Topper in de maak?: Winningmood x Flemmingh x Cocktail

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:17

fokfanaat schreef:
Goos_hoeve schreef:
vos X vos = niet per defenitie vos. Ik heb al diverse paarden gezien (waaronder zelf 1 op stal) die komt uit vos ouders en zijn bruin en dan echt bruin

dan heb je het niet goed gezien of heeft het toch een andere vader.
vos x vos = 1000% vos

andersom kan wel, een vos uit 2 bruine ouders

Zeker weten van niet. heb de meest rare verschijningen al voorbij zien komen.
vos X vos = bruin veulen
schimmel x schimmel = bruin

uit DNA onderzoek is zeker bij 2 bewezen dat de ouders kloppen.
Nogmaals dat is een heel andere discussie voor zover het een discussie is.

Dit topic gaat over het verwachte veulen van ts

Tooske

Re: Topper in de maak?: Winningmood x Flemmingh x Cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:19

Tja volgens mij ben je er zelf over begonnen..

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:25

helemaal niet. iemand anders kaarte aan dat het zonder meer een vosje word ik geef enkel aan dat dit niet altijd hoeft je hebt altijd uitzonderingen op de regel.

Buiten dat om gaat het daar nu niet om in het topic. zo klaar

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:28

vos x vos is inderdaad 100% vos. Schimmel x schimmel niet 100% schimmel. Heb hier een vos staan uit twee schimmel ouders. Wachten duurt lang he TS? Misschien is ze 'm aan t inkleuren... :+

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:45

Hoe langer het veulen blijft marineren daar binnen hoe mooier die wordt hoor!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:51

lindalieneke schreef:
vos x vos is inderdaad 100% vos. Schimmel x schimmel niet 100% schimmel. Heb hier een vos staan uit twee schimmel ouders. Wachten duurt lang he TS? Misschien is ze 'm aan t inkleuren... :+

Omdat schimmel niet recessief is? En er dus bijv bruin in het recessieve gen kan zitten?
Want als schimmel recessief zou zijn dan zou er geen andere kleur 'onder' kunnen zitten en moet het wel schimmel x schimmel = 100% schimmel zijn.. Of denk ik nu verkeerd?

Interesse, sorry als ik offtopic ga :D

Ik zat even te kijken, wat een gave paps en mams, en wat duurt dat lang zeg!
Ik zou helemaal gek worden onderhand.. Zometeen blijft hij gewoon voor altijd zitten. :+
Ik blijf meelezen, ben benieuwd.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 22:55

Ik denk dat het wel een vos wordt hoor, de hele lijn van mijn merrie is vos :+

Verder nog steeds slappe banden, iets leeg gelopen uier en slappe staart. Zal zo de band weer omdoen en dan gaan we de nacht weer in...

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:55

NeverGiveUp schreef:
lindalieneke schreef:

Omdat schimmel niet recessief is? En er dus bijv bruin in het recessieve gen kan zitten?
Want als schimmel recessief zou zijn dan zou er geen andere kleur 'onder' kunnen zitten en moet het wel schimmel x schimmel = 100% schimmel zijn.. Of denk ik nu verkeerd?

Interesse, sorry als ik offtopic ga :D

Ik zat even te kijken, wat een gave paps en mams, en wat duurt dat lang zeg!
Ik zou helemaal gek worden onderhand.. Zometeen blijft hij gewoon voor altijd zitten. :+
Ik blijf meelezen, ben benieuwd.

Ik zou zeggen, kijk hier : http://www.bokt.nl/wiki/Kleur even. Staat alles duidelijk uitgelegd. :D

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 22:58

trouwens als ze het veulentje aan het inkleuren is, ga ik de aftekeningen nog even doorgeven :')

4 witte voeten vind ik wel mooi en een kol plus snep of een doorlopende (niet te brede) bles :j :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:59

@ lindalieneke

Oh hee, wat leuk! Nooit gezien, dankjewel :D

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:05

trisca schreef:
trouwens als ze het veulentje aan het inkleuren is, ga ik de aftekeningen nog even doorgeven :')

4 witte voeten vind ik wel mooi en een kol plus snep of een doorlopende (niet te brede) bles :j :D

Die van ons ging ook over tijd en wij hebben ook gezegd dat ze 'm aan t inkleuren was.... inderdaad, vier witte benen en een bles. Maar niet te. :+ ;)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:09

Laatste update voor de nacht: Uier mooi vol (voor haar doen) aan de achterkant, maar tepels niet vol en al helemaal geen tappen. Banden nog steeds slap en staart slap. Vulga echt ontspannen. Merrie is verder rustig, veulen bewoog wel en darmen rommelden. Maar ze ging gewoon eten toen ze nog wat hooi kreeg. Ik verwacht niks vannacht, maar we zullen zien. :)

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:31

Ik help je wel even mee.
/3 WEELDE, WE WILLEN EEN VOSJE MET 4 WITTE BEENTJES EEN EEN KOL+SNEB, OF DOORLOPENDE BLES NIET TE BREED /3
hopelijk komt het aan :+
edit
/3 O JAA, EN DAN UITERAARD ZO SNEL MOGELIJK :o /3

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:29

haha irene dan moet je toch mijn paard hebbe ;) vos 4 witte benen een druppelkol en een snebje :P

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 10:25

ze is nog even aan het schilderen denk ik :')

Ze staat weer lekker in het land met haar vriendin en had vanmorgen niet zeer veel uier en haar vulga was weer minder ontspannen..

