Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Ik heb ook eens een veulen gehad waar mamslief door uitputting van de bevalling op is gaan liggen. Uiteraard ga je er dan niet bijstaan, toekijken en zeggen dat de natuur het wel zal oplossen. Dan trek je vlug de merrie eraf. Veulen waren we toen ook bijna kwijt. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu standaard bij iedere bevalling de merrie wegtrek als het veulen eruit komt.
anneliesdj schreef:Gini schreef:Ik heb ook eens een veulen gehad waar mamslief door uitputting van de bevalling op is gaan liggen. Uiteraard ga je er dan niet bijstaan, toekijken en zeggen dat de natuur het wel zal oplossen. Dan trek je vlug de merrie eraf. Veulen waren we toen ook bijna kwijt. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu standaard bij iedere bevalling de merrie wegtrek als het veulen eruit komt.
Als je daar sneller had gereageerd was de merrie er ook niet op gaan zitten. Je had kunnen helpen bij de uitdrijving (want waarom de merrie onnodig uitputten) en je had ook aan de merrie kunnen zien dat ze uitgeput was en kunnen voorkomen dat ze op het veulen was gaan liggen.
Dat is niet banketstaaf bedoeld tegen jou, dat is wat hier bedoeld wordt.
Gini schreef:Ik ken geen enkele merrie die na een bevalling niet moe is. Het is een hele inspanning. Bevalling was vlot verlopen hoor. Zo zie je maar hoe snel mensen met een klein strootje informatie meteen een heel eigen verhaal eraan vastknopen.
anneliesdj schreef:Gini schreef:Ik ken geen enkele merrie die na een bevalling niet moe is. Het is een hele inspanning. Bevalling was vlot verlopen hoor. Zo zie je maar hoe snel mensen met een klein strootje informatie meteen een heel eigen verhaal eraan vastknopen.
Dat was wel aan de hand van de info die je zelf hebt gegeven.
En ik ken geen enkele merrie die op haar eigen veulen gaat liggen in een normale situatie.
Gini schreef:Ik heb enkel gezegd dat een uitgeputte merrie op haar veulen is gaan liggen. Jij maakte ervan dat de uitdrijving moeilijk was en dat ik had moeten helpen etc. Maar goed, hier heeft TS ook niets aan. Ik ken ook geen enkel veulen waarvan het vlies niet brak bij geboorte, maar kan het daarom niet?
Jeetje zeg, ik heb al spijt dat ik TS gewoon wat tips wilde geven. Jullie bemoeien je met de geboorte, ik niet tenzij er zich moeilijkheden voordoen. Ik heb al negen veulens gefokt, waarvan maar 1 probleemgevalletje en dat was dan nog na de geboorte, blijkbaar moet ik toch iets goed doen.