hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:35

Et vlies rond het neusje en de mond moet je altijd zo snel mogelijk weg halen anders kan het veulen stikken. Dat is mij altijd geleerd

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:37

Ik wilde met mijn verhaal alleen maar benadrukken dat het niet altijd vanzelf gebeurd! Nuance of niet! Naar mijn idee probeert TS het allebeste te doen voor merrie en veulen en verder ga ik er geen woorden meer aan vuil maken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:43

Gini schreef:
Ik heb ook eens een veulen gehad waar mamslief door uitputting van de bevalling op is gaan liggen. Uiteraard ga je er dan niet bijstaan, toekijken en zeggen dat de natuur het wel zal oplossen. Dan trek je vlug de merrie eraf. Veulen waren we toen ook bijna kwijt. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu standaard bij iedere bevalling de merrie wegtrek als het veulen eruit komt.

Als je daar sneller had gereageerd was de merrie er ook niet op gaan zitten. Je had kunnen helpen bij de uitdrijving (want waarom de merrie onnodig uitputten) en je had ook aan de merrie kunnen zien dat ze uitgeput was en kunnen voorkomen dat ze op het veulen was gaan liggen.
Dat is niet banketstaaf bedoeld tegen jou, dat is wat hier bedoeld wordt.

Natuurlijk doe je niet teveel, maar hopelijk ook niet te weinig.
Zo heb ik eens een veulen gehad wat met één pootje terug lag, met het hoefje boven het andere knietje.
Gelukkig was ik erbij, zag ik meteen dat er maar één pootje was en heb ik met een simpele beweging dat pootje recht getrokken en was er verder niets aan de hand.
Maar als ik er nu niet bij was geweest, of ik had het niet gezien en het pootje niet bijgetrokken, dan was het veulen vastgelopen op de schouder. Als je dan snel reageert kun je het alsnog vlot trekken maar kost het veel meer moeite. Als je ook dan niets doet en je hebt niet het geluk dat het een klein veulen is, perst de merrie het veulen helemaal vast in haar bekken en stikt het veulen.
Als je bij zo'n bevalling niet aanwezig bent vind je later een totaal uitgeputte merrie en een dood veulen wat er half uit hangt en kost het je vervolgens een enorme bak geld voor de DA.

Ik snap dan niet waarom er moeilijk gedaan wordt over alert zijn en op tijd ingrijpen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:44

Nergens in mijn berichten heb ik aangegeven dat een bevalling altijd vanzelf gebeurt, integendeel. Maar vliesjes breken, veulens eruit trekken, navelstrengen breken wanneer een bevalling perfect aan het verlopen is, ja, dat vind ik overbodige en nodeloze bemoeienis.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:47

anneliesdj schreef:
Gini schreef:
Ik heb ook eens een veulen gehad waar mamslief door uitputting van de bevalling op is gaan liggen. Uiteraard ga je er dan niet bijstaan, toekijken en zeggen dat de natuur het wel zal oplossen. Dan trek je vlug de merrie eraf. Veulen waren we toen ook bijna kwijt. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu standaard bij iedere bevalling de merrie wegtrek als het veulen eruit komt.

Als je daar sneller had gereageerd was de merrie er ook niet op gaan zitten. Je had kunnen helpen bij de uitdrijving (want waarom de merrie onnodig uitputten) en je had ook aan de merrie kunnen zien dat ze uitgeput was en kunnen voorkomen dat ze op het veulen was gaan liggen.
Dat is niet banketstaaf bedoeld tegen jou, dat is wat hier bedoeld wordt.

Ik ken geen enkele merrie die na een bevalling niet moe is. Het is een hele inspanning. Bevalling was vlot verlopen hoor. Zo zie je maar hoe snel mensen met een klein strootje informatie meteen een heel eigen verhaal eraan vastknopen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:50

Dat is eigenlijk ook de reden laat even voelen of er wat inzit dan kan je gaan waken tot het komt het gaat 100x goed en hoeft maar 1 keer echt fout te gaan. Die beelden blijven je altijd bij.

Wij doen ook niets alleen even de voorbeentje tegenhouden op terugschieten als we erbij zijn en moeders staat het toe. De merrie vorig jaar deed het nog mooier ik om 6 uur in de ochtend kijken pa om 7 uur en om 8 uur werd mijn moeder uit bed gebeld met haar gebroken voet dat er een veulen liep. Zo wil iedereen het maar dat gebeurt niet altijd.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:15

In verband met het risico op oa. paraTBC wordt in de melkveehouderij geadviseerd om het kalf direct na de geboorte weg te halen bij de koe. Een kalf heeft doorgaans een korte navelstrang die al gebroken is als het grootste deel van het kalf er uit is.
Een veulen heeft echter een heel lange navelstreng, die vaak nog heel is als het veulen nog met de achterbenen in de geboorteweg ligt. Dat is meestal ook het moment dat de merrie een tijdje ophoudt met persen om op adem te komen, ze kijkt dan ook vaak om naar haar veulen. Dan vooral niet het veulen er achter wegtrekken! Die navelstreng en de bijbehorende vruchtvliezen bevatten nog heel veel bloed, dat richting het veulen gepompt wordt, soms wel een halve liter of meer. Je kunt de navelstreng soms zelfs zien kloppen. Voortijdig de navelstreng af laten breken betekent dat het veulen minder bloed mee krijgt. Het is trouwens bloed waar de merrie niets meer aan heeft, het blijft achter in de nageboorte.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 18:38

De banden beginnen nu lichtjes slapper te worden en de kling lichtjes groter. Dus we zijn op de goede weg. Hoelang het allemaal nog gaat duren wachten we gewoon af.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:13

myk_en_shant schreef:
De banden beginnen nu lichtjes slapper te worden en de kling lichtjes groter. Dus we zijn op de goede weg. Hoelang het allemaal nog gaat duren wachten we gewoon af.

