Irene18 schreef:@cp112, volgens mij zit het idd ook zo.
Wat ik weet is dat als je een vos kruist met een cremello je 100% zeker een palomino veulen krijgt. Als je een bruine kruist met een cremello is het 50% kans op een palomino en 50% kans op een valk. Veulen wordt valk als hij het agouti gen doorgegeven krijgt van zijn bruine ouder. (cremello heeft standaard 2x verdunningsgen).
dus agouti + verdunningsgen = valk
en vos + verdunningsgen = palomino.
Bovenstaande klopt. Maar, een palomino is een vos met 1 verdunning, en een cremello is een vos met 2 x een verdunning.
Dat houd dus in, dat een cremello altijd 1 verdunning doorgeeft, dus inderdaad altijd een veulen met ook 1 verdunning.
Wanneer je een cremmelo met een cremmelo kruist krijg je altijd een cremmelo, want ze geven beide de verdunning dus 2 x een verdunning op het veulen (en ze hebben allebei basiskleur vos dus kan geen perlino uitkomen, zie onderstaand).
Valk is basiskleur zwart! geen bruin
Valk is zwart met 1 verdunning, en perlino is zwart met 2 verdunningen. hier geld hetzelfde als bovenstaande. perlino veulens dragen altijd 1 verdunning (bij basiskleur zwart een valk en bij basiskleur vos een palomino) en bij perlino x perlino krijg je altijd een dubbele verdunning. Dat kan een cremmelo of een perlino zijn (wanneer perlino ouders allebei ook een vosgen dragen en allebei doorgeven, is dus 25% kans op basiskleur vos).
Zo
Dat was even een stukje kleurgenetica 
Bij deze dame van TS kan je er inderdaad wel 99.99999999999999999999 % vanuit gaan van een vos. Je ziet inderdaad soms wel een rare gevallen voorbij komen, waaarvan je denkt dat het eigenlijk genetisch gezien niet mogelijk is. Tja, verklaarbaar? Misschien mutatie oid?? Zeg het maar...
Maargoed TS ik hoop voor je dat je hummel er snel naast staat. Misschien is ze de mooie hoge witte benen nog aan het inkleuren