijnbaar.
Hooguit dat ik het probeerde met een andere hengst en als dan weer een RBD zou zijn, dan zou ik de merrie definitief terugtrekken uit de fok.

Hier wil ik toch even op reageren.Ik vraag mij af waarom jij een merrie terug zou trekken uit de fokkerij?Ja dat zou je iid moeten als je niet waakt,maar dan moet je geen 1 veulen willen fokken,als wij alle merries waar een veulen verkeerd ligt,dus hulp nodig heeft bij bevalling terug zouden trekken,houden we geen merrie over.(en als wij niet gewaakt hadden,ook geen veulen en merrie)
Bij Blonde weten wij het nu helaas uit ervaring 6 jaar geleden een dood veulen,als zij er klaar voor is laat placenta los,dus of red bag of veulen wordt tegelijk afgeleverd met placenta,kortom 24 uur waken....op zich zijn het makkelijke en vlekkeloze bevallingen tot nu toe, en belangrijker GEZONDE veulens en een gezonde mama,alleen je moet geen minuut te laat zijn.Dus als je er dat voor over hebt,waarom merrie uit fokkerij halen dan?
De andere bevallingen waren heel wat lastiger,terug geslagen beentjes etc.....geef mij Blonde haar bevallingen dan maar ;)
Hengst heeft er ook niets mee te maken :n Vorige combi's ook dit geval.
Als je fokt moet je gewoon je verantwoording nemen en goed waken en dat doen wij.....en hulde aan de vlekkeloze bevallingen,maar zo niet zitten wij er met onze neus boven op....
Anders hadden jullie alle foto's van Nikan moeten missen,kan toch niet :+

Ik ben zelf persoonlijk meer van het 'een dier moet zich zelf kunnen redden' wat natuurlijker aangelegd zegmaar.
Imo is een paard wat bij elk veulen een RBD heeft daarom ook niet fokgeschikt.
Ik veroordeel niemand die er wel mee blijft fokken hoor, dat is hoe dan ook de keus van de fokker, het is alleen dat ik er persoonlijk zelf niet voor zou kiezen. ;)
Mijn vraag was dan ook niet als kritiek bedoeld, maar meer als oprechte interesse waarom zo'n paard wel ingezet wordt voor de fok, wat jullie redenen zijn, wel heb ik het wat uhm kortaf en mss te direct geschreven.
Goed waken en je verantwoordelijkheid nemen juich ik uiteraard toe. :j

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:51

flieft <3 <3 <3 <3

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:09

Ahh wat een stoere foto's!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:31

owh San wat een heerlijke foto's weer! Lijkt me zo heerlijk om gewoon lekker te gaan zitten kijken wat zo'n guppie allemaal uitspookt... Keyemsi lijkt inderdaad wel weer een stukje gegroeid haha!

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:09

ik wil graaag meer zien, t is echt een dropje

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:01

Wat schattig !

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:31

Wat een geweldig leuk ding is het!
Zie net op jullie site dat jullie in Rockanje wonen, is maar 5km hiervandaan!
Oeeff als mijn merrie jonger was geweest had ze wel een keer bij wynn mogen logeren :P

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:41

Ahw die foto's met die bal <3 wat is het toch een schatje

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:55

Geweldige foto's weer.
Heerlijk hoe brutaal hij is, haha.Hij dent dat hij 1.80m is :P

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:26

Lief!!

Mini_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:37

Leuke foto's! En wat is hij mooi!!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:59

<3 <3 <3 <3 <3 <3 geweldige foto's!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 22:12

LhinnOlijf schreef:
Waarom nog steeds een navelklem Sandra? Het stukje navelstreng is ondertussen toch opgedroogd?

navelklem valt er pas zelf na ruim een week af als die afgestorven is en klem was nodig,omdat hij nog aan placenta vast lag,we moesten even kijken welke we zouden houden,veulen of placenta die erop lag,we hebben voor nageboorte gekozen _O- _O- _O- _O- _O-
(dit zeggen wij wel eens tegen de kids als uber ontaarde ouders :o )

Dank jullie wel allemaal voor de leuke reacties,Nikan is echt <3 ik zou hem soms wel op willen vreten zo cute, hij komt nu plekje graven om op schoot warm te slapen,net als onze pup,smelt :+:

testebeest,hoezo denkt hij dat hij 1.80 is?Dat is hij toch ook :+

Yuri,ja je woont idd vlakbij,veel posters hier trouwens uit Hellevoet ;) Dichtbij voor een meeting voor jullie :')

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:24

Owww foto's zijn wederom heerlijk!! :+: En wat is hij eigenlijk klein!! vergeleken met zijn gorte kleine broer is hij mini! :+:

Laat de andere twee dames maar snel bevallen.. ik heb zin om langs te komen :):)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 23:44

P_Tries,ik denk dat het nog even duurt....
Bij Keet iig wel te hopen :j
Nikan is gewoon extreem klein hoor,lijken ze allemaal reuzen bij....daarom denkt (en gedraagt)hij zich dat hij 1,80 m is :+

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:25

sandra3235 schreef:
haha beest spoort niet,ik heb meer foto's,maar zal morgen worden Y;(

Jolliegirl schreef:
D

Mag ik wat vragen? :D
Ik lees heel vaak bij deze kleine paardjes dat de veulens allemaal geboren worden met een Red Bag bevalling, hoe komt dit?
Is dit ras-eigen? Of omdat de paardjes zo klein zijn?
Lees het best vaak als ik topics zie van deze miniveulentjes bijvoorbeeld.

Ik vind dit juist goede vraag!!!! _/-\o_
Jolanda,ik ben het niet met je eens :n , bij mini's en zeker de amerikanen hoor je het gewoon heel vaak.
Ik denk dat het idd meer bij dit ras voorkomt(amha) omdat het nu Blonde haar 2e red bag bevalling is en onze gastmerrie die bij ons kwam bevallen Dream van Tosadog had ook een redbagbevalling bij ons....Dus 1 fokker al 3 redbag bevallingen bij 2 merries ;)
Bij Marije op bokt lees je het ook idd,...1 merrie die al meerdere keren een redbag bevalling heeft.
De reden ???? geen idee :n
Maar als ik iedereen maar alert kan maken bij bevallingen(zeker bij mini's) hoe te handelen,en gewoon goed WAKEN!!!!!dan hebben wij al iets gewonnen..... _/-\o_
Zo en zo leert de ervaring dat je gewoon bij de bevallingen aanwezig moet zijn!
Op zich valt het mee,het lijkt enger dan het is,maar je moet handelen binnen enkele minuten anders stikt het veulen zo en zo....

Ik kom even inbreken hier hoor: :o Ik heb idd Dream, de gastmerrie die 2 jaar terug bij Sandra en Rene is geweest. En het was niet zonder reden dat ze bij hun ging logeren; het jaar daarvoor had ze haar 1e bevalling, helaas een redbag en het veulen is toen overleden..dus het jaar daarna is ze naar Rockanje gegaan en ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken: zonder Sandra en Rene had het veulen het niet gered want weer een redbag bevalling. Ik denk dus ook dat het best vaak voorkomt bij de (Amerikaanse) mini's hoor.
En even ontopic: wat me echt opvalt aan de veulens van Wynn is dat ze echt ontzettend veel op hem lijken, ongeacht de moeder, je ziet hem er heel duidelijk in terug en zo ook weer bij deze (super) kleine man! :D

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:35

Dat is wel eng ja dat reg bag. MAar als je weet dat het voorkomt en je hebt alle maatregelen om de merrie's goed in de gaten te houden scheelt dat weer een hoop.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 23:00

@Tosa,thanks, we hebben jou en Dream met liefde geholpen met haar bevalling op onze kraamkliniek stal kee's sage :D
Het resultaat mocht er zijn,hij mocht er wezen he <3
Ja vindt je alle veulens zo op Wynn lijken???
Zelf zie je t niet zo meer als je iedere dag er met je neus op zit,maar ik zou zeggen,niets mis mee,Wynn blijft mijn kanjer <3 ,ondanks dat hij bont is <3

Nikan groeit goed,zie ik ook niet,maar ik merk het aan zijn dekje,die wordt krapper :+
Hij is zo cute, als ik op stal bij hem gaat kroelen,klimt hij tegen me op,legt zijn pootjes in mijn nek,rolt met zijn ogen en valt op schoot in slaap als een hond,jajaja pedagogisch niet verantwoord,opvoeding komt nog net als de rest,maar wat kan je genieten van zo'n hummeltje <3 <3 <3 <3
En wat zeg ik dan tegen hem,je bent zzzzzzoooo lief,ik kan je wel opvreten,maaaaaaaaaaaaaar je wordt wel verkocht :') ontaarde beetjemoeder ~~}> _O-