Spannend, ik ben heel erg benieuwd. *\o/*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:18

Gini schreef:
Ik ken geen enkele merrie die na een bevalling niet moe is. Het is een hele inspanning. Bevalling was vlot verlopen hoor. Zo zie je maar hoe snel mensen met een klein strootje informatie meteen een heel eigen verhaal eraan vastknopen.

Dat was wel aan de hand van de info die je zelf hebt gegeven.
En ik ken geen enkele merrie die op haar eigen veulen gaat liggen in een normale situatie.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 19:18

Ik kan haast niet meer wachten, ben zo benieuwd wat er uit komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:20

Plaats eens even een foto dan! Ben wel benieuwd, krijgt ze ook al wat meer uier?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:20

Vast geen kalfje.... :D

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:23

Dat gaat iig geen gezond paardje worden, als de merrie ook zijn moeder is...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:24

anneliesdj schreef:
Gini schreef:

Dat was wel aan de hand van de info die je zelf hebt gegeven.
En ik ken geen enkele merrie die op haar eigen veulen gaat liggen in een normale situatie.

Ik heb enkel gezegd dat een uitgeputte merrie op haar veulen is gaan liggen. Jij maakte ervan dat de uitdrijving moeilijk was en dat ik had moeten helpen etc. Maar goed, hier heeft TS ook niets aan. Ik ken ook geen enkel veulen waarvan het vlies niet brak bij geboorte, maar kan het daarom niet?
Jeetje zeg, ik heb al spijt dat ik TS gewoon wat tips wilde geven. Jullie bemoeien je met de geboorte, ik niet tenzij er zich moeilijkheden voordoen. Ik heb al negen veulens gefokt, waarvan maar 1 probleemgevalletje en dat was dan nog na de geboorte, blijkbaar moet ik toch iets goed doen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:25

Tessaaaah schreef:
Dat gaat iig geen gezond paardje worden, als de merrie ook zijn moeder is...

Ik durf een ding zeker te zeggen: Die merrie zal ongetwijfeld de moeder zijn van het veulen. :')

Aparte verrassing, ik ben benieuwd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:29

Gini schreef:
Ik heb enkel gezegd dat een uitgeputte merrie op haar veulen is gaan liggen. Jij maakte ervan dat de uitdrijving moeilijk was en dat ik had moeten helpen etc. Maar goed, hier heeft TS ook niets aan. Ik ken ook geen enkel veulen waarvan het vlies niet brak bij geboorte, maar kan het daarom niet?
Jeetje zeg, ik heb al spijt dat ik TS gewoon wat tips wilde geven. Jullie bemoeien je met de geboorte, ik niet tenzij er zich moeilijkheden voordoen. Ik heb al negen veulens gefokt, waarvan maar 1 probleemgevalletje en dat was dan nog na de geboorte, blijkbaar moet ik toch iets goed doen.

Zo uitgeput zijn ze hier doorgaans niet na een geboorte.
Maar het doet er verder ook niet toe, ieder heeft zijn manier.
Ik zeg niet dat jij het fout doet, ik bedoel alleen te zeggen, dat een beetje helpen zo verkeerd niet is.
Ik bemoei me er normaal ook niet zoveel mee, maar ik kijk wel even of er 2 pootjes zijn en als ik zie dat de merrie 3x perst op de schouders trek ik ook wel even mee. Zie het nut er niet van om die merrie zelf te laten ploeteren als je er toch bij zit.
Maar kijk anders eens in de posts van ShamalArabians de afgelopen maanden, die heeft al heel wat probleemgevallen gehad en als je dat leest en de filmpjes ziet, dan moet je er niet aan denken wat er kan gebeuren als je toe zit te kijken tot het te laat is.
Maar in princiepe kan een merrie het gewoon alleen, dat heb ik ook al gezegd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:40

Dan zitten we op 1 lijn. Zoals ik ook al eerder gezegd had, ga ik ook niet gezellig zitten toekijken als het niet goed gaat. Daarom dat ik zorg dat ik altijd aanwezig ben bij de bevalling. Zodat ik op tijd kan ingrijpen wanneer het nodig is.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 19:58

Er is nog steeds niets te zien aan de uier. Maar dat kan ook nog in het laatste uur gebeuren.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:49

spannend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:50

Kan ook zomaar opzich laten wachten hoor, als de banden iets slapper zijn kan het ook nog wel een paar dagen duren, maar wel spannend!

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:52

ohe spannend ik volg nog even

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 20:58

Ik hoop dat het wacht tot het weekend, dan kan ik regelen dat ik er eventueel er ook bij kan zijn. Maar aan de andere kant mag het ook vannacht al gebeuren. Kan ik tenminste weer rustig slapen. Lig toch s nachts met een half oor te luisteren of de telefoon afgaat. Met de melding dat het er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:05

Ik vind het wel een beetje frappant.

TS constateert zomaar ineens buikbeweging maar heeft in de afhelopen elf maanden niks opgemerkt, opmerkingen van bokkers dat het darmwerking zou kunnen zijn worden naar het land der fabels verwezen. TS heeft weliswaar ervaring met kalveren maar niet met veulenen maar vindt het niet nodig om de DA vantevoren in te lichten. Op elke opmerking wordt eigenlijk gedaan alsof TS daar al van bewust was maar uit de schrijfwijze komt duidelijk naar voren dat er op dit vlak weinig kennis is...

Plotseling in een dag veranderen uier, kling en banden een heel klein beetje en dan er min of meer op rekenen dat het binnen no-time wordt geboren?

Het komt een beetje surrealistisch over allemaal...

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:06

Spannend ben benieuwd wat er uitkomt en wanneer