S.A. Mawiyah op de camera met hartslagmeting!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: S.A. Mawiyah op de camera met hartslagmeting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:06

:')

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:32

Zou ook grappig zijn als ze morgen op je bday bevalt!
Hebben jullie dezelfde bday haha :P

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:29

Is dat witte op haar lijf zaagsel of sneeuw?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:37

vlas :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:39

en? gebeurt t vannacht , ja he xD

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:53

Hoe toont ze qua uier, banden, gedrag etcetera?

Het plaatje dat ik nu zie herken ik wel direct.... }:0

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:18

ik ben benieuwd :D !

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:21

heey de HR lijkt te dalen... dat hebben we eerder gezien

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 21:34

uier was net wat leger, dus ik ben benieuwd of ie straks weer volschiet :) gedrag nog steeds hetzelfde. banden langs de vulva zijn weg maar bovenop zitten ze nog wel, wel zachter weer.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:42

Ik kijk ook weer mee, heb heel toevallig de bevalling van je vorige paardje gezien, mijn dochter van 11 keek gezellig mee en vond het helemaal leuk! Wel last gehad van storingen maar evengoed helemaal leuk om dit "live" te zien.
Heb je bij dit paard geen grafiek lopen?
Alvast heel veel succes bij de bevalling.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:47

Hoe zit het dan met de hartslag tijdens de bevalling? gaat de hartslag plotseling heel erg omhoog, of daalt die plotseling? Dan weet ik ook waar ik op moet letten.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:14

Dat scheelt per paard:

er gebeuren een aantal dingen:

het veulen gaat draaien dit geeft vaak pijn en een verhoogde HR
ze krijgt ontsluitings weeën deze zijn meestal in gedrag en in de HR te zien (geeft wat pieken en dalen)
Er is eigenlijk altijd een afwijking op het normale patroon.
Wat nu zien is dat de meer ervaren merries misschien veel beter de weeën kunnen opvangen dan een maiden merrie.

Ik heb ze bijna helemaal vlak zien blijven dat je echt moet zoeken en 10 keer narekenen, en ik heb ze de 125 ruim over zien gaan. (125 is een hartritme dat je ongeveer bij een rustig handgalopje ziet).

Dus hoe ze afwijken van te voren weet je nooit.. DAT ze gaan afwijken weet je wel..
En als je dagen lang... heeel veeeel grafieken door rekent wordt je steeds wijzer. 10 veulens verder weet ik nog meer .. en 100 veulens verder denk ik dat ik de meesten zonder narekenen zie komen.. (dat hoop ik ... anders heb ik echt een waardeloze baan voor mezelf gemaakt...)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:17

:') andere rassen zullen iig een stuk makkelijker zijn dan arabjes :j denk ik :+

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:25

Dat hoop ik wel SA :P

Ik heb er best werk aan.

Bijvoorbeeld Shanaya gaf 6 keer de waarden waar ik normaal een alarm op geef ... maar er kwam maar geen veulen... dan is er reden om te denken dat er iets mis is.

Ramaylla bleef heel vlak daar heb ik een uur of 12 van te voren wat afwijkingen gevonden en die ging ineens als een dolle omlaag waar ik omhoog had verwacht. Daar geef je dan toch een melding van. Verder 2 pieken en het veulen was er

Mawiyah wordt helemaal een uitdaging want de meting is of heel slecht (niet geschoren) of absurd zuiver (dat is nu het geval) die hebben we zelfs zien dromen. Maar die heeft een heel wisselend beeld met veel piekjes dus daar is de normaal lijn lastiger van te bepalen. Ben HEEL benieuwd wat deze gaat doen. Aan deze is heel opvallend dat ze in haar slaap meer dan andere merries (die ik heb gezien) daalt naar heel rustige waarden..
Maar die hele lage "slaap waarden" moet ik er allemaal uit halen want die hebben en effect op de gemiddelden.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:27

Hangt de HR nog af van de conditie van het paard dat je weet? (te) dik of (te) dun, of nog fanatiek getraind tot bijv. een maand of twee maanden voor de bevalling? Vind het echt heel interessant en super gaaf dat wij dit allemaal kunnen mee beleven. Echt tof, zowel van jou en je team Janski als van Ylona en team :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:28

Hoezo denk je makkelijker? Als in: de hartslag geeft meer afwijkingen, dus beter te raden van te voren?
Waarom zijn arabiertjes moeilijker? Zijn ze harder en tonen minder?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:32

Ramaylla en shanaya zijn meer fok-/werkmerrie's en mawiyah beschikt meer over het show-karakter, dus die kan enorm alle kanten opschieten, extreem rustig tot 1000% show (vandaar haar enorme piek in schrikreactie vanuit slaap). Die is ook in staat om zichzelf beter in de hand te houden en te pieken wanneer nodig. Dus de kleine pieken en wat hogere hartslag zou een onderdrukking kunnen zijn van een heftiger beeld. Nu eet ze en heeft voor het eerst een hele lage hartslag daarbij vergeleken met de afgelopen dagen. Het veulen is ook rustig en ze is meer comfortabel dan de afgelopen dagen. Het karakter is zóóó belangrijk erbij om een goed beeld te geven. Ze is natuurlijk ook een dochter van shanaya, dus ze voert diezelfde rust in de basis en het zichzelf laag en kalm kunnen houden. Ramaylla gaf op de valse weeën een veel heftiger beeld, veel hogere pieken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:34

Misty12 schreef:
Hoezo denk je makkelijker? Als in: de hartslag geeft meer afwijkingen, dus beter te raden van te voren?
Waarom zijn arabiertjes moeilijker? Zijn ze harder en tonen minder?

arabieren zijn heel nuchter en cool :) en van nature die aanleg voor endurance e.d. dus de basis-conditie is enorm, zelfs ongetraind. Ze zijn beter dan gemiddeld ongetraind paard in staat om hun ademhaling en hartslag onder controle te krijgen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:35

Heeft deze merrie zo'n goede conditie dat ze 15 slagen onder de HR van die anderen zit?
Spannend!

Heeft het méér eten misschien te maken met het weg-eten van de weeën?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:38

Thanx voor de uitleg. Ja, dat klinkt idd heel logisch :j Voor jullie waarschijnlijk ook helemaal niet verrassend die verschillen tussen de merries, maar wel super interessant dat je die hartslag kunt zien. Het zou bijna "saai" worden zonder :P

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:42

Aha nu is het mij weer een stukje duidelijker met deze uitleg. Erg leuk dat jullie ons zo mee laten genieten. Nu maar weer hopen op een vlotte bevalling en een gezond veulen. Ik ga weer even spieken bij de a.s. mama.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:43

ShamalArabs schreef:
Ramaylla en shanaya zijn meer fok-/werkmerrie's en mawiyah beschikt meer over het show-karakter, dus die kan enorm alle kanten opschieten, extreem rustig tot 1000% show (vandaar haar enorme piek in schrikreactie vanuit slaap). Die is ook in staat om zichzelf beter in de hand te houden en te pieken wanneer nodig. Dus de kleine pieken en wat hogere hartslag zou een onderdrukking kunnen zijn van een heftiger beeld. Nu eet ze en heeft voor het eerst een hele lage hartslag daarbij vergeleken met de afgelopen dagen. Het veulen is ook rustig en ze is meer comfortabel dan de afgelopen dagen. Het karakter is zóóó belangrijk erbij om een goed beeld te geven. Ze is natuurlijk ook een dochter van shanaya, dus ze voert diezelfde rust in de basis en het zichzelf laag en kalm kunnen houden. Ramaylla gaf op de valse weeën een veel heftiger beeld, veel hogere pieken.

Om deze reden kan een HR meter NOOIT maar dan ook echt nooit zonder beeld werken :n

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:47

Pieteritus1 schreef:
Heeft deze merrie zo'n goede conditie dat ze 15 slagen onder de HR van die anderen zit?
Spannend!

Heeft het méér eten misschien te maken met het weg-eten van de weeën?

Deze heeft een goede conditie, ze is echter ongetraind maar als ik haar meeneem naar een showweekend en ze moet 5x 5 min. 1000% geven dan doet ze dat moeiteloos :)

Meer eten is individueel per paard denk ik, ik kom het hier niet tegen in ieder geval.

Iloontjeehh schreef:
Thanx voor de uitleg. Ja, dat klinkt idd heel logisch :j Voor jullie waarschijnlijk ook helemaal niet verrassend die verschillen tussen de merries, maar wel super interessant dat je die hartslag kunt zien. Het zou bijna "saai" worden zonder :P

Ik vind het leuk om de karakters indd bevestigd te zien in de HR. Floor was niet op de hoogte van het karakter van mawiyah, wel van de andere 2, dus nu zal ze zoiets hebben: :)*
:D

en ja, ik denk ook dat het saai wordt zonder... ik miste het al toen ik meekeek bij isis van marije :')

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:54

Maar op zich vind ik een HR van 46 (of boven de 50) in rust best hoog. Mijn merrie had ooit 38 in rust, maar dan niet drachtig. Zij is een KWPN-er en dit was op een voorkeuring bij een endurancewedstrijd. Onze arabier-ruin is helemaal de rust zelve. Hij kan zich druk staan maken en dan nog een HR hebben van 40-44. Maar voor jullie ( en ons natuurlijk ook) is dit heel interessant.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:55

Het hier op bokt openbaar ontwikkelen hebben we heel erg lang over na gedacht.. het is namelijk een ENORM risico voor je bedrijf omdat al je "fouten" (eigenlijk verbeterpunten) ook openbaar zijn.

We willen echter een bedrijf dat een heel transparant product heeft dat juist wil weten wat mensen vinden in de hoop dat we met de aanpassingen later meer tevreden klanten hebben. En het ik ben ook gewoon ik mensen mogen mij kennen. Wij verkopen geen truuk ik ga niet zeggen dat dit product voor altijd al je zorgen wegneemt. Het wordt een heel fijn hulpmiddel zo betrouwbaar als mogelijk, en vooral heel leuk om te hebben en te delen. Want het is en blijft een wonderlijke gebeurtenis een geboorte. :)

Plus we hopen natuurlijk dat jullie ons liken op FB https://www.facebook.com/Equinovum?ref=hl en dat jullie er over vertellen en dat we zodoende al wat betrokkenheid en klanten krijgen en in rap tempo door kunnen ontwikkelen :)