cobelens meest simpele uitleg
http://www.bokt.nl/wiki/Red_bag_delivery lor1_1984 schreef:Is het dan nog wel verstandig om dergelijke merries in te zetten voor de fok?
Ik persoonlijk zou een dergelijke merrie wsl uit de fok hebben teruggetrokken omdat er toch ergens iets niet goed zit schijnbaar.
Hooguit dat ik het probeerde met een andere hengst en als dan weer een RBD zou zijn, dan zou ik de merrie definitief terugtrekken uit de fok.
Hier wil ik toch even op reageren.Ik vraag mij af waarom jij een merrie terug zou trekken uit de fokkerij?Ja dat zou je iid moeten als je niet waakt,maar dan moet je geen 1 veulen willen fokken,als wij alle merries waar een veulen verkeerd ligt,dus hulp nodig heeft bij bevalling terug zouden trekken,houden we geen merrie over.(en als wij niet gewaakt hadden,ook geen veulen en merrie)
Bij Blonde weten wij het nu helaas uit ervaring 6 jaar geleden een dood veulen,als zij er klaar voor is laat placenta los,dus of red bag of veulen wordt tegelijk afgeleverd met placenta,kortom 24 uur waken....op zich zijn het makkelijke en vlekkeloze bevallingen tot nu toe, en belangrijker GEZONDE veulens en een gezonde mama,alleen je moet geen minuut te laat zijn.Dus als je er dat voor over hebt,waarom merrie uit fokkerij halen dan?
De andere bevallingen waren heel wat lastiger,terug geslagen beentjes etc.....geef mij Blonde haar bevallingen dan maar
Hengst heeft er ook niets mee te maken

Vorige combi's ook dit geval.
Als je fokt moet je gewoon je verantwoording nemen en goed waken en dat doen wij.....en hulde aan de vlekkeloze bevallingen,maar zo niet zitten wij er met onze neus boven op....
Anders hadden jullie alle foto's van Nikan moeten missen,kan toch niet