Denk zo dat het nog een week duurt, maar ze is vandaag al 21 dagen overtijd :roll:

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:43

ohoh, ik hoor je denken aan de efteling en gewoon kunnen gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:44

Ja heb geduld, toppers in de maak duurt nu eenmaal langer ;)

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:55

Ik weet nog wel dat die van ons eerst heel weinig at, en onrustig was en de dag van de bevalling juist weer wel gewoon veel at.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:03

pinkie87 schreef:
haha irene dan moet je toch mijn paard hebbe ;) vos 4 witte benen een druppelkol en een snebje :P

wat een knappert is de van jou zeg :o

even ontopic,, Ik ga meer eens voor een nieuwe gok: 14 of 18 juli :D
Ik denk ook dat het nog even duurt. Zijn nog niet echt heel duidelijke signalen, en als ik even verglijk met andere topics kan dit idd nog wel even duren.
Maar je weet het nooit he!
We geven Willy gewoon even de tijd om het veulen netjes af te bakken :) We willen natuurlijk niet dat ze te snel gaat en een beentje vergeet wit te maken :+

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:08

Trisca: Soms lijkt het of een vulga meer gespannen is, maar dat komt meestal omdat je merrie haar best doet om het op te spannen als je gaat kijken. Duurt meestal niet lang.

Denk dat het veulen nog deze week komt, anders gaat ze over het jaar gaan.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:12

haha dat hoor ik vaker Irene ;)

maar hier ook even ontopic hoop dat ie snel komt :) want kan me goed indenken dat je heel nieuwgierig bent

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:56

Goos_hoeve schreef:
fokfanaat schreef:

dan heb je het niet goed gezien of heeft het toch een andere vader.
vos x vos = 1000% vos

andersom kan wel, een vos uit 2 bruine ouders

Zeker weten van niet. heb de meest rare verschijningen al voorbij zien komen.
vos X vos = bruin veulen
schimmel x schimmel = bruin

uit DNA onderzoek is zeker bij 2 bewezen dat de ouders kloppen.
Nogmaals dat is een heel andere discussie voor zover het een discussie is.

Dit topic gaat over het verwachte veulen van ts

Bruin is geen basiskleur he. Bruin wordt veroorzaakt door het agouti gen. Wat de vader of de moeder dan hebben moet en moet doorgeven.

Mijn zwarte bonte merrie (basiskleur dus zwart) draagt álleen zwart. Had ik gekruist met een buirnbonte hengst, basiskleur zwart + agouti maakt bruin.
Hengst had agoutie doorgegeven, dus veulen werd ook basiskleur zwart + agoutie = bruin.

Naar mijn weet heeft en vos geen agouti, dan wastie niet vos geweest (geen 'gewone' vos in ieder geval, wat de hengst en merrie in dit topic wel zijn).
Hetzelfde als dat eenz warte geen agouti draagt, dan was hij wel bruin geweest.

Ik zit even te denken wat voor kleur een basiskleur vos + agouti is. Ik meende dat dat een koffievos/lever vos is. Maar pin me daar niet op vast

Schimmel is inderdaad NIET recessief. Dat houd dus in dat een schimmel bijv ook een andere kleur kan dragen.

Kijk, vos is recessief, dus toont alleen wanneer 2 x keer aanwezig. Is er bij een paard vos + zwart aanwezig, is het paard áltijd zwart! Maar. Kan in combinatie met een ander paard die ook vos draagt (of is) wel weer een vos veulen geven als het paard z'n vosgen doorgeeft.

Mijn hengst is zwart (bont maar patroon doet er in de kleuren niet toe). Zijn vader is vos (bont). Dat houd in, dat zijn vader altijd een vosgen doorgeeft, dus ik weet 100% zeker dat mijn zwarte hengst wél vos draagt.

Nu heeft hij mijn zwarte merrie gedekt, deze merrie draagt álleen zwart. Ookal geef tmijn hegnst bij het veulen in die match zijn vos gen door, moeder geeft altijd zwart. en zwart + vos = zwart (maar vosdragend).

Nu heeft hij ook een vosmerrie gedekt. De vosmerrie heeft alleen de kleur vos aanwezig, dus geeft sowieso vos door. Mijn heeft in dit geval ook zijn vosgen doorgegeven, dus het veulen is vos geworden. Had mijn hengst zijn zwarte gen doorgegeven krijg je weer zwart + vos = zwart.

Zo kan je dus ook berekenen dat de kleur in dit geval door mijn hengst gegeven werd. Moeder geeft altijd vos in dit geval.
De kans op zwart en de kans op vos is hier 50/50.

Bij een andere merrie van mij, is het zo dat zij net als mijn hengst is, zwart maar wel vosdragend.
Geeft 1 van de beide zwart door, is het veulen sowieso zwart. Geven ze nu allebei vos door, dan is het veulen vos. Die kans is 25%.

zwart x zwart kan vos geven )maar geen bruin! Want dan was 1 van de ouderdieren wel bruin geweest ;) als zij het agouti gen dragen). vos x vos is altijd vos. (verdunningen niet meegerekend hier, dit zijn puur de basiskleuren!)

Oja en schimmel x schimmel = bruin dat kan! Want als ik het goed heb :o toont agouti niet op schimmel!
Dus kan een schimmel wél agouti dragen maar niet bruin zijn. En het dus wel doorgeven als het veulen basiskleur zwart zou hebben (een schimmel kan ook zwart dragen ja). dan krijg je dus weer het gevalletje, basiskleur zwart + agouti = bruin :j

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:53

@cp112, volgens mij zit het idd ook zo.
Wat ik weet is dat als je een vos kruist met een cremello je 100% zeker een palomino veulen krijgt. Als je een bruine kruist met een cremello is het 50% kans op een palomino en 50% kans op een valk. Veulen wordt valk als hij het agouti gen doorgegeven krijgt van zijn bruine ouder. (cremello heeft standaard 2x verdunningsgen).
dus agouti + verdunningsgen = valk
en vos + verdunningsgen = palomino.

Voor zover ik weet heeft bruin altijd agouti, en een vos dus niet. Een vos paard kan niets anders doorgeven dan vos omdat hij, als hij in het bezit was van het agouti gen, niet vos zou zijn geweest maar bruin. (zelfde geld voor zwart). Dus een vos MOET een vos-gen doorgeven. 2 vosouders krijgen theoretisch gezien dus sowieso een vos veulen. (edit; dus vos is recessief)

Het rare is dus dat je altijd uitzonderingen hebt die dus theoretisch onmogelijk zijn. (zelfde als met oogkleur. 2 blauwe ouders die een kind krijgen met bruine ogen. Het zou onmogelijk moeten zijn, en toch zie je dat het hier en daar wel gebeurd. (maar dan zou het logisch zijn dat er in die lijn veel bruin voorkomt).

En zoals Iris aangeeft zit er heel veel vos in de lijn van Weelde, dus laten we zeggen dat de kans 99,999999999 procent is op een vosje :P

Nu dwaal ik wel helemaal af :+
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat met de mams.
heb je nog nieuwe foto's, van buik en uier?
of misschien van een ijverig hoofdje die haar beeb zo netjes mogelijk probeert te schilderen :')

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:00

Hmm hier even een vrij stille meelezer:P
Hoop echt dat het veulentje snel komt!
Ze zeggen wel eens, hoe langer, hoe meer kans op een hengstje!
-Alhoewel een merrie niet verkeerd zou zijn (A)
Hup Weelde! Hup Weelde:P
We wachten al zo lang:P *\o/* :#

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:08

Irene18 schreef:
@cp112, volgens mij zit het idd ook zo.
Wat ik weet is dat als je een vos kruist met een cremello je 100% zeker een palomino veulen krijgt. Als je een bruine kruist met een cremello is het 50% kans op een palomino en 50% kans op een valk. Veulen wordt valk als hij het agouti gen doorgegeven krijgt van zijn bruine ouder. (cremello heeft standaard 2x verdunningsgen).
dus agouti + verdunningsgen = valk
en vos + verdunningsgen = palomino.

Bovenstaande klopt. Maar, een palomino is een vos met 1 verdunning, en een cremello is een vos met 2 x een verdunning.
Dat houd dus in, dat een cremello altijd 1 verdunning doorgeeft, dus inderdaad altijd een veulen met ook 1 verdunning.
Wanneer je een cremmelo met een cremmelo kruist krijg je altijd een cremmelo, want ze geven beide de verdunning dus 2 x een verdunning op het veulen (en ze hebben allebei basiskleur vos dus kan geen perlino uitkomen, zie onderstaand).

Valk is basiskleur zwart! geen bruin ;)
Valk is zwart met 1 verdunning, en perlino is zwart met 2 verdunningen. hier geld hetzelfde als bovenstaande. perlino veulens dragen altijd 1 verdunning (bij basiskleur zwart een valk en bij basiskleur vos een palomino) en bij perlino x perlino krijg je altijd een dubbele verdunning. Dat kan een cremmelo of een perlino zijn (wanneer perlino ouders allebei ook een vosgen dragen en allebei doorgeven, is dus 25% kans op basiskleur vos).

Zo :D Dat was even een stukje kleurgenetica :P

Bij deze dame van TS kan je er inderdaad wel 99.99999999999999999999 % vanuit gaan van een vos. Je ziet inderdaad soms wel een rare gevallen voorbij komen, waaarvan je denkt dat het eigenlijk genetisch gezien niet mogelijk is. Tja, verklaarbaar? Misschien mutatie oid?? Zeg het maar...

Maargoed TS ik hoop voor je dat je hummel er snel naast staat. Misschien is ze de mooie hoge witte benen nog aan het inkleuren